http://www.nieuwsblad.beVrouw schrijft een boze klachtenbrief naar NMBS
Gent ,,Ik moest vijf euro betalen omdat de trein vertraging had''
Omdat er al genoeg fijn stof in de lucht hing, besloot Els De Wilde woensdag haar wagen op stal te laten en te treinen naar haar sollicitatiegesprek. Geen goed idee, zo bleek.
Ik woon in Gent en moest in Leuven zijn. Omdat het over een eerste sollicitatiegesprek ging voor een vacature als office manager, wilde ik absoluut op tijd komen. Ik had zitten puzzelen met uurroosters want ik moest in Gent Sint-Pieters overstappen. Maar toen ik 'svoormiddags op het perron stond van het Dampoortstation, riep men om dat de trein van 10.48uur naar Kortrijk acht minuten vertraging had. Ik berekende snel dat ik daardoor mijn verbinding zou missen en zeker te laat zou komen in Leuven. Holderdebolder besliste ik om dan toch maar de auto te nemen en ik holde terug naar het loket om mijn ticket van 18,60euro te laten terugbetalen. Dat ging echter niet zonder 5euro extra kosten op te hoesten. Ik moest dus bijbetalen omdat de trein vertraging had. En bovendien voor een ticket dat ik nauwelijks tien minuten eerder had gekocht. Dat vond ik zo grof dat ik heel boos werd - ook al omdat ik voelde dat de sollicitatie in het water zou vallen, natuurlijk.''
Sollicitatie
Behoorlijk overstuur rende Els zonder terugbetaling weer naar huis. ,,Eenmaal gekalmeerd, heb ik dan gebeld naar de persoon bij wie ik zou solliciteren en heb hem uitgelegd wat er gebeurd was. Gelukkig vond hij het niet erg dat ik wat later zou zijn.''
Els schreef ondertussen een vlammende klachtenbrief naar de NMBS. ,,In de VDAB-opleiding voor commercieel bediende die ik volg, leren we hoe we moeten omgaan met klanten. Als je dan geconfronteerd wordt met een dergelijk flagrant staaltje van klantonvriendelijkheid en boerenbedrog, sla je toch wel steil achterover. Ik zal niet snel meer geneigd zijn nog de trein te nemen.''
,,Ik moest vijf euro betalen omdat de trein vertraging had''
,,Ik moest vijf euro betalen omdat de trein vertraging had''
Re: ,,Ik moest vijf euro betalen omdat de trein vertraging h
Als ik absoluut op tijd wil komen zou ik toch iets meer reservetijd inbouwen : een trein vroeger nemen in Dampoort zodat het geen ramp is als ik in Sint-Pieters de eerste aansluiting richting Brussel mis.wilde ik absoluut op tijd komen.
...
de trein van 10.48uur naar Kortrijk acht minuten vertraging had. Ik berekende snel dat ik daardoor mijn verbinding zou missen en zeker te laat zou komen in Leuven.
Niet echt klantvriendelijk.Dat ging echter niet zonder 5euro extra kosten op te hoesten.
...
voor een ticket dat ik nauwelijks tien minuten eerder had gekocht.
Men kan moeilijk beweren dat ze dat ticket in die 10 minuten al gebruikt had.
Goedenavond.
Ok, maar enige commerciële opstelling is wel gewenst.Steven schreef:dat noemen ze administratie kosten, is iets dat op vele bedrijven betaald. bij bepaalde concerten kan dat ook en dan zal je ook nooit de volledige waarde van uw ticket terugkrijgen.
Als men nu dit geval onder artikel 17 §1, geval e) had geklasseerd en mevrouw een formulier C6 had afgeleverd, dat was al veel klantgerichter geweest.
Bundel I, artikel 17 §1, geval e) schreef:Volgende gevallen worden voor terugbetaling in aanmerking genomen: [...] een biljet waarvan de bestemming niet kon worden bereikt wegens vertraging, afschaffing van een
trein of dienstonderbreking;
Bundel I, artikel 17 §3 schreef:In de gevallen vermeld onder § 1 a, e en f worden geen administratiekosten aangerekend.
