Pagina 2 van 2

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 16 aug 2008, 20:33
door enrico8509
welke lijnen zijn de vennbahn nu? zijn dit 47, 48 en 49?

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 17 aug 2008, 15:38
door gysev
enrico8509 schreef:welke lijnen zijn de vennbahn nu? zijn dit 47, 48 en 49?
De "echte" Vennbahn was lijn 48 (Aachen-) Raeren - Weismes - Sankt Vith met de verlengingen naar Troisvièrges (L47) en Prüm (L46 die aftakte in Lommersweiler). Alle andere baanvakken worden ook wel eens Vennbahn genoemd maar dat is eigenlijk niet correct :
L47A Born - Vielsalm
L45 Trois Ponts - Weismes
L45A Weywertz - Losheimergraben grens
L49 Welkenraedt - Raeren
L163 Sankt Vith - Gouvy

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 27 sep 2011, 20:56
door msts.be
Vanwege een post op een buitenlands forum wil ik dit eens bovenhalen.

Dus, in 2008 had Duitsland geen zin om de vroegere bedding op te eisen zodat de exclaves weer verbonden konden worden, en bleef alles bij het oude. Maar nu met de aanleg van de RaVel heb ik een vraag.

Stel, een Duitse fietser is op weg op het Belgische fietspad naar één van de Duitse exclaves (bv. Ruitzhof). Maar die valt of heeft een ongeluk op het Belgische fietspad. Hoe zit dat dan met de verzekering ? Nationaal incident of internationaal incident ? Wat als de fietser niet weet dat dat Belgisch grondgebied is ? Fietspad tri-colore spuiten ? :lol:

Zou men gewoon geen nieuw verdrag kunnen sluiten en heel dat fietspad en de grond eronder overdragen naar Duitsland ? Als tegenprestatie kan Duitsland/NRW het fietspad voor de afschijvingstermijn terugbetalen aan het Waalse Gewest. Grondgebied zou ik niet meer opeisen, zeker in het EU-tijdperk.

Als toetje nog een duidelijk kaartje van de Vennbahn (op Google Maps/Earth staat de Vennbahn-grens niet, een strook van minder dan 3m is te weinig om als grens te kunnen markeren zeker ?):
http://blog.katania.be/2009/11/mapping- ... d-borders/

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 27 sep 2011, 23:38
door Shrek
msts.be schreef: Zou men gewoon geen nieuw verdrag kunnen sluiten en heel dat fietspad en de grond eronder overdragen naar Duitsland ? Als tegenprestatie kan Duitsland/NRW het fietspad voor de afschijvingstermijn terugbetalen aan het Waalse Gewest. Grondgebied zou ik niet meer opeisen, zeker in het EU-tijdperk.
En waarom zou grondgebied ruilen geen optie zijn? Als alle kaarten toch aangepast moeten worden omdat die enkele km² bedding naar Duitsland gaan kan er toch evengoed enkele km² weide of bos naar België gaan :wink:

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 28 sep 2011, 11:31
door kika
msts.be schreef:Wat als de fietser niet weet dat dat Belgisch grondgebied is ? Fietspad tri-colore spuiten ?
Dat gaat niet werken hé, geen haan ziet het verschil tussen het 'goud' van de Duitse vlag en het 'geel' van een Belgische. Ik stel voor dat je zo'n discussie in de babbelhoek voert. Idealiter zegt de fietser dat gewoon tegen zijn verzekering en die mag het dan allemaal lekker zelf uitzoeken met dan wel de Duitse gemeente die niet goed heeft gesnoeid dan wel de Belgische die het wegdek niet goed heeft onderhouden. En mocht de fietser in kwestie niet weten naar wie hij zijn klachtenbrief moet sturen, kan hij nog altijd terecht in Namen, waar de alleraardigste RAVeL-mensen kantoor houden en hem vast kunnen verderhelpen.

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 04 jul 2013, 18:47
door am62

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 04 jul 2013, 21:38
door jotie
Mooi! Weet je toevallig ook hoe het nou zit met de tunnel bij Lengeler? Voor zover ik weet, hoort die nog steeds niet bij het tracé en moet men dus omrijden? Of heeft men daar de afgelopen maanden toch e.e.a. in orde kunnen brengen?

In februari jongstleden zag het er ginds nog zo uit:
Afbeelding Afbeelding

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 04 jul 2013, 21:56
door kika
Blijvende omleiding daar, omleiding is met een 12% stijging, kwestie van een beetje afwisseling met de rest van het parcours. Is slechts 1,3km omrijden, reden zou de 'umwelt' zijn (geen idee wat precies, vleermuizen misschien?).

Re: Exit Vennbahn

Geplaatst: 04 jul 2013, 23:15
door Fabian318
Er staat een Duitstalig foto-verhaal op Drehscheibe Online:
deel 1
deel 2