IC/IR 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trainspotterke

IC/IR 2008

Bericht door Trainspotterke »

Op de site van de BTTB staat er een overzicht van de veranderingen in de treindienstregelingen vanaf december 2007. Veel goede wijzigingen, maar enkele plannen die voorzien waren voor dit jaar worden naar IC/IR 2009 verschoven wegens personeelstekort.

Even een overzicht:

IC-IR 2008 wordt gekenmerkt door een heel aantal verbeteringen die mogelijk worden door de nieuwe infrastructuur in en onder Antwerpen. Zo komen er bijvoorbeeld nieuwe treinen van Antwerpen naar Turnhout. Zo komt er een Brechtshuttle, al kan niemand momenteel zeggen vanaf wanneer. Het is zo goed als zeker dat er een derde IC tussen Antwerpen en Gent gaat rijden. Op lijn 25 komt er een mooie halfuursdienst met IC's tussen Antwerpen, Brussel en Charleroi; het was oorspronkelijk de bedoeling geweest om de IR's daar op een kwartier tussen te steken, maar dat lukt in december 2007 nog niet.

B-Reizigers heeft een aantal goede plannen, zoals de totale herschikking op L25 en een halfuursdienst Antwerpen-Puurs en Antwerpen-Essen alsmede een IC Antwerpen - Leuven moeten laten schieten wegens gebrek aan personeel. Wel is het gelukt om IR-n op te delen in 3 stukken: Essen-Brussel (blijft IR), Antwerpen - Brussel - Charleroi (2e IC ipv IR op L124) en IR-k wordt van Charleroi verlengd naar Jambes.

Hier en daar zijn er opnieuw minuten toegevoegd in de dienstregeling, maar deze keer met een duidelijke reden. Tussen Sint-Katarina-Lombeek en Brussel-Zuid beginnen de werkzaamheden zoals hier beschreven, verder wordt ook de rijtijd op L161 verlengd.

Hierbij de lijst met IC-verbindingen, geldig vanaf 12/07.

IC-A Oostende - Brussel - Eupen: vertrekt enkele minuten eerder uit Oostende, rijpad vanaf Brussel onveranderd
IC-B+ Brussel Z (v .15) - Mechelen - Antwerpen=Centraal - Roosendaal (a .29) - Amsterdam: verliest stop in Berchem
IC-C blijft Antwerpen (v .)- Gent - Kortrijk - Rijsel; aantal ritten IC-C' Oostende - Kortrijk - Rijsel zou kunnen verminderen
IC-D blijft Herstal - Luik - Namen - Rijsel
IC-E Knokke/Blankenberge - Brussel - Tongeren vertrekt enkele minuten eerder van de Kust, rijpad vanaf Brussel onveranderd
IC-F blijft Luik - Brussel - Quiévrain
IC-G Oostende - Gent - Antwerpen: nieuw vertrek om .05 uit Oostende en .22 uit Antwerpen Centraal
IC-H blijft Moeskroen - Schaarbeek
IC-I blijft Antwerpen - Brussel - Charleroi
IC-J Brussel - Namen - Luxemburg: vertrekt enkele minuten eerder uit Brussel wegens werken op L161.
IC-K blijft Gent - Brussel - Genk
IC-L blijft Poperinge - Zottegem - Brussel - Sint-Niklaas
IC M blijft Brussel Z - Namen - Dinant / Luik
IC-N wordt Antwerpen - Brussel - Charleroi
IC-O blijft Brussel Z - Luik - Maastricht
IC-P nieuw Antwerpen (v .48 ) - Gent (a .41)
IC-Q gereserveerd voor Antwerpen - Nekkerspoel - Leuven (drgl 2009)
IC-R nieuw Brussel (v .40) - Turnhout (a .55)
IC-S nieuw Antwerpen (v. 35) - Brecht (a .52), startdatum in 2008

IC-C, G en P zorgen voor een redelijk goed gespreid aanbod tussen Antwerpen en Gent en een beter gespreid aanbod tussen Gent en Oostende.
IC-I en IC-N zorgen voor een halfuursdienst Antwerpen - Brussel - Charleroi.

