Pagina 4 van 7

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 24 jan 2012, 09:55
door LML
Op bovenstaande vraag "Hoeveel klasses moet een trein hebben?", zijn 2 antwoorden aanklikken niet mogelijk, dus daarom m'n verduidelijking. Klasses in 'een trein', vind ik nogal vaag. Klasses in een 'treindienst' vind ik duidelijker:

* L-treinen: 1 klasse (bvb. enkel 2de klasse).
Wie gaat er trouwens een hoofstuk lezen van een boek in een L-trein? Hoop en al 1 blz., misschien 1,5 blz., en je bent op je bestemming...
Wie gaat er in een L-trein (of je nu in 1ste of in 2de reist) z'n laptop uitpakken, aanzetten, inloggen en bvb. hun Emails lezen? Als je uw laptop hebt uitgepakt, kan je 'm terug inpakken...
In L-treinen vind ik dat extra comfort overbodig (zoals leeslampjes, extra stopcontacten, bredere en comfortabele zetels, verstelbare zetels,...), omdat je in een L-trein een (vrij) korte tijd reist...

* IR-, IC-, P-treinen en HST's: 2 klassen (zoals nu: 1ste en 2de klasse).
In deze treinen reis je een lange(re) tijd. Dan kan je 'ns een hoofdstuk van een boek lezen, je Emails lezen, effe de ogen dichtdoen, een langere babbel doen,... Dan vind ik het vrij normaal dat er reizigers zijn die content zijn om voor 2de klasse te betalen en reizen, maar ook voor 1ste klasse willen betalen en reizen. Reizigers die voor extra comfort willen betalen, moeten dat ook krijgen, zoals (hierboven al omschreven): leeslampjes, extra stopcontacten, bredere en comfortabele zetels, verstelbare zetels,... e.d.

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 24 jan 2012, 10:15
door Steve
LML schreef:Op bovenstaande vraag "Hoeveel klasses moet een trein hebben?", zijn 2 antwoorden aanklikken niet mogelijk, dus daarom m'n verduidelijking. Klasses in 'een trein', vind ik nogal vaag. Klasses in een 'treindienst' vind ik duidelijker:

* L-treinen: 1 klasse (bvb. enkel 2de klasse).
Wie gaat er trouwens een hoofstuk lezen van een boek in een L-trein? Hoop en al 1 blz., misschien 1,5 blz., en je bent op je bestemming...
Wie gaat er in een L-trein (of je nu in 1ste of in 2de reist) z'n laptop uitpakken, aanzetten, inloggen en bvb. hun Emails lezen? Als je uw laptop hebt uitgepakt, kan je 'm terug inpakken...
In L-treinen vind ik dat extra comfort overbodig (zoals leeslampjes, extra stopcontacten, bredere en comfortabele zetels, verstelbare zetels,...), omdat je in een L-trein een (vrij) korte tijd reist...
Los van de klassendiscussie vind ik dat je hier wel vrij kort door de bocht gaat: er zijn gevallen genoeg waarin je voor langere tijd op een L-trein zit. Probeer eens van Marloie naar Luik te gaan (1.08 u), van Kortenberg naar Halle (50 min) of zelfs "maar" Brussel-Zuid (30 min) of van Geraardsbergen naar Gent-Sint-Pieters (52 min): je hebt hoe dan ook een L of CR aan je broek, willen of niet. Zelfs vanaf 20 minuten zou ik zonder enige twijfel die laptop bovenhalen en beginnen te werken, zeker als het om een traject gaat dat ik elke dag zou moeten doen. En ook in een boek zou ik gerust een hoofdstukje verslinden. Niet dat daarvoor per se veel extra comfort nodig is (on s'en fout du leeslampje), maar er moet toch in enige mate rekening mee worden gehouden.

