Strikte regelgeving voor treinbestuurders

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja zoals bij de gasten van NS internationaal, die hebben voorziene 'koffiepauze' in brussel zuid, als je daar 1 of 5 minuutjes van afneemt omdat er toevallig een lok moet gewisseld worden is het zowat oorlog bij vele van die bestuurders (ze helpen dus niet mee) = 1 van de vele vertragingen aan de benelux.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

Steven schreef:tja zoals bij de gasten van NS internationaal, die hebben voorziene 'koffiepauze' in brussel zuid, als je daar 1 of 5 minuutjes van afneemt omdat er toevallig een lok moet gewisseld worden is het zowat oorlog bij vele van die bestuurders (ze helpen dus niet mee) = 1 van de vele vertragingen aan de benelux.
Da's typisch de Nederlandse inflexibiliteit
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

daar trek je me de woorden uit de mond, die werken gemiddeld gezien totaal tegen als er onverwachts iets moet gebeuren.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Bericht door wimpiespoor »

Steven schreef:tja zoals bij de gasten van NS internationaal, die hebben voorziene 'koffiepauze' in brussel zuid, als je daar 1 of 5 minuutjes van afneemt omdat er toevallig een lok moet gewisseld worden is het zowat oorlog bij vele van die bestuurders (ze helpen dus niet mee) = 1 van de vele vertragingen aan de benelux.
Nederlandse machinisten vallen ook in het buitenland onder de Nederlandse arbeidstijdenwet als ze een Nederlandse werkgever hebben. Die wet regelt goed en degelijk de rustpauzes van werknemers. Een Nederlandse werknemer is, net als zijn werkgever, strafbaar als die voorgeschreven pauzes niet in acht neemt. Net als in het beroepsvervoer over de weg. Het gaat daarbij zowel om de arbeidsomstandigheden van de bestuurder zelf, als de veiligheid voor anderen. Dat het bij de NMBS klaarblijkelijk een zootje is met de werk- en rusttijdenregelingen, hoeft nog niet te betekenen, dat anderen er in België dus ook maar een loopje mee moeten nemen.
Wim
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

wim het gaat niet om een loopje nemen he, van die 5 minuten extra werk in een openbare dienstverlening zal niemand dood gaan, het is dat of een trein extra vertraging geven. openbare dienst is diensten geven aan mensen, niet halsstarig aan regeltjes gaan vasthouden die zo een dienst wel degelijk in het 100 doen lopen. of vind jij het dan logisch dat de heren NS bestuurders dan maar gewoon op je handen staan te kijken terwijl jij de loc er afneemt, de nieuwe er tegen plaats en het rijden aan hen dan maar over laat. als je er kan op staan kijken kan je evengoed helpen, zoniet moet je maar afbollen is mijn devies.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

De Nederlandse arbo-wetgeving heeft sowieso een erg hoog regelneverij gehalte. Het ligt in de mentaliteit van het beestje. De Nederlanders zijn nu eenmaal een bende controlefreaks. Ze willen op voorhand tot in de puntjes weten waar ze aan toe zijn. Dat zie je niet alleen op het werk, maar ook in hun ruimtelijke ordening en handelsinstinct.
Dit trekje heeft zowel voor- als nadelen hoor.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:wim het gaat niet om een loopje nemen he, van die 5 minuten extra werk in een openbare dienstverlening zal niemand dood gaan, het is dat of een trein extra vertraging geven. openbare dienst is diensten geven aan mensen, niet halsstarig aan regeltjes gaan vasthouden die zo een dienst wel degelijk in het 100 doen lopen. of vind jij het dan logisch dat de heren NS bestuurders dan maar gewoon op je handen staan te kijken terwijl jij de loc er afneemt, de nieuwe er tegen plaats en het rijden aan hen dan maar over laat. als je er kan op staan kijken kan je evengoed helpen, zoniet moet je maar afbollen is mijn devies.

Ik denk dat Nederlandse lijn machinisten NIET rangeren, daar hebben ze andere voor. (soort opleiding ?)
260689
Berichten: 3321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

dentheo schreef:
Steven schreef:wim het gaat niet om een loopje nemen he, van die 5 minuten extra werk in een openbare dienstverlening zal niemand dood gaan, het is dat of een trein extra vertraging geven. openbare dienst is diensten geven aan mensen, niet halsstarig aan regeltjes gaan vasthouden die zo een dienst wel degelijk in het 100 doen lopen. of vind jij het dan logisch dat de heren NS bestuurders dan maar gewoon op je handen staan te kijken terwijl jij de loc er afneemt, de nieuwe er tegen plaats en het rijden aan hen dan maar over laat. als je er kan op staan kijken kan je evengoed helpen, zoniet moet je maar afbollen is mijn devies.

Ik denk dat Nederlandse lijn machinisten NIET rangeren, daar hebben ze andere voor. (soort opleiding ?)
bij ons kunnen gewone treinbestuurders een machien rangeren normaal gezien is dit een normale gang van zaken maar voor te koppelen moet er altijd wel een koppelaar zijn
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:wim het gaat niet om een loopje nemen he, van die 5 minuten extra werk in een openbare dienstverlening zal niemand dood gaan, het is dat of een trein extra vertraging geven. openbare dienst is diensten geven aan mensen, niet halsstarig aan regeltjes gaan vasthouden die zo een dienst wel degelijk in het 100 doen lopen. of vind jij het dan logisch dat de heren NS bestuurders dan maar gewoon op je handen staan te kijken terwijl jij de loc er afneemt, de nieuwe er tegen plaats en het rijden aan hen dan maar over laat. als je er kan op staan kijken kan je evengoed helpen, zoniet moet je maar afbollen is mijn devies.

