Reeks 1801-1860
Reeks 1801-1860
Marc Descheemaecker geeft een antwoord op uw vragen
Waarom heeft de spoorweg 2-spanningslocomotieven besteld in plaats van 3- of 4-spanningslocomotieven?
De locomotieven besteld bij SIEMENS (toekomstige nummers 1801 tot 1860) zijn tweespanning locomotieven die
moeten toegelaten worden om in België, Frankrijk en Luxemburg te rijden aan 200 km/uur. Ze moeten ook de toelating
krijgen om met beperkt vermogen de stations van Roosendaal en Maastricht te bereiken.
De toekomstige locomotieven reeks 18 zijn bestemd voor het reizigersverkeer en niet voor het goederenverkeer.
De aankoop komt dus ten laste van het investeringsbudget (Belgische Staat) en wordt dus niet betaald door eigen
fondsen
Waarom heeft de spoorweg 2-spanningslocomotieven besteld in plaats van 3- of 4-spanningslocomotieven?
De locomotieven besteld bij SIEMENS (toekomstige nummers 1801 tot 1860) zijn tweespanning locomotieven die
moeten toegelaten worden om in België, Frankrijk en Luxemburg te rijden aan 200 km/uur. Ze moeten ook de toelating
krijgen om met beperkt vermogen de stations van Roosendaal en Maastricht te bereiken.
De toekomstige locomotieven reeks 18 zijn bestemd voor het reizigersverkeer en niet voor het goederenverkeer.
De aankoop komt dus ten laste van het investeringsbudget (Belgische Staat) en wordt dus niet betaald door eigen
fondsen
Laatst gewijzigd door belgiumrailnmbs op 17 apr 2007, 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
- trainfreak
- Berichten: 2627
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Reeks 1801-1860
De DB heeft ook 4-spanningslocomotieven, nl. de Siemens BR 189 (met 4 panto's). Na levering van de eerste reeks bleek echter dat de lok voornamelijk in Duitsland zelf werd ingezet omdat de toelating voor andere landen uitbleef. De tweede reeks heeft men dan maar afgeleverd met 2 panto's maar alle systemen zijn reeds ingebouwd om er later nog 2 panto's bij te plaatsen.belgiumrailnmbs schreef:Waarom heeft de spoorweg 2-spanningslocomotieven besteld in plaats van 3- of 4-spanningslocomotieven? We zouden toch veel sterker staan ten opzichte van de concurrentie om internationale goederentreinen te verzekeren.
de reden van 2-spanningheid wordt toch gegeven? voor personenverkeer is niet meer nodig! en dat klopt, internationaal gaat personenverkeer meer en meer over op (hogesnelheids)treinstellen. Alleen voor goederenvervoer heeft men op sommige korridors 4-spanningsmachines nodig, en dat is de 18 dus niet.De DB heeft ook 4-spanningslocomotieven, nl. de Siemens BR 189 (met 4 panto's). Na levering van de eerste reeks bleek echter dat de lok voornamelijk in Duitsland zelf werd ingezet omdat de toelating voor andere landen uitbleef. De tweede reeks heeft men dan maar afgeleverd met 2 panto's maar alle systemen zijn reeds ingebouwd om er later nog 2 panto's bij te plaatsen.
over de 189, de toelatingen blijven neit uit, maar zijn of nog niet nodig, of er is nog geen interesse, het gaat echter de spoedig komen hoor, de loks zijn er pas net!
- trainfreak
- Berichten: 2627
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Da's wel waarSteven schreef:trainfreak, dit is een rubriek die men intraweb kan vinden dus de tekst is integraal overgenomen van daar, dus als men op het intraweb 1801-1860 gebruikt zal dit wel kloppen zeker
Edit: Gevonden op www.railcolor.net (klik)
Maarja, we zien wel
Ik wou me niet uitspreken over het feit of het al dan niet zinvol is om 4-spanningsloks aan te schaffen. Ik wou enkel maar zeggen dat, zelfs indien men 4-spanningsloks zou kopen, het niet evident is dat die ook in veel andere landen kunnen ingezet worden.ziemon schreef:
de reden van 2-spanningheid wordt toch gegeven? voor personenverkeer is niet meer nodig! en dat klopt, internationaal gaat personenverkeer meer en meer over op (hogesnelheids)treinstellen. Alleen voor goederenvervoer heeft men op sommige korridors 4-spanningsmachines nodig, en dat is de 18 dus niet.
over de 189, de toelatingen blijven neit uit, maar zijn of nog niet nodig, of er is nog geen interesse, het gaat echter de spoedig komen hoor, de loks zijn er pas net!
Wat u zegt over de 189 is niet wat ik heb gehoord in een documentaire over de 189. Zo nieuw is de lok niet, de eerste zijn geleverd in 2003, en er is wel degelijk belangstelling om hem in te zetten in veel andere landen, want hij werd toch voorgesteld als Europalok. Na intensieve testen in Zwitserland is hij daar nu ook toegelaten.
Ook de 181 werd oorspronkelijk gebouwd als 4-spanningslok maar werd nooit gebruikt onder 3kV of 1,5kV, en die laatste 2 systemen werden uiteindelijk uitgebouwd.
Re: Reeks 1801-1860
belgiumrailnmbs schreef: ...De locomotieven besteld bij SIEMENS (toekomstige nummers 1801 tot 1860) zijn tweespanning locomotieven die
moeten toegelaten worden om in België, Frankrijk en Luxemburg te rijden aan 200 km/uur...
waarom slechts 200 km/u? de maximum snelheid van taurus is 230
Re: Reeks 1801-1860
de nmbs heeft geen rijtuigen die sneller mogen dan 200bobby schreef: waarom slechts 200 km/u? de maximum snelheid van taurus is 230
Re: Reeks 1801-1860
Shrek schreef:de nmbs heeft geen rijtuigen die sneller mogen dan 200bobby schreef: waarom slechts 200 km/u? de maximum snelheid van taurus is 230
vandaag mss niet, maar over 10 jaar? (mss kan I11 zelfs gehomologeerd worden voor hogere snelheden)