Exit Zijspoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Exit Zijspoor

Bericht door FLV-FGSP »

De veelgelezen rubriek Zijspoor is op 1 oktober voor het laatst in de Metro verschenen. Metro liet aan Herman Welter weten dat de formule na zeven jaar wat versleten is. (Er gaan geruchten dat Marc DS zou hebben ingegrepen. Te bewijzen is zoiets nooit, maar ik kan het me goed voorstellen.)

Misschien waren de bijdragen niet altijd pH-neutraal, en sinds ze korter moesten zijn waren we ook wel wat rommelig, maar Welter is in ieder geval altijd goed geïnformeerd.

De blog van Spoorvreter merkt hierover op:
Ik kan alleen maar alle kritische geesten oproepen hun stem te laten horen via de lezersbrieven. De gratis krant Metro mag dan wel meer dan 800.000 lezers tellen, die pendelaar of toevallige reiziger heeft zelf weinig of niets in de pap te brokken over zijn ervaringen met het openbaar vervoer (ontbreken van een rubriek Lezersbrieven) in tegenstelling tot de gratis kranten die in Nederland worden verspreid. Metro heeft nog een serieuze weg af te leggen.
Ik stel voor dat we - los van wat we van Welter vinden - een mailtje sturen aan de hoofdredacteur van Metro en vragen of er een vervangende rubriek kan komen, voor en door de klanten van het openbaar vervoer. Metro wordt weliswaar niet meer uitsluitend op de stations verdeeld, maar nog wel hoofdzakelijk.

Volgens het colofon is de hoofdredacteur Arnaud Dujardin (adujardin@metrotime.be).
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Bericht door thejay »

Ach, 'onzen' Herman kan nog altijd in zijn andere favoriete Gazet van Antwerpen van zich laten horen ;)

(Die behoort overigens tot hetzelfde uitgeversconcern: Concentra)

groeten
thejay
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Van Welter gaan we idd af en toe nog wel iets horen, daar maak ik me geen zorgen over. Neemt niet weg dat er veel Metrolezers waren die 's maandags erg benieuwd waren naar het Zijspoor. Ik vind dat zo'n blad het aan zichzelf verplicht is om een rubriek op te nemen waarin nieuws staat dat de vervoersbedrijven niet brengen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Exit Zijspoor

Bericht door Adler »

FLV-FGSP schreef: Ik stel voor dat we - los van wat we van Welter vinden - een mailtje sturen aan de hoofdredacteur van Metro en vragen of er een vervangende rubriek kan komen, voor en door de klanten van het openbaar vervoer. Metro wordt weliswaar niet meer uitsluitend op de stations verdeeld, maar nog wel hoofdzakelijk.

Volgens het colofon is de hoofdredacteur Arnaud Dujardin (adujardin@metrotime.be).
Ik vind het bijzonder spijtig dat Metro deze beslissing heeft genomen. Ik vind persoonlijk dat alle kritiek die Herman Welter had, steeds gegrond was en gebaseerd op kennis van zaken.
Het zou me inderdaad niets verwonderen als de top van de NMBS (NMBS of NMBS-Holding) hier de hand in heeft. Zij dulden immers geen enkele kritiek.
Als dit zo zou zijn, dan hoop ik dat Herman Welter gerechtelijke stappen onderneemt.
Onze grondwet verbiedt expliciet elke preventieve censuur-maatregel en inbreuken op de persvrijheid komen normaal zelfs voor het Hof van Assisen.
FLV-FGSP schreef: Neemt niet weg dat er veel Metrolezers waren die 's maandags erg benieuwd waren naar het Zijspoor.
Niet enkel 'gewone' lezers-reizigers zijn of waren hierin geinteresseerd. Ik zag de maandagmorgen regelmatig een belangrijk persoon van NMBS-Holding op de trein zitten (waarvan ik de naam hier niet zal noemen) die maar 1 artikeltje las in de Metro, nl. Zijspoor.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik deel de kritiek op Zijspoor van FLV-FGSP, de laatste tijd was het wat rommeliger. Dat het nog maar de helft mocht zijn, had daar wellicht wel mee te maken.
Ik hoop nog steeds op een column als van de voorzitter van Rover, zoals die heel lang verscheen in Sp!ts (als ik het me goed herinner), waar niet alleen kritiek werd gespuid, maar ook plaats was voor de anekdote.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

groentje schreef: Ik hoop nog steeds op een column als van de voorzitter van Rover, zoals die heel lang verscheen in Sp!ts (als ik het me goed herinner), waar niet alleen kritiek werd gespuid, maar ook plaats was voor de anekdote.
Wel, laat dat aan de hoofdredacteur van Metro weten, en wie weet komt er zo'n rubriek.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Exit Zijspoor

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
FLV-FGSP schreef: Ik vind het bijzonder spijtig dat Metro deze beslissing heeft genomen. Ik vind persoonlijk dat alle kritiek die Herman Welter had, steeds gegrond was en gebaseerd op kennis van zaken.
Het zou me inderdaad niets verwonderen als de top van de NMBS (NMBS of NMBS-Holding) hier de hand in heeft. Zij dulden immers geen enkele kritiek.