Ik vraag me trouwens af of ze dat biljet net voor de reis gekocht had. Als ik me niet vergis kan een biljet dat minder dan een uur verkocht is, gewoon negatief gemaakt worden, om bijvoorbeeld een vergissing van de loketbediende zonder al te veel plichtplegingen op te lossen. Dat zou dus ook kunnen met een biljet dat pertinent niet gebruikt is.
Misschien was een vriendelijker aanpak van de koopster al genoeg geweest om deze oplossing af te dwingen. Maar we kennen ze wel, die dames en heren die vinden dat ze het middelpunt van het heelal zijn... Het zal wel een hooghartige vraag geweest zijn met veel kritiek op de NMBS (wat is trouwens 8 minuten vertraging?), en dan zou ik het als loketbediende ook vertikken.
Nog even: als je voor een belangrijke sollicitatie rekent op een aansluiting van 6 minuten, dan moet je wel van een andere planeet zijn. Maar ja, als je weet hoe je met een papieren spoorboekje moet omgaan, zie je meteen dat je niet eens zo veel vroeger kunt vertrekken, met een ruime aansluiting. De elektronische planners zijn op dat vlak kippen zonder kop.
Misschien was een vriendelijker aanpak van de koopster al genoeg geweest om deze oplossing af te dwingen. Maar we kennen ze wel, die dames en heren die vinden dat ze het middelpunt van het heelal zijn... Het zal wel een hooghartige vraag geweest zijn met veel kritiek op de NMBS (wat is trouwens 8 minuten vertraging?), en dan zou ik het als loketbediende ook vertikken.
Nog even: als je voor een belangrijke sollicitatie rekent op een aansluiting van 6 minuten, dan moet je wel van een andere planeet zijn. Maar ja, als je weet hoe je met een papieren spoorboekje moet omgaan, zie je meteen dat je niet eens zo veel vroeger kunt vertrekken, met een ruime aansluiting. De elektronische planners zijn op dat vlak kippen zonder kop.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Als ik u goed begrijp moet men dus niet de trein nemen als men een belangrijke afspraak heeft. Het is inderdaad spijtig genoeg zo dat men overstaptijden van minstens een half uur moet voorzien wil men enigszins zeker zijn om op tijd toe te komen met de trein. Waarom de routeplanner van de NMBS dan overstaptijden van 5 minuten nog als voldoende beschouwd weet ik ook niet. Het is zeer triestig gesteld met de stiptheid op ons belgische net. Alleen deze maand al had ik 9 dagen vertraging van meer dan 15 minuten en de maand is nog niet om.Steven schreef:voila op een sollicitatie toekomen met openbaar vervoer en alles kantje boordje regelen zou ik ook niet doen, je weet dat er wel altijd iets mis kan gaan (trouwens met de auto vertrek ik ook altijd op tijd als ik ergens stipt moet zijn)
wat ik wil zeggen is da een marge van 5-6 minuten idd klein is, ik tracht toch mezelf steeds 10 minuten overstap te geven( tenzij ik zeker ben van die korte overstappen mogelijk zijn)
nu ze wou van gent naar leuven, in de spits? snap ni goed wat dan zoal het probleem is, als ik de trein neem zorg ik er voor (zeker bij daguitstappen) dat ik meerdere alternieven weet voor ik vertrek, een beetje plannen hoort wel bij een treinreis he.
als ik van gent naar leuven wil zijn er toch voldoende treinen, tijdens de spits kan je haast geen trein missen je hebt al drie rechtstreekse treinen richting brussel leuven (waarvan eentje wel via luchthaven) maar daarnaast zijn er nog verschillende treinen die al zeker naar brussel gaan alwaar je eventueel nog kan overstappen op een andere trein naar leuven
nu ze wou van gent naar leuven, in de spits? snap ni goed wat dan zoal het probleem is, als ik de trein neem zorg ik er voor (zeker bij daguitstappen) dat ik meerdere alternieven weet voor ik vertrek, een beetje plannen hoort wel bij een treinreis he.
