Man koopt op NMBS-site ticket voor trein die niet rijdt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Man koopt op NMBS-site ticket voor trein die niet rijdt

Bericht door Adler »

Dit is de titel van een artikel in het Laatste Nieuws van vandaag.
Het nieuws blijkt belangrijk genoeg te zijn voor een artikel op de voorpagina en op pagina 3.
Blijkbaar had de man een ticket gekocht voor een trein van Brugge naar Antwerpen afgelopen zondag. Die trein bleek echter afgeschaft te zijn door werkzaamheden.
Ik vraag me wel af waarom deze ene afgeschafte trein ineens zo belangrijk blijkt te zijn om voorpagina nieuws te halen.
Over alle andere niet aangekondigde afgeschafte treinen waarmee we bijna dagelijks te maken hebben wordt nooit met een woord gerept.
Bovendien bleken de werkzaamheden wel degelijk aangekondigd te zijn op de website, ook al is het dan verborgen achter een uitroepteken waar men moet op klikken.
Als men de trein neemt moet men er hoe dan ook rekening mee houden dat die niet kan rijden. Ik vind dit artikel buiten alle proporties en volledig overroepen. Bovendien koopt men geen ticket voor een bepaalde trein op een bepaald uur maar voor een bepaald traject (althans voor binnenlandse treinen). Als men zo doorgaat kan men iedere treinreiziger met zijn foto op de voorpagina van de krant gaan zetten.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik zou zeggen, beetje een ontevreden reiziger en een sensatiejournalist en dan krijg je zoiets. :P
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Dietrich schreef:Ik zou zeggen, beetje een ontevreden reiziger en een sensatiejournalist en dan krijg je zoiets. :P
Voor mij is dit inderdaad pure sensatiepers.
Het zou juist de taak moeten zijn van de pers om de voordelen van het openbaar vervoer te benadrukken en niet om elke mogelijke kleine fout van de NMBS buiten alle proporties op te blazen en van zoiets voorpaginanieuws te maken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Adler schreef:Het zou juist de taak moeten zijn van de pers om de voordelen van het openbaar vervoer te benadrukken en niet om elke mogelijke kleine fout van de NMBS buiten alle proporties op te blazen en van zoiets voorpaginanieuws te maken.
Pardon? De taak van de pers om voordelen te benadrukken? Ik dacht dat het nog steeds de taak van de pers was om objectief informatie over te brengen, of dat nu al dan niet in het kraam van deze of gener firma past. De pers zien als een verlengstuk van de marketing boys van de spoorwegen, gaat wel wat ver.

Trouwens, ik merk hier opnieuw de o zo typische zelfverdedigingsreflex eigen aan veel spoorwegmensen en destijds geïncarneerd door Schouppe zelve. De reiziger is een dommekl**t die al blij mag zijn dat er een trein WIL rijden voor hem.

Dat het artikel misschien wat overdreven is, zou best kunnen maar je kan het niet op die mensen afwentelen dat de ijzeren weg nog steeds in gebreke blijft inzake duidelijke info naar de reiziger toe. Dan denk ik aan het niet aanpassen van uurschema's in de planner gedurende weekends waarin gewerkt wordt, uitblijven van real time reisinfo op de website (cfr. Die Bahn!), manke info in de stations zelf... Een uitroepteken ergens op de site met erachter wat algemene info volstaat heus niet.... :roll:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Jeroen,
Voor alle duidelijkheid, ik werk niet bij de NMBS of Infrabel.
En in andere berichten hier heb ik ook al dikwijls kritiek gehad op de spoorwegen en zal dit nog hebben als het gegrond is.
Maar 2 artikels, met 2 foto's, waarvan 1 op de voorpagina, voor 1 persoon die niet de trein kan nemen die hij dacht te nemen, dat vind ik op zijn minst gezegd overdreven. Er zijn belangrijker dingen dan dat. Als dat tafelvoetbaltornooi waar hij naar toe wou dan echt zo superbelangrijk was, had hij ook de dag voordien kunnen vertrekken.
Gaat men bij onaangekondigde stakingen de foto's van alle reizigers in de krant zetten die niet de trein konden nemen die ze wilden nemen ?
Ik zeg niet dat de NMBS hier volledig vrijuit gaat. Als op voorhand was geweten dat deze trein niet reed, dan had dit moeten aangeduid worden in de treinplanner.
Maar wie zegt dat deze beslissing niet op het laatste moment is genomen, omdat bijvoorbeeld werken langer geduurd hebben dan voorzien ?
De man waarover het hier gaat is stadsambtenaar milieuzaken en lid van Open VLD. Blijkbaar volstaat dit om zoveel media aandacht te krijgen.
Laatst gewijzigd door Adler op 25 sep 2007, 12:43, 2 keer totaal gewijzigd.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Bericht door HLE 2302 »

ik heb het ook gelezn, de NMBS is gedeeltelijk in fout,
maar je hebt de werfinfo en je kon info bekijken, touwens, je koopt best je ticket nog altijd aan het loket in je NMBS station, of in de trein indien dit loket niet open is, vroeger kon je dit ook niet via internet kopen

