Mijn ideaal spoorwegnet

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Bericht door bartolomew »

Trainspotterke schreef:3) IR Dendermonde - Antwerpen-Centraal

Haltes: Dendermonde, Baasrode-Noord, Sint-Amands, Oppuurs, Puurs, Ruisbroek-Sauvegarde, Boom, Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal.

Een beetje een missing link in de Vlaamse ruit. Zo krijgt Dendermonde een vlotte verbinding met Antwerpen. Boom trouwens ook. De huidige L-trein Antwerpen - Puurs kan beperkt worden tot Boom of eventueel naar Willebroek omgeleid worden.

Voordelen:
- Dendermonde, Baasrode, Sint-Amands, Oppuurs, Puurs, Ruisbroek-Sauvegarde en Boom krijgen een vlotte verbinding met Antwerpen.
- Willebroek krijgt ook een rechtstreekse treinverbinding met Antwerpen.

Nadelen:
- Het spoor tussen Dendermonde en Puurs moet gemoderniseerd worden en is heden ten dage in gebruik door de museumvereniging SDP.
- Weinig waarschijnlijkheid dat Dendermonde - Puurs ooit weer in dienst komt.

Boom (16.000 inw) verdient wel een betere verbinding met Antwerpen, vandaar een rechtstreekse IR.
Mijn idee was het volgende

IR Antwerpen-Centraal - Boom - Dendermonde - Gent met stops te Antwerpen Centraal/Berchem/Zuid, Boom, Puurs, Sint-Amands, Dendermonde, Wetteren en Gent Sint-Pieters
L Antwerpen Centraal-Boom-Willebroek met overal stops
L (Sint-Niklaas)-Bornem-Puurs-Willebroek-Mechelen-Leuven
IR (Lokeren-)Sint-Niklaas-Mechelen-Brussel-Charleroi met stops te Sint-Niklaas,Temse,Bornem, Puurs, Willebroek, Mechelen (via boog aan Muizen), Vilvoorde, Schaarbeek, Brussel Noord/Centraal/Zuid en zo verder naar Charleroi

Deze lijnencombinaties bezorgen deze streek verbindingen in alle richtingen met Antwerpen, Brussel, Gent, Mechelen en Leuven en bezorgt Sint-Niklaas een snellere treinverbinding met Brussel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

ik heb eigelijk maar 1 dringende eis: de L-trein landen-hasselt int weekend elk uur laten rijden :twisted:
Daan

Re: Mijn ideaal spoorwegnet

Bericht door Daan »

Trainspotterke schreef: - Zelzate (12.000 inw) en Terneuzen (55.244 inw), twee grote gemeentes, krijgen een snelle verbinding met Gent. Tussen Gent en Terneuzen rijdt nu al een sneldienst van De Lijn, maar het is maar hoe snel je een sneldienst van De Lijn ziet. :P
Neen, da's een misvatting. De enige OV-verbindigen zijn daar lijn 55 Gent-Zelzate, aangevuld in het spitsuur met 55s Gent-Zelzate. Beiden gereden door De Lijn. Verder heb je buslijn 6 Zelzate-Terneuzen (gereden door Veolia) dat geen aansluiting geeft op 55/55s. En in de weekends en op feestdagen zijn er enkele ritjes 20 Goes-Terneuzen-Gent, gereden door Connexxion.

Het is dus zeker zo dat er daar een missing link is !
Bert

Bericht door Bert »

Het lijken mij geen slechte voorstellen. Vooral voor de verbinding Terneuzen-Gent ben ik wel een voorstander! :P
Wat me wel opvalt, is dat je voornamelijk oude spoorlijnen terug in gebruik wil nemen, maar is dat wel rendabel?? Deze lijntjes zijn niet voor niets gesloten. :?

Bij je eerste twee voorstellen laat je de Ir de L- trein inhalen zodat die ongeveer gelijktijdig kunnen Zottegem/Oudenaarde aankomen. Zou het dan niet beter zijn dat je de treinen wat spreidt zodat de tussenliggende stations/haltes om het half uur bedient worden en niet met een paar minuten verschil?!
De Ir tussen Gent en Oudenaarde zou ik ook nog laten stoppen in De Pinte.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22547
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

