Heropening Beervelde

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trainspotterke

Heropening Beervelde

Bericht door Trainspotterke »

Gisteren (vrijdag 12 oktober 2007) stond er in de Metro een artikel over de heropening van het station van Beervelde , gelegen op L59 tussen Gent-Dampoort en Lokeren. Deze stopplaats werd samen met de andere stopplaatsen tussen Gent-Dampoort en Lokeren gesloten op de welbekende datum 3 juni 1984. In het artikel werden de verschillende argumenten van de burgemeester van Lochristi opgesomt. Zo wonen er tegenwoordig reeds 20.000 mensen in Lochristi, waaronder veel pendelaars die dagelijks naar Gent reizen. Ook is er de bouw van een industriepark gepland in de onmiddellijke omgeving van het vroegere station. Deze en nog andere argumenten werden blijkbaar door de NMBS positief onthaald en er zal een studie gebeuren naar de heropening van deze stopplaats.

Zou dit ook willen zeggen dat de stoptrein tussen Gent en Lokeren terug ingevoerd wordt? :wink: Dan kan men evengoed ook nog andere stopplaatsen op de lijn zoals Oostakker heropenen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

misschien kan men de 3e IC daar laten stoppen - lochristi is niet klein!
Afbeelding
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

De Scheemaecker had reeds geopperd om Beervelde te heropenen. Dat hij er in de buurt woont, zal er wel niet vreemd aan zijn...
Niettemin, ik vind het ook een goed idee, net zoals een eventuele heropening van Oostakker. Het was een van de dingen waar ik het niet eens was met de colums van Herman Welter in de Metro.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
treinbruno schreef:misschien kan men de 3e IC daar laten stoppen - lochristi is niet klein!
Een IC-trein laten stoppen in een L-trein station zou ik niet doen. Het is al erg genoeg dat de IC St-Niklaas-Poperinge in Belsele en Sinaai stopt.
Bij mijn weten gaat de wens om Beervelde en Oostakker te heropenen al lang rond (ik heb dat al in 2003 horen waaien).
Het beste lijkt mij in geval van heropening de L-trein Antwerpen - Sint-Niklaas door te trekken naar Gent.
Enkel zou men dan de stops van de IC naar Brussel in Sinaai en Belsele dan best niet laten wegvallen, want, dat is volgens mij net het succes van die haltes...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

groentje schreef:De Scheemaecker had reeds geopperd om Beervelde te heropenen. Dat hij er in de buurt woont, zal er wel niet vreemd aan zijn...
Niettemin, ik vind het ook een goed idee, net zoals een eventuele heropening van Oostakker. Het was een van de dingen waar ik het niet eens was met de colums van Herman Welter in de Metro.
Voor mij geen probleem, zolang men maar eisen stelt in verband met aantal reizigers na bv. 5 jaar (300 ofzo)..... indien niet gehaald, dicht.

Daarom ook starten met bouwpakket perrons, geen hellingen liften enz

Indien nadien dicht, dan massa energie- en tijdsbesparing, geen duizenden tonnen ijzer die moeten stoppen voor een handsvol reizigers....
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Net een stevig perron kan de mensen duidelijk maken dat de NMBS ervoor wil gaan.
Denk aan Noorderkempen. Ongetwijfeld een station met heel wat potentieel, zeker als de andere vervoerders (De Lijn, met name) ook op de kar springen. Maar een windgat zou ongetwijfeld nog niet de helft van dat aantal mensen aantrekken.
Bovendien, wie zegt dat er zware IC's moeten stoppen? Ik pleit al langer voor materieel aangepast voor stoptreindiensten, licht en met hoog acceleratievermogen. De tijd en energie die je dan verliest door die stops, worden dan verwaarloosbaar. Zelfs als het aantal reizigers zou tegenvallen, wat ik eerlijk gezegd niet geloof.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

groentje schreef:Net een stevig perron kan de mensen duidelijk maken dat de NMBS ervoor wil gaan.

De tijd en energie die je dan verliest door die stops, worden dan verwaarloosbaar . Zelfs als het aantal reizigers zou tegenvallen, wat ik eerlijk gezegd niet geloof.
Wat bvind jij redelijk aantal reizigers per dag voor een treinstop ??

