Opleiding tot Treinmachinist in Nederland

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gerard

Opleiding tot Treinmachinist in Nederland

Bericht door Gerard »

Hallo mensen,
Ik ben nu 18 jaar en zit te denken aan een beroep als treinbestuurder in Nederland.
Ik kan alleen ontzettend weinig informatie over deze opleiding op internet vinden, daarom heb ik enkele vragen die jullie misschien kunnen beantwoorden.

1: Hoe oud moet je zijn om met deze opleiding te kunnen starten?

2: Vind er ook een selectie binnen de opleiding plaats?

3: Waar wordt de opleiding in Nederland tot treinmachinist gegeven? (is er 1 locatie, of zijn er meerdere locaties)

4: Is de kans in Nederland op een baan groot als treinbestuurder?

5: Hoe lang duurt de opleiding tot volledige rijbevoegdheid?

Hopelijk kunnen jullie de vragen voor me beantwoorden, ik ben namelijk heel erg benieuwd!

Met vriendelijke groet,
Gerard
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Bericht door Bordensteker »

1: 18 jaar. Maar je kunt pas volledig bevoegd worden als je minimaal 21 jaar bent.

2: Reken daar maar wel op! Uiteindelijk moet je een keer slagen voor je rijbevoegdheid. Dat examen is dus vroeger of later altijd een vorm van selectie. Maar ze zouden wel gek zijn als ze niet ook al tijdens de opleiding mensen eruit haalden die wel door de aannameprocedure heenkwamen, maar waarvan later duidelijk wordt dat ze toch niet echt geschikt zijn, door onkunde of door onwil of anderszins.

3: Ik denk nu nog op verschillende plaatsen, maar ik heb ergens opgevangen dat NS haar opleidingen wat machinisten betreft zou willen concentreren in Amersfoort. Ik stel me zo voor dat dat dan wellicht alleen voor een theoretisch gedeelte geldt; de praktijk zal altijd verdeeld blijven over meerdere standplaatsen in het land.

4: Ja, ab-so-luut. NS Reizigers zoekt mensen, Railion zoekt, ACTS, Spoorflex, noem maar op. De behoefte aan machinisten is de laatste vijf jaar véél minder geweest (men kon de opleidingsbehoefte uit eigen kring dekken), maar door het toegenomen reizigersverkeer én de groeiende econmische bedrijvigheid is er nu overal vraag en werft men extern aan.

5: Bij NSR: 2 jaar. Bij Railion: 2,5 tot 3 jaar (omdat je daar ook de functie van wagenmeester moet leren).

Opmerking: enige tijd geleden kwam in het nieuws dat (ik meen) Railion en ACTS wilden samenwerken op het gebied van opleidingen. Dat zou dan in 2008 kunnen beginnen.
Vroeger kon je eigenlijk alleen bij de NS machinist worden. De private vervoerders hebben lang met mensen kunnen werken die het vak bij de NS geleerd hadden, maar die bron van ervaren mensen is nogal opgedroogd omdat hun oorspronkelijke werkgevers ze zelf te hard nodig hebben.
Gerard

Bericht door Gerard »

Okee heel erg bedankt voor de info! :D

Heb trouwens nog enkele vragen,, zal ook contact opnemen met de NS, heb al een mail gestuurd vorige week, maar heb nog geen antwoord..

Weet iemand misschien ook hoe ik me aan kan melden voor een opleiding tot treinmachinist?
En of je op ieder moment van het jaar met de opleiding kunt beginnen? of alleen op een bepaald moment van het jaar?

Met vriendelijke groet,
Gerard.
Fles

Bericht door Fles »

Gerard, neem eens een kijkje op http://www.opeenshadikhetforum.nl

Daar zitten genoeg mensen die je verder kunnen helpen :idea:
Plaats reactie