Tweetalige omroepen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Trainspotterke schreef:Eigenlijk zou het beter geweest zijn dat we het Nederlands hier nooit zouden doorgekregen hebben in Vlaanderen!
Dan zaten we nu niet met al die communautaire problemen! :roll:
??????
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Trainspotterke schreef:Eigenlijk zou het beter geweest zijn dat we het Nederlands hier nooit zouden doorgekregen hebben in Vlaanderen!
Dan zaten we nu niet met al die communautaire problemen! :roll:
Wat dan wel, Engels?
Het is een zaak van respect, waarover deze discutie is begonnen en niet een taal-kwestie
OO-MSS

Bericht door OO-MSS »

persoonlijk vind ik dat OVERAL in het Nederlands en het Frans moet worden omgeroepen.

Dan heb je geen van deze situaties gelijk dat Jonathan zegt.

ik neem nu bijvoorbeeld op de stoptrein Ronse-Gent.

de TBG roept bij vertrek in Ronse zowel in het Nederlands als in het Frans.

voor hij Oudenaarde binnenrijd en vanaf daar mag hij enkel in het Nederlands omroepen.

Euuhmm.... de mensen die op die trein opstappen in Ronse zijn toch dezelfde die aankomen in Oudenaarde (er liggen geen stopplaatsen)

ook op de IC A moet je eerst een stuk Frans dan Nederlands dan 2-talig en dan weer Nederlands...

ok, voor wij als pendelaar en treinspotters zijn we dat gewoon,
maar iemand die voor de eerste keer in een trein zit zal zeker denken "Wat voor een hutseklus is dat hier"
Moi

Bericht door Moi »

Tsja, maar de wet is nu eenmaal de wet.

Enkele maanden geleden is er nog een parlementaire vraag over gesteld, deze kwam er (ook alweer) van de franstaligen over het feit dat de franstaligen tussen Brussel en Luik geen informatie krijgen (bij een incident) in hun moedertaal. Het antwoord luidde dat de nmbs strikt de taalwetgeving dient toe te passen in haar officiële mededelingen (wat de aankondigingen nog altijd zijn), en indien de vragensteller dit anders zou willen zien hij een aanvraag moet indienen om de taalwet aan te passen. Hierop excuseerde de vragensteller zich en liet het maar zo om geen nieuwe communautaire rel te veroorzaken.
1607

Bericht door 1607 »

Trainspotterke schreef:Eigenlijk zou het beter geweest zijn dat we het Nederlands hier nooit zouden doorgekregen hebben in Vlaanderen!
Dan zaten we nu niet met al die communautaire problemen! :roll:
nu zitte echt wel in de diepste schuif bij mij ze. leer de geschiedenis van maar maar eens opnieuw. :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd het zijn die kleine minderheid franstaligen die belgie hebben doen ontstaan, bang om in het verenigd nederland te veel nederlands moeten kennen, sindsdien is het vlaams onderdrukt op alle mogelijke manier, dit stukje geschiedenis effe terzijde, voordien hebben de spanjaarden, oostenrijkers en duitsers hier ook al baas komen spelen, van de vikingen en romeinen dan nog niet gesproken, mogen we dan niet fier zijn op onze taal? ik verdedig die met hand en tand en dat zal altijd zo blijven, ik zou zeggen kom is in een taalgrensgebied wonen en je zal beseffen wat ik bedoel
OO-MSS

Bericht door OO-MSS »

Moi schreef:Tsja, maar de wet is nu eenmaal de wet.
das ook waar, kwou hierboven gewoon eens grondig men mening zeggen
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

op de IC L wordt er praktisch nooit tweetalig omgeroepen. Nochtans is Comines in Wallonië, once in a blue moon gebeurt het wel, maar meestal blijft het tot Kortrijk stil...
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Als je in de buurt van Brussel al van kinds af aan in een Vlaamse gemeente woont, en je weet nog dat je van de 'Fransen' (zo noemden we ze) als kind op je BAKKES kreeg, gewoon omdat je vlaams sprak en dit was echt zo!!! dan krijg ik de stuipen van (Nederlandstalige) mensen die sommig Waals arrogantie goedpraten
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Het is een schande dat mensen een dergelijke arrogantie tentoon spreiden. Je moet maar de reactie lezen van sommige (Brusselse of Waalse) politici, om te beseffen, dat sommigen nog steeds zo arrogant zijn.
Niettemin, hoeveel Vlamingen spreken eigenlijk voldoende hun talen om pakweg in Griekenland, Italië of zelfs Spanje hun plan te trekken? In de toeristische gebieden komt men die mensen (en andere toeristen) tegemoet, door ook anderstalige opschriften en omroepen toe te laten.
Eigenlijk wil ik dat: dat niet elke toegeving op de taalwetgeving (als het al een toegift is) een aanslag is op de Vlaamse verworvenheden...
tunnelmotor2000

Bericht door tunnelmotor2000 »

groentje schreef: Niettemin, hoeveel Vlamingen spreken eigenlijk voldoende hun talen om pakweg in Griekenland, Italië of zelfs Spanje hun plan te trekken? In de toeristische gebieden komt men die mensen (en andere toeristen) tegemoet, door ook anderstalige opschriften en omroepen toe te laten.
En nu eens voor wie ze eigenlijk bestemd zijn:
- Fransen die het vertikken om een andere taal te leren,
- Duitsers die zich te goed daarvoor vinden,
- Engelsen die nog steeds denken dat ze de wereld regeren.

