Nieuwe verbinding tussen Antwerpen en Brugge?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Nieuwe verbinding tussen Antwerpen en Brugge?

Bericht door groentje »

Om hier de discussie te laten verdergaan :wink:

Voor wie niet mee is: in de discussie over de bietentreinen, is het idee geopperd voor een nieuwe spoorlijn tussen A'pen en (Zee)Brugge. De vragen hier gesteld, zijn dus de volgende:
1)Is er wel een nieuwe verbinding nodig? Kan niet alles via L59 en L50a? Zou het helpen als ook L59 op 4 sporen wordt gebracht?
2)Zou een lijn via de N49 (de Expressweg) de oplossing zijn?
3)Of het BTTB-voorstel (was als alternatief voor de verdubbeling van de 50a tussen Gent en Brugge), om een spoorboog aan te leggen bij Gent, en de lijn naar Eeklo terug door te trekken naar Brugge.
4)Aanverwante discussies :wink:

Ga uw gang :D


EDIT: toevoeging: waarom is deze topic van start gegaan?
Laatst gewijzigd door groentje op 03 mar 2006, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Hoe komt gij daar nu bij :?: Percies of er rijden daar nog niet genoeg treinen :!: :!: :!: :!: Er zijn lijnen die meer treinen nodig hebben dan die. En in Brugge, naar waar gaat die dan doorrijden? Of wordt dat zijn terminus?
Joeri

Bericht door Joeri »

Naar zeebrugge tiens. Kan iemand hier eens wat info geven over de verwachte vervoersstromen e.d. ? Ik zou dat best wel eens willen zien.

Anderzijds zie ik er meer in om lijn 73 volledig op dubbelspoor te brengen, verlengen tot Dunkerque, elektrificatie van de lijn Dunkerque - calais, en een verbindingsboog tussen beiden. Op die manier heb je meteen een hoofdgoederenas voor de kanaaltunnel, een verbinding waar veel meer groei te verwachten valt, terwijl lijn 75 al goed vol zit.
Greg

Bericht door Greg »

Over Lijn73 ben ik het ermee eens. :)

Over antwerpen-brugge vind ik totaal niet nodig. Er rijden al kweet niet hoeveel treinen achter elkaar op de L50a + de goederen, als je er nog eens 2 gaat bij doen..
En er zijn al 2 treinen per uur vanuit antwerpen richting gent, wat meer dan genoeg is denk ik en met goeie overstap mogelijkheid (voor IC-C dan).

Zeebrugge is wat te klein denk ik.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Joeri schreef:Naar zeebrugge tiens. Kan iemand hier eens wat info geven over de verwachte vervoersstromen e.d. ? Ik zou dat best wel eens willen zien.

Anderzijds zie ik er meer in om lijn 73 volledig op dubbelspoor te brengen, verlengen tot Dunkerque, elektrificatie van de lijn Dunkerque - calais, en een verbindingsboog tussen beiden. Op die manier heb je meteen een hoofdgoederenas voor de kanaaltunnel, een verbinding waar veel meer groei te verwachten valt, terwijl lijn 75 al goed vol zit.
Waar ligt dan een spoor? Ook tussen Deinze en De Panne of alleen vanaf De Panne richting Frankrijk?
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Hmm, sorry, niet iedereen is mee. Ik heb de beginpost dus aangepast :wink:
Joeri

Bericht door Joeri »

Tja, ik schreef dat van lijn 73 er gewoon bij, omdat ik hier meer in zie dan in een nieuwe lijn tussen gent en brugge. Ik blijf erbij dat de oplossing die de NMBS uitvoert, de 4 sporen tussen gent en Brugge, waarschijnlijk de beste is, en dat geld voor een hypothetische nieuwe lijn beter geïnvesteerd kan worden in bijvoorbeeld de verbinding naar het VK, de verbetering van de as Antwerpen - Aachen, of meerspanningslocs.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja wat je hier voorstelt is niet zozeer een nieuwe dan eigenlijk het heropenen van het gesloten deel van L58 en het westelijk ringspoor van gent heeft vroeger ook nog bestaan :-) dus al wat hier genoem word is een heractivering van die lijn (en schijnt da die bij oorspronkelijk gebruik zelf vrij succesvol was in aantal passagiers)
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik dacht dat die een andere route volgde, maar wel min of meer dezelfde gemeentes aandeed...