Ik denk dat Nederlandse lijn machinisten NIET rangeren, daar hebben ze andere voor. (soort opleiding ?)
rangeren, de loc word losgemaakt voor hen en die effe 200 m verder aan de kant plaatsen, de dag van morgen dat je daar een ander opleiding moet voor hebben liggen alle tb's van de nmbs onder tafel van het lagen want dat zou dan wel is een nieuwe mop over hollanders kunnen worden :lol: :lol: :lol:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Ik denk dat Nederlandse lijn machinisten NIET rangeren, daar hebben ze andere voor. (soort opleiding ?)[/quote]

rangeren, de loc word losgemaakt voor hen en die effe 200 m verder aan de kant plaatsen, de dag van morgen dat je daar een ander opleiding moet voor hebben liggen alle tb's van de nmbs onder tafel van het lagen want dat zou dan wel is een nieuwe mop over hollanders kunnen worden :lol: :lol: :lol:[/quote]

Rangeren en treinen uit bundels halen doen in Nederland volgens mij machinisten in opleiding, geen lijn of baanmachinisten. Rangeren is begin opleiding niet vervolmaking....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja een lok effe verzetten gebeurd in de meeste gevallen ook door voorzien opgestelde bestuurder daar gaat het hem ook niet om. maar als de loc kuren verkoopt en hierdoor gewisseld moet worden moet er medewerking komen van alle kanten, wij tb's uit belgie moeten dat ook wat doen, goede wil komt van twee kanten. een aantal collega's ns heeft dat begrepen een ander deel totaal niet. het gaat hier om het gemak van iedereen, ook dat van hemzelf dus snap ik niet waarom je er zou in tegenwerken.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

wimpiespoor schreef:
Steven schreef:tja zoals bij de gasten van NS internationaal, die hebben voorziene 'koffiepauze' in brussel zuid, als je daar 1 of 5 minuutjes van afneemt omdat er toevallig een lok moet gewisseld worden is het zowat oorlog bij vele van die bestuurders (ze helpen dus niet mee) = 1 van de vele vertragingen aan de benelux.
Nederlandse machinisten vallen ook in het buitenland onder de Nederlandse arbeidstijdenwet als ze een Nederlandse werkgever hebben. Die wet regelt goed en degelijk de rustpauzes van werknemers. Een Nederlandse werknemer is, net als zijn werkgever, strafbaar als die voorgeschreven pauzes niet in acht neemt. Net als in het beroepsvervoer over de weg. Het gaat daarbij zowel om de arbeidsomstandigheden van de bestuurder zelf, als de veiligheid voor anderen. Dat het bij de NMBS klaarblijkelijk een zootje is met de werk- en rusttijdenregelingen, hoeft nog niet te betekenen, dat anderen er in België dus ook maar een loopje mee moeten nemen.
Wim
Wel, beste Wim, dat valt best mee met die werk en rusttijdenregeling bij de Nmbs: Er zijn hier strikte regels voor waar de treinbestuurder zijn recht mag laten gelden. (hij heeft het laatste woord hierin mocht men deze niet respecteren) Jammer genoeg is het imago van de nmbs werknemer zeer negatief. Voor velen zijn wij luierikken die altijd maar meer conge willen en meer van dat fraais... Koren op de molen van zij die alle heil zien in ongebreidelde privatiseringen.

Als ik beweer dat treinbestuurders in de prive NIET het laatste woord hebben in hun rij en rusttijden (wat ook zo is, op straffe van het verlies van hun job) dan word men versleten voor vastgeroeste verwende statutair.

Ik zal blijven vechten tegen dat imago!!

Groetjes
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

miljaarde ik maak me geen zorgen hoor, eind dit jaar gaat de benelux normaal voorzien worden van traxx locs en aangezien de bestuurders van brussel zuid deze locs niet mogen kennen zal het voor de collega's van ns vrij eenvoudig zijn, zet uw loc zelf aan de andere kant van de trein :-)
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Awel, als ze een beetje slim zijn en geen ambetantigheden op hun nek willen halen, zouden ze beter gewoon meewerken en die 5 minuutjes extra werken (flexibel zijn noemt men dat) Het zal de werksfeer alleen maar ten goede komen. En als het tegen hun rusttijdenregeling is, dan moeten er toch andere oplossingen bestaan... Desnoods moeten ze maar een extra cent vragen bij hun baas.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Bericht door wimpiespoor »

Miljaarde schreef:Awel, als ze een beetje slim zijn en geen ambetantigheden op hun nek willen halen, zouden ze beter gewoon meewerken en die 5 minuutjes extra werken (flexibel zijn noemt men dat) Het zal de werksfeer alleen maar ten goede komen. En als het tegen hun rusttijdenregeling is, dan moeten er toch andere oplossingen bestaan... Desnoods moeten ze maar een extra cent vragen bij hun baas.
De enige goede oplossing is, dat deze extra werkzaamheden netjes worden ingepland.
Miljaarde schreef:Er zijn hier strikte regels voor waar de treinbestuurder zijn recht mag laten gelden. (hij heeft het laatste woord hierin mocht men deze niet respecteren)
Precies. Als het werk niet is ingepland en het werk gaat ten koste van de wettelijke rusttijd mag niemand een bestuurder verwijten dat hij het werk niet doet. Ook niet als het maar om 5 minuutjes gaat.
Wim
Plaats reactie