IR-a blijft Antwerpen - Leuven via Mechelen, de treinserie uit Sint-Niklaas-Mechelen zou als L-trein verder rijden naar Leuven
IR-b wordt niet gebruikt
IR-c blijft Antwerpen - Hasselt - Luik
IR-d wordt Geraardsbergen - Aat - Brussel - Mechelen, rijdt door als L-trein naar Antwerpen
IR-e blijft Antwerpen - Mol - Neerpelt met treindeel naar Hasselt
IR-f blijft Kortrijk - Gent - Mechelen, rijdt door als L-trein naar Leuven
IR-g nieuw Turnhout - Antwerpen
IR-h blijft Gent - Aalst - Brussel - Luchthaven
IR-i blijft De Panne - Gent - Brussel - Luchthaven - Leuven - Landen
IR-j blijft Quévy - Mons - Brussel - Luchthaven, verliest echter de stop in Kapellenkerk
IR-k wordt Doornik - Mons - Charleroi - Namen - Jambes en versneld tussen Mons en Charleroi; er komt een nieuwe L-trein Mons - Charleroi
IR-l blijft Binche - Brussel - LLN
IR-m blijft Luxemburg - Gouvy - Luik - Liers
IR-n wordt Essen - Antwerpen - Brussel
IR-o blijft Nijvel - Brussel - Luchthaven - Leuven
IR-p wordt niet gebruikt
IR-q blijft Luik - Aken
IR-r blijft Charleroi - Couvin

Lijn 12: de L-trein Antwerpen - Roosendaal blijft de stations Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam bedienen.

Lijn 15: in de brede spits begint de L-trein - Herentals - Antwerpen al in Mol.

L50A: In Gent komt weer een aansluiting van de IC-A uit Oostende op de L-trein naar Dendermonde.

Lijn 53a: Haacht houdt zijn P-treinen naar Brussel (details nog niet bekend).

Lijn 60: De lange stop in Dendermonde van de IC Poperinge - Sint-Niklaas wordt ingekort tot 11 minuten.

Internationaal:

* Iris, Jean Monet en Vauban blijven rijden, alleen worden 2 van de 6 ritten
gecombineerd met treinen van de serie IC-J. De ochtend-Vauban en de
ochtend-Jean Monet worden daarvan niet significant trager. De Vauban rijdt
vanaf 9/12 van/naar Zürich.

* Thalys naar Nederland gaat om .52 vertrekken uit Brussel-Zuid en om .31
uit Antwerpen-Centraal

* Thalys naar Köln vertrekt voortaan om .25 uit Brussel-Zuid.

* Eurostar: dienstregeling verandert per 14/11, reistijd Brussel-London
wordt ca. 2 uur.

* Treski rijdt ook in de komende winter 4x van Brussel-Zuid naar Zell am See. Nieuw is dat er dit jaar ligrijtuigen in de trein meerijden. Heenreis mogelijk op 21 en 28 december, tevens op 01 en 08 februari. Terugreis mogelijk op 29 december, 5 januari en 09 en 16 februari.

Treinnr. heen 13221, terug 13220
Heenreis Station Terugreis
v. 22.15 Brussel-Zuid a. 09.47
v. 22.24 Brussel-Noord a. 09.39
v. 22.50 Leuven a. 09.17
v. 23.46 Liège-Guillemins a. 08.29
v. 00.09 Verviers Central a. 08.08
a. 09.04 München Ost v. 23.41
a. 09.37 Rosenheim v. 23.05
a. 10.13 Kufstein v. 22.42
a. 10.25 Wörgl v. 22.31
a. 10.46 Hopfgarten v. 22.05
a. 11.03 Kirchberg i. Tirol v. 21.48
a. 11.13 Kitzbühel v. 21.37
a. 11.23 St Johann i. Tirol v. 21.27
a. 11.32 Fieberbrunn v. 21.17
a. 11.59 Saalfelden v. 20.50
a. 12.11 Zell am See v. 20.38

Bron: BTTB
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

de ICp waar zou die overal stoppen, wat zou de eindbestemming zijn: antwerpen-...
Afbeelding
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

treinbruno schreef:de ICp waar zou die overal stoppen, wat zou de eindbestemming zijn: antwerpen-...
Antwerpen - Gent, zoals het erbij staat! :wink:

Deze trein zal waarschijnlijk in Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort en Gent-Sint-Pieters.

Ik vind dit nu eens echt de ideale oplossing voor het 40/20-probleem dat ze bij de vorige dienstregeling gecreëerd hadden tussen Gent en Antwerpen! :D

Ook het feit dat de IC G Oostende - Antwerpen 20 minuten opgeschoven wordt kan ik alleen maar toejuichen. IC A en IC G gaan niet meer vlak achter mekaar zitten en het aanbod wordt eigenlijk fors uitgebreid tussen Gent en Oostende zonder een extra verbinding in te leggen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

weet je al met welk materieel dat zal gereden worden?

