GEN komt later klaar ;-)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Patrick »

Was in 't radionieuws deze morgen: GEN-infrastructuurwerken pas klaar in 2015 of 2016 (vorig jaar was 2012 vooropgezet).
Reden: aanslepende administratieve procedures en bouwvergunningen. Vooral Brussels Gewest maakt problemen (levert vergunningen niet op tijd af).
Dat deelde een hoog pietje van Infrabel gisteren mee in het Brussels parlement.
Ook hierte lezen.
nicken

Bericht door nicken »

had ik een paar maanden geleden gezecht omdat er niet te veel schot in de zaak komt,ik ben van oorsprong een stielman in de bouwsector.Hoe een rompslomp die vergunningen zijn is nie normaal te noemen.Architecten die met een paar muisklikken gans de bazaar veranderen en wij de stielmannekes gaan wel het probleem oplossen.En da geeft nogals serieus probleemkes dat :shock:
Tegen dat ze gedaan hebben en gasn de boel operationeel is zijn we 2018 ofzo,kzal er niet te ver van zitten : de toekomst zal da wel uitwijzen :lol: :roll:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Reactie van Brusselse staatssecretaris voor Stedebouw: is niet op de hoogte van vertragingen. Haar administratie moet dit onderzoeken.
Volgens haar is de NMBS (ze zal wel Infrabel bedoelen) medeoorzaak van het probleem: te traag bij het uitvoeren van impactstudies en te traag bij het indienen van bepaalde aanvragen.
Gehoord op radionieuws.
Gregske

Bericht door Gregske »

Administratieve rompslomp, het stokpaardje van Bruxelles et Co. :twisted:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Vertraging van Expresnet zal vele jobs kosten

Zaventem Luchthavenregio rekent voor groei op treinreizigers

De vertraagde uitvoering van het Gewestelijk Expresnet (GEN) gaat de groei van de regio Vilvoorde afremmen. Vooral de luchthaven van Zaventem rekent op de snelle treinverbindingen voor de aanvoer van werknemers naar het geplande nieuwe dienstencentrum Airport Village.

Jan Muylaert

Provinciegouverneur van Vlaams-Brabant Lodewijk De Witte kondigde nog geen 48 uren geleden een forse groei van de tewerkstelling in de luchthavenregio aan en nu al blijkt die uitbreiding een forse vertraging te zullen oplopen door administratieve obstakels bij de realisatie van het GEN.

Het 1,85 miljard euro kostende Gewestelijk Expresnet zal voor snelle treinverbindingen zorgen vanuit onder andere Mechelen, Dendermonde en Leuven met Brussel. De gebruikers van de stations op de betrokken lijnen zullen om het kwartier op een trein kunnen stappen. Omdat de noodzakelijke bouwvergunningen in het Brusselse uitblijven, zal het GEN niet 2012 halen, maar ten vroegste in 2015 operationeel zijn. De Raad van State heeft nochtans vrijdag het laatste bezwaar verworpen zodat niets de start van de werken nog in de weg staat.

De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) betreurt dat het GEN vertraging op loopt. ,,Onderzoek toont aan dat Brussel in 2015 totaal verzadigd zal zijn van autoverkeer. Tegen dan moet het GEN absoluut uitgevoerd zijn. We hebben echter begrip voor de bezwaren van de omwonenden. De overheid biedt onvoldoende garanties dat de leefbaarheid van de bewoners langs de spoorlijnen gewaarborgd blijft. Niemand wil op een betonnen muur kijken'', zegt Ben Bellekens, woordvoerder van Bral. ,,Maar de NMBS moet Brussel niet de beschuldigende vinger wijzen, want er is nog een probleem met het rollend materieel dat voor het GEN zal worden ingezet.''

Tewerkstelling

Ook Jan Vanseveren van de Bond van Trein,- Tram- en Busgebruikers is teleurgesteld: ,,Maar Vlaanderen moet niet wachten op Brussel, er kan met het GEN al vandaag worden gestart op de lijnen naar Dendermonde, Aalst en Mechelen. Voor de reizigers uit de richting Aalst en Dendermonde is de nieuwe spoorverbinding via de Josafattunnel in Schaarbeek niet nodig. Die treinen kunnen langs het Schumanstation worden afgeleid. De NMBS zou beter de hand in eigen boezem steken want de maatschappij beschikt niet over het materieel en personeel om de GEN-treinen al te laten rijden.''

De vertraging van het voorstadsnet is eveneens een streep door de rekening van de projectontwikkelaars in de regio Vilvoorde-Zaventem die op een flinke aanvoer van meer werknemers hadden gerekend.

,,Het uitstel zal zeker een ongunstige invloed zal hebben op de groei van de tewerkstelling in de luchthavenregio. Zolang er geen degelijke alternatieven voor de auto, blijft dit nefast voor de mobiliteit in de regio'', zegt Cliff Van Craen, woordvoerder van VOKA Kamer van Koophandel Halle-Vilvoorde.

