Mijn ideaal spoorwegnet

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trainspotterke

Mijn ideaal spoorwegnet

Bericht door Trainspotterke »

Nu de grote projecten praktisch afgerond zijn, wordt het eens tijd dat de NMBS wat naar hun regionale verbindingen begint te kijken. :P Ik heb zo eens zitten kijken wat er allemaal zou kunnen verbeterd worden, zonder al te grote veranderingen. Als voorbeeld neem ik de provincie Oost-Vlaanderen.

Nieuwe verbindingen

In mijn plan zou ik vier nieuwe verbindingen hebben voor Oost-Vlaanderen, waarvan 3 IR-relaties en één omnibus.

1) IR Terneuzen - Doornik

Haltes: Terneuzen, Sas-van-Gent, Zelzate, Rieme-Ertvelde, Wondelgem, Gent-Dampoort, Gentbrugge, Gent-Sint-Pieters, Oudenaarde, Oudenaarde-Centrum, Ronse, Frasnes-lez-Anvaing, Leuze, (pipaix), Beclers, Havinnes, Tournai.

Het eerste deel van het traject Terneuzen - Gent zou toch snel gerealiseerd moeten kunnen worden. De infrastructuur is beschikbaar en geschikt voor 90 km/u van Wondelgem tot Rieme-Ertvelde. Vanaf Rieme zou het spoor nog gemoderniseerd moeten worden, maar zoveel werk en geld kan dat nu ook niet kosten.

Voordelen:
- Zelzate (12.000 inw) en Terneuzen (55.244 inw), twee grote gemeentes, krijgen een snelle verbinding met Gent. Tussen Gent en Terneuzen rijdt nu al een sneldienst van De Lijn, maar het is maar hoe snel je een sneldienst van De Lijn ziet. :P
- Terneuzen ligt centraal in Zeeuws-Vlaanderen, zodat dit geïsoleerd gebied van Nederland een goede ontsluiting van openbaar vervoer krijgt.
Tevens is Terneuzen de grootste stad van Zeeuws-Vlaanderen.
- Wondelgem, Gent-Dampoort en Gentbrugge krijgen minstens een trein om het half uur in iedere richting.
- In Gent-Sint-Pieters (A. +/- u10) is er een goede aansluiting naar Brussel.
- Er zou gekruisd worden tussen Gent-Dampoort en Wondelgem, zoals de L-trein naar Eeklo nu doet, wat voor geen problemen zorgt op het enkelsporig gedeelte van L55. Misschien dat de keertijd in Terneuzen wat te krap zou worden, maar dan kan het Poperinge-principe toegepast worden. :P Eén trein dat arriveert in de terminus en een andere dat direct weer vertrekt.

Deze IR zou dan van Gent (V. +/- u15) non-stop naar Oudenaarde (28.000 inw) rijden. Ik vind dat er een rechtstreekse verbinding mankeert tussen gent is deze toch wel belangrijke stad. Bij aankomst in Oudenaarde heeft de IR de L-trein bijna ingehaald. Na een stop van een tweetal minuten te Oudenaarde rijdt de IR verder richting Ronse op het rijpad van de L-trein, met nog een extra stop te Oudenaarde-Centrum, een nieuw station dat op L86 op ongeveer 200 meter van de grote markt ligt.
Tot hiertoe kan deze verbinding zonder veel extra kosten (eigenlijk enkel de extra machinist en TBG) gecreëerd worden. Er zijn zelfs geen extra treinstellen nodig. Integendeel, juist minder! De huidige L-trein heeft in de spits al gauw vier stellen 41's mee. Deze trein zou kunnen opgedeeld worden in telkens twee stellen, één paar voor de reizigers tussen Gent en Oudenaarde en één paar voor de rechtstreekse reizigers naar Oudenaarde en Ronse. De L-trein zou beperkt worden tot Oudenaarde (met onmiddellijke overstap naar Ronse en L89), waardoor deze twee stellen niet verder meer meerijden naar Ronse maar direct naar Gent terugkeren.
Eventueel zou de L-trein verlengd kunnen worden naar Kluisbergen over de vroegere L87, met haltes in Oudenaarde-Centrum, Leupegem (L86) en Kluisbergen (Berchem) (L87). Veel kan dit ook niet kosten. Het spoor is al uitgebroken, dus kunnen ze bij wijze van spreken direct het spoor herleggen op het fietspad. :P Voordelen van deze verlenging naar Kluisbergen zou zijn dat de Vlaamse Ardennen een betere spoorontsluiting krijgen.

