financiering Spoortunnel Luchthaven van Zaventem
financiering Spoortunnel Luchthaven van Zaventem
bron De Tijd 27/08/2007
"De privépartner om de spoortunnel onder de belangrijkste startbaan van Brussels Airport te bekostigen, is gevonden, zo vernamen de Corelio-kranten uit welingelichte bron"
leuk maar enkele vragen/bedenkingen:
1) zal de oorspronkelijke planning gehaald worden (december 2010)?
2) Brussel Antwerpen via de luchthaven is leuk voor wie op de luchthaven moet zijn, maar voor al de anderen betekent dit extra reistijd van 5 a 10 minuten. Welke treinen zal men langs dit traject laten rijden? Heeft NMBS er niet alle belang bij om in het kader van dit project er voor te ijveren dat de klassieke Benelux behouden blijft, zodanig dat er een snelle directe verbinding tussen Nederland en de luchthaven ontstaat? De extra reistijd voor de HSA Benelux om via de luchthaven te rijden zou immers ùmoeilijk te 'verkopen' zijn.
"De privépartner om de spoortunnel onder de belangrijkste startbaan van Brussels Airport te bekostigen, is gevonden, zo vernamen de Corelio-kranten uit welingelichte bron"
leuk maar enkele vragen/bedenkingen:
1) zal de oorspronkelijke planning gehaald worden (december 2010)?
2) Brussel Antwerpen via de luchthaven is leuk voor wie op de luchthaven moet zijn, maar voor al de anderen betekent dit extra reistijd van 5 a 10 minuten. Welke treinen zal men langs dit traject laten rijden? Heeft NMBS er niet alle belang bij om in het kader van dit project er voor te ijveren dat de klassieke Benelux behouden blijft, zodanig dat er een snelle directe verbinding tussen Nederland en de luchthaven ontstaat? De extra reistijd voor de HSA Benelux om via de luchthaven te rijden zou immers ùmoeilijk te 'verkopen' zijn.
aangezien het om een publiek-private financiering gaat zal NMBS genoodzaakt zijn om een treinaanbod samen te stellen dat het grootst aantal vliegtuigreizigers kan aanspreken. Dit kan enkel indien de luchthaven door verschillende soorten treinen vanuit zoveel mogelijk locaties bediend wordt (overstappen met valiezen & kleine kinderen is niet comfortabel). Bijgevolg zal men de luchthaven moeten bedienen met L/CR/IR/IC en (indien mogelijk) INT treinen.pietje schreef:Gaan ze Int treinen langs de luchthaven sturen?
ik dacht dat dat station meer bedoeld was voor IR en CR treinen?
De klassieke Benelux kan in deze optiek inderdaad nog een bijlangrijke rol spelen. Hopelijk ziet men dit bij NMBS ook en zal men eindelijk eens stappen ondernemen om de Klassieke Benelux te behouden...
dat mag je wel vergeten van op die korte afstand 200 te halen, je moet van -2 naar gelijkgrondniveau komen als je uit de luchthaven komt en eens op de middenberm van de E19 heb je geen 18 km meer te doen tot Mechelen. zover ik weet zal die lijn gewoon met 3kV gevoed worden.Joris schreef:Hallo,
Maar als er tussen de luchthaven en Mechelen 200km/u gereden kan worden, dan kan die omweg misschien wat gecompenseerd worden, en, valt het tijdsverlies nog al bij al mee...
Groeten,
Joris De Mol
In 1983 deden treinen die non stop van Luik naar Brussel reden (dat waren er toen best een aantal) er 56 minuten over. Na al die investeringen in de lijn is men er in geslaagt dat te verbeteren tot 51 minuten. Wat een klucht eigenlijk.Steven schreef:de lijn 36N moest ook 200 worden en tot op heden (en zeker nog voor een hele tijd) zullen we er aan 160 blijven over rijden.
L2 en L36N zijn er vooral om de capaciteit uit te breiden he dat de thalysjes er 300 km/h kunnen rijden is mooi meegenomen maar er rijden nu vooral meer treinen tussen brussel en luikK V B schreef:In 1983 deden treinen die non stop van Luik naar Brussel reden (dat waren er toen best een aantal) er 56 minuten over. Na al die investeringen in de lijn is men er in geslaagt dat te verbeteren tot 51 minuten. Wat een klucht eigenlijk.
