Mijn ideaal spoorwegnet

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef:kvb waarom moet jij in elke post die jij plaats over winst kunnen praten :(, altijd breng jij da woord aan bod, andere zinnen kan jij precies niet schrijven.
Ik weet het, voor sommigen is meer produceren dan je consumeert een vies concept.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Nils schreef:
Trainspotterke schreef:Tjah, dat kopmaken zou uiteindelijk maar een vijftal minuten in beslag nemen.
Zo denkt de NMBS er tegewoordig jammer genoeg ook over. Bijgevolg worden de rusttijden voor het personeel korter, en is de kans op opstapelende vertraging groter. Wij zouden ook graag nog eens tijd hebben om het toilet te bezoeken en ons bokes op te eten hoor.
De SBB denkt al heel lang dat kopmaken in vijf minuten kan. En ze bewijzen dat dat prima kan. Zelfs met een locomotiefwissel...
Zo zorg je er voor dat je materiaal optimaal ingezet wordt. Hun boterhammekes eten de machinisten tussen twee diensten in op.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

KVB jij rijd duidelijk zelf niet met een trein, heb een hele bizare visie op hoe een trein zou moeten rijden. kom eerst onze job doen want al wat een directie beslist vind jij meesterlijk goed blijkbaar aldaar. kopmaken in 5 minuten is zowat de meeste zotte beslissing die je voor een trein kan nemen. in een treinrelatie voorzie je liefst GEEN dergelijke beweging. uit ervaring weet ik dat kopmaken meestal het grootste probleem is. wanneer denk jij dat twee diensten zijn. wij spreken hier in belgie over 8-9u dienst dus jij zou ons pas laten eten na 9u???? goed bezig manneke als jij een spoorwegfirma wil met dergelijke regels zal je niet veel personeel hebben om niet te zeggen 0
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Bericht door Nils »

Trainspotterke schreef:Mja, het betreft geen terminus voor die verbinding Zottegem - Aalst - Dendermonde, hé. Een beetje het principe van de stoptreinen op L26 die een stop van een vijftal minuutjes maken te Etterbeek en er ook kopmaken.
Het Probleem is dat je op die manier onmogelijk lange trajecten kan maken zonder ooit je terminus te bereiken. Om een fictief voorbeeldje te geven:
L trein Puurs-Brussel via antwerpen en Leuven
Puurs - Antwerpen Centraal - Leuven - Luchthaven - Brussel zuid.
Op zo'n traject is Brussel zuid je terminus, heb je drie keer kop gemaakt en ben je toch al zeker een drietal uur aan het rijden.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

K V B schreef:
Nils schreef:
Trainspotterke schreef:Tjah, dat kopmaken zou uiteindelijk maar een vijftal minuten in beslag nemen.
Zo denkt de NMBS er tegewoordig jammer genoeg ook over. Bijgevolg worden de rusttijden voor het personeel korter, en is de kans op opstapelende vertraging groter. Wij zouden ook graag nog eens tijd hebben om het toilet te bezoeken en ons bokes op te eten hoor.
De SBB denkt al heel lang dat kopmaken in vijf minuten kan. En ze bewijzen dat dat prima kan. Zelfs met een locomotiefwissel...
Zo zorg je er voor dat je materiaal optimaal ingezet wordt. Hun boterhammekes eten de machinisten tussen twee diensten in op.

Jij lijkt wel de jean marie dedecker van dit forum. Ultraliberaal, superkoppig, machiavellistisch en dictatoriale trekjes (gelukkig heb je geen echte macht)

Maar kom, je brengt wel leven in de brouwerij!

Groetjes
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

K V B schreef: De SBB denkt al heel lang dat kopmaken in vijf minuten kan. En ze bewijzen dat dat prima kan. Zelfs met een locomotiefwissel...
Sorry dat ik het moet zeggen maar K V B heeft op dit punt gelijk. Niet alleen de SBB kan dit, ook de DB kan dit en bewijst dit elke dag.
In het kopstation Frankfurt(Main) Hbf bijvoorbeeld blijven doorgaande IC's en ICE's gemiddeld 5 tot 6 minuten staan.
Zelfs in de tijd van de 103 waar de lok nog moest gewisseld worden kon dit. Bij aankomst van de IC stond een tweede 103 met bestuurder al vertrekkensklaar op een dichtbijgelegen zijspoor en reed na aankomst van de trein onmiddellijk op het binnengekomen spoor om aangekoppeld te worden. De binnengekomen lok werd terzelfdertijd afgekoppeld. Men kon zich niet de weelde veroorloven om in elke trein een tweede 103 werkloos te laten meelopen.
Ik weet ook dat dit bij ons onmogelijk is en dit heeft niets te maken met tijd om bokes op te eten of naar het toilet te gaan.
Misschien dat hier veel meer omslachtige procedures moeten gevolgd worden dan in het buitenland maar volgens mij is het allemaal kwestie van organisatie waar dit land zeer zwak in is (niet enkel de spoorwegen).
Bert

Bericht door Bert »

Als je met een tweede loc en bestuurder al klaar staat, dan gaat het natuurlijk veel sneller. Maar hiervoornoemde verbindingen worden allemaal met een MW 41 gereden en dat gaat al iets trager om kop te maken! :wink:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Bert schreef:Als je met een tweede loc en bestuurder al klaar staat, dan gaat het natuurlijk veel sneller. Maar hiervoornoemde verbindingen worden allemaal met een MW 41 gereden en dat gaat al iets trager om kop te maken! :wink:
De situatie met de 103 die ik heb beschreven was zoals het vroeger gebeurde.
Tegenwoordig zijn het allemaal ICE's of IC's met lok en stuurwagen.
Ook daar slaagt men er in om op 5 of 6 minuten de trein weer buiten te krijgen. Het zal dus wel aan de procedures en de organisatie liggen.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