Niet enkel 'gewone' lezers-reizigers zijn of waren hierin geinteresseerd. Ik zag de maandagmorgen regelmatig een belangrijk persoon van NMBS-Holding op de trein zitten (waarvan ik de naam hier niet zal noemen) die maar 1 artikeltje las in de Metro, nl. Zijspoor.
Dat was waarschijnlijk het begin van het einde... Herman schrijft niet altijd slaafs de persmededelingen over....
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Exit Zijspoor

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:
Adler schreef:
FLV-FGSP schreef: Ik vind het bijzonder spijtig dat Metro deze beslissing heeft genomen. Ik vind persoonlijk dat alle kritiek die Herman Welter had, steeds gegrond was en gebaseerd op kennis van zaken.
Het zou me inderdaad niets verwonderen als de top van de NMBS (NMBS of NMBS-Holding) hier de hand in heeft. Zij dulden immers geen enkele kritiek.

Niet enkel 'gewone' lezers-reizigers zijn of waren hierin geinteresseerd. Ik zag de maandagmorgen regelmatig een belangrijk persoon van NMBS-Holding op de trein zitten (waarvan ik de naam hier niet zal noemen) die maar 1 artikeltje las in de Metro, nl. Zijspoor.
Dat was waarschijnlijk het begin van het einde... Herman schrijft niet altijd slaafs de persmededelingen over....
Laat ons eerlijk zijn: de laatste weken was de spoeling toch wel erg dun. Misschien zag Herman het wel zelf niet meer helemaal zitten. Al de rest is speculatie.
Met vriendelijke groet

overweg13
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Exit Zijspoor

Bericht door FLV-FGSP »

overweg13 schreef:Laat ons eerlijk zijn: de laatste weken was de spoeling toch wel erg dun.
Laten we het neutraal stellen: de bijdragen waren van wisselende kwaliteit.
overweg13 schreef:Misschien zag Herman het wel zelf niet meer helemaal zitten.
Wel, ik heb de mail gezien waarmee de hoofdredacteur Welter bedankte voor bewezen diensten. Metro wilde na zeven jaar van Welter af.
overweg13 schreef:Al de rest is speculatie.
Daarmee heb je gelijk.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Voor De Lijn is H.W. heel wat minder kritisch dan voor de NMBS...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

dekooiker schreef:Voor De Lijn is H.W. heel wat minder kritisch dan voor de NMBS...
Wellicht is er geen reden om zoveel kritiek te hebben op de Lijn.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Exit Zijspoor

Bericht door Adler »

FLV-FGSP schreef: Wel, ik heb de mail gezien waarmee de hoofdredacteur Welter bedankte voor bewezen diensten. Metro wilde na zeven jaar van Welter af.
Ik wel geinteresseerd om te weten hoe u een persoonlijke mail van de hoofdredacteur van Metro aan Herman Welter hebt kunnen lezen.
Heeft Herman zelf deze mail ergens gepubliceerd ? Dan heb ik dat gemist.
Of was het leedvermaak bij de NMBS-top dusdanig groot dat ze meteen alles op het intraweb hebben gegooid?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:
dekooiker schreef:Voor De Lijn is H.W. heel wat minder kritisch dan voor de NMBS...
Wellicht is er geen reden om zoveel kritiek te hebben op de Lijn.
Of neemt hij vee minder de bus dan de trein. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat H. Welter geen kritiek zou hebben op het onregelmatig of niet verschijnen van de regioboekejes, op de beperkte beschikbaarheid van diensten, op de soms lange wachttijden in de belbuscentrales, op de overbezetting van trams en bussen. En dan kan hij ook nog een apart hoofdstuk wijden aan de onwil van de overheid om de bussen eindelijk eens wat vlotter door het verkeer te loodsen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik verdenk hem er inderdaad wel een beetje van een treinfreak te zijn, en geen OV-freak.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Fout, hij kent gewoon de directie van De Lijn goed.
Zoek het dus niet tever :-)
Plaats reactie