Antwerpse noord-zuid verbinding (tunnel) vanaf 26/03/2007

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

carlos schreef: betekent dit dat men in de nabije toekomst de IC-N met 27MUX in traktieschakeling gaat laten rijden?
dat doen ze al lang hoor :wink: meer wel dan niet op de IC-N trouwens :P
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
Steven schreef: Het is werkelijk onbegrijpelijk. Nu heeft men een prachtige tunnel die pakken geld heeft gekost en heeft men de mogelijkheid om de vertragingen in Antwerpen te vermijden en nu heeft er iemand beslist om de doorgaande treinen van de IR-n Essen-Jambes in Antwerpen-Centraal van samenstelling te veranderen. Richting noord worden er motorstellen afgekoppeld en richting zuid worden er motorstellen aangekoppeld
Ik heb maandag enkele uren staan fotograferen en kijken ik ben zelfs gekomen met Essen Jambes en ook terug vertrokken.... wat u beschrijft heb ik niet gezien tussen 11 en 17 uur. Lijkt mij uitzondering bv. met eerste trein en ook op eind van de dag ???


Theo
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

op de IC N gebeurd het soms ook al. doch echter gezegd en gezwegen komt stillaan de datum dichterbij dat wij de M6 stuurrijtuigen in actie gaan zien.
volgens wat ik in 'op de baan' (tijdschrift TSP) kon lezen zouden de ic N en I als eerste deze rijtuigen toebedeeld krijgen en verdwijnt aldaar de samenstelling met twee locs
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
Adler schreef:
Steven schreef: Het is werkelijk onbegrijpelijk. Nu heeft men een prachtige tunnel die pakken geld heeft gekost en heeft men de mogelijkheid om de vertragingen in Antwerpen te vermijden en nu heeft er iemand beslist om de doorgaande treinen van de IR-n Essen-Jambes in Antwerpen-Centraal van samenstelling te veranderen. Richting noord worden er motorstellen afgekoppeld en richting zuid worden er motorstellen aangekoppeld
Ik heb maandag enkele uren staan fotograferen en kijken ik ben zelfs gekomen met Essen Jambes en ook terug vertrokken.... wat u beschrijft heb ik niet gezien tussen 11 en 17 uur. Lijkt mij uitzondering bv. met eerste trein en ook op eind van de dag ???


Theo
Wat ik beschrijf gebeurt nu al elke dag deze week met IR 3330 's morgens en IR 3315 's avonds en misschien nog met andere. De treinen die ik neem zijn zeker niet de eerste en de laatste van de dag. Niemand die kan vertellen waarom.
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:op de IC N gebeurd het soms ook al. doch echter gezegd en gezwegen komt stillaan de datum dichterbij dat wij de M6 stuurrijtuigen in actie gaan zien.
volgens wat ik in 'op de baan' (tijdschrift TSP) kon lezen zouden de ic N en I als eerste deze rijtuigen toebedeeld krijgen en verdwijnt aldaar de samenstelling met twee locs
idd vandaag IC4528 zien aankomen in Brussel Noord, vooraan 2724mux achteraan 2726mux, beiden met panto omhoog.

vwb de stuurrijtuigen, ik denk dat deze pas op IC-I of IC-N te zien zullen zijn als de T18 in dienst komt.
1) ik vermoed dat men het risico niet gaat nemen om naar Antwerpen Centraal niveau -2 te rijden met slechts 1 loc T27 (zou bij verminderd vermogen niet naar boven geraken).
2) bij IC-I werden de rijtuigen trouwens uitgerust met klassieke T21/27 TS kabels omdat het met slechts 1 T27 te moeilijk was om volgens de dienstregeling te rijden. Op IC-I hoeft men dus zelfs geen MUX-en te gebruiken (21 en gewone 27 zijn ook goed)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

1) geen enkel loc mag daar zijn op -2 als hij niet 100% in dienst is, bij een 11/12/24/27 is het eenvoudig je kan 100% aan 50 % of niet rijden zo zonderen wij motoren af, dus als er maar 2 van de vier motoren in dienst zijn voor de IC I of IC N dan zal de treinbestuurder dit doorgeven en moet men het nodige doen (trein beperken tot berchem, trein laten toekomen op +1 zijn de voorziene maatregelen)

