Pagina 5 van 6

Geplaatst: 26 okt 2007, 20:08
door timv
Geef mij maar de I6-rijtuigen :wink:

Geplaatst: 26 okt 2007, 22:34
door Accelerat
Toch blijft I11 helemaal bovenaan! :lol:

Geplaatst: 26 okt 2007, 22:53
door Tim
De hedendaagse jeugd kent de oude glorie niet meer :(

Geplaatst: 26 okt 2007, 23:02
door overweg13
Dag,

Het samen plaatsen van M1, M2 en M3 is inderdaad godslasterlijk. Het zijn 3 totaal verschillende types rijtuigen, met de M2 als eenzaam hoogtepunt. Natuurlijk moet je elk van die rijtuigen in hun periode zien, en de M1 waren revolutionair (automatische deuren o.a.), maar ze waren bijzonder oncomfortabel, zowel wat zitcomfort (in 2de en eigenlijk ook in 1ste klasse) als wat rijcomfort betreft.
De M2 waren dan ook een echte verademing eind jaren 50; Ze waren niet voor niets de trots van de NMBs op Expo '58. M3 waren dan weer het resultaat van een soort noodoplossing, afgeleid van de rijtuigen uit de mw van de latere reeks 40. Ze waren stukken lichter dan de M2, en daardoor minder stabiel bij het rijden, en vooral de 1ste klasse was inferieur ten opzichte van de M2.
Je zou eigenlijk elk van deze rijtuigen in normale dienst moeten hebben meegemaakt, en dan zou je ze zeker niet als een groep behandelen. De stap van M1 naar M2, is m.i. groter dan die van M2 naar M4, of van M4 naar I11.

:-)

Geplaatst: 27 okt 2007, 17:33
door thomaslj
Tim schreef:De hedendaagse jeugd kent de oude glorie niet meer :(
Das waar, het interieurontwerp van sommige rijtuigen is zo uit dat het bijna terug in is, tegen die tijd kunnen we eens een nieuwe poll houden.. :-)

Geplaatst: 13 dec 2007, 15:28
door Dieselfreak
Trainspotterke schreef:Maar geef me vooral geen I6-rijtuigen! :shock: Zo opgesloten zitten in een klein kotje, is toch niets voor mij, hoor! Ik heb liever overzicht over de gehele wagon! :wink:
De I6-rijtuigen? Zijn dat die rijtuigen met die minicompartimentjes met een gang naast, die vooral als P-trein worden/werden ingezet, en oranje waren/zijn? Daar heb ik vaak rond de eeuwwisseling ingezeten, toen ik per trein naar school ging. Vond dat wel gezellig, die "kotjes", en met een beetje geluk had ik heel de "kamer" voor mij alleen! Zijn die momenteel nog in gebruik?

Geplaatst: 13 dec 2007, 15:30
door 260689
die vind je het meest in de IR-M trein Liers-Luik-Gouvy-Luxemburg.
Maar heel af en toe ziet je die ergens in een P treintje

Geplaatst: 13 dec 2007, 15:31
door Steven
de I6 rijtuigen met coupé indeling zijn zeker nog in gebruik, ze zijn te vinden in verschillende P treinen die dan gemixt i6 en i10 rijden, de i10 rijtuigen hebben coach-opstelling

Geplaatst: 13 dec 2007, 18:14
door Terminus
Steven schreef:de I6 rijtuigen met coupé indeling zijn zeker nog in gebruik, ze zijn te vinden in verschillende P treinen die dan gemixt i6 en i10 rijden, de i10 rijtuigen hebben coach-opstelling
Dat is misschien in theorie zo, maar in praktijk zie ik toch enkel stammen van enkel I10-rijtuigen. En eentje van enkel I6-rijtuigen tussen Aalst en Brussel. Maar P-treinen waar ze tegenwoordig nog gemengd zijn?

Re: Uw meest geliefde rijtuig?!

Geplaatst: 14 dec 2007, 00:59
door Steve
De niet-gemoderniseerde M4, definitely.

Al kan de I11 me natuurlijk ook aardig bekoren.

Re: Uw meest geliefde rijtuig?!

Geplaatst: 14 feb 2010, 20:23
door Dieselfreak
Rijden er vandaag soms nog I6-en tussen Kortrijk en Gent? Zo'n tien jaar geleden waren die regelmatig op die lijn te zien als P-trein 's morgens vroeg.
overweg13 schreef:Blijkbaar denkt niet iedereen er zo over. In de eersteklasserijtuigen van de Beneluxtrein moet je er als de kippen bij zijn om in de coupétjes te kunnen zitten.
Precies, dat is ook de reden dat ik tegenwoordig vaak in eerste klasse reis als ik met de Benelux ga, de eerste klasse heeft couchettes, de tweede niet. Er is een hemelsbreed verschil tussen in een couchette met plaats genoeg zitten of moeten rechtstaan in een overvolle tweede klasse.

Re: Uw meest geliefde rijtuig?!

Geplaatst: 14 feb 2010, 20:28
door groentje
Ik denk dat het meestal I10-en zijn, tegenwoordig. Al hou ik die niet altijd uit elkaar, van ver.

Re: Uw meest geliefde rijtuig?!

Geplaatst: 22 aug 2010, 12:16
door Dieselfreak
Ik heb destijds voor de M6 gestemd, maar nu ik geregeld in eerste klasse reis, ga ik voor de M4. Die heeft een prachtige eerste klasse!

Re: Uw meest geliefde rijtuig?!

Geplaatst: 22 aug 2010, 13:18
door Kalimero
Dieselfreak schreef:Ik heb destijds voor de M6 gestemd, maar nu ik geregeld in eerste klasse reis, ga ik voor de M4. Die heeft een prachtige eerste klasse!
In 2de klas vind ik de M4 dan weer vreselijk. Het zijn geen echte zitplaatsen, je zit redelijk"los" op de bank waardoor je bij het minste dooreengeschud wordt. Om nog te zwijgen van die driezits, die vermijd ik kost wat kost. Links en rechts tegen elkaar geplakt, dat gevecht met die benen, neen dank u.

Re: Uw meest geliefde rijtuig?!

Geplaatst: 22 aug 2010, 13:37
door Dieselfreak
Kalimero schreef:Het zijn geen echte zitplaatsen, je zit redelijk"los" op de bank
Dat is toch zo bij elk materieel dat vóór de jaren '90 in dienst kwam?