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 24 jan 2012, 10:34
door LML
MIVB-reiziger schreef:Los van de klassendiscussie vind ik dat je hier wel vrij kort door de bocht gaat: er zijn gevallen genoeg waarin je voor langere tijd op een L-trein zit. Probeer eens van Marloie naar Luik te gaan (1.08 u), van Kortenberg naar Halle (50 min) of zelfs "maar" Brussel-Zuid (30 min) of van Geraardsbergen naar Gent-Sint-Pieters (52 min): je hebt hoe dan ook een L of CR aan je broek, willen of niet. Zelfs vanaf 20 minuten zou ik zonder enige twijfel die laptop bovenhalen en beginnen te werken, zeker als het om een traject gaat dat ik elke dag zou moeten doen. En ook in een boek zou ik gerust een hoofdstukje verslinden. Niet dat daarvoor per se veel extra comfort nodig is (on s'en fout du leeslampje), maar er moet toch in enige mate rekening mee worden gehouden.
Als je treindiensten gaat opsommen waar je niks anders hebt dan een CR of een L per uur, geef ik u 100% gelijk...
Maar als je bvb. van Brugge naar Wondelgem moet of van Antwerpen naar Nijlen of van Brussel naar Kontich (en ga zomaar verder), neem je toch ook niet voor die hele afstand een L-trein als er IR- en IC-treinen rijden op die lijnen? Dan nemen de mensen toch een IC of IR tot vlak voor het eindstation en daarna een CR of L om hun eindbestemming te bereiken? Wie gaat er dan nog lezen of laptoppen voor die korte afstand...?

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 24 jan 2012, 10:51
door LHOON
Een lange rit op een L-trein? Ik denk hier aan Mechelen-Brugge (110 minuten zonder overstap), een heerlijk rustige rit in de fluwelen eersteklassezetels van een oud klassiekje... Duurt 10-20 minuten langer dan met overstap, maar een rechtstreekse verbinding heeft altijd zijn voordelen.

Wat ons terug op thema brengt: voor mij volstaan 2 klassen, mits:
- een duidelijke differentiatie in comfortniveau (niet zoals veel van het huidig materieel)
- ondubbelzinnige benamingen ("eerste" en "tweede" klas), geen marketingslogans of "business" terminologie!

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 24 jan 2012, 11:09
door Steven
LHOON schreef:Een lange rit op een L-trein? Ik denk hier aan Mechelen-Brugge (110 minuten zonder overstap), een heerlijk rustige rit in de fluwelen eersteklassezetels van een oud klassiekje... Duurt 10-20 minuten langer dan met overstap, maar een rechtstreekse verbinding heeft altijd zijn voordelen.
Daar heeft de doorsnee reiziger geen boodschap aan, het aantal stops tijdens de rit speelt voor vele mensen psychologisch ook mee. Dat geeft het effect dat die 10 à 20 minuten extra veel langer duren dan dat ze werkelijk zijn.

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 24 jan 2012, 11:28
door kika
LML schreef:Als je treindiensten gaat opsommen waar je niks anders hebt dan een CR of een L per uur, geef ik u 100% gelijk...
Maar als je bvb. van Brugge naar Wondelgem moet of van Antwerpen naar Nijlen of van Brussel naar Kontich (en ga zomaar verder), neem je toch ook niet voor die hele afstand een L-trein als er IR- en IC-treinen rijden op die lijnen? Dan nemen de mensen toch een IC of IR tot vlak voor het eindstation en daarna een CR of L om hun eindbestemming te bereiken? Wie gaat er dan nog lezen of laptoppen voor die korte afstand...?
18 minuten voor Kontich-Mechelen, dan kan je al wel wat doen. Velen zouden zeker tijdens de spits blijven zitten want waarom overstappen op een volle IC die misschien vertraagd is? Laatste keer dat ik van Kontich naar Brussel ging was om 19.45, de keer daarvoor had ik een kinderwagen mee, dan wil je nog minder graag overstappen in Mechelen. Er zijn dus teveel verbindingen waar ik het niet met u eens ben. Er zijn vast ook een hoop verbindingen op te noemen waar er weliswaar ICs rijden, maar waar je toch sneller bent met een IR omdat je 10m te vroeg op het station bent (Mechelen-Bxl Zuid schiet me te binnen).

Je raakt wel een punt aan, bij verschillende treindiensten ligt de verhouding tussen gewenst comfort anders (de reisdoelen en soort reizigers ook): op een L volstaan bvb. 8 zitjes in 1e klasse, maar op een IC moeten dat er heel wat meer zijn.

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 24 jan 2012, 11:50
door kika
Dieselfreak schreef:
Steven schreef:Eurostar heeft eerste en tweede klasse, maar de eerste klasse is ontdubbeld in twee soorten eerste klasse.
Ook de Railjet van de ÖBB werkt op die manier.
& Waarin verschillen die twee soorten eerste klasse?
Simpel gesteld:
Eurostar: Business en leisure: de ene om rustig te werken, de andere om te schranzen en te babbelen.
Railjet: premium zijn n soort open coupetjes, first class is een open wagen.