sommige lijnen zijn gewoon gesloten omdat ze soms te veel beschadigd waren tijdens de oorlog
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik vind dit zeer mooie plannen!
Vergeet ook niet dat we nu weer meer het OV gebruiken dan vroeger!
In de jaren 80 zijn veel kleine lijnen gesloten, omdat koning auto toen meester werd, terwijl we nu toch wel liever de files vermijden, en weer meer de trein nemen.
Ik vrees ook dat je haast niks anders kan den gesloten lijnen heropenen. Want, elk dorp dat een aantal inwoners had, daar liep vroeger haast wel een trein door... Men had bijna alle mogelijke combinaties toen...
Ik heb nog een ander gedacht: IVM die IR Gent-Edingen, en Zottegem-Dendermonde, kan je misschien een IR Gent-Aalst maken. Gent-Zottegem rechtsreeks (zoals die IR), en dan Zottegem-Aalst, met alle stops tussen Burst en Aalst.
Voordeel: Je moet niks heraanleggen, en je hebt het belangrijkste van die 2 verbindingen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik vind ook dat men deze lijnen eens mag heropenen, het is zoals je zegt we zouden terug meer het OV moeten gebruiken maar de trein nemen blijft op veel plaatsen een onmogelijkheid.

Vroeger had je bvb lijn 82 tot in Ellezelles langsheen Brakel, zou prachtig geweest zijn mocht dit nog bestaan. Een heropening van dat stuk is wel nagenoeg uitgesloten, in Brakel ligt sinds enkele jaren de N8 op het oude tracé en van Zottegem tot daar heb je natuurgebied ("Mijnwerkerspad").
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Bert schreef: Wat me wel opvalt, is dat je voornamelijk oude spoorlijnen terug in gebruik wil nemen, maar is dat wel rendabel?? Deze lijntjes zijn niet voor niets gesloten. :?
Veel kan dit niet kosten. De spoorlijnen die in mijn plan zouden heropend worden zijn:
- L55 Wondelgem - Zelzate: Dankzij de nieuwe L55 langsheen de ring is de snelheid hier opgetrokken tot 90 km/u, wat toch een aantrekkelijke snelheid is voor reizigerstreinen. Enkel het stuk Rieme-Ertvelde - Terneuzen zou nog vernieuwd moeten worden. Ik dacht dat dit stuk nog 40 km/u was. Maar op die manier zijn die sporen daar ook eens vervangen. :P
- L87 Leupegem - Kluisbergen: De bedding is nog goed intact dankzij een fietspad. Veel buurtprotest kan er niet zijn, want de treinen zijn daar nog maar 7 jaar weg. Uiteindelijk zou er enkel maar één dieselspoortje moeten komen met te Kluisbergen een tweetal kopspoortjes.
- L57 Aalst - Dendermonde: Hier ligt momenteel ook een fietspad, het ideale middel om een spoorwegbedding intact te houden. Hier is ook niet meer nodig dan één dieselspoortje van uiteindelijk maar een paar kilometer lang, maar wat er wel voor zorgt dat een missing link opgevuld wordt. Elektrificatie is hier zelfs niet direct aan de orde als deze lijn zou bereden worden door een L-trein (IR-trein) (Gent) - Zottegem - Aalst - Dendermonde, aangezien dit met dieselmaterieel gedaan wordt.
- L52 Dendermonde - Puurs: Dit zou denk ik nog de meest kostelijke heropening van al zijn. Het volledige spoor moet vernieuwd worden en waarschijnlijk is er ook bovenleiding nodig. Ook een minpunt voor een heropening is het feit dat SDP momenteel huist op deze lijn. Eénmaal de lijn open, kunnen ook enkele goederentreinen van de as Zeebrugge - Antwerpen langs L52 omgeleid worden vanaf Dendermonde zodat de route via Mechelen afgesneden wordt en L27 tussen Mechelen en Antwerpen ook ontlast wordt.

Qua infrastructuur zullen de kosten dus nog meevallen. Zeker nu de hogesnelheidslijnen afgewerkt zijn, moet er hier geld voor beschikbaar zijn. Verder nog een aantal nieuwe perrons aanleggen voor nieuwe stopplaatsen, maar de meeste nieuwe stopplaatsen zouden maar één perron nodig hebben. Qua materieel valt het ook nog mee. 41's zijn er voor de moment alleszins nog genoeg voor deze verbinding, misschien toch met het GEN-project een aantal extra elektrische motorstellen bijbestellen voor stoptreindiensten.

Dan het feit dat de IR vlak achter de L-trein zit bij aankomst te Oudenaarde of Zottegem is een beetje het principe van de L-trein Gent - Brugge. De L-trein komt uit Gent ook een paar minuten voor de IC het station van Brugge binnen gereden. Op die manier kunnen de L-treinen Gent - Ronse en Gent - Geraardsbergen respectievelijk tot Oudenaarde en Zottegem beperkt worden, wat direct ook materieel uitspaart, ondanks de nieuwe IR-verbindingen, wat in deze tijden van een tekort aan materieel toch wel handig is. Er is bovendien een goede overstap in laatstvernoemde stations zonder dat de reizigers langer onderweg zijn. Dan nog is er een verschil van een kwartier te Gent-Sint-Pieters tussen L-trein en IR-trein.