De modale Vlaming trekt zijn plan na pakweg 3 dagen en na 3 weken zou ie zelfs een plaatselijke krant durven kopen 8) :wink:
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Steven schreef:idd het zijn die kleine minderheid franstaligen die belgie hebben doen ontstaan, bang om in het verenigd nederland te veel nederlands moeten kennen, sindsdien is het vlaams onderdrukt op alle mogelijke manier, dit stukje geschiedenis effe terzijde, voordien hebben de spanjaarden, oostenrijkers en duitsers hier ook al baas komen spelen, van de vikingen en romeinen dan nog niet gesproken, mogen we dan niet fier zijn op onze taal? ik verdedig die met hand en tand en dat zal altijd zo blijven, ik zou zeggen kom is in een taalgrensgebied wonen en je zal beseffen wat ik bedoel
Dat is een te simpele voorstelling van de geschiedenis.
Enkele opmerkingen:
(1) België is o.a. ontstaan doordat koning Willem te koppig was om op bepaalde eisen (economische hervormingen) in te gaan.
(2) Het historische Vlaanderen = het Graafschap Vlaanderen = ongeveer Oost- en West-Vlaanderen en Frans Vlaanderen is dus niet hetzelfde als het huidige Vlaamse Gewest. Dat Vlaanderen was niet bezet door de Oostenrijkers of de Spanjaarden. Dat die hier iets te zeggen hadden kwam meer door erfenissen e.d. De 'gewone' Spanjaard of Oostenrijker had het niet veel beter of slechter dan de gewone Vlaming. De Fransen onder Napoleon of de Duitsers in de 2 wereldoorlogen, dat waren echte bezetters en de Romeinen ook wel. De Vikingen hebben gewoon enkele strooptochten ondernomen.
Er zal echt geen enkele Franstalige of anderstalige Nederlands leren omwille van slogans als "in Vlaanderen Vlaams". Nederlands is nu eenmaal een 'kleine' taal; als je zo een taal spreekt is het bijna vanzelfsprekend dat je toch op zijn minst jezelf (en anderen) kunt behelpen in 1 of meer andere talen.
Kulderzipken

Bericht door Kulderzipken »

Velen voor ons hebben zich over de dicussie gebogen en velen na ons zullen dit nog doen. Persoonlijk breek ik er mijn hoofd niet over. De logica v/d wet ( en de NMBS ) zijn wel vaker zoek. Bij mij is het heel simpel. Ik houd me aan de regels. Als je in Linkebeek bv. eerst in het Frans omroept en dan in het Nederlands, is het kans dat je de dag erna een dikke dossier in je handen geschoven krijgt. De taalwetgeving ligt heel gevoelig. We moeten al zo veel schrijven bij de NMBS dus volg ik braafjes die taalwetgeving. Het bespaart me een hele hoop misérie met reizigers. Als ze het niet verstaan hebben, moeten ze het maar persoonlijk komen vragen. Ik ga in ieder geval geen overuren maken om me te rechtvaardigen waarom ik de taalwetegving niet gevolgd heb. Daar betalen ze me te weinig voor. 8)
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

tunnelmotor2000 schreef:
groentje schreef: Niettemin, hoeveel Vlamingen spreken eigenlijk voldoende hun talen om pakweg in Griekenland, Italië of zelfs Spanje hun plan te trekken? In de toeristische gebieden komt men die mensen (en andere toeristen) tegemoet, door ook anderstalige opschriften en omroepen toe te laten.
En nu eens voor wie ze eigenlijk bestemd zijn:
- Fransen die het vertikken om een andere taal te leren,
- Duitsers die zich te goed daarvoor vinden,
- Engelsen die nog steeds denken dat ze de wereld regeren.

De modale Vlaming trekt zijn plan na pakweg 3 dagen en na 3 weken zou ie zelfs een plaatselijke krant durven kopen 8) :wink:
De Duitsers hebben het goed gezien. Hun verkopers zijn bijna allen vreemde talen machtig, van het Engels, over het Nederlands en het Russisch tot het Chinees. Maar als je ze iets wil verkopen, zullen ook veel van die verkopers opeens Duitser zijn. En geen Frans, Engels of iets anders verstaan.
Als je mensen naar hier wil lokken, doe je dat best in hun taal, of op zijn minst in een taal die ze machtig zijn. Vlaanderen (en België) heeft een aantal toeristische troeven, maar als we die ook willen verkopen, doen we dat best in de taal van de bezoekers.
Dat, plus het feit, dat het Nederlands geen kleine taal is, maar nu eenmaal geen wereldtaal. Net zoals de gemiddelde toerist, ook de Vlaamse, in Griekenland, Turkije of Portugal maar al te graag terugvalt op het Engels of Duits, kan je nu eenmaal niet verwachten dat de gemiddelde Deen, Pool, Fransman of Duitser het Nederlands machtig zal zijn...
sweek

Bericht door sweek »

Roepen ze in België ook wel eens in het Engels om?
In Nederland wel rond Schiphol en Amsterdam. Hebben jullie daar dan ook iets tegen om dit in gebieden waar veel toeristen zijn te doen?
Plaats reactie