Grond-treinverbinding op L1 ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Grond-treinverbinding op L1 ?

Bericht door msts.be »

Normaal gezien dacht ik dat er op de HSL's geen grond-treinverbinding was , alleszins toch niet aangegeven door borden langs het spoor , wel door boekjes van de TB , maar nu blijkt dat anders te zijn .. kijk maar eens op deze foto :
Afbeelding Deze foto is net bij de Frans-Belgische grens genomen , en wat zien we daar in de verte ? Inderdaad , het bekende bordje met een Y met een extra steepje tussen of een radioantennetje , vul maar zelf in ... daar naast staat het kanaalnummer , en als ik goed lees is dat nummer 79.Klopt dit ? Is er dus op HSL's wel degelijk en grond-treinverbinding en heeft L1 kanaal 79 als grond-treinverbinding ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ja L2 heeft kanaal 67 dit wordt normaal vanzelf geactiveerd (toch op de T13) door een tbl 2 baken indien niet moet je de radio manueel omschakelen, ik vermoed dat het om L1 idem is
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

Steven schreef:indien niet moet je de radio manueel omschakelen, ik vermoed dat het om L1 idem is
Op een HSL? Het lijkt me erg moeilijk om bij 300 km/h een getal van een bordje te lezen. Of rijden ze langzamer als de automatische omschakeling kapot is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hehe lol da kanaal staat ook vermeld op de dienstfiche hoor en als je uw lijn kent, ken je da getal gewoon van buiten ik ken da toch
25,27,24 = kanaal 73
50A, 36 = kanaal 75
161 = kanaal 61
162 = kanaal 73 en 61 (na jemelle)
154 = geen kanaal voorzien
2 = kanaal 67
....
om al wat voorbeelden te geven
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Daar zijn hele mooie boekjes van met alle werkzaamheden en plaatselijke snelheden. En in het midden de Telerail kanalen.
En voor belgie . . . Ze staan op bepaalde lijn fiche's. :?:
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Mark7758 schreef:Daar zijn hele mooie boekjes van met alle werkzaamheden en plaatselijke snelheden. En in het midden de Telerail kanalen.
En voor belgie . . . Ze staan op bepaalde lijn fiche's. :?:
De zogenaamde 'Flash'
Is samenvatting v alle werken op HSL lijnen (voor Thalys & Eurostar)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

voor belgie staan die ook gewoon vermeld op uw dienstfichte met uw uurregeling dus je kan haast niet missen of je zou al een ferme analfabeet moeten zijn
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Alle en dan bolt men met den 55er en die heeft geen lijnradio. :lol:
Wat doen men dan? Men neme de GSM en dan werkt het ook. 8)
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de aangepaste 55-ers die pzb en zo hebben hebben wel radio dacht ik zo
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Klopt die wel, maar rond Luik doet die lijnradio verdomd weinig.
Maar de meeste hebben echt niets.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Jules

Bericht door Jules »

L1 is inderdaad kanaal 79, en de grond trein verbinding wordt dus ook gebruikt. Bij de grensovergang schakel je over naar SNCF kanaal 4. En btw een bordje lezen tegen 300km/h is overdag echt geen probleem.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

die grond treinverbinding dient om in contact te komen met B12 in brussel in geval er (op L2) een overschreiding moet gebeuren van een bediend baken (eentje die een wissel beschermd)
Jules

Bericht door Jules »

Ook voor L1 is het B12
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ja B12 doet idd L1 en L2 maar op lijn 1 zit het tvm systeem en da werkt wa anders vandaar da ik me er ni verder over uitspreek
Jules

Bericht door Jules »

TVM is gewoon het CAB-SIGNAL ander systeem van informatie overdracht. Uiteindelijk wordt nog altijd een gewone grond treinverbinding gemaakt. Zelfs bij ETCS zal nog altijd een grond trein verbinding bestaan, alleen wordt dit dan GSM-R ipv klassieke radioverbinding zoals nu in Duitsland al het geval is. En binnenkort ook op L4 e, HSL zuid
Plaats reactie