Wat betreft deze rechtsteekse IR i.p.v. een stoptrein ieder half uur: Reizigers uit Oudenaarde laten vaak de trein links liggen, vanwege het feit dat het enkel een stoptrein is. Een rechtstreekse IR is al veel aantrekkelijker. In mijn klas zitter er veel mensen die uit Oudenaarde naar Gent komen en die klagen toch veel over het feit dat ze langer onderweg zijn naar Oudenaarde dan ik naar Brugge, terwijl Brugge toch praktisch het dubbele in afstand is. Zelfs zei komen af en toe met de auto van Oudenaarde naar school hier in Gent. Ook moet er nog rekening gehouden worden met het feit dat De Pinte - Eine enkelsporig is. In de spits kan er nog altijd een stoptrein om het half uur rijden tussen Gent en Oudenaarde/Ronse, door gebruik te maken van de kruising te Gavere-Asper (is het hier dat het kruisingsspoor ligt?). L122 kan wel wat extra verkeer verdragen vanwege het dubbelspoor.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Lijn 87 is maar sinds anderhalf jaar ontdaan van de rails, de bedding (stenen) lagen er nog toen ik laatst passeerde (enkele maanden geleden). Ik vrees ervoor dat eens het fietspad er zal liggen de kans klein is dat je deze lijn terug open zal zien gaan. :?
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Bert schreef:Het lijken mij geen slechte voorstellen. Vooral voor de verbinding Terneuzen-Gent ben ik wel een voorstander! :P
Het probleem met de spoorlijn Gent - Terneuzen is dat die aan de verkeerde kant van het kanaal ligt. Daardoor liggen de stations buiten de kern. Om van Zelzate dorp op het station te komen moet je een kanaal over, en die brug zal dan maar net eens open staan...

Ik denk dat als je op korte termijn het OV tussen Terneuzen en Gent wil verbeteren een echte, comfortabele snelbus de beste oplossing is. (Als dit Engeland was, dan was die bus er ook, en maakte nog winst ook ...)

Dendermonde - Aalst terug aanleggen is daarentegen iets wat men onmiddelijk mag doen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22547
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

kvb waarom moet jij in elke post die jij plaats over winst kunnen praten :(, altijd breng jij da woord aan bod, andere zinnen kan jij precies niet schrijven.
Kris

Bericht door Kris »

Trainspotterke schreef:4) L-trein Zottegem - Aalst - Dendermonde (om het uur)

Haltes: Zottegem, Hillegem, Herzele, Terhagen, Burst, Bambrugge, Erpe-Mere (19.000 inw), Vijfhuizen, Aalst-Kerrebroek, Aalst, Gijzegem (3.127 inw), Oudegem (3.950 inw), Dendermonde.
Nog een extra nadeel:
Er zal moeten kop gemaakt worden in Aalst

Een ander idee is het verlengen van de L-trein Brussel-Jette-Aalst naar Dendermonde en een nog een extra IR-trein Geraardsbergen-Antwerpen met haltes in Geraardsbergen-Ninove-Denderleeuw-Aalst-(Lede)-Dendermonde-
Zele-Lokeren-Sinaai-Belsele-Sint-Niklaas-Beveren-Antwerpen
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Tjah, dat kopmaken zou uiteindelijk maar een vijftal minuten in beslag nemen. Maar het zou inderdaad beter zijn om een IR Geraardsbergen - Aalst - Dendermonde - Antwerpen in te leggen, maar dan ben je wel verplicht om L57 tussen Aalst en Dendermonde te elektrificeren.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Bericht door Nils »

Trainspotterke schreef:Tjah, dat kopmaken zou uiteindelijk maar een vijftal minuten in beslag nemen.
Zo denkt de NMBS er tegewoordig jammer genoeg ook over. Bijgevolg worden de rusttijden voor het personeel korter, en is de kans op opstapelende vertraging groter. Wij zouden ook graag nog eens tijd hebben om het toilet te bezoeken en ons bokes op te eten hoor.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Mja, het betreft geen terminus voor die verbinding Zottegem - Aalst - Dendermonde, hé. Een beetje het principe van de stoptreinen op L26 die een stop van een vijftal minuutjes maken te Etterbeek en er ook kopmaken.
Plaats reactie