Re: financiering Spoortunnel Luchthaven van Zaventem
Er gaan (als het goed is) twee treinen per uur tussen Amsterdam en Brussel rijden. Daarbij komt dan nog 8x per dag een trein Den Haag - Breda - Brecht - Antwerpen - Mechelen -Brussel. Dit lijkt me een goede kandidaat om ook op de luchthaven te stoppen.carlos schreef: 2) Brussel Antwerpen via de luchthaven is leuk voor wie op de luchthaven moet zijn, maar voor al de anderen betekent dit extra reistijd van 5 a 10 minuten. Welke treinen zal men langs dit traject laten rijden? Heeft NMBS er niet alle belang bij om in het kader van dit project er voor te ijveren dat de klassieke Benelux behouden blijft, zodanig dat er een snelle directe verbinding tussen Nederland en de luchthaven ontstaat? De extra reistijd voor de HSA Benelux om via de luchthaven te rijden zou immers ùmoeilijk te 'verkopen' zijn.
Een andere interessante verbinding lijkt me een trein Sint Niklaas - Mechelen - Luchthaven - Leuven - Luik (of Hasselt)
Re: financiering Spoortunnel Luchthaven van Zaventem
ik denk niet dat NS/HSA geneigd zullen zijn om via de luchthaven te passeren: de financiele verwachtingen voor die trein via Breda zijn alles behalve goed; deze zal meer dan waarschijnlijk verlieslatend zijn. Waarom zou HSA een extra halte maken die hun niets oplevert:opbrengsten voor tickets van & naar de luchthaven zijn immers voor de NV Diabolo (PPS)K V B schreef:
Daarbij komt dan nog 8x per dag een trein Den Haag - Breda - Brecht - Antwerpen - Mechelen -Brussel. Dit lijkt me een goede kandidaat om ook op de luchthaven te stoppen.
Re: financiering Spoortunnel Luchthaven van Zaventem
NV Diabolo krijgt een gedeelte van de opbrengst van vervoerbewijzen naar de luchthaven. Dus als een stop van de Den Haag - Breda - Brussel trein op de luchthaven voor meer reizigers zorgt (wat heel goed mogelijk is) dan vaart de HSA daar ook wel bij.pietmol schreef:ik denk niet dat NS/HSA geneigd zullen zijn om via de luchthaven te passeren: de financiele verwachtingen voor die trein via Breda zijn alles behalve goed; deze zal meer dan waarschijnlijk verlieslatend zijn. Waarom zou HSA een extra halte maken die hun niets oplevert:opbrengsten voor tickets van & naar de luchthaven zijn immers voor de NV Diabolo (PPS)K V B schreef:
Daarbij komt dan nog 8x per dag een trein Den Haag - Breda - Brecht - Antwerpen - Mechelen -Brussel. Dit lijkt me een goede kandidaat om ook op de luchthaven te stoppen.
In 1982 reden er per uur een trein Luik Brussel, met stop in Leuven, en een trein Luik - Brussel met meer stops. Daarboven kwamen nog de internationale treinen , waarvan ongeveer de helft Luik - Brussel non stop deed. En dan nog een paar extra treinen.Shrek schreef:L2 en L36N zijn er vooral om de capaciteit uit te breiden he dat de thalysjes er 300 km/h kunnen rijden is mooi meegenomen maar er rijden nu vooral meer treinen tussen brussel en luikK V B schreef:In 1983 deden treinen die non stop van Luik naar Brussel reden (dat waren er toen best een aantal) er 56 minuten over. Na al die investeringen in de lijn is men er in geslaagt dat te verbeteren tot 51 minuten. Wat een klucht eigenlijk.
Veel meer rijdt er nu toch werkelijk niet, en ik vraag me af of een opwaardering van de hele lijn tot 220km/u, plus vierspoorigheid tussen Leuven en Brussel niet voldoende was geweest om het huidige service niveau te halen. Het was waarschijnlijk wel goedkoper geweest...