(ik woon in lokeren dus dat intereseert mij wel)
Afbeelding
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Waren er ook geen plannen om een IC in Beveren-Waas te laten stoppen?


Hoe zit het nu eigenlijk voor Mechelen - Leuven? Volgens de bttb zou er dus 2 L-treinen rijden, de verlenging van de IR-f zou blijven en de trein Sint-Niklaas - Mechelen zou ook verder als lokaaltrein tot Leuven rijden.

Dan snap ik ook het argument van personeelstekort toch niet goed om de IC Leuven-Nekkerspoel-Antwerpen niet door te voeren. Aangezien de IR-a niet meer gekoppeld of ontkoppeld zal worden in Mechelen, maar allebei apart zullen rijden naar Leuven, heb je toch ook een bestuurder meer nodig...
(dan zou ik wel de trein uit Sint-Niklaas als directe trein tussen Mechelen en Leuven laten rijden)
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Een IC verbinding Turnhout-Brussel, wat betekend dit voor Tielen? kan je moeilijk een IC laten stoppen lijkt me.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Stijn014 schreef:Een IC verbinding Turnhout-Brussel, wat betekend dit voor Tielen? kan je moeilijk een IC laten stoppen lijkt me.
De IC-trein tussen Kortrijk en Poperinge is toch ook meer een stoptrein! :wink:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Inderdaad, die wordt zelfs al jaar en dag aangekondigd als "stoptrein tussen Kortrijk en Poperinge". :)
Wover

Bericht door Wover »

Stijn014 schreef:Een IC verbinding Turnhout-Brussel, wat betekend dit voor Tielen? kan je moeilijk een IC laten stoppen lijkt me.
De IC-trein zal ook stoppen in Tielen, maar niet meer in Nekkerspoel ;).

Bij de nota van L15 staat dat tijdens de "brede" spits de L-trein vertrekt vanuit Mol. Dat wil zeggen dat die L-trein met MW's gaat gereden worden. Zou dat dan gedurende de hele dag met MW's gebeuren? Als ze met brede spits een periode van 5u bedoelen lijkt het me nogal onpraktisch om daartussen weer ander materieel (AM86) in te zetten.
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Dietrich schreef:Inderdaad, die wordt zelfs al jaar en dag aangekondigd als "stoptrein tussen Kortrijk en Poperinge". :)
In Denderleeuw roept die spoorwegherderin dat toch ook altijd af, deze trein stop in Zottegem, Oudenaarde, Kortrijk en rijdt verder als stoptrein naar Poperinge.
Je kunt je dan toch de vraag stellen of de IC naar Knokke ook geen stoptrein is, tussen Brugge en Knokke stopt die ook overal. Zo zullen der ook nog andere voorbeelden zijn op IC niveau alsook op IR niveau :
Is de huidige IRh Gent -> Aalst -> Brussel-> Luchthaven ook een IR statuut waardig gezien hij stoptrein doet tussen Gent en Liedekerke?


De plannen voor diene CityRail trein naar Antwerpen is dus ook afgeblazen blijkbaar en het blijft weer wat langer wachten op de zogenaamde "stapsgewijze verhoging van de frequentie" in het CityRail project.

De 3de IC op Gent -Antwerpen is natuurlijk heel goed nieuws dank u wel Mijnheer Descheemaeker! :D
Laatst gewijzigd door Duikbril AM86 op 11 sep 2007, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Elgar schreef:Waren er ook geen plannen om een IC in Beveren-Waas te laten stoppen?


Hoe zit het nu eigenlijk voor Mechelen - Leuven? Volgens de bttb zou er dus 2 L-treinen rijden, de verlenging van de IR-f zou blijven en de trein Sint-Niklaas - Mechelen zou ook verder als lokaaltrein tot Leuven rijden.

Dan snap ik ook het argument van personeelstekort toch niet goed om de IC Leuven-Nekkerspoel-Antwerpen niet door te voeren. Aangezien de IR-a niet meer gekoppeld of ontkoppeld zal worden in Mechelen, maar allebei apart zullen rijden naar Leuven, heb je toch ook een bestuurder meer nodig...
(dan zou ik wel de trein uit Sint-Niklaas als directe trein tussen Mechelen en Leuven laten rijden)
Mechelen blijft een slechte verbinding hebben met Gent en Leuven, nu al 2 zwakke plekken in het treinboekje. 1 lokale en 1 IR per uur is hier echt niet voldoende. Wanneer gaan ze dat eindelijk eens inzien :cry:

Hopelijk brengt 2008 raad met de hertekening van de IR-a. Hoewel de eerste stap niet hoopgevend is.

