spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Kristofke »

Ik ben vandaag eens gaan kijken, was in Brussel-Noord, en de trein naar Mechelen via de luchthaven kwam net binnen met vertraging en heb die dan maar eens genomen. Dit was een stam M6.

Uitgestapt in de luchthaven, daar was nergens controle, er is daar een zee van ruimte om poortjes te plaatsen, het kan niet moeilijk zijn om een barcode op de tickets te drukken.

De trein komende van Leuven naar Antwerpen was 1 break die al goed vol zat met studenten die naar huis keerden, op dat stel moest dan nog een pak reizigers met grote koffers. Wie naar de wereldstad Bergen of Quevy wou die had 8 M6 rijtuigen ter beschikking.

Gaat er nog iets veranderen aan het materieel op de verbinding Antwerpen-Luchthaven-Landen?

Bovendien staat er in Antwerpen aangegeven Mechelen-Leuven-Landen. In Brussel moet alles Brussels Airport Express heten ook al rijdt de trein naar Landen, en in Antwerpen weten ze blijkbaar van niets, daar moet je de trein naar de luchthaven maar gaan zoeken op de gele affiches als onwetende reiziger.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik was er ook tussen 16:00 en 17:30, veel treinen met vertraging, vooral diegene van 25N, zoals de IR 3614, is zeker 15-20 minuten te laat vertrokken.
Kevin1144

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Kevin1144 »

dentheo schreef:
Steven schreef: Nochtans met de foto's van de desirostuurpost die ik al gezien heb, zie ik telkens de TBL1+ lampjes afzonderlijk opgesteld staan, in de M6 is het wel STM op de gele lamp na.
Die lampjes kunnen wel hun sturing krijgen van STM.... losse lampjes ipv op het scherm.

Dit is idd de manier waarop ze het doen. Na het ingeven van de bestuurders-id moet je stm via de touchscreen, treingegevens invoeren en dan een start of mission uitvoeren. Daarna gaan maar eerst de lampjes branden op het tbl-bakje.
Er zijn geen speciale antennes ofzo aanwezig op of onder het stel. Tbl1+ maakt gebruik van de etcs-antenne. Etcs buiten dienst is ook tbl buiten dienst.
Kevin1144

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Kevin1144 »

dentheo schreef:
nahoj schreef: Als je op een MR08 ETCS afzondert, ben je eveneens TBL1+ en dus ook de Memor-functies kwijt; daar twijfel ik niet over.

Bij een HLE18 niet dan ?
Andere "architectuur " , of aparte "autonome" STM ?
Bij t18 ook. Dezelfde antenne als etcs.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door 4303 »

Hobbes schreef:De Thalys is voorzien via L25N.
Probleem is dat de PBKA (enkele ruit) Thalysen NIET over L25N mogen, iets ivm ETCS dat nog niet aangepast is...
De PBA (dubbele ruit) mogen wel over L25N.
Dit is ondertussen opgelost. Het was gewoon wat papierwerk dat nog niet in orde was na de homologatieritten. Zeker een of ander papierke waar niet de juiste stempel op stond of zoiets, ge kent da hé. Want zowel op PBKA als PBA staat dezelfde ETCS software (die trouwens al in gehomologeerd was voor de ETCS op L36). Normaal rijden alle Thalyssen naar Amsterdam over de 25N. Ook de Paris nd - luchthaven gaat via de 25N naar de luchthaven en dan verder leeg naar Leuven via de 36. Om na een half uurke in Leuven dan weer in de omgekeerde richting weer terug te rijden.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door dentheo »

Kevin1144 schreef:
dentheo schreef:
nahoj schreef: Als je op een MR08 ETCS afzondert, ben je eveneens TBL1+ en dus ook de Memor-functies kwijt; daar twijfel ik niet over.
Bij t18 ook. Dezelfde antenne als etcs.
Antenne is één aspect, maar verwerking van de signalen door de ETCS computer of via parallele weg naar andere kast ?
In het tweede geval kan je ETCS afzonderen en blijft rest werken, wat dus blijkbaar niet is bij de Desiro.

Hoort ondertussen in technisch draadje......
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steve »

4303 schreef:
Hobbes schreef:De Thalys is voorzien via L25N.
Probleem is dat de PBKA (enkele ruit) Thalysen NIET over L25N mogen, iets ivm ETCS dat nog niet aangepast is...
De PBA (dubbele ruit) mogen wel over L25N.
Dit is ondertussen opgelost. Het was gewoon wat papierwerk dat nog niet in orde was na de homologatieritten. Zeker een of ander papierke waar niet de juiste stempel op stond of zoiets, ge kent da hé. Want zowel op PBKA als PBA staat dezelfde ETCS software (die trouwens al in gehomologeerd was voor de ETCS op L36). Normaal rijden alle Thalyssen naar Amsterdam over de 25N. Ook de Paris nd - luchthaven gaat via de 25N naar de luchthaven en dan verder leeg naar Leuven via de 36. Om na een half uurke in Leuven dan weer in de omgekeerde richting weer terug te rijden.
Wat is daar het nut van? Kan die niet gewoon meteen terug naar Brussel en daar stilstaan? Door lijn 25N te gebruiken wordt een frontverandering vermeden, maar die komt er in Leuven dan alsnog...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