als ik van gent naar leuven wil zijn er toch voldoende treinen, tijdens de spits kan je haast geen trein missen je hebt al drie rechtstreekse treinen richting brussel leuven (waarvan eentje wel via luchthaven) maar daarnaast zijn er nog verschillende treinen die al zeker naar brussel gaan alwaar je eventueel nog kan overstappen op een andere trein naar leuven
Als je met persoonlijk vervoer gaat, is het ook aangeraden om een voldoende ruime veiligheidsmarge in tijd te voorzien.Adler schreef:Als ik u goed begrijp moet men dus niet de trein nemen als men een belangrijke afspraak heeft. Het is inderdaad spijtig genoeg zo dat men overstaptijden van minstens een half uur moet voorzien wil men enigszins zeker zijn om op tijd toe te komen met de trein. Waarom de routeplanner van de NMBS dan overstaptijden van 5 minuten nog als voldoende beschouwd weet ik ook niet. Het is zeer triestig gesteld met de stiptheid op ons belgische net. Alleen deze maand al had ik 9 dagen vertraging van meer dan 15 minuten en de maand is nog niet om.Steven schreef:voila op een sollicitatie toekomen met openbaar vervoer en alles kantje boordje regelen zou ik ook niet doen, je weet dat er wel altijd iets mis kan gaan (trouwens met de auto vertrek ik ook altijd op tijd als ik ergens stipt moet zijn)
en zo blijven we zagen, maar voor de rest sta hier iederen uren in de file en dan ist allemaal niets, snap ik niet ze een minuut of 10 minuten vertraging van een trein en de wereld is te klein, maar als ze een uur moeten extra aanschuiven met de wagen is da normaal?Jeroen schreef:8 minuten te veel.....overweg13 schreef:...(wat is trouwens 8 minuten vertraging?)
Waarom beweert Descheemaecker dan voortdurend dat wij de stiptste treinen van Europa hebben, legt hij alle klachten van staatssecretaris Tuybens naast zich neer en wordt er voortdurend maar gegoocheld met stiptheidscijfers van 90% en meer? Het wordt tijd dat men eens ernstig wordt en naar oplossingen zoekt in plaats van voortdurend de reizigers maar valse beloftes voor te houden, of vindt u het normaal om elke dag een half uur te laat toe te komen?Steven schreef:in de spits naar leuven vanuit gent neem je ook best een marge die groter is dan 30 minuten of je zou u is lelijk kunnen mispakken, wie zonder marge heden ten dage vertrek, ongeacht het soort transport moet al wat zot op zich zijn
Omdat die cijfers nu eenmaal kloppen! Ik hou ze zelf al bij sinds de jaren 1970, en heb nog nooit kunnen vaststellen dat mijn cijfers meer dan 1% afwijken van die van de NMBS. Betekent dat dan dat ik nooit problemen heb als ik met de trein reis? Natuurlijk niet, maar het helpt als je niet alleen vertragingen noteert, maar ook de treinen die stipt aankomen. Het zijn nu eenmaal objectieve gegevens, en het kan best dat iemand dag na dag zijn aansluiting mist omdat zijn eerste trein elke dag 5 minuten vertraging heeft. Nu: ik ken chauffeurs die nu 45 minuten vroeger vertrekken dan 10 jaar geleden, en nog altijd even vroeg/laat op hun werk komen. Is het dan te veel gevraagd om een vroegere trein te nemen en in alle gemoedsrust te kunnen uitkijken naar een gehaalde aansluiting, dag na dag?Adler schreef:Steven schreef: Waarom beweert Descheemaecker dan voortdurend dat wij de stiptste treinen van Europa hebben, legt hij alle klachten van staatssecretaris Tuybens naast zich neer en wordt er voortdurend maar gegoocheld met stiptheidscijfers van 90% en meer?
Overigens bewijst de onlangs gehouden BTTB-enquête mijn standpunt i.v.m. met objectiviteit. In de periodes waarin de cijfers het slechtst waren, had men duidelijk meer inzendingen: men is dus echt wel geneigd de slechte ervaringen te onthouden en de goede opzij te schuiven.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13