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 24 jan 2012, 11:57
door Steven
kika schreef: & Waarin verschillen die twee soorten eerste klasse?
Simpel gesteld:
Eurostar: Business en leisure: de ene om rustig te werken, de andere om te schranzen en te babbelen.
Railjet: premium zijn n soort open coupetjes, first class is een open wagen.[/quote]

Bij Railjett effe aanvullen:
een soort coupe maar dan zonder deuren met plaats voor 4 personen, zetels die onderuit schuiven met voetsteun er bij en leesspot gemonteerd op een flexibele arm, daar waar de gewone eerste klasse overeenstemt met de meer klassieke opstelling van 2+1 (met wandelgang er tussen dus).
je hebt er dus premium, first en economy.

Je kan dat hier allemaal rustig bezien.

Klik er op de verschillende knoppen in het interieur om details te zien.

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 24 jan 2012, 11:58
door LHOON
kika schreef: Eurostar: Business en leisure: de ene om rustig te werken, de andere om te schranzen en te babbelen.
Bij eurostar zit het verschil hem vooral in de flexibiliteit. De duurste tickets "business premier" zijn volledig flexibel, de "standard premier" is niet of semi-flexibel.

Vroeger stond "standard premier" bekend als "leisure select" en werd er dezelfde volledige maaltijdservice aangeboden dan in de flexibele eerste klasse. Met de invoering van het "standard premier" concept ging de prijs naar omhoog (minimumprijs 88 naar 110 euro) en de service naar beneden: men krijgt enkele hapjes, geen volledige maaltijd meer. Tot zover het "schranzen"....

Typisch marketing: minder service voor een hogere prijs, en het geheel met veel omhaal voorstellen als een nieuw product...

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 24 jan 2012, 12:00
door Dieselfreak
LML schreef:* L-treinen: 1 klasse (bvb. enkel 2de klasse).
Wie gaat er trouwens een hoofstuk lezen van een boek in een L-trein? Hoop en al 1 blz., misschien 1,5 blz., en je bent op je bestemming...
Wie gaat er in een L-trein (of je nu in 1ste of in 2de reist) z'n laptop uitpakken, aanzetten, inloggen en bvb. hun Emails lezen? Als je uw laptop hebt uitgepakt, kan je 'm terug inpakken...
In L-treinen vind ik dat extra comfort overbodig (zoals leeslampjes, extra stopcontacten, bredere en comfortabele zetels, verstelbare zetels,...), omdat je in een L-trein een (vrij) korte tijd reist...
Spoor eens van Zeebrugge naar Kortrijk: da's ongeveer anderhalf uur in een L-trein. In anderhalf uur zou je geen boek kunnen openslaan of je laptop uitpakken? Ik betaal graag enkele euro's extra om anderhalf uur in knusse fluwelen zetels door te kunnen brengen in plaats van op harde banken.

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 24 jan 2012, 16:38
door Steve
LML schreef:
MIVB-reiziger schreef:Los van de klassendiscussie vind ik dat je hier wel vrij kort door de bocht gaat: er zijn gevallen genoeg waarin je voor langere tijd op een L-trein zit. Probeer eens van Marloie naar Luik te gaan (1.08 u), van Kortenberg naar Halle (50 min) of zelfs "maar" Brussel-Zuid (30 min) of van Geraardsbergen naar Gent-Sint-Pieters (52 min): je hebt hoe dan ook een L of CR aan je broek, willen of niet. Zelfs vanaf 20 minuten zou ik zonder enige twijfel die laptop bovenhalen en beginnen te werken, zeker als het om een traject gaat dat ik elke dag zou moeten doen. En ook in een boek zou ik gerust een hoofdstukje verslinden. Niet dat daarvoor per se veel extra comfort nodig is (on s'en fout du leeslampje), maar er moet toch in enige mate rekening mee worden gehouden.
Als je treindiensten gaat opsommen waar je niks anders hebt dan een CR of een L per uur, geef ik u 100% gelijk...
Maar als je bvb. van Brugge naar Wondelgem moet of van Antwerpen naar Nijlen of van Brussel naar Kontich (en ga zomaar verder), neem je toch ook niet voor die hele afstand een L-trein als er IR- en IC-treinen rijden op die lijnen? Dan nemen de mensen toch een IC of IR tot vlak voor het eindstation en daarna een CR of L om hun eindbestemming te bereiken? Wie gaat er dan nog lezen of laptoppen voor die korte afstand...?
Dat is juist het hele punt: er zijn zoveel verbindingen waarop je (bijna of helemaal) verplicht bent om een L of CR te nemen voor een langere afstand. De optie "snellere trein aangevuld met een lokale trein" gaat erg vaak totaal niet op.

