800 met airco ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

800 met airco ?

Bericht door Adler »

Vanavond zat ik in motorstel 835 en tot mijn grote verbazing was daar airco in.
Weet iemand of dit soms een proef is en of dit de enige 800 is die dit heeft ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

airco, heeft dat stel dan al zijn ramen al laten vervangen door dat van gesloten type? aan wat weet jij dat het airco was?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

de meeste breaks hebben airco, zij het dan alleen voor de bestuurder, misschien gaan ze dit ook in de 800en steken?
Wover

Bericht door Wover »

Shrek schreef:de meeste breaks hebben airco, zij het dan alleen voor de bestuurder, misschien gaan ze dit ook in de 800en steken?
De meeste? Ik dacht dat er ook maar enkele breaks waren (zoniet maar één) met airco voor de bestuurder.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

er zijn er een tiental ondertussen, dus een minderheid, maar het gaat wel vlot vooruit hoor, enkel de stuurpost dus
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Steven schreef:airco, heeft dat stel dan al zijn ramen al laten vervangen door dat van gesloten type? aan wat weet jij dat het airco was?
De lucht die uit de roosters kwam was merkelijk koeler dan de buitenlucht en meestal is het bloedheet in zo een 800 maar in die was het aangenaam koel. De ramen waren nog zoals vroeger.
Ik weet dat men enkele jaren geleden een proef heeft gedaan bij een break, misschien dat men nu dezelfde proefinstallatie heeft ingebouwd in een 800 om de nodige ervaring op te doen met het oog op de komende modernisatie van de 800-reeks.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

mmm raar normaal vervangt men alle vensters dan want als er ene pipo een vensterke opendoet in een trein met airco valt die in veiligheid (te lang op koelen draaien)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Steven schreef:mmm raar normaal vervangt men alle vensters dan want als er ene pipo een vensterke opendoet in een trein met airco valt die in veiligheid (te lang op koelen draaien)
Hebben de M4's ook geen airco met vensters die je kan opendoen of heeft dat er niets mee te maken omdat het geen ms'en zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

neen de M4 heeft geen airco
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:mmm raar normaal vervangt men alle vensters dan want als er ene pipo een vensterke opendoet in een trein met airco valt die in veiligheid (te lang op koelen draaien)
Dan is ze slecht ontworpen.

Deur van koelkast laten openstaan verbruikt electriciteit, laat compressor niet opsmoren noch zekeringen smelten....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

het volume van een trein afkoelen (die in volle zon staat) tov een frigo is dan ook wel totaal iets anders :-), zover ik op de hoogte ben vallen de airco tijdelijk in veiligheid als deze zijn condensor te lange op hoge activiteit heeft moeten laten werken. als je alle vensters en deuren open laat op een trein wat denk je dan dat er aan volume warme lucht ineens binnenkomt + warmte ontwikkeling door al het glas dat er zo al in zit?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:het volume van een trein afkoelen (die in volle zon staat) tov een frigo is dan ook wel totaal iets anders :-), zover ik op de hoogte ben vallen de airco tijdelijk in veiligheid als deze zijn condensor te lange op hoge activiteit heeft moeten laten werken. als je alle vensters en deuren open laat op een trein wat denk je dan dat er aan volume warme lucht ineens binnenkomt + warmte ontwikkeling door al het glas dat er zo al in zit?
Kan alleen als de condensor zijn warmte niet kwijt kan..... te klein gekozen is tov de compressor of buitentemperatuur... of als de condensor nooit gereinigd is.... dan valt de zaak uit op hoge druk en moet men op knopje duwen om het nog eens te proberen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

war denk je dat de condensor bij een trein hangt? idd onderaan, als die 100 km gereden heeft, heeft die ook 100 km stof vergaard. Ik heb dus ooit om deze reden een ms 96 weten in panne vallen. ook de compressor heeft aldaar een condensor (koeling compressor). deze was zodanig gevuld geraakt met fijn stof dat deze niet meer kon koelen, bijgevolg viel de compressor in veiligheid. geen luchtdrukproductie meer, geen rem meer, bestuurder zet trein stil (voor het te laat is) en zet zich in nood, ms te evacueren door ander ms 96.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:war denk je dat de condensor bij een trein hangt? idd onderaan, als die 100 km gereden heeft, heeft die ook 100 km stof vergaard. Ik heb dus ooit om deze reden een ms 96 weten in panne vallen. ook de compressor heeft aldaar een condensor (koeling compressor). deze was zodanig gevuld geraakt met fijn stof dat deze niet meer kon koelen, bijgevolg viel de compressor in veiligheid. geen luchtdrukproductie meer, geen rem meer, bestuurder zet trein stil (voor het te laat is) en zet zich in nood, ms te evacueren door ander ms 96.
Ik had het over de koelcompressor en condensor dus onderhouds en ontwerpprobleem, niet de raampjes. Als jullie luchtcompressor er ook last van heeft, dan is het zeker dat, die heeft geen last van raampjes. Anderzijds is de koeler van de luchtcompressor GEEN condensor...

Vorige week in Italie bleef koeling netjes draaien, door de geopende raampjes (normaal vergrendeld) werd het warm tijdens het rijden en koel tijdens stilstand in station... Ben dan maar begonnen met raampjes te sluiten...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

euh nee maaar wat ik wou duidelijk maken is dat die dingen onderaan een trein hangen en intensief afzien door opvliegend stof en andere vuiligheid waardoor hun werking al is in gedrang kan komen. ik haalde enkel voorbeeld compressor aan om het wat duidelijker te maken, voor de airco telt het zelfde, je kan uw dingen zodanig gaan ontwerpen dat ze altijd blijven werken maar bij een trein zijn beperking. vooral de plaats die je ter beschikking krijgt voor die airco. bij de nmbs mag je daar ook nog is het woordje geld aan toevoegen (of eerder het gebrek er aan?)
Plaats reactie