financiering Spoortunnel Luchthaven van Zaventem

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
carlos

financiering Spoortunnel Luchthaven van Zaventem

Bericht door carlos »

bron De Tijd 27/08/2007

"De privépartner om de spoortunnel onder de belangrijkste startbaan van Brussels Airport te bekostigen, is gevonden, zo vernamen de Corelio-kranten uit welingelichte bron"


leuk maar enkele vragen/bedenkingen:

1) zal de oorspronkelijke planning gehaald worden (december 2010)?

2) Brussel Antwerpen via de luchthaven is leuk voor wie op de luchthaven moet zijn, maar voor al de anderen betekent dit extra reistijd van 5 a 10 minuten. Welke treinen zal men langs dit traject laten rijden? Heeft NMBS er niet alle belang bij om in het kader van dit project er voor te ijveren dat de klassieke Benelux behouden blijft, zodanig dat er een snelle directe verbinding tussen Nederland en de luchthaven ontstaat? De extra reistijd voor de HSA Benelux om via de luchthaven te rijden zou immers ùmoeilijk te 'verkopen' zijn.
pietje

Bericht door pietje »

Gaan ze Int treinen langs de luchthaven sturen?
ik dacht dat dat station meer bedoeld was voor IR en CR treinen?
pietmol

Bericht door pietmol »

pietje schreef:Gaan ze Int treinen langs de luchthaven sturen?
ik dacht dat dat station meer bedoeld was voor IR en CR treinen?
aangezien het om een publiek-private financiering gaat zal NMBS genoodzaakt zijn om een treinaanbod samen te stellen dat het grootst aantal vliegtuigreizigers kan aanspreken. Dit kan enkel indien de luchthaven door verschillende soorten treinen vanuit zoveel mogelijk locaties bediend wordt (overstappen met valiezen & kleine kinderen is niet comfortabel). Bijgevolg zal men de luchthaven moeten bedienen met L/CR/IR/IC en (indien mogelijk) INT treinen.

De klassieke Benelux kan in deze optiek inderdaad nog een bijlangrijke rol spelen. Hopelijk ziet men dit bij NMBS ook en zal men eindelijk eens stappen ondernemen om de Klassieke Benelux te behouden...
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Wat die INT betreft: is het niet de bedoeling dat alle Thalys-verbindingen langs daar gaan rijden?

BDJ
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Bericht door Arnenys »

Een tijd geleden heeft de thalys voor de verbinding tussen Charles-de-Gaulle en Zaventem gezorgd, maar die is weer opgedoekt wegens te weinig reizigers dacht ik. Maar het idee van een Benelux langs Zaventem is wel heel goed!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Maar als er tussen de luchthaven en Mechelen 200km/u gereden kan worden, dan kan die omweg misschien wat gecompenseerd worden, en, valt het tijdsverlies nog al bij al mee...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Joris schreef:Hallo,
Maar als er tussen de luchthaven en Mechelen 200km/u gereden kan worden, dan kan die omweg misschien wat gecompenseerd worden, en, valt het tijdsverlies nog al bij al mee...
Groeten,
Joris De Mol
dat mag je wel vergeten van op die korte afstand 200 te halen, je moet van -2 naar gelijkgrondniveau komen als je uit de luchthaven komt en eens op de middenberm van de E19 heb je geen 18 km meer te doen tot Mechelen. zover ik weet zal die lijn gewoon met 3kV gevoed worden.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Tot zover ik weet, wordt dat inderdaad 3 kv (voor omschakeling is Brussel-Anwterpen te kort), maar ik dacht dat die lijn wel 200 kmph ging aankunnen...
Nu het kan inderdaad zijn dat dat te kort is om dat te halen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de lijn 36N moest ook 200 worden en tot op heden (en zeker nog voor een hele tijd) zullen we er aan 160 blijven over rijden.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef:de lijn 36N moest ook 200 worden en tot op heden (en zeker nog voor een hele tijd) zullen we er aan 160 blijven over rijden.
In 1983 deden treinen die non stop van Luik naar Brussel reden (dat waren er toen best een aantal) er 56 minuten over. Na al die investeringen in de lijn is men er in geslaagt dat te verbeteren tot 51 minuten. Wat een klucht eigenlijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