2-3 minuten per stop tijdsverlies
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Met performanter materieel moet dat terug te brengen zijn tot 1 à 2 minuten.
Het aantal reizigers alleen is niet voldoende als voorwaarde voor een station. Als er op minder dan een km nog een station ligt (een km voor een weggebruiker, dus), mogen de eisen voor mij strenger zijn dan wanneer het gaat om het laatste station in een voor de rest treinloos stuk binnenland.
Maar om er toch een aantal op te plakken, als er gemiddeld 300 reizigers op Beervelde afkomen, ben ik reeds voorstander van het openhouden van die halte. Al hoop en denk ik natuurlijk dat het er meer zullen zijn.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

groentje schreef:Met performanter materieel moet dat terug te brengen zijn tot 1 à 2 minuten.
Het aantal reizigers alleen is niet voldoende als voorwaarde voor een station. Als er op minder dan een km nog een station ligt (een km voor een weggebruiker, dus), mogen de eisen voor mij strenger zijn dan wanneer het gaat om het laatste station in een voor de rest treinloos stuk binnenland.
Maar om er toch een aantal op te plakken, als er gemiddeld 300 reizigers op Beervelde afkomen, ben ik reeds voorstander van het openhouden van die halte. Al hoop en denk ik natuurlijk dat het er meer zullen zijn.
Angezien er nu nog veel stations zijn minder dan 100 ben ik akkoord.
Ik meen dat redelijk aantal 200 is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

groentje schreef:Met performanter materieel moet dat terug te brengen zijn tot 1 à 2 minuten.
de effectieve stilstand is 1 minuut het tijdverlies 3 minuten minumum op een lijn van 120, dat is wat wij met een ic verliezen als wij eens bij toeval een extra stop moeten doen bij het wegvallen van een andere trein. dit komt doordat een trein ook nog moet afremmen en terug optrekken om de bewuste stilstand te maken.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Daarom wil ik ook aangepast materieel. Akkoord dat een IC met zwaarder, comfortabeler materieel gereden moet worden. Maar een stoptrein moet in mijn optiek vooral licht zijn, en binnen de kortste keren terug op maximumsnelheid kunnen rijden. Niet dat het metro's moeten zijn, hé, het mag wel iets meer zijn, maar het materieel dat nu wordt gebruikt voor stoptreindiensten zijn daar eigenlijk niet erg geschikt voor (veelal klasiekjes, of zelfs getrokken stammen M4...). Logisch dat het vaak minuten duurt vooraleer die hun stilstand hebben goedgemaakt. Al helemaal als je een sleep M6-en een uitzonderlijke stilstand wil voorschrijven. Tel dan je vertraging maar uit...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:
groentje schreef:Met performanter materieel moet dat terug te brengen zijn tot 1 à 2 minuten.
de effectieve stilstand is 1 minuut het tijdverlies 3 minuten minumum op een lijn van 120, dat is wat wij met een ic verliezen als wij eens bij toeval een extra stop moeten doen bij het wegvallen van een andere trein. dit komt doordat een trein ook nog moet afremmen en terug optrekken om de bewuste stilstand te maken.
Met geschikt materieel kost een stop 1 tot 1,5 minuut. Met de oude mat 64 van NS was het gemiddeld 1,5 minuut op een lijn van 130 km/h. Met materieel dat beter optrekt kun je dat nog wel iets terugbrengen. Een stop op een stoptreinstation duurt normaliter ook geen hele minuut.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dat is relatief, ik heb onlangs een extra stop moeten maken in etterbeek (richting brussel ottignies) met een ic trein en dit voor 25 mensen, verloren tijd was effectief 3 minuten. wetende da het in etterbeek zelf maar een baanvak is van 90 km/u, dit was een 13+10x M6
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Je neemt er dan ook wel het zwaarste materieel uit dat er in België rijdt, hé, Steven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

groentje schreef:Je neemt er dan ook wel het zwaarste materieel uit dat er in België rijdt, hé, Steven.
bwa ik was indertijd evenveel tijd kwijt voor een extra stop te groenendaal tvv de gordelaars. dat was toen met 3 breaks. je mag gewoonweg niet onderschatten wat het is om op 4 km volle snelheid door te rijden of anders af te remmen, stoppen deuren los, mensen op en af deuren dicht en terug aanzetten. de effectieve stilstand mag dan 40-50 seconden zijn de tijdverliezen bedragen meer dan dat.
trouwens mag het zwarte materieel dan wel zijn, die 1346 was een heel goed bakje, niets van slip en werken als zot, had er echt geen klagen over :-)
Plaats reactie