IC/IR 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Geert9100

Bericht door Geert9100 »

Website NMBS :

Spoorboekje verschilt soms 1 minuut met "raadpleging dienstregeling". wat is nu het juiste : online of pdf spoorboekje ???

:roll: :?:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Geert9100 schreef:Website NMBS :

Spoorboekje verschilt soms 1 minuut met "raadpleging dienstregeling". wat is nu het juiste : online of pdf spoorboekje ???

:roll: :?:
Ik heb de indruk dat er soms stops van 1 minuut ingeplant zijn om de dienstregeling "realiseerbaarder" te maken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

dentheo schreef:Ik heb de indruk dat er soms stops van 1 minuut ingeplant zijn om de dienstregeling "realiseerbaarder" te maken.
Inderdaad, voorbeeld Mechelen-Essen:

Nu: Mechelen: 2 min, Nekkerspoel: 1 min, Berchem: 1 min, A. C. : 8 min

Vanaf 9 dec: Mechelen: 2 min, Nekkerspoel: 1 min, Berchem: 2 min, A. C. : 2 min, Kapellen: 1 min, Heide: 1 min, Kalmthout: 1 min.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Bericht door Nils »

Geert9100 schreef:Website NMBS :

Spoorboekje verschilt soms 1 minuut met "raadpleging dienstregeling". wat is nu het juiste : online of pdf spoorboekje ???

:roll: :?:
De gele affiches in het station zijn het enige officiele :D :P
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Nils schreef:
Geert9100 schreef:Website NMBS :

Spoorboekje verschilt soms 1 minuut met "raadpleging dienstregeling". wat is nu het juiste : online of pdf spoorboekje ???

:roll: :?:
De gele affiches in het station zijn het enige officiele :D :P
Dat zegt de NMBS, maar volgens mij is dat juridisch niet houdbaar. Het kan niet zo zijn dat je half België moet afreizen als je je reis wilt plannen door het raadplegen van de officiële dienstregeling.

Groetjes,
Rian
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Bericht door Nils »

rvdborgt schreef:
Nils schreef:
Geert9100 schreef:Website NMBS :

Spoorboekje verschilt soms 1 minuut met "raadpleging dienstregeling". wat is nu het juiste : online of pdf spoorboekje ???

:roll: :?:
De gele affiches in het station zijn het enige officiele :D :P
Dat zegt de NMBS, maar volgens mij is dat juridisch niet houdbaar. Het kan niet zo zijn dat je half België moet afreizen als je je reis wilt plannen door het raadplegen van de officiële dienstregeling.

Groetjes,
Rian
Dit is in mijn ogen nog altijd beter als de regel van de lijn. Die blijven maar volhouden dat dienstregelingen indicatief zijn, en dat reizigers vijf minuten voor het vertrekuur aan de halte dienen te staan. Het wordt dan nog frustrerender als je er vijf minuten op voorhand bent, en je al kunt zwaaien naar de achterkant van de bus (vcerschillende keren meegemaakt).
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Nils schreef:Dit is in mijn ogen nog altijd beter als de regel van de lijn. Die blijven maar volhouden dat dienstregelingen indicatief zijn, en dat reizigers vijf minuten voor het vertrekuur aan de halte dienen te staan. Het wordt dan nog frustrerender als je er vijf minuten op voorhand bent, en je al kunt zwaaien naar de achterkant van de bus (vcerschillende keren meegemaakt).
Volgens de interne richtlijnen van de Lijn mag een bus niet meer dan 5 minuten te vroeg zijn, maar het gebeurt spijtig genoeg af en toe.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

'Te weinig treinen vanuit Antwerpen Zuid'

Pendelaars niet tevreden over nieuwe dienstregeling NMBS

BELSELE - De nieuwe treinregeling die op 10 december ingaat, valt bij een aantal Wase pendelaars niet in de smaak. 'Er zijn lange wachttijden voor wie van Antwerpen Zuid naar Sinaai of Belsele wil', zegt Greet Volckeryck uit Belsele.