Omdat de ruimte in Leuven iets vlotter beschikbaar is tov Leuven. Daarbij komt dat je een rijpad in het Brusselse beter kan gebruiken voor een gevulde dan voor een ledige rit.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Stijn91 »

Die regeling op Mechelen - De Panne is echt wel slecht, in Mechelen hebben ze amper 10 min. keertijd, in De Panne hebben ze 46 min., dat is toch om problemen vragen als die trein in Mechelen met te veel vertraging aankomt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steven »

De huidige regeling was de enige die mogelijk was zonder de diensturen van personeel te moeten aanpassen en zonder te veel aanpassingen te moeten doen aan de omloop van rollend materieel, we moeten wachten tot december om er een betere kijk op te krijgen en dan zien wat er uit de bus valt. De huidige regeling is zeker niet perfect maar wel het best haalbare in het midden van een lopend jaar. De basisdienstroosters van personeel en rollend materieel past men namelijk maar 1 keer grondig aan per jaar en dat is december.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Die regeling op Mechelen - De Panne is echt wel slecht, in Mechelen hebben ze amper 10 min. keertijd, in De Panne hebben ze 46 min., dat is toch om problemen vragen als die trein in Mechelen met te veel vertraging aankomt.
Het staat toch in de sterren geschreven dat die treinen bij iets teveel vertraging nooit in Mechelen komen :wink:
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door loic1811 »

ook bij een nieuwe lijn is het altijd een beetje zoeken naar de perfecte uren je kunt het als een test zien tot in december en hopelijk halen ze de foutjes er uit :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steve »

Op het forum van Tram 2000 staat een getuigenis waaruit blijkt dat een TBG deze ochtend de Diabolo-toeslag zou hebben willen doen betalen aan een reiziger die Brussel - Mechelen deed via de eerste trein van de dag (wat op drie punten perfect toegestaan is: de luchthaven is niet de bestemming, de trein is sneller dan de veel latere optie via de directe lijn, en het gaat om een rechtstreekse trein die probleemloos binnen de 30 minuten toegestane extra reistijd valt)... goed bezig...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door kika »

MIVB-reiziger schreef:en het gaat om een rechtstreekse trein die probleemloos binnen de 30 minuten toegestane extra reistijd valt
Met dat aspect ben ik niet bekend, kan je het even toelichten aub? In de praktijk neem ik bijna steeds de eerstvolgende trein/traject waarmee ik het snelste op mijn bestemming raak, loop ik het risico wat over het hoofd te zien?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Steve »

kika schreef:
MIVB-reiziger schreef:en het gaat om een rechtstreekse trein die probleemloos binnen de 30 minuten toegestane extra reistijd valt
Met dat aspect ben ik niet bekend, kan je het even toelichten aub? In de praktijk neem ik bijna steeds de eerstvolgende trein/traject waarmee ik het snelste op mijn bestemming raak, loop ik het risico wat over het hoofd te zien?
Een voorbeeld: een traject De Panne - Brussel loopt, als je de kortste afstand (en dus de aangerekende reisweg) bekijkt, via lijn 73 tot Gent en dan lijn 50A tot Brussel.

In de week is er rechtstreekse trein die die beide lijnen volgt, dus ben je op elk gebied perfect in orde.

In het weekend is er ook een rechtstreekse trein, máár die volgt tussen Gent en Brussel de oude lijn 50 (Aalst-Denderleeuw). Bovendien kun je in Gent overstappen op de IC-A die wél lijn 50A volgt en dan ook nog eens iets sneller in Brussel is dan de rechtstreekse IR-i via lijn 50.

"Dankzij" deze bepaling in het reglement mag je toch blijven zitten in die rechtstreekse IR-i als je dat wilt, want de reis wordt hooguit met een tiental minuten verlengd ten opzichte van de overstap op de IC-A (en dat blijft dus ruim binnen de opgelegde 30).

Voorbeeld van wat niét mag: er is een CR die van Aalst naar Brussel-Zuid gaat via Denderleeuw en Jette, en dan verder rijdt naar Zottegem, opnieuw via Denderleeuw. Je mag die niet nemen van Denderleeuw naar Welle (in de richting Brussel weliswaar) onder het voorwendsel dat het om een rechtstreekse trein gaat, want je reisduur wordt met (veel) meer dan 30 minuten verlengd. Het maximum bestaat hier dus om te vermijden dat je een goedkoop biljetje Denderleeuw-Welle koopt en dan in Brussel-Centraal plots de dringende behoefte voelt om af te zien van de rest van je reis. :wink: Dit specifieke voorbeeld wordt overigens ook nog door een paar andere zaken geblokkeerd, zoals de bepaling dat je je vertrekstation niet mag verlaten om er later opnieuw voorbij te rijden.
Plaats reactie