Antwerpen-Centraal en Berchem staken
vr 22/06/07 - Het personeel van de treinstations Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem legt maandag gedurende 24 uur het werk neer. Dat meldt de Onafhankelijke Vakbond voor het Spoorwegpersoneel (OVS).
De staking komt er omdat in de nacht van donderdag op vrijdag negen auto's beschadigd zijn op de personeelsparking van het station Antwerpen-Berchem.
De werknemers zijn ook boos omdat de personeelsparking in het station Antwerpen-Centraal nog niet klaar is.
"We kregen de belofte dat de parking begin september af zou zijn, maar we hebben daarover onze twijfels wegens het bouwverlof", klinkt het bij OVS.
De vakbond heeft de NMBS op de hoogte gebracht van de staking.
(Bron: vrtnieuws.net)
Is dat ook al een reden om te staken? Ik ben niet tegen staken op zich, maar dit gaat toch wat ver vind ik.
Reden om te staken?
Ik was bij de "gelukkigen" donderdag, voor de tweede keer in één maand tijd ruit ingeslagen, vorige keer kant passagier nu kant bestuurder.
Auto is nog geen jaar oud, en is nu al beschadigd (stijlen van de ramen verwrongen)... gelukkig wel verzekerd tegen glasbraak.
Andere slachtoffers waren een collega TBS met een auto van 3 maanden oud, een leerling TBS die jammer genoeg niet verzekerd was tegen glasbraak (+ GPS die in handschoenkastje lag gestolen).
Treinbegeleidster die voor de VIERDE keer prijs had.
Iemand van Blok 12 die voor de ZESDE keer prijs had.
enz enz
Het is daar iedere week iets op die parking, er hangen camera's maar sinds Qpark de parking heeft overgenomen werken die niet meer.
Slagbomen staan hele dagen open, of gaan gewoon niet open als je er af wil (heb ik twee weken geleden nog voorgehad).
Het ergste is dat de NMBS zich van de onnozele houdt want het is een privé parking, Qpark schuift ook alle verantwoordelijkheid van zich af en stuurt klagers of politie door naar het station.
En dan is men ineens verbaasd dat na jaaaren laten aanslepen van dit probleem ineens de maat vol is bij het personeel?
NU is er ineens een oplossing, waarom kon dit niet vroeger? Moet er nu altijd eerst gestaakt worden of gedreigd worden?
Wij staken ook niet graag zenne, ondanks het feit dat vele mensen dat misschien zouden denken...
Het gaat er gewoon over dat men toch mag verwachten dat na je dagtaak je auto terugvindt in dezelfde staat als je hem hebt achtergelaten.
Of is dat teveel gevraagd?
Al bij al ben ik wel tevreden met de oplossing die er uit de bus gekomen is en dat we niet meer moeten staken maandag.
Wie is de eigenaar van de parking ?
Wie is de uitbater ?
Is de NMBS de verhuurder ?
Is er eventueel een uitbatingsovereenkomst ?
Ik meen dat sommige uitbaters zich verschuilen achter het feit dat ze alleen maar een plaats verhuren. Wat staat er op de achterzijde van het parkeerbonnetje ?
Als er camara's hangen, waarom werken deze niet ?
Om economische redenen ?
Waarom moet dat altijd de reizigers raken? Waarom bij de NMBS een betaal staking? Je raakt er je bazen mee en creëert een hoop goodwill bij de reizigers.
Dan noemen ze het toch gewoon geen staking maar een "...actie".
Wat is zoal de wetgeving wanneer de vakbonden het absoluut niet eens kunnen geraken met de werkgever? Welke stappen, naast staken kunnen ze ondernemen? Bv een vrederechter, zou dat bv voor dit probleem geen oplossing kunnen geboden hebben?