Vijf graffiti-spuiters opgepakt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Vijf graffiti-spuiters opgepakt

Bericht door wrpint »

di 28/08/07 - In Schaarbeek is de politie er in geslaagd om vijf graffiti-spuiters op te pakken.
De mannen hadden twee treinen beklad. Eén treinstel was ook van binnen vol grafitti gespoten.

In totaal waren er tien zogenoemde taggers aan het werk. Toen de politie ter plaatse kwam konden er vijf vluchten.

Vijf mannen zijn opgepakt, onder wie vier Belgen en één Fransman. Andere graffiti-spuiters uit Brussel veroordeeld
Overigens hebben drie jongemannen uit Brussel en Charleroi een werkstraf van 48 uur of een vervangende celstraf van zes maanden gekregen van de correctionele rechtbank van Brugge.

De jongemannen hadden in juli op verschillende plaatsen in De Haan graffiti aangebracht, onder meer op strandcabines, residenties en gebouwen van het gemeentebestuur.

De drie waren al zes jaar bezig met het spuiten van graffiti en beschouwen het als een vorm van kunst.

De zaak werd in snelrecht behandeld. Hun advocaten hadden voor een werkstraf gepleit. De jongeren moeten ook 15.000 euro aan schadevergoedingen betalen aan de burgerlijke partijen.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

48 uur werkstraf is nog niet eens zoveel. Mag gerust minstens het dubbele zijn van mij. En dat het "kunst" is hoor je overal telkens weer, ik noem het vandalisme, punt uit. :roll:
Wover

Bericht door Wover »

Ik zou graffitispuiters 4 weken aan 40u per week op een onderhoudspost graffiti laten verwijderen, ofwel treinstellen schilderen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Wover schreef:ofwel treinstellen schilderen.
Dat doen ze nu toch ook al? :lol:
Het is toch al een mooi begin, 5 vandalen voor even buiten strijd. Hup naar de volgende om in de boeien te slaan!
Dat ze die maar zwaar straffen, en inderdaad graffiti laten verwijderen voor een lange periode als straf zou niet slecht zijn.
Hopelijk waren ze niet op museum materiaal aan het kladden...
Graffiti is kunst als men het op toegelaten plaatsen doet, zoals onlangs in Brussel (was op het nieuws), anders is het puur vandalisme.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Volgens mij hebben die allemaal wel al eens een ander zijn eigendom beklad. Denk niet dat er zijn die 100% van hun werken op legale plaatsen doen of op een doek, plaat of wat dan ook. De ziel van graffiti is juist dat het gebeurt op gebouwen en voertuigen (treinen), spijtig genoeg. Die kansen om het legaal op een gebouw te doen zijn klein en als je geluk hebt kan je er misschien een tiental een kans geven terwijl er waarschijnlijk een kleine duizend zijn in België en noord-Frankrijk.
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Bericht door Hobbes »

Ik zag ze bezig maandag en heb direct naar de centrale meldkamer gebeld...
Ik was dan ook zeer tevreden toen ik hoorde dat er een aantal gepakt waren 8)

Ze waren met een tiental een 800 aan het bekladden, er stond ook nog een ram M4'en maar ik weet niet of ze daar ook op bezig waren.

Wat wel straf is, is dat dit gewoon op klaarlichte dag aan de gang was (rond 16h) toen er verschillende treinen passeerden... die mannen trekken zich dat blijkbaar gewoon niet aan...

Het is te hopen dat ze een schoon rekening gepresenteerd krijgen.
Of ze daarmee geleerd zijn is natuurlijk een andere vraag.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Die gasten mogen zich in 't vervolg zelf... bespuiten :shock: :wink:
pietje

Bericht door pietje »

Hobbes schreef: Wat wel straf is, is dat dit gewoon op klaarlichte dag aan de gang was (rond 16h) toen er verschillende treinen passeerden... die mannen trekken zich dat blijkbaar gewoon niet aan...

Het is te hopen dat ze een schoon rekening gepresenteerd krijgen.
Of ze daarmee geleerd zijn is natuurlijk een andere vraag.
Wss zullen ze geleerd hebben om te wachten tot het wat donkerder is :D
Andere mogelijkheid is dat het einde van de vakantie nadert en ze nog vlug van het droge weer wilden profiteren :lol:
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Wover schreef:Ik zou graffitispuiters 4 weken aan 40u per week op een onderhoudspost graffiti laten verwijderen, ofwel treinstellen schilderen.
Vier weken is te weinig. Is zo voorbij. Men zou toch op zijn minst een jaar moeten geven.
Wover

Bericht door Wover »

K V B schreef:
Wover schreef:Ik zou graffitispuiters 4 weken aan 40u per week op een onderhoudspost graffiti laten verwijderen, ofwel treinstellen schilderen.
Vier weken is te weinig. Is zo voorbij. Men zou toch op zijn minst een jaar moeten geven.
Misschien wel, maar in ieder geval meer dan 48u ;).
Fles

Bericht door Fles »

48 uur, 4 weken, een jaar? :?:

Laat ze gewoon alles schoonmaken wat ze zelf vuilgemaakt hebben, hoe lang dat ook mag duren :idea: Dat lijkt me nog het eerlijkste eigenlijk..
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Ik weet wel dat die mannen heel hun leven aan de NMBS groep gaan mogen betalen: 195 minuten vertraging in totaal. Zal pijn doen aan de portemonnee
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Nekvin schreef:Ik weet wel dat die mannen heel hun leven aan de NMBS groep gaan mogen betalen: 195 minuten vertraging in totaal. Zal pijn doen aan de portemonnee
Inderdaad 15.000 euro zoals hierboven vermeld, nog vermenigvuldigd met een factor, en dan nog eens de vertragingen daarbij.
Die mogen dus de komende jaren elke euro afgeven die ze hebben.
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Hobbes schreef:Ik zag ze bezig maandag en heb direct naar de centrale meldkamer gebeld...
Ik was dan ook zeer tevreden toen ik hoorde dat er een aantal gepakt waren 8)

Ze waren met een tiental een 800 aan het bekladden, er stond ook nog een ram M4'en maar ik weet niet of ze daar ook op bezig waren.

Wat wel straf is, is dat dit gewoon op klaarlichte dag aan de gang was (rond 16h) toen er verschillende treinen passeerden... die mannen trekken zich dat blijkbaar gewoon niet aan...

Het is te hopen dat ze een schoon rekening gepresenteerd krijgen.
Of ze daarmee geleerd zijn is natuurlijk een andere vraag.
Goed dat je dat gemeld hebt, laat ze maar goed betalen.
Spijtig dat ze niet alle 10 opgepakt zijn.

Kunst de meeste spuiten enkel tags, bij Fata Morgana daar waren der wel kunstenaars tussen.

Werkstraf is inderdaad veel te kort, de betrokken treinstellen helpen omkuisen + een aantal andere exemplaren is een goeie werkstraf.
Plaats reactie