Vanaf Ronse zou de IR eventueel kunnen verlengd worden naar Leuze en Doornik. Hiervoor moet wel het spoor tussen Ronse en Leuze heraangelegd worden, wat uiteindelijk maar één dieselspoortje is. Als je hele hogesnelheidslijnen kan aanleggen, kan je dit ook, hé! :P Volgens de dienstregeling die ik in gedachten heb zou er wel een kruising plaatsvinden te Frasnes-lez-Anvaing (11.000 inwoners). Bij aankomst te Leuze (13.000 inw) is de IC naar Doornik net een tiental minuten weg, maar reizigers uit Brussel kunnen hier gemakkelijk overstappen op 'onze' IR voor de lokale stations van (Pipaix), Beclers en Havinnes.

Voordelen:
- Het gat in de taalgrens tussen Moeskroen en Lessen is opgevuld.
- Frasnes-lez-Anvaing heeft terug reizigerstreinen, rechtstreeks naar Doornik en Ronse. De bestemming Oudenaarde en Ronse maakt voor deze gemeente en ook voor Leuze niet echt veel uit.
- Misschien een stimulans om terug goederentreinen naar Frasnes in te leggen.
- Terug wat lokaal verkeer op L94.
- Met Oudenaarde-Centrum is het centrum veel gemakkelijker bereikbaar.
- Grote gemeentes worden met mekaar verbonden (Frasnes en Leuze).

De doorkoppeling van het traject Doornik - Gent en Gent - Zelzate is er eigenlijk puur omwille voor het gemak ivm materieel (cfr. Ronse - Gent - Geraardsbergen), maar op die manier kunnen reizigers uit Oudenaarde ook naar Gent-Dampoort rechtstreeks verder sporen.

Dit is al een eerste verbinding, de tweede ben ik nu aan het typen. :P
Er mag gerust al wat commentaar gegeven worden. :wink:
Laatst gewijzigd door Trainspotterke op 26 mei 2007, 23:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Kan er niet veel op zeggen daar ik die lijnen en verbindingen niet ken, alleen vind ik Oudenaarde-Centrum openen een beetje twijfelachtig. Als ik me niet vergis ligt het spoor daar op een berm en een aantal bruggen over de Schelde en de rijksweg. Als je daar een halte wil zal het wel een kostelijke/onmogelijke bedoening worden ofwel met zeer korte perrons.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Dietrich schreef:Kan er niet veel op zeggen daar ik die lijnen en verbindingen niet ken, alleen vind ik Oudenaarde-Centrum openen een beetje twijfelachtig. Als ik me niet vergis ligt het spoor daar op een berm en een aantal bruggen over de Schelde en de rijksweg. Als je daar een halte wil zal het wel een kostelijke/onmogelijke bedoening worden ofwel met zeer korte perrons.
Evergem is ook op een niet al te simpele plaats aangelegd, ook op een verhoogde berm! :wink:

En daarbij, als de spoorwegen grote viaducten en tunnels kan aanleggen, kan zo'n perron (in dit geval maar één) toch geen probleem zijn voor het grote potentieel aan reizigers voor deze stopplaats.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

2) IR Gent - Geraardsbergen - Edingen

Net zoals op L86 Gent - Oudenaarde - Ronse is L122 Gent - Zottegem - Geraardsbergen een lijntje met enkel L-treinen. Je doet er heden ten dage 50 minuten over om van Geraardsbergen in Gent te raken, ondanks het feit dat beide steden maar 37 km uit mekaar liggen. Ook de lange stop te Zottegem voor de nodige aansluiting is vaak een doorn in het oog voor de reizigers. Analoog met de eerste IR-verbinding zou er op L122 en verder op L123 ook een IR-trein komen naast de L-trein.

Deze trein zou te Gent-Sint-pieters op een zodanig uur vertrekken dat hij te Zottegem de L-trein bijna ingehaald heeft en nog maar twee minuten in Zottegem moet wachten om op het rijpad van de huidige L-trein verder naar Geraardsbergen te sporen. Deze zou in Gent-Sint-Pieters dan ongeveer 13 minuten na de L-trein vertrekken. Te Zottegem wordt net zoals in Oudenaarde de L-trein tot hier beperkt en geeft aansluiting op de IR naar Geraardsbergen. Vanaf hier kan de IR nog doorrijden naar Edingen. Hierdoor hebben alle tussenliggende stations tussen Geraardsbergen en Edingen (deze laatste in mindere mate) een snelle rechtstreekse verbinding met Gent.