K V B schreef:In 1983 deden treinen die non stop van Luik naar Brussel reden (dat waren er toen best een aantal) er 56 minuten over. Na al die investeringen in de lijn is men er in geslaagt dat te verbeteren tot 51 minuten. Wat een klucht eigenlijk.
L2 en L36N zijn er vooral om de capaciteit uit te breiden he :wink: dat de thalysjes er 300 km/h kunnen rijden is mooi meegenomen maar er rijden nu vooral meer treinen tussen brussel en luik :P
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: financiering Spoortunnel Luchthaven van Zaventem

Bericht door K V B »

carlos schreef: 2) Brussel Antwerpen via de luchthaven is leuk voor wie op de luchthaven moet zijn, maar voor al de anderen betekent dit extra reistijd van 5 a 10 minuten. Welke treinen zal men langs dit traject laten rijden? Heeft NMBS er niet alle belang bij om in het kader van dit project er voor te ijveren dat de klassieke Benelux behouden blijft, zodanig dat er een snelle directe verbinding tussen Nederland en de luchthaven ontstaat? De extra reistijd voor de HSA Benelux om via de luchthaven te rijden zou immers ùmoeilijk te 'verkopen' zijn.
Er gaan (als het goed is) twee treinen per uur tussen Amsterdam en Brussel rijden. Daarbij komt dan nog 8x per dag een trein Den Haag - Breda - Brecht - Antwerpen - Mechelen -Brussel. Dit lijkt me een goede kandidaat om ook op de luchthaven te stoppen.

Een andere interessante verbinding lijkt me een trein Sint Niklaas - Mechelen - Luchthaven - Leuven - Luik (of Hasselt)
pietmol

Re: financiering Spoortunnel Luchthaven van Zaventem

Bericht door pietmol »

K V B schreef:
Daarbij komt dan nog 8x per dag een trein Den Haag - Breda - Brecht - Antwerpen - Mechelen -Brussel. Dit lijkt me een goede kandidaat om ook op de luchthaven te stoppen.
ik denk niet dat NS/HSA geneigd zullen zijn om via de luchthaven te passeren: de financiele verwachtingen voor die trein via Breda zijn alles behalve goed; deze zal meer dan waarschijnlijk verlieslatend zijn. Waarom zou HSA een extra halte maken die hun niets oplevert:opbrengsten voor tickets van & naar de luchthaven zijn immers voor de NV Diabolo (PPS)
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: financiering Spoortunnel Luchthaven van Zaventem

Bericht door K V B »

pietmol schreef:
K V B schreef:
Daarbij komt dan nog 8x per dag een trein Den Haag - Breda - Brecht - Antwerpen - Mechelen -Brussel. Dit lijkt me een goede kandidaat om ook op de luchthaven te stoppen.
ik denk niet dat NS/HSA geneigd zullen zijn om via de luchthaven te passeren: de financiele verwachtingen voor die trein via Breda zijn alles behalve goed; deze zal meer dan waarschijnlijk verlieslatend zijn. Waarom zou HSA een extra halte maken die hun niets oplevert:opbrengsten voor tickets van & naar de luchthaven zijn immers voor de NV Diabolo (PPS)
NV Diabolo krijgt een gedeelte van de opbrengst van vervoerbewijzen naar de luchthaven. Dus als een stop van de Den Haag - Breda - Brussel trein op de luchthaven voor meer reizigers zorgt (wat heel goed mogelijk is) dan vaart de HSA daar ook wel bij.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef:In 1983 deden treinen die non stop van Luik naar Brussel reden (dat waren er toen best een aantal) er 56 minuten over. Na al die investeringen in de lijn is men er in geslaagt dat te verbeteren tot 51 minuten. Wat een klucht eigenlijk.
L2 en L36N zijn er vooral om de capaciteit uit te breiden he :wink: dat de thalysjes er 300 km/h kunnen rijden is mooi meegenomen maar er rijden nu vooral meer treinen tussen brussel en luik :P
In 1982 reden er per uur een trein Luik Brussel, met stop in Leuven, en een trein Luik - Brussel met meer stops. Daarboven kwamen nog de internationale treinen , waarvan ongeveer de helft Luik - Brussel non stop deed. En dan nog een paar extra treinen.
Veel meer rijdt er nu toch werkelijk niet, en ik vraag me af of een opwaardering van de hele lijn tot 220km/u, plus vierspoorigheid tussen Leuven en Brussel niet voldoende was geweest om het huidige service niveau te halen. Het was waarschijnlijk wel goedkoper geweest...
Plaats reactie