BDJ
ostbahnhof
Berichten: 888
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Bericht door ostbahnhof »

Bedankt voor de info,
Interessant.
En inderdaag goed nieuws voor Antwerpen-Gent, komt me goed van pas ;-)
grts
o
Wover

Bericht door Wover »

Duikbril AM86 schreef:
Dietrich schreef:Inderdaad, die wordt zelfs al jaar en dag aangekondigd als "stoptrein tussen Kortrijk en Poperinge". :)
In Denderleeuw roept die spoorwegherderin dat toch ook altijd af, deze trein stop in Zottegem, Oudenaarde, Kortrijk en rijdt verder als stoptrein naar Poperinge.
Je kunt je dan toch de vraag stellen of de IC naar Knokke ook geen stoptrein is, tussen Brugge en Knokke stopt die ook overal. Zo zullen der ook nog andere voorbeelden zijn op IC niveau alsook op IR niveau :
Is de huidige IRh Gent -> Aalst -> Brussel-> Luchthaven ook een IR statuut waardig gezien hij stoptrein doet tussen Gent en Liedekerke?
De IR e Antwerpen - Neerpelt/Hasselt stopt ook overal tussen Herentals en Neerpelt/Hasselt. Voor het treingedeelte naar Neerpelt valt dat nogal mee, maar voor dat naar Hasselt is het echt een stoptrein van Mol naar Hasselt.
Daar zouden ze trouwens ook eens een fatsoenlijke IR mogen inleggen (een nieuwe dus), want als ik bv naar Luik zou willen ben ik heel lang onderweg omdat ik eerst terug naar Lier moet, en daar een kwartier moet wachten op de IR Antwerpen - Hasselt - Luik, die tussen Hasselt en Luik ook niet bepaald een sneltrein is.
Het beste zou zijn dat ze een nieuwe IR verbinding Antwerpen - Lier - Heist od Berg - Aarschot - Leuven - Tienen - Landen - Luik zouden inleggen. Dat dan als alternatief aan de nieuwe verbinding die men via Nekkerspoel wil laten rijden. Eventueel kunnen ze hem aan kant Antwerpen verlengen tot Essen/Roosendaal en aan kant Luik tot Eupen of Aachen of Maastricht.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Wover schreef:Het beste zou zijn dat ze een nieuwe IR verbinding Antwerpen - Lier - Heist od Berg - Aarschot - Leuven - Tienen - Landen - Luik zouden inleggen. Dat dan als alternatief aan de nieuwe verbinding die men via Nekkerspoel wil laten rijden. Eventueel kunnen ze hem aan kant Antwerpen verlengen tot Essen/Roosendaal en aan kant Luik tot Eupen of Aachen of Maastricht.
Ik denk dat het zinloos is om twee snelle verbindingen te creëren tussen Antwerpen en Leuven, wetende dat het traject over Mechelen-Nekkerspoel toch de snelste zal zijn. En om een betere verbinding met Hasselt en Luik te krijgen zou men beter een IC invoeren Antwerpen - Lier - Heist-o/d-Berg, Diest, Hasselt, Diepenbeek, Bilzen, Tongeren, Glons, Liers, (Herstal), Liège-Palais, Liège-Jonfosse, Liège-Guillemins.

De IC E Knokke/Blankenberge - Tongeren over de Leuvenboog laten rijden zonder stop te Leuven het traject van de IR c verleggen naar Leuven - Aarschot - Diest - Hasselt. Rest natuurlijk nog Aarschot - Lier - Antwerpen die dan enkel met een L-trein opgescheept zit.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Trainspotterke schreef: Antwerpen - Gent, zoals het erbij staat! :wink:
Deze trein zal waarschijnlijk in Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort en Gent-Sint-Pieters.
Eerst was het de bedoeling dat die naar Blankenberge zou rijden, maar de lijn 50A kan dat niet aan.
In de periode juni-september zouden er wel een aantal doorrijden naar Blankenberge. Met welk materiaal ze dat gaan doen, is blijkbaar nog niet geweten.
Er komen wel een aantal 800'en vrij, omdat de IR-N nu beperkt gaat worden tot Brussel Zuid ipv Jambes.
Dus misschien gaan ze die 800'en daar op laten rijden......
Plaats reactie