Volckeryck werkt in Antwerpen in jeugdtheater HetPaleis. 'Ik vertrek iedere morgen met de fiets naar het Station van Belsele', legt Volckeryck uit. 'De heenreis naar Antwerpen Zuid is er niet op verbeterd. Ik moet acht minuten wachten in Sint-Niklaas om verder te sporen naar Antwerpen Zuid, maar dat is niet zo erg. In Antwerpen Zuid neem ik bus of tram en ben snel op mijn werk. Vooral tussen 16.03 en 16.42 ontbreekt er echter een trein om terug naar huis te sporen. Op dat moment komen veel scholieren naar huis. Door de nieuwe dienstregeling zijn er tevens erg lange overstaptijden van 19 en 26 minuten in Sint-Niklaas voor reizigers van Antwerpen Zuid naar Belsele en Sinaai. Eigenlijk ben je sneller terug in Belsele als je de fiets neemt, maar mijn fiets staat aan het station van Belsele.'

'Nochtans is Antwerpen Zuid een belangrijke afstapplaats voor het Justitiepaleis, Singel en de vele scholen', vertelt Greet Volckeryck. 'Op de spoorlijn Gent - Antwerpen stopt momenteel één IC-trein per uur in Antwerpen Zuid. Op 10 december komt er met de nieuwe treinregeling een derde IC-trein maar er stopt er toch maar één in Antwerpen Zuid. In 2005 waren er nochtans al 1.400 instappende reizigers op een weekdag. Het aantal stijgt vermoedelijk nog want Antwerpen Zuid heeft als snelste toegangspoort tot het stadscentrum een groot groeipotentieel.'

'De problemen zouden allicht verbeteren als men de IC-trein van Oostende in Antwerpen Zuid zou laten stoppen. In de oude dienstregeling was het mogelijk om meer IC-treinen te doen stoppen in Antwerpen Zuid tijdens de periode van de Boekenbeurs. Dat zou elke dag mogelijk moeten zijn.'

Sylvain Luyckx
Evaluatie begin januari

BELSELE - De problemen met de treinverbinding tussen Sinaai/Belsele en Antwerpen Zuid zijn de NMBS niet onbekend.

'Wij hebben vanuit het Waasland daar effectief klachten over ontvangen', bevestigt ombudsman Guido Herman. 'De nieuwe dienstregeling tracht de treinen binnen een tijdspanne van een uur zo mooi mogelijk te spreiden. In het Waasland is er al een derde trein Antwerpen/Gent in het uurrooster geschoven. Natuurlijk is het systeem binnen het Wase spoorwegnet niet onbeperkt elastisch. Je kan een bijkomende treinverbinding richting Antwerpen Zuid organiseren en tegelijk drie andere goede verbindingen naar de knoppen helpen. Begin januari evalueren wij de nieuwe treinregeling in het Waasland.' (sl)

HNB
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Pendelaars vrezen overvolle treinen

NMBS stelt nieuwe dienstregeling en veertien sporen voor

ANTWERPEN - De NMBS heeft de nieuwe dienstregeling voorgesteld in het Centraal Station. Naar jaarlijkse gewoonte gaat deze in op 9 december. Met de opening van het niveau -1 telt Antwerpen voortaan veertien sporen en meer verbindingen met Brussel en Gent.

'Dat trekt op niets', klinkt het op de trein richting Lier-Turnhout. 'Die wijzigingen zijn dan misschien goed voor het internationale verkeer, de lokale verbindingen lijden eronder.'

Voor de pendelaars van het traject Turnhout-Brussel ligt de wijziging gevoelig. Hoofdzakelijk reizigers uit Lier, dat midden in het traject ligt, zijn misnoegd omdat hun trein een half uur opschuift. Zij vrezen dat hun nu al tjokvolle treinen nog meer mensen gaan vervoeren en hen bovendien niet op tijd op school of hun werk brengen.

'Wij zijn ons bewust van die problematiek', reageert Sabin S'Heeren , Directeur Generaal Reizigers Nationaal bij de NMBS. 'Om de comfort voor de reizigers te waarborgen, krikken wij de capaciteit van dit traject op met 400 extra plaatsen.'

Volle capaciteit

Tussen Antwerpen en Turnhout komt er wel een rechtstreekse verbinding omdat, zo redeneert de NMBS, mensen uit Turnhout vaker Antwerpen dan wel Brussel bezoeken. Toch reageert ook de bond van Trein-,Tram en Busgebruikers niet erg enthousiast. 'De NMBS heeft matig werk geleverd', zegt Jan Vanseveren van de bond. 'De capaciteitsuitbreiding is goed, maar volstaat niet. Overdag van Antwerpen naar Brussel treinen verbetert, maar na 20 uur wordt de dienstverlening afgebouwd.'

