Normaal gezien dacht ik dat er op de HSL's geen grond-treinverbinding was , alleszins toch niet aangegeven door borden langs het spoor , wel door boekjes van de TB , maar nu blijkt dat anders te zijn .. kijk maar eens op deze foto :
Deze foto is net bij de Frans-Belgische grens genomen , en wat zien we daar in de verte ? Inderdaad , het bekende bordje met een Y met een extra steepje tussen of een radioantennetje , vul maar zelf in ... daar naast staat het kanaalnummer , en als ik goed lees is dat nummer 79.Klopt dit ? Is er dus op HSL's wel degelijk en grond-treinverbinding en heeft L1 kanaal 79 als grond-treinverbinding ?
ja L2 heeft kanaal 67 dit wordt normaal vanzelf geactiveerd (toch op de T13) door een tbl 2 baken indien niet moet je de radio manueel omschakelen, ik vermoed dat het om L1 idem is
Steven schreef:indien niet moet je de radio manueel omschakelen, ik vermoed dat het om L1 idem is
Op een HSL? Het lijkt me erg moeilijk om bij 300 km/h een getal van een bordje te lezen. Of rijden ze langzamer als de automatische omschakeling kapot is?
hehe lol da kanaal staat ook vermeld op de dienstfiche hoor en als je uw lijn kent, ken je da getal gewoon van buiten ik ken da toch
25,27,24 = kanaal 73
50A, 36 = kanaal 75
161 = kanaal 61
162 = kanaal 73 en 61 (na jemelle)
154 = geen kanaal voorzien
2 = kanaal 67
....
om al wat voorbeelden te geven
Daar zijn hele mooie boekjes van met alle werkzaamheden en plaatselijke snelheden. En in het midden de Telerail kanalen.
En voor belgie . . . Ze staan op bepaalde lijn fiche's.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Mark7758 schreef:Daar zijn hele mooie boekjes van met alle werkzaamheden en plaatselijke snelheden. En in het midden de Telerail kanalen.
En voor belgie . . . Ze staan op bepaalde lijn fiche's.
De zogenaamde 'Flash'
Is samenvatting v alle werken op HSL lijnen (voor Thalys & Eurostar)
voor belgie staan die ook gewoon vermeld op uw dienstfichte met uw uurregeling dus je kan haast niet missen of je zou al een ferme analfabeet moeten zijn
L1 is inderdaad kanaal 79, en de grond trein verbinding wordt dus ook gebruikt. Bij de grensovergang schakel je over naar SNCF kanaal 4. En btw een bordje lezen tegen 300km/h is overdag echt geen probleem.
die grond treinverbinding dient om in contact te komen met B12 in brussel in geval er (op L2) een overschreiding moet gebeuren van een bediend baken (eentje die een wissel beschermd)
TVM is gewoon het CAB-SIGNAL ander systeem van informatie overdracht. Uiteindelijk wordt nog altijd een gewone grond treinverbinding gemaakt. Zelfs bij ETCS zal nog altijd een grond trein verbinding bestaan, alleen wordt dit dan GSM-R ipv klassieke radioverbinding zoals nu in Duitsland al het geval is. En binnenkort ook op L4 e, HSL zuid