K V B schreef:
Het probleem met de spoorlijn Gent - Terneuzen is dat die aan de verkeerde kant van het kanaal ligt. Daardoor liggen de stations buiten de kern. Om van Zelzate dorp op het station te komen moet je een kanaal over, en die brug zal dan maar net eens open staan...
Ze hebben bij mijn weten in Zelzate nog steeds een veerdienst (die 2 jaar geleden bij langdurige werken aan de Zelzatebrug de hele dag voer) waarvan de aanmeerplek volgens mij niet zo ver van het oude station is gelegen... Da's dus al een mogelijk alternatief. :P
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

K V B schreef:
Steven schreef:kvb waarom moet jij in elke post die jij plaats over winst kunnen praten :(, altijd breng jij da woord aan bod, andere zinnen kan jij precies niet schrijven.
Ik weet het, voor sommigen is meer produceren dan je consumeert een vies concept.
niet vies maar gewoon niet nodig vind ik, maar soit, elk zijn gedacht.

In Kortrijk draait men in 4 minuten van kant als men van brugge komt (om...u 58) om terug te vertrekken naar brugge (om ...u02) Dit is al jaar en dag zo. Het is ook zo dat men meestal pas vertrekt aan ...u04 of 05. (door al de veiligheidsproevenb die men voor de veiligheid verplicht is van uit te voeren, remproeven en dergelijke) Tijd die men dan inhalen in Lichtervelde waar men een tiental minuten blijft staan om aansluiting te verzekeren naar de panne en gent.

Loopt er echter iets mis, dan is er onvermijdelijk een vertraging, en kunnen de lieve reizigers daar weer op zagen natuurlijk...
Tis het een of het ander
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de procedure bij een kopstation om de loc achteraan af te haken en vooraan een nieuwe te voorzien is bij ons is complexer en meer gereglementeerd dan in het buiteland. doordat
1 ons seinsysteem anders is
2 onze remproeven anders verlopen
3 door 1 en 2 samen te tellen men altijd meer tijd nodig heeft om die procedure dus uit te voeren.


voorbeeldje, als een trein in zurich binnen komt en je zou in de laatste wagen zitten moet je u nog reppen om de aankoppelende locomotief te filmen die zou koppelen met de trein. doet dit in belgie en je kan rustig een sigaret roken. hoe komt dit? heel eenvoudig in belgie staat er een onderchef klaar en die geeft aan het seinhuis pas een teken van veilig aan de seingever van het moment onze trein stilstaat en er voldoende plaats is om de loc er aan te haken. Bij de sbb stel ik echter vast dat men de tweede loc al laten afkomen van het moment de binnenrijdende trein de sectie vrij maakt. dit is wat men noemt kostbare tijd bij een frontwissel waarbij men ook nog is van loc veranderd.
Bert

Bericht door Bert »

Trainspotterke schreef:
Dan het feit dat de IR vlak achter de L-trein zit bij aankomst te Oudenaarde of Zottegem is een beetje het principe van de L-trein Gent - Brugge. De L-trein komt uit Gent ook een paar minuten voor de IC het station van Brugge binnen gereden.
Ja en neen, Tussen Brugge en Gent heb je om het half uur een snelle IC verbinding, met daartussen één L treintje.:P
Op het traject Gent-Oudenaarde en Gent-Zottegem is dat voor de moment één boemeltje om het uur. Als je nu de boemel op het uur zou laten vertrekken zoals dat nu gebeurd en dan de snelle IR op .30 ? Dan heb je een halfuur dienst tussen beide steden (een snelle en een trage). Bij problemen met enkelspoor kan men nog altijd een kruisingsstation invoeren, veel plaats neemt dit niet en de kostprijs valt relatief gezien ook goed mee. :)
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

K V B schreef:
Steven schreef:kvb waarom moet jij in elke post die jij plaats over winst kunnen praten :(, altijd breng jij da woord aan bod, andere zinnen kan jij precies niet schrijven.
Ik weet het, voor sommigen is meer produceren dan je consumeert een vies concept.
Ik vind winst maken op zich niet vies, maar openbaar vervoer moet volgens mij niet op de 1ste plaats winst maken, maar wel op de 1ste plaats reizigers vervoeren tegen een redelijke prijs. Hierbij mag uiteraard winst gemaakt worden en verbindingen waar nooit een kat op zit mogen gerust "in vraag gesteld worden". Maar zomaar alle verbindingen opdoeken die geen winst maken of nieuwe verbindingen tegenhouden omdat ze toch geen winst zullen maken, dat gaat volgens mij te ver.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

voila KB das nu is de perfecte uitleg, want als alles rond wisnt begint te draaien dan is de dienstverlening meestal niets waard.
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Nu dat jullie toch over IR trein aan het dromen zijn zal ik even mee dromen, maar ik vrees dat het alleen daarbij zal blijven.
Een IR-trein Oudenaarde- Munkzwalm- Zottegem- Herzele- Burst- Haaltert-Denderleeuw- Brussel-Zuid - Brussel-Centraal - Brussel-Congres - Brussel-Noord de doorkoppeling in de Noord- Zuidverbinding mag je zelf invullen. :D

Nu jullie toch over lijn 122 bezig zijn, ze kunnen die lijn dan meteen eens onder de draad steken.
Dan kan je volgende p-treinen invoeren in de spits: Geraadsbergen- Lierde- Zottegem - Burst - Ede - Haaltert -Denderleeuw - Brussel-Zuid - Brussel-Centraal - Brussel-Noord -Schaarbeek. :D
Plaats reactie