In totaal breidt de NMBS haar aanbod uit met 1,2 miljoen treinkilometers, een vermeerdering van 1,5 procent. Voor Antwerpen is de meest ingrijpende verandering de opening van het niveau -1. Hiermee draait het Centraal Station eindelijk op volle capaciteit, met veertien sporen. Het tussenverdiep maakt ruimte voor een IC-verbinding tussen Antwerpen en Brussel om het half uur.

Op het traject worden M6-rijtuigen ingezet die meer reizigers kunnen vervoeren. Ook een extra trein richting Gent kan op veel bijval rekenen. Voortaan vertrekt er om de twintig minuten een rechtstreekse trein naar Gent. De verbinding met Leuven verbetert dan weer door de splitsing van de IR Antwerpen-Sint-Niklaas-Mechelen-Leuven. 'Hoe hard ze ook hun best doen, zo goed als vroeger wordt het nooit', zegt een reiziger op het perron. 'Toen hoorde wachten op de trein er nog gewoon bij.'

http://www.nmbs.be

Jochen Vandenbergh
HNB
olivdo

Bericht door olivdo »

Ik weet niet of het al gemeld is en of het echte primeur is maar volgens mij zijn er in de nieuwe dienstregeling voor het eerst (sinds lang??) treinen tussen Brugge en Gent die een andere trein inhalen.
De piekuurstoptreinen in de avondspits (1 een tiental minuten na 16uur en 1 een tiental minuten na 17 uur) worden ingehaald door een snelle IC trein.
Te hopen voor de IC-trein zit de piekuurstoptrein dan mooi in Aalter of Landegem.

Olivier
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

olivdo schreef:Ik weet niet of het al gemeld is en of het echte primeur is maar volgens mij zijn er in de nieuwe dienstregeling voor het eerst (sinds lang??) treinen tussen Brugge en Gent die een andere trein inhalen.
De piekuurstoptreinen in de avondspits (1 een tiental minuten na 16uur en 1 een tiental minuten na 17 uur) worden ingehaald door een snelle IC trein.
Te hopen voor de IC-trein zit de piekuurstoptrein dan mooi in Aalter of Landegem.

Olivier
neem van mij aan: het zal meestal andersom zijn: te hopen voor de L-trein rijdt de IC-trein perfect op tijd, want anders kan het nog een hele tijd wachten worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

olivdo schreef:Ik weet niet of het al gemeld is en of het echte primeur is maar volgens mij zijn er in de nieuwe dienstregeling voor het eerst (sinds lang??) treinen tussen Brugge en Gent die een andere trein inhalen.
De piekuurstoptreinen in de avondspits (1 een tiental minuten na 16uur en 1 een tiental minuten na 17 uur) worden ingehaald door een snelle IC trein.
Te hopen voor de IC-trein zit de piekuurstoptrein dan mooi in Aalter of Landegem.

Olivier
Is volgens mij OOIT toch nog geweest...ik meen zelfs gelinkt aan een ongeval ????
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Op de 50a tussen Brugge en Gent worden regelmatig stop- of piekuurtreinen in vertraging ingehaald in Aalter of Landegem! :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Bericht door Steve »

In De Panne stonden er vandaag minstens drie stellen MS96 in de bundel (maar de IR-i wel volledig met Breaks, voorzover ik kon zien). Hoe zouden ze die overgebracht hebben tot hier, met alle perikelen gisteren? Zijn er gewone diensten met deze 96's uitgevoerd, of zijn ze leeg tot daar gereden?
Afbeelding (sorry voor de kwaliteit, verschrikkelijk hondenweer)
olivdo

Bericht door olivdo »

In praktijk gebeurde het inderdaad soms wel eens dat een stoptrein een IC moet laten voorgaan op de lijn tussen Brugge en Gent.
Maar dat dit in de officiële dienstregeling ook zo voorzien is lijkt me nieuw te zijn. (tenmiste de laatste 5 jaar, daarvoor heb ik er geen idee van).

Olivier
Plaats reactie