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 24 jan 2012, 16:44
door groentje
In voorstadsverkeer zou 1 klasse kunnen volstaan (al zou ik er ook een (eenvoudige) eerste klasse appreciëren), maar elders heb ik toch ook liever 2 klasses. Ook op stoptreinen, ja. Maar dan wel met een duidelijk comfortverschil, en een actievere publiciteitscampagne. Velen weten niet eens hoeveel duurder eerste klasse soms (maar) is. Op een stoptrein van Gent naar Eeklo moeten natuurlijk minder plaatsen eerste zijn, als op een IC naar Luxemburg, natuurlijk.

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 25 jan 2012, 23:04
door Nicholas
LML schreef:Als je treindiensten gaat opsommen waar je niks anders hebt dan een CR of een L per uur, geef ik u 100% gelijk...
Maar als je bvb. van Brugge naar Wondelgem moet of van Antwerpen naar Nijlen of van Brussel naar Kontich (en ga zomaar verder), neem je toch ook niet voor die hele afstand een L-trein als er IR- en IC-treinen rijden op die lijnen? Dan nemen de mensen toch een IC of IR tot vlak voor het eindstation en daarna een CR of L om hun eindbestemming te bereiken? Wie gaat er dan nog lezen of laptoppen voor die korte afstand...?
De meeste mensen met bestemming Nijlen zullen wel de L-trein nemen. Er rijden al geen IC's op lijn 15 richting Antwerpen, en met de L naar Lier en daar overstappen op een IR is zeker de minder aantrekkelijke oplossing. Uiteindelijk is van Nijlen naar Antwerpen de reistijd ook maar 30 minuten. Ik begrijp ergens wel je punt, maar gewoon deftige treinstellen met een beetje comfort vindt iedereen fijn en daarvoor volstaan bij mij de huidige 2 klasses. Die AM80 die je hier (L15) vaak ziet op de L-treinen vind ik meer dan goed genoeg, zeker de gemoderniseerde versie, alleen misschien spijtig van de verandering van de eerste klas.

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 25 mar 2012, 14:48
door intercity
Ik heb gekozen voor geen klasse.

Het zou beter zijn om de volledige capiciteit van de trein te benutten om in plaats van verschillende klassen plaatsen reserveerbaan maakt. Hierdoor is er voor de genen die hiervoor betaald altijd een zitplaats beschikbaar in de trein. Ook als het heel druk is. Nadeel hiervan is wel weer dat je treingebonden ben.

Een ander en misschien wel beter alternatief is een voorrangpas die u het recht geeft op het opeisen van een zitplaats in de (overvolle) trein voor degene die hier voor heeft betaald.

Re: poll: hoeveel klasses moet een trein hebben?

Geplaatst: 25 mar 2012, 15:05
door Steven
intercity schreef:Ik heb gekozen voor geen klasse.

Het zou beter zijn om de volledige capiciteit van de trein te benutten om in plaats van verschillende klassen plaatsen reserveerbaan maakt. Hierdoor is er voor de genen die hiervoor betaald altijd een zitplaats beschikbaar in de trein. Ook als het heel druk is. Nadeel hiervan is wel weer dat je treingebonden ben.

Een ander en misschien wel beter alternatief is een voorrangpas die u het recht geeft op het opeisen van een zitplaats in de (overvolle) trein voor degene die hier voor heeft betaald.
Als die laatste door iedereen word gekocht sta je dus even ver als nu.
Ter info moest heel de trein eerste klasse zijn dan zouden de spoorwegen minder reizigers nodig hebben om hun trein winstgevend te maken.
Eerste klasse beschouwen vele nog steeds als de rustige klasse (minder kans op kinderen, groepen, ....) en die mensen betalen dus met plezier iets meer om daar te kunnen zitten. Trouwens als je denkt alles en overal iedereen gelijk te krijgen ben je nog even zoet met wachten vrees ik. Treinen, vliegtuigen, ziekenhuizen,hotels, .... en nog zoveel andere plaatsen waar men onderscheid durft maken in afdelingen voor mensen en de bijhorende prijzen.