2) zowel de IC I rijtuigen als IC N rijtuigen zijn voorzien van de mux als klassieke kabels ze kunnen beide aan, dus soms zie je op die verbinding een treinschakeling in mux en soms eentje met de klassieke kabels, moet je maar is op letten


dus als er een 27 mux met 7 M6 waarvan 1 stuurrijtuig is zou die toch moeten boven geraken, omdat een 27 al sterker is dan een reeks 11 in vermogen en dus iets meer reserve heeft om die helling op te rijden.

ik heb ooit (erwas die dag geen opdrukloc te verkrijgen) met een 27 +10 M4 de helling van ans gedaan (33promille => antwerpen is 28) en ben vlot boven geraakt toen, die helling is dus langer en sterker in hellingsgraad, dus moet die dat in antwerpen ook aankunnen normaal
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef: zowel de IC I rijtuigen als IC N rijtuigen zijn voorzien van de mux als klassieke kabels ze kunnen beide aan
in principe hebben enkel de rijtuigen van de IC I de klassieke TS kabelset (kan je onmiddelijk zien als je van het ene rijtuig naar het andere gaat)


Voor IC N heeft men bewust gekozen om deze investering niet te maken.

de reden waarom men dit voor IC I (Charleroi Antwerpen) wel gedaan heeft is om beter de uurregeling te kunnen volgen.

als men zou beslissen om binnenkort op IC I met 1 loc 27mux & stuurrijtuig te gaan rijden, dan zal men problemen hebben om de huidige dienstregeling te volgen...
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef: 1ik heb ooit (erwas die dag geen opdrukloc te verkrijgen) met een 27 +10 M4 de helling van ans gedaan (33promille => antwerpen is 28) en ben vlot boven geraakt toen, die helling is dus langer en sterker in hellingsgraad, dus moet die dat in antwerpen ook aankunnen normaal
een vraagje, waarom gebruikt/voorziet men in Antwerpen Centraal geen opdrukloc om de Benelux te pushen als deze niet 100% is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik ken er geen juiste verklaring voor maar had ergens opgevangen dat het te maken heeft met de wisselstraten die aan de uitrit liggen (gevaar voor ontsporing???)
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:ik ken er geen juiste verklaring voor maar had ergens opgevangen dat het te maken heeft met de wisselstraten die aan de uitrit liggen (gevaar voor ontsporing???)
heb ik ook vernomen, maar nu gaat hij ook opgedrukt naar boven als de lok achteraan hangt....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

in luik zijn er nu wel veel meer sporen om te zitten rangeren met opdruklocs. Op 4 spoortjes is zoiets een beetje meer puzzelen. Misschien daarom?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Weet er iemand of al die vierkante panelen aan de wand op -2 ook voor iets gaan gebruikt worden? Verlichting, video, reklame ? Of is dit louter decoratief?
Tweede vraag: aan het einde van het perron hangen aan het plafond 2 vierkante bakjes op de hoogte van het dak van de treinen, dit lijken me een soort antennes of detectors. Weet iemand wat dit is?
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Adler schreef:Weet er iemand of al die vierkante panelen aan de wand op -2 ook voor iets gaan gebruikt worden? Verlichting, video, reklame ? Of is dit louter decoratief?
Tweede vraag: aan het einde van het perron hangen aan het plafond 2 vierkante bakjes op de hoogte van het dak van de treinen, dit lijken me een soort antennes of detectors. Weet iemand wat dit is?
1)Volgens mij zijn dat panelen die het geluid absorberen...ik denk niet dat daarmee nog iets gaat gebeuren. Vermijden echo van het beton ?

2) ???
Wover

Bericht door Wover »

Zie je dat tweede ook op deze foto:
Afbeelding Dat ding naast "MY-M.12"
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Wel, als ge goed kijkt hangen die om een bepaald aantal meter, ook tegen het plafond. Ik vroeg me vanmiddag, toen ik eens een kijkje ben gaan nemen, ook af waarvoor die dingen dienen. Ik dacht spontaan aan wireless internet, maar dat zal het wel niet zijn zeker. :)

Grtz,
Maikel
Plaats reactie