2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Fles

Bericht door Fles »

Typisch gevalletje komkommertijd lijkt me :lol:
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Bericht door tt44ta46 »

Als je het mij vraagt: in België koop je geen ticket voor een bepaalde trein (in tegenstelling tot Frankrijk), maar voor transport van X naar Y.

Best maar ook, of de 'bewegingsvrijheid' wordt sterk beperkt!

Betrokken dag reden er zowel naar Brugge als naar Antwerpen treinen. Weliswaar geen rechtstreekse, maar werken noodzaken nu eenmaal bepaalde ingrepen. Mits een geregelde overstap was de 'gedupeerde' naadloos ter bestemming geraakt!

greetz
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Bericht door Hobbes »

De werken tussen FGSP en FR zijn nochtans al verschillende keren aangekondigd, o.a. in Metro en zelfs in Het Laatste Nieuws als ik mij niet vergis.
Men kan toch moeilijk verlangen dat men in iedere brievenbus een foldertje gaat steken als er eens werken zijn in België.

De verbinding Brugge - Antwerpen was trouwens niet afgeschaft, hij had gewoon de IC richting Eupen moeten nemen (via Lichtervelde) en in Gent St Pieters overstappen.

Ik werk toevallig wel bij de NMBS (als TBS) en ik ben de eerste om toe te geven dat communicatie een zwakke schakel is bij de NMBS maar soms gaat men toch een beetje te ver.

Tegenwoordig kijkt niemand nog verder dan zijn neus lang is en als het dan misgaat ligt het altijd aan iemand anders.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Hobbes schreef: Men kan toch moeilijk verlangen dat men in iedere brievenbus een foldertje gaat steken als er eens werken zijn in België.
Neen maar ik denk dat men wel ergens mag verwachten dat dit opgenomen wordt in de berekening van de reisplanner. Dat lijkt mij heus niet te veel gevraagd.
Hobbes schreef:De verbinding Brugge - Antwerpen was trouwens niet afgeschaft, hij had gewoon de IC richting Eupen moeten nemen (via Lichtervelde) en in Gent St Pieters overstappen.
Ja goed dat kan best zijn maar je mag niet verwachten dat elke klant die niet bij de spoorwegen werkt dat allemaal weet. Voor spoorwegmensen lijkt dit de normaalste zaak om over te stappen hier en daar maar het is de taak van de NMBS om te vermijden dat mensen hier te hard over moeten "nadenken". Deze service mag wel vervat zitten in de aankoop van een biljet.
Hobbes schreef:Tegenwoordig kijkt niemand nog verder dan zijn neus lang is en als het dan misgaat ligt het altijd aan iemand anders.
.... en nooit aan de NMBS :wink:
Adler schreef:Er zijn belangrijker dingen dan dat. Als dat tafelvoetbaltornooi waar hij naar toe wou dan echt zo superbelangrijk was, had hij ook de dag voordien kunnen vertrekken.
Wat een enorm klantonvriendelijke opmerking is dat nu weer? Of die man nu naar een begrafenis, sollicitatie of tafelvoetbaltornooi gaat, doet niets terzake. Hij betaalt voor een biljet en service, punt. Als u in een restaurant gaat eten om 19u moeten ze ook niet afkomen met uw eten om 21u. Waarom zou dat bij een trein wel moeten kunnen. En opnieuw lees ik die arrogante houding van "hij had maar de dag voordien moeten vertrekken."
Adler schreef:Maar wie zegt dat deze beslissing niet op het laatste moment is genomen, omdat bijvoorbeeld werken langer geduurd hebben dan voorzien ?
Je hebt overmacht en slechte planning: voor het eerste heb ik alle begrip, voor het tweede niet het minste...
HLE 2302 schreef:je koopt best je ticket nog altijd aan het loket in je NMBS station, of in de trein indien dit loket niet open is, vroeger kon je dit ook niet via internet kopen
Nee, maar vroeger zat er wel in elk stationnetje iemand die verkocht. Nu is het ondercapaciteit en dus lange rijen, verkoopmachines die niet werken en een TBG waarmee je eerst anderhalf uur moet discussiëren vooraleer je een 'gewoon' ticket vastkrijgt. Men heeft de mensen naar het internet 'gejaagd' dus je kan het ze niet verwijten dat ze nu daar hun ticket kopen...