,,Momenteel is er een internationale trend waarbij luchthavenregio's een soort van micropolissen worden met niet alleen een luchthavengebeuren maar ook een grote activiteit er rond. De luchthaven van Zaventem wenst daar op in te spelen en dat zou toch een 20.000 extra arbeidsplaatsen kunnen opleveren. Anderzijds gaat men er soms verkeerdelijk van uit dat iedere protentiële werknemer over een wagen beschikt.''
http://www.nieuwsblad.be
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Ook niet te vergeten in december 2007 de opstart van de GEN werken tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid.
Hier wat meer informatie over de verschillende fasen hoe de werken zullen verlopen, de werken zullen 7 jaar duren.
Op pagina 27 staat er volgens mij wel een fout, de IRh zal na voltooiing op de centrale sporen rijden en de ICL en de ICK niet..
Voor wat staat de afkorting FSD,
HkP, zijn dat de p-treinen?
Binnenste sporen Vmax = 200 km/h en de buitenste sporen Vmax= 160 km/u.
http://www.bttb.be/L.50A.pdf
Bron http://www.bttb.be
Dietrich

Bericht door Dietrich »

FSD = Oostende. IC K en IC L gaan via station Denderleeuw naar respectievelijk l.50 en l.89 dus denk dat het logisch is dat deze niet op de binnenste rijden voor de relatief korte afstand. Waarom die IR dan wel op de binnenste gaat rijden... :?
kimba

Bericht door kimba »

Gregske schreef:Administratieve rompslomp, het stokpaardje van Bruxelles et Co. :twisted:
... en een paar inwoners.

L161 is van Ottignies tot in Brussel-Noord één grote werf, behalve tussen Bosvoorde en Watermaal. Daar blijven ze gekampt tegen twee extra sporen.

Oké, geluidsoverlast (heb ook al wat horen passeren alleen al voor de afbraakwerken), maar daar plots weer op 2 sporen komen is weer een element meer om het hele plan te laten mislukken...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

leren ze het dan nooit :roll:
in herent was dat 10 jaar geleden ook "veel te veel lawaai die tgv's".
Tegenwoordig klaagt niemand daar nog over (natuurlijk niet want de nieuwe sporen van L36 zijn veel stiller dan de oude) :P
Hagelander

Bericht door Hagelander »

Ik vind dat in veel gevallen mensen te snel "geluidsoverlast" inroepen en daardoor belangrijke werken op de lange baan schuiven. Na heel dat gedoe met Zaventem (dat trouwens nog steeds niet opgelost is), ben ik voorstander voor radicale oplossingen! Sluit die straat van die mensen maar af, zodat ze in alle rust verder kunnen genieten :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Watermaal-Bosvoorde - Brussel Natuur kan zich dan toch vinden in de uitbouw van het Gewestelijk Expresnet (Gen) in Watermaal-Bosvoorde. Totnogtoe protesteerde de vereniging hevig tegen de verdubbeling van de sporen.

Brussel Natuur, een overkoepelende vzw van Brusselse natuurverenigingen, heeft zich positief uitgesproken over een uitbreiding van twee naar vier treinsporen in Watermaal-Bosvoorde. Daar is Infrabel bezig met de uitbouw van het Gen.

Toch stelt Brussel Natuur enkele belangrijke voorwaarden voorop. Zo wil de vzw de twee sporen behouden in het verstedelijkte gebied van de gemeente. Op het tracé door het Zoniënwoud moeten nieuwe natuurgebieden komen ter compensatie van de delen die worden ingenomen door de nieuwe sporen. En er moet ook nagedacht worden over de bouw van passages voor dieren, zogenaamde ecoducten.

© tvbrussel
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

2 sporen behouden? :o dat is toch een ferme hap uit de extra capaciteit denk ik zo :roll:
Gregske

Bericht door Gregske »

Jeroen schreef:
Watermaal-Bosvoorde - Brussel Natuur kan zich dan toch vinden in de uitbouw van het Gewestelijk Expresnet (Gen) in Watermaal-Bosvoorde. Totnogtoe protesteerde de vereniging hevig tegen de verdubbeling van de sporen.

Brussel Natuur, een overkoepelende vzw van Brusselse natuurverenigingen, heeft zich positief uitgesproken over een uitbreiding van twee naar vier treinsporen in Watermaal-Bosvoorde. Daar is Infrabel bezig met de uitbouw van het Gen.

Toch stelt Brussel Natuur enkele belangrijke voorwaarden voorop. Zo wil de vzw de twee sporen behouden in het verstedelijkte gebied van de gemeente. Op het tracé door het Zoniënwoud moeten nieuwe natuurgebieden komen ter compensatie van de delen die worden ingenomen door de nieuwe sporen. En er moet ook nagedacht worden over de bouw van passages voor dieren, zogenaamde ecoducten.

© tvbrussel
Dit soort mannen hebben mijn vader kapot gemaakt :twisted:
Zulke idioten moeten ze aan de schandpaal zetten.
Infrabel moet gewoon die sporen leggen, die natuurverenigingen willen toch dat meer mensen het OV nemen? :roll:

Stelletje hypocriete klootzakken :x
Duikbril AM86

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Duikbril AM86 »

Wanneer beginnen de werken op de lijn 50a tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid nu voor het aanleggen van het 3de en 4de spoor? ik zie daar nog niets van werken, behalve een aantal bomen die ze afgedaan hebben tussen een aantal bruggen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22553
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: GEN komt later klaar ;-)

Bericht door Steven »

die zouden in de loop van voorjaar 2008 moeten starten
Plaats reactie