Tweetalige omroepen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jonathan

Tweetalige omroepen

Bericht door Jonathan »

Onlangs zat er een franstalige vrouw op de IC A waar mijn pa ook op zat. Deze heeft de treinbegeleider vierkant uitgekaffert omdat de omroepen hier enkel maar werden gedaan in het vlaams en niet in het wallonis :D . Toen hij zij dat er wollonië ook geen vlaamse omroepen te horen zijn :D , zij zij: 'maar dat verstaat toch iedereen!. En volgens mij, als ze dit zouden verplicht maken zou de eerste plaats waar ze dat niet doen in Wallonië zijn :!: :!: :!: :!:
Greg

Bericht door Greg »

Ik snap eigenlijk niet waarom ze nog steeds omroepen in de I11, M6 of AM96. :?
Het komt om de 2 minuten voor op die schermkes dus waarom moet die tbg dat 150 keer herhalen. :roll:
Je ziet toch zelf als je in een bepaald station aankomt.
Gaat mij niet zeggen dat dat voor de blinden is hé.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Die worden in Brugge al opgehaald door personeelsleden van Infrabel om begeleid naar het perron te gaan waar de stadsbussen vertrekken. Maar sommige mensen hebben meer tijd nodig om zich klaar te maken dan de tijd tussen dat de trein het station binnenrijdt en daar dan ook efectief stopt. Denk maar aan de 65-plussers :!: :!: :!: :!: :!:
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik ben vandaag op stap geweest met een blinde, en die had er toch echt wel baat bij, dat er een sonore aankondiging was. Nu nog overal even luid (niet te luid, niet te stil), en het is perfect. :D
Wover

Bericht door Wover »

ik stond eens in een wachthokje met een blinde. Daar waren toevallig ook twee meisjes bij die een opleiding deden in de richting van handicaps zoals blindheid, dus ze vroegen die man uit over met de trein reizen als blinde, maar hij zei dat het vooral de routine is dat je moet leren. Na een tijdje ken je dan alle wegen enz vanbuiten. Hij zei zelfs dat hij in Antwerpen gewoon kon rondlopen, zonder verloren te lopen of ergens tegenaan te lopen, omdat hij door de jaren heen alles is gaan leren.
Greg

Bericht door Greg »

Wover schreef:ik stond eens in een wachthokje met een blinde. Daar waren toevallig ook twee meisjes bij die een opleiding deden in de richting van handicaps zoals blindheid, dus ze vroegen die man uit over met de trein reizen als blinde, maar hij zei dat het vooral de routine is dat je moet leren. Na een tijdje ken je dan alle wegen enz vanbuiten. Hij zei zelfs dat hij in Antwerpen gewoon kon rondlopen, zonder verloren te lopen of ergens tegenaan te lopen, omdat hij door de jaren heen alles is gaan leren.
Straf ! :shock:
Maar om op die tweetaligheid terug te komen, ik vind toch dat ze tweetalig mogen afroepen over gans het land. Je weet nooit wie er op die trein zit.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Heb ik op zich ook geen probleem mee. Maar het moet dan wel consequent gebeuren. Ofwel uitsluitend de taal van het gewest waar je doorrijdt, ofwel overal twee-(of meer)talig. Ik heb het ook al meegemaakt, dat op de IC A de omroepen in het Nederlands, Frans, Engels en Duits gebeurden. Op zich totaal geen probleem mee.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Tweetalig omroepen in de grote stations is dan wel beter. Ik zie geen fransman (die alleen maar Frans kent) van Schellebelle naar Melle reizen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

mm een fransman naar melle en wat zou die daar moeten gaan doen? trouwens om de lijn door te trekken, wij spreken als vlaming ook ni alle dorpkes hun naam evengoed uit, gaan we dan eisen dat ze in wallonie en de rest van frankrijk ook alles in het nederlands is zeggen omdat er toevallig is een nederlandstalige zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

In kustdorpen kan ik het nog verstaan evenals Gent, Brugge, Brussel, Luik, ...
Vergeet niet dat de thalys hier doorkomt!
Maar dan zit je nog met het Duitse landsgedeelte :?
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Voor mij hoeft het niet zoals in de Luxemburgse treinen: alle stationsnamen worden daar (automatisch) in de 2 talen omgeroepen. Als het aan mij lag zou in een IC/IR, zeker in de IC's/IR's die de 2 landsdelen aandoen, in 2 (of zelfs 3) talen omgeroepen mogen/moeten worden. In de stoptreinen is de taal van de streek voldoende. En 'belangrijke' mededelingen zoals het splitsen van de trein zou gewoon minstens 2-talig moeten. Bijvoorbeeld de IC/E in het weekend (Blankenberge/Knokke - Luik/Genk). De splitsing in Landen en Brugge wordt alleen juist voorbij Brussel tweetalig aangekondigd. Zou Landen of Brugge nu echt minder Vlaams worden als ze voor die stations ook aankondigingen in het Frans doen? Er zal echt geen enkele Waal hierom Nederlands leren.
sweek

Bericht door sweek »

Maar ik ben het eigenlijk ook helmaal met KB eens.
Het overal tweetalig doen lijkt me overkill en absoluut niet nodig. Het kan ook best wel irritant worden voor dagelijkse pendelaars.
Je zou het ook in maar één taal kunnen omroepen en wel in twee talen op de display weergeven, dat stoort namelijk niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

op de ir a roepen ze soms in 3 talen om dat hij gesplitst wordt :P
ik heb er geen probleem mee dat ze dat overal doen :)
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Op de IC A worden de omroepen soms gedaan door een franstalige treinbegeleider. Dan is het meer een franstalige omroep dan een nederlandstalige :!: :!:
tunnelmotor2000

Bericht door tunnelmotor2000 »

GVDMME! Ik krijg het hier van jullie slappe gelul!!!
De taalwetgeving in Belgïe is er en MOET toegepast worden!!!
Wij moeten zeker niet gaan plooien voor de anderstaligen.
Welke taal spreekt een Vlaming in Anderstaligland??? Juist!!! Anderstaals!
Het mom van toerisme, economie of wat dan ook gaat nooit of te nimmer op. Hoeveel Vlaams kun je praten aan de Côte's, de Costa's, de Fjorden, de Alpen de steppen en Toendra's? Juist gene jota, tenzij met je Vlaamse medereizigers of verkopers, industrieëlen.

Excusen voor het ferm uitschieten in het begin maar vergeet niet dat ik juist op het nieuws een Waal hoor verkondigen dat de verdeelsleutels bij de NMBS voor treinbestuurders zou moeten verandert worden daar er gebrek :shock: :shock: zou zijn aan Nederlandstaligen.
Mijn zondag is, tot deze middag al, fucked up.
Plaats reactie