Tweetalige omroepen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
OO-MSS

Bericht door OO-MSS » 08 mar 2006, 20:26

Jonathan schreef:Moet elk personeelslid dat bij de NMBS komt werken deftig tweetalig zijn?
ja


Bert

Bericht door Bert » 08 mar 2006, 20:26

Het is te zien voor welke job hé
Bij TBG zullen ze wel tweetalig moeten zijn. Bij een technicus voor Antwerpen zal dat al minder geeist worden.

Jonathan

Bericht door Jonathan » 08 mar 2006, 20:33

En als treinbestuurder die niet in Vlaanderen rijdt? ik heb zelf gehoord dat er treinbestuurders zijn die in de Walen rondrijden en geen Nederlands spreken :!:

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20559
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven » 08 mar 2006, 20:45

om in de walen te rijden moet ge geen nederlands maar frans kennen he :-)

Jonathan

Bericht door Jonathan » 08 mar 2006, 20:48

Die kunnen dan wel niet naar Brussel, hé. En dan willen ze die nog in Vlaanderen laten rijden, hé :!:

Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke » 08 mar 2006, 21:24

Zaterdag gepasseerd waren we net met de EC Vauban te Brussel-Zuid aangekomen en er waren nog een aantal passagiers die op de IC A richting Oostende wachtten. Een madam wou aan een onderstationschef op het perron zelf vragen of er ergens een wachtzaaltje was op het perron. Die onderstationschef had daar praktisch niets van begrepen en probeerde zich in gebrekkig Nederlands duidelijk te maken, wat totaal mislukte. Die vrouw maakte dan haar beklag dat ze in je eigen land nog niet eens je eigen taal verstonden!

Sorry, maar ik vind dat dat niet kan, een onderstationschef of coördinator te Brussel-Zuid die niet perfect tweetalig is!

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20559
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven » 08 mar 2006, 21:30

tja een langdurig probleem in fbmz da ni echt een ideale oplossing kent, vele onderchefs hebben niet veel zin om daar te blijven en doen dus ni veel moeite voor de tweede landstaal met de hoop da ze er dan sneller wegraken zeker

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20559
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven » 08 mar 2006, 21:31

Jonathan schreef:Die kunnen dan wel niet naar Brussel, hé. En dan willen ze die nog in Vlaanderen laten rijden, hé :!:
voor op brussel te rijden volstaat het als bestuurder 1 van de 2 landstalen te kennen

Dréke

klopt niet

Bericht door Dréke » 09 mar 2006, 00:32

Jonathan schreef:Van die tweetalen dat klopt. In Kassel-Wilmsheuge doen ze dat ook. Maar het staat nog altijd alleen in het duits aangeschreven :!:
Nee nee, klopt niet, in Kassel-Wilhelmshöhe zijn "live"-roepen alleen in het Duits, maar informaties van computer over dat aanbod van "ticket-maschines", "Smoking areas" en "criminals" zijn in het engels.

Het enige wat je nog in het engels te horen kunt krigen is:
"please bord the train, keep clear of the door and be careful by the train is leaving", maar altijd de zelfste vervelende stem...

groeten vanuit Kassel
Dréke

Jonathan

Bericht door Jonathan » 09 mar 2006, 19:58

Steven schreef:
Jonathan schreef:Die kunnen dan wel niet naar Brussel, hé. En dan willen ze die nog in Vlaanderen laten rijden, hé :!:
voor op brussel te rijden volstaat het als bestuurder 1 van de 2 landstalen te kennen
Hoe moet ge dan als seingever of een of ander ander personeellid contact leggen met die mensen in Brussel? In welke taal moet ge dan beginnen als het bijvoorbeeld dringend is?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20559
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven » 09 mar 2006, 20:06

als treinbestuurder kan je in brussel kiezen of je in nederlands of het frans begint :-) als je in brussel komt in princiepe moet al wie in brussel werkt tweetalig zijn :-)

Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 718
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling » 09 mar 2006, 20:06

Steven schreef:
Jonathan schreef:Die kunnen dan wel niet naar Brussel, hé. En dan willen ze die nog in Vlaanderen laten rijden, hé :!:
voor op brussel te rijden volstaat het als bestuurder 1 van de 2 landstalen te kennen
Je loopt achter de feiten aan.
Nu moet iedere TB notie hebben van de andere landstaal.
Vroeger draaide het doordat de nederlandstaligen in het zuiden wat Frans spraken, en de Walen in het noorden in hun eigen taal werden geholpen, een hele kromme en discriminerende situatie die in dit landje sinds zijn ontstaan hoogtij viert.
En wees maar zeker dat de zuid-Belgen daar niet van af willen.

Jonathan

Bericht door Jonathan » 09 mar 2006, 20:09

Steven schreef:als treinbestuurder kan je in brussel kiezen of je in nederlands of het frans begint :-) als je in brussel komt in princiepe moet al wie in brussel werkt tweetalig zijn :-)
Dat is tegenstrijdig met uw vorige reactie. Daar staat dat je maar een van de landstalen kent.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20559
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven » 09 mar 2006, 20:13

het is vrij simpel

een bestuurder kent frans als hij in wallonie wil rijden, hij kent nederlands als hij in vlaanderen wil rijden en voor in brussel te mogen rijden maakt het ni uit welke van de twee hij kent dus ik heb niets tegenstrijdig geschreven

Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke » 09 mar 2006, 20:27

Het ongeval te Pécrot is niet enkel te wijten aan het overschrijden van een rood sein te Wavre, maar ook aan het feit dat de seingever (blokpost Wavre), die contact had opgenomen met de TB geen Nederlands kon, en de TB zelf evenmin Frans kon!

Plaats reactie