Haltes: Gent-Sint-Pieters, Zottegem, Lierde, Geraardsbergen, Viane-Moerbeke, Galmaarden, Tollembeek, Herne en Edingen. Deze laatste stations beschikken dan ook over een grote frequentie van treinen.

Net zoals bij de eerste IR is er geen extra materieel vereist, tenzij voor het extra deel van Geraardsbergen naar Edingen.
Er moet trouwens niets van nieuwe infrastructuur aangelegd worden hiervoor, dus zou dit relatief snel kunnen gerealiseerd worden.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

3) IR Dendermonde - Antwerpen-Centraal

Haltes: Dendermonde, Baasrode-Noord, Sint-Amands, Oppuurs, Puurs, Ruisbroek-Sauvegarde, Boom, Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal.

Een beetje een missing link in de Vlaamse ruit. Zo krijgt Dendermonde een vlotte verbinding met Antwerpen. Boom trouwens ook. De huidige L-trein Antwerpen - Puurs kan beperkt worden tot Boom of eventueel naar Willebroek omgeleid worden.

Voordelen:
- Dendermonde, Baasrode, Sint-Amands, Oppuurs, Puurs, Ruisbroek-Sauvegarde en Boom krijgen een vlotte verbinding met Antwerpen.
- Willebroek krijgt ook een rechtstreekse treinverbinding met Antwerpen.

Nadelen:
- Het spoor tussen Dendermonde en Puurs moet gemoderniseerd worden en is heden ten dage in gebruik door de museumvereniging SDP.
- Weinig waarschijnlijkheid dat Dendermonde - Puurs ooit weer in dienst komt.

Boom (16.000 inw) verdient wel een betere verbinding met Antwerpen, vandaar een rechtstreekse IR.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Er zijn ook nog piekuurtreinen op l.122 die enkel stoppen in Lierde en Zottegem, maar daar doe je ook 45 minuten over, een verschil van maar 10 minuten terwijl het nochtans 8 stops minder is.

Zou het verstandig zijn van deze lijn een beetje op te waarderen en de snelheid te verhogen (max. snelheid is nu 90 km/h en een MW41 kan zeker nog iets sneller dan dat ;))? Of ze elektrificeren zou nog beter zijn, maar dat zie ik nog niet snel gebeuren.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Dietrich schreef:Er zijn ook nog piekuurtreinen op l.122 die enkel stoppen in Lierde en Zottegem, maar daar doe je ook 45 minuten over, een verschil van maar 10 minuten terwijl het nochtans 8 stops minder is.

Zou het verstandig zijn van deze lijn een beetje op te waarderen en de snelheid te verhogen (max. snelheid is nu 90 km/h en een MW41 kan zeker nog iets sneller dan dat ;))? Of ze elektrificeren zou nog beter zijn, maar dat zie ik nog niet snel gebeuren.
Ik dacht dat de L122 geschikt was voor 120 km/u. Maar ben dit niet zeker. Die P-trein houdt ook 9 minuten halt in Zottegem, dusja! :wink:
Het traject Gent - Geraardsbergen kan (met twee minuten stilstand te Zottegem) in 28 minuten afgelegd worden, wat bijna de helft van de tijd is tegenover nu! :wink:
Een elektrificatie van de lijn is ook niet direct nodig. De lijn is over zijn volledige lengte dubbelsporig, dus kan het wel wat trafiek verwerken.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

4) L-trein Zottegem - Aalst - Dendermonde (om het uur)

Haltes: Zottegem, Hillegem, Herzele, Terhagen, Burst, Bambrugge, Erpe-Mere (19.000 inw), Vijfhuizen, Aalst-Kerrebroek, Aalst, Gijzegem (3.127 inw), Oudegem (3.950 inw), Dendermonde.

Voordelen:
- Verschillende missing links die opgevuld worden: Zottegem - Aalst en Aalst - Dendermonde.
- Zoals hierboven al gezegd, hoeven reizigers komende van Zottegem niet meer via Denderleeuw te reizen (als ze dit al deden?) om Aalst te bereiken.
- Idem voor Hillegem, Herzele en Terhagen, die zo een bijkomende trein hebben naar Zottegem.
- Bambrugge, Erpe-Mere, Vijfhuizen en Aalst-Kerrebroek beschikken nu over meer treinen, ook in het weekend zou dit het geval zijn, dus kan men op zaterdag ook de trein nemen om te gaan shoppen!
- De bedding van L57 is min of meer goed bewaard gebleven door een fietspad. Deze verbinding kan met dieselmaterieel gereden worden zodat er geen bovenleiding nodig is op L82 tussen Burst en Aalst en op L57 tussen Aalst en Oudegem, wat de aanlegkosten van deze laatste lijn zou drukken.
- Ook Oudegem beschikt zo over een extra trein naar Dendermonde en tevens naar Aalst!
- De gemeente Gijzegem krijgt opnieuw een treinverbinding!