"Mits een geregelde overstap was de 'gedupeerde' naadloos ter bestemming geraakt!" Cherchez la faute.....
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Adler schreef:lid van Open VLD
Het is "ne politieker", dat verklaart veel, heel veel :!:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

tt44ta46 schreef:Als je het mij vraagt: in België koop je geen ticket voor een bepaalde trein (in tegenstelling tot Frankrijk), maar voor transport van X naar Y.
Dat zei ik dus ook al.
Ik denk dat in dit geval de hele verwarring is ontstaan door het feit dat in de treinplanner bij de details van elke trein een knop 'Koop online' staat.
Dit betekent echter in geen geval dat je 100% zeker bent dat die bewuste trein ook zal rijden of nog minder dat het aangekochte ticket enkel voor die trein geldt.
De journalist die hier zo een drama van maakt had zich beter kunnen informeren.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Jeroen schreef:

Wat een enorm klantonvriendelijke opmerking is dat nu weer? Of die man nu naar een begrafenis, sollicitatie of tafelvoetbaltornooi gaat, doet niets terzake. Hij betaalt voor een biljet en service, punt. Als u in een restaurant gaat eten om 19u moeten ze ook niet afkomen met uw eten om 21u. Waarom zou dat bij een trein wel moeten kunnen. En opnieuw lees ik die arrogante houding van "hij had maar de dag voordien moeten vertrekken."
Nogmaals, ik ben zelf dagelijkse klant van de spoorwegen en ik erger me meer dan eens aan de NMBS.
Maar ik blijf erbij dat, als je op een belangrijke afspraak moet zijn, je er niet moet op rekenen dat de trein van 6 uur 's morgens op een zondag 100% zeker op tijd zal zijn of zal rijden. En als dat een keer niet het geval is, vind ik dat nog geen reden om triomfantelijk met dat ticket te staan zwaaien op de voorpagina van Het Laatste Nieuws. Als dat tornooi in Nederland echt zo belangrijk was, dan was ik de dag voordien vertrokken.
Laatst gewijzigd door Adler op 25 sep 2007, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Ik vind het merkwaardig vinden. :shock:

Ik stel voor dat iedereen die dit een normale gang van zaken vindt, zo ook in hun privé-leven wordt behandeld.

Ik haal terug mijn voorbeeld van het restaurant aan.

Als je morgen met iemand op restaurant gaat, zouden ze al diegenen die zo denken, moeten laten rechtstaan en een bord met eten in hun handen duwen. Tenslotte betaal je toch enkel maar voor het eten en niet voor een zitplaats, niet?

Of je zou 's middags moeten boeken en ze zouden u eens moeten laten zitten tot 's avonds vooraleer je eten krijt. Tenslotte betaal je voor eten die dag en niet voor een bepaald uur, niet?

Pas die logica toe op het privé-leven van NMBS-mensen en de wereld zou te klein zijn.... :wink:
Laatst gewijzigd door Asterix op 25 sep 2007, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dat van vrije zitplaatsen ga ik wel gedeeltelijk mee akkoord. Langs de ene kant moet de NMBS er maar voor zorgen dat iedereen zitplaatsen heeft, tenzij het voor zeer korte trajecten zou zijn. Velen zeggen wel dat het maar over een "vervoersbewijs" gaat, maar als het frequent gebeurt dat hopen mensen gedurende langer dan 30 min geen zitplaats hebben dan gaat dit ten koste gaan van de reputatie van de NMBS. Als men concurrent wilt spelen voor de auto en advertenties maakt over "op de trein kan x en y" dan kan je mensen niet op die manier behandelen.

Langs de andere kant reserveer je in een restaurant voor een bepaald uur (dan heb je wel zitplaatsen) in tegenstelling tot bij de trein waar je zoals reeds gezegd hier een traject betaald op een bepaalde dag. Daarnaast moeten er nu eenmaal ooit werken plaatsvinden, en om 6h 's morgens op zondag lijkt mij geen abnormaal moment. Een restaurant dat bijna 7/7 en 24/24 open is gaat ook ooit eens moeten gekuist worden of reparaties plaatsvinden en dan zal je ook wel niet aan elk tafeltje kunnen gaan zitten.
Plaats reactie