Herman De Croo? Herman De Hypocriet, ja!
Herman De Croo? Herman De Hypocriet, ja!
Iedereen hier onder ons kent hoogstwaarschijnlijk wel de datum 3 juni 1984, de dag waarop meneer De Croo 11 spoorlijnen en een paar honderden stations en stopplaatsen liet sluiten. Het was het invoege treden van het beruchte IC/IR-plan.
Maar op 3 juni 1984 waren er niet enkel sluitingen, maar er werden ook 2 ( ) stations heropend! Driewerf hoera!
En het was niet minder dan ... meneer De Croo die op diezelfde dag het gloednieuwe stationsgebouw van Eupen kwam openen, dat in 1984 voor het eerst sinds lang weer treinen zag passeren en stoppen. Zijn naam staat zelfs vermeld op de inhuldigingssteen in het stationsgebouw! Is dit niet fantastisch?!
Had die meneer De Croo die dag niet beter de mensen gaan uitleggen zijn waarom HUN station of spoorlijn juist gesloten werd, ipv elders de grote weldoener te gaan uithangen!
Maar op 3 juni 1984 waren er niet enkel sluitingen, maar er werden ook 2 ( ) stations heropend! Driewerf hoera!
En het was niet minder dan ... meneer De Croo die op diezelfde dag het gloednieuwe stationsgebouw van Eupen kwam openen, dat in 1984 voor het eerst sinds lang weer treinen zag passeren en stoppen. Zijn naam staat zelfs vermeld op de inhuldigingssteen in het stationsgebouw! Is dit niet fantastisch?!
Had die meneer De Croo die dag niet beter de mensen gaan uitleggen zijn waarom HUN station of spoorlijn juist gesloten werd, ipv elders de grote weldoener te gaan uithangen!
hij was er niet verantwoordelijk voor, dat was de maatschappij in die tijd gewoon. Iedereen had een auto en moest de trein dus niet meer gebruiken. Meneer de Croo had gewoon door dat dit niet kon blijven duren. Zowel economisch als voor het milieu is het heel slecht een bijna lege trein te laten rijden, ik vind ook dat je beter 1 druk station als eupen kan heropen en tegelijk 10 haltes waar niemand opstapt kan sluiten...
Het is juist dat een ander beleid nodig was. En dat niet alle stations open konden blijven. Maar de manier waarop dat is gebeurd, en vooral de manier waarop Decroo de besparingen heeft doorgedrukt, is gewoon een schandaal.
In plaats van maatregelen te nemen, die de trend konden doen keren, heeft men het spoorwegverkeer nog dieper in de put geduwd, door onoordeelkundige sluitingen, oninteressante dienstregelingen, en alsof dat nog niet genoeg was, een minister die zijn misprijzen amper kon verbergen voor de spoorwegen...
In plaats van maatregelen te nemen, die de trend konden doen keren, heeft men het spoorwegverkeer nog dieper in de put geduwd, door onoordeelkundige sluitingen, oninteressante dienstregelingen, en alsof dat nog niet genoeg was, een minister die zijn misprijzen amper kon verbergen voor de spoorwegen...
amaai nog ni besparingen op aankopen en personeel heeft er mede oorzaak van geweest da er nu eens zo zware investiringen nodig zijn om de spoorweg op de plaats te zetten waar ze zouden moeten staan, spoorweg is een firma gelijk elke andere, zoiets vergt steeds investeringen of ten onder gaan, zeker als je van openbaar nut bent, ik vraag me zelfs af door de kosten die ze nu moeten doen om die achterstand weg te werken de totale kostprijs gewoon niet hoger ligt
daar heeft nog bijna geen enkele politicus ooit achter gekekenSteven schreef: ik vraag me zelfs af door de kosten die ze nu moeten doen om die achterstand weg te werken de totale kostprijs gewoon niet hoger ligt
prijsop lange termijn is nooit belangrijk in de Wetstraat. het is op korte termijn dat er naam gemaakt en zieltjes gewonnen moeten worden
Je moet eens gaan kijken wat er toen allemaal gerealiseerd is in 'De Croo-land', zeg maar de wijde omgeving van Michelbeke (Brakel).
Zo werd er toen in St Denijs Boekel een kompleet nieuw stationsgebouw opgericht, dat ondertussen al een paar jaar gesloten is en zelfs niet kan worden gebruikt als wachtplaats. Zou het aantal reizigers in Boekel in de voorbije twintig jaar dan zodanig geëvolueerd zijn ? Of was dat gebouw in die tijd ook al overbodig en werd het toch nog gebouwd om een aantal lokale machthebbers te plezieren...
En is er in heel die tijd veel veranderd ? Kijk wat de NMBS in Luik doet. Geen nagel om aan hun g.. te krabben, maar miljarden betalen voor een megalomane constructie. Intussen dienen broodnodige investeringen die aan alle reizigers ten goede zouden komen, gespreid over meerdere jaren 'omdat er geen geld is'. Voor wiens eer en glorie is dat ?
Zo werd er toen in St Denijs Boekel een kompleet nieuw stationsgebouw opgericht, dat ondertussen al een paar jaar gesloten is en zelfs niet kan worden gebruikt als wachtplaats. Zou het aantal reizigers in Boekel in de voorbije twintig jaar dan zodanig geëvolueerd zijn ? Of was dat gebouw in die tijd ook al overbodig en werd het toch nog gebouwd om een aantal lokale machthebbers te plezieren...
En is er in heel die tijd veel veranderd ? Kijk wat de NMBS in Luik doet. Geen nagel om aan hun g.. te krabben, maar miljarden betalen voor een megalomane constructie. Intussen dienen broodnodige investeringen die aan alle reizigers ten goede zouden komen, gespreid over meerdere jaren 'omdat er geen geld is'. Voor wiens eer en glorie is dat ?
Helaas wel...
Overigens vind ik Liège dan wel weer goed beleid: liever een deftig station neerpoten, tegen een op zich hoge prijs, dan een verouderd en onaantrekkelijk station in stand houden door lapmiddeltjes (cfr. Brussel-Noord), wat op termijn vaak toch duurder is.
Qua slecht beleid had je veel beter kunnen verwijzen naar al die stations die de laatste 15 jaar gerenoveerd zijn, zonder de perrons te verhogen, of naar die haltes die 55 cm in plaats van 76 cm hoge perrons hebben gekregen.
Overigens vind ik Liège dan wel weer goed beleid: liever een deftig station neerpoten, tegen een op zich hoge prijs, dan een verouderd en onaantrekkelijk station in stand houden door lapmiddeltjes (cfr. Brussel-Noord), wat op termijn vaak toch duurder is.
Qua slecht beleid had je veel beter kunnen verwijzen naar al die stations die de laatste 15 jaar gerenoveerd zijn, zonder de perrons te verhogen, of naar die haltes die 55 cm in plaats van 76 cm hoge perrons hebben gekregen.