Op zich zie ik meer in het idee van de BTTB, om een spoorboog aan te leggen in Gent, waarop (goederen)treinen vanuit Antwerpen rechtstreeks de lijn naar Eeklo op kunnen, zonder door FGSP of Dampoort te moeten. En dan vanuit Eeklo de lijn terug door te trekken...
Mij lijkt het vooral de vraag, of het nuttig is, en of de kostprijs meevalt, o.a. voor onteigeningen langs de nieuwe bedding.
Leuke spielereitjes zijn dan het uitdenken van de beste route naar Brugge.
1607

Bericht door 1607 »

die prijs zal wel meevallen om de 58 terug door te trekken. der staat nog geen enkel huis in de weg. maar voor hoelang nog.
Greg

Bericht door Greg »

En wa gaan ze dan doen met SCM als ze de L58 trug zouden opendoen ?? :?
Heb dat altijd beetje stom gevonden dat ze die lijn gesloten hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja bvs in baasrode zit met zelfde probleem als ze ooit de 52 terug tot in dendermonde zouden opendoen (er is een groepering vragende partij hiervoor)
1607

Bericht door 1607 »

op zondag rijden er zo al veel minder goederentreinen. dus waar is het probleem? ik zie enkel voordelen. nmbs die hun lijn onderhoudt. :wink:
hubertd

Bericht door hubertd »

Een verdubbeling van de lijn 50A en de lijn van Brugge naar Zeebrugge?
is dat wel nodig?
:? ga maar eens op die lijnen gaan spotten en bereken eens hoeveel tijd je met je vingers staat te draaien...
:shock: soms is het druk, maar dat de lijn overbezet is vind ik overdreven!
een betere spreiding in de tijd van o.a. de reizigerstreinen zou de capaciteit van de lijn kunnen verbeteren (waarom rijden de IC A en de IC G met amper 5 minuten verschil tussen Brugge en Gent?)
En lijn 58 opnieuw openen :?: de groene jongens zullen daar wel een stokje voor steken...
en op het stuk Sijsele - Brugge liggen zeker 15 overwegen en drie drukke invalswegen naar Brugge EN een kanaal :!:
:cry: maar ja, 't is (Zee)Brugge in West-Vlaanderen en niet Antwerpen, in Brussel kennen ze die regio niet goed (vlaamse of belgische kust weet je wel... , alleen als 't mooi weer is)
Alléé er zal nog veel inkt en water naar de zee vloeien eer we enig resultaat zullen zien...
Saluut en de kost
Jonathan

Bericht door Jonathan »

treinspotter schreef:Een verdubbeling van de lijn 50A en de lijn van Brugge naar Zeebrugge?
is dat wel nodig?
:? ga maar eens op die lijnen gaan spotten en bereken eens hoeveel tijd je met je vingers staat te draaien...
:shock: soms is het druk, maar dat de lijn overbezet is vind ik overdreven!
een betere spreiding in de tijd van o.a. de reizigerstreinen zou de capaciteit van de lijn kunnen verbeteren (waarom rijden de IC A en de IC G met amper 5 minuten verschil tussen Brugge en Gent?)
En lijn 58 opnieuw openen :?: de groene jongens zullen daar wel een stokje voor steken...
en op het stuk Sijsele - Brugge liggen zeker 15 overwegen en drie drukke invalswegen naar Brugge EN een kanaal :!:
:cry: maar ja, 't is (Zee)Brugge in West-Vlaanderen en niet Antwerpen, in Brussel kennen ze die regio niet goed (vlaamse of belgische kust weet je wel... , alleen als 't mooi weer is)
Alléé er zal nog veel inkt en water naar de zee vloeien eer we enig resultaat zullen zien...
Saluut en de kost
Waarom? Tussen Gent en Antwerpen rijdt de IC G bijna perfect met de IC C om het halfuur. En de IC A rijdt in het heengaan (richting Luik) bijna perfect met de IC F om het halfuur. Om ze perfect te doen rijden moet de IC A wat later vertrekken en de IC G ook. In het terugkeren zou je de IC G drie minuten vroeger kunnen laten vertrekken richting Oostende om perfect om het halfuur een trein te hebben richting van Antwerpen naar Gent! Dan zouden de IC A en de IC G naar Oostende wat verder van elkaar rijden.
Plaats reactie