Nadelen:
- Aanleg van een nieuw spoor tussen Aalst en Dendermonde.

Vooral een L-trein van Zottegem naar Aalst zou er moeten komen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Volgende stopplaatsen in de provincie Oost-Vlaanderen zouden dus heropend worden:

Oudenaarde-Centrum, (Kluisbergen), (Leupegem), Zelzate, Rieme-Ertvelde, Oppuurs, Sint-Amands, Baasrode-Noord (en Gijzegem).

Eventueel zou ik ook nog Sint-Denijs-Flanders-Expo openen. Eigenlijk op ongeveer dezelfde plaats als het vroegere station van Sint-Denijs-Westrem, maar dan wat meer richting Gent, ter hoogte van de E40-brug, zodat bezoekers voor Flanders Expo gemakkelijk per trein kunnen komen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Commentaar is altijd welkom en laat ook even je eigen suggesties weten!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Lijn 122 is inderdaad maar 90 km/u.

De enige diesellijn nabij Gent waar 120 mag gereden worden is lijn 86.

Je zal nog eens lijnstudie moeten doen
:P
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

En dan trek je de lijn beter meteen door van Dendermonde naar Aalst, al dan niet met een bocht te Schellebelle, of via de oude route van L57 langs Oudegem en Gijzegem.
Ben ik de enige die vindt dat er wel heel veel van de voorgestelde lijnen/verbindingen een doorslagje zijn van hoe het vroeger was? Zijn er dan geen lijnen te verzinnen die niet op de oude bedding lopen? Of moeten we met zijn allen onze voorouders vervloeken dat ze al die interessante lijnen hebben opgedoekt?
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Tim schreef:Je zal nog eens lijnstudie moeten doen
:P
Ik zal beginnen met de haven van Antwerpen! :P
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Trainspotterke schreef:Die P-trein houdt ook 9 minuten halt in Zottegem, dusja! :wink:
Ah ok, dacht dat de stoptreinen dit ook deden. 28 minuten is inderdaad dan al veel beter, dan moet het blijkbaar nog perfect te doen zijn met max. 90 km/h.

Van die L-trein Zottegem - Aalst - ... ben ik ook voorstander. 8)
- Zoals hierboven al gezegd, hoeven reizigers komende van Zottegem niet meer via Denderleeuw te reizen (als ze dit al deden?) om Aalst te bereiken.
Er zijn enkele beperkte mogelijkheden om via Burst te gaan, 's morgens neem ik al wel eens een overstap op 2*MW41 maar meestal ga ik gewoon via Denderleeuw, dat maakt slechts een verschil van ik gok 5 minuten meer. In de andere richting is het ook nog te doen, maar hangt er van af op welk uur, zo heb ik al eens een overstap gewaagd rond 18h50 maar doordat ze in Aalst te lang bleven kletsen (meerdere keren gebeurd en nee ze waren niet aan het wachten op een andere trein) had ik maar zeer nipt mijn aansluiting op de P-trein naar Oudenaarde (met bordeaux klassiekjes trouwens). Mijn terugreis gaat dus 95% van de tijd via Denderleeuw, als je daar de IC naar Kortrijk te pakken hebt ben je veel sneller te Zottegem dan via lijntje 82.

Er is ook welgeteld 1 directe trein (lees: zonder overstap) van Aalst naar Zottegem per dag, P-trein die vertrekt om 12h35 en waar dus quasi geen kat op zit (misschien tenzij de woensdag dat er meer scholieren op zitten). Dat kan inderdaad wel veel beter.
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Bericht door bartolomew »

Een IR Terneuzen-Gent-Oudenaarde-Ronse is zeker een goed idee. Misschien combineerbaar met een L-trein Ronse-Oudenaarde-Zottegem-Aalst (via Erpe Mere). Zo creëer je ook een pak mooie verbindingen die momenteel niet gemaakt worden.
Plaats reactie