Eén die ik specifiek wil uitlichten zijn de wachttijden, aansluitingen en vertragingen.Ik zal beginnen met een concreet voorbeeld om het duidelijk te maken:
Stel, ik neem in Mechelen de (vaak vertragingsgevoelige) P-trein van (normaal) 8u12.Op een bepaalde dag heeft deze 15 min vertraging.Ook wordt er tussen Mechelen en Vilvoorde op 2 gele gereden zodat de vertraging al tot 25 min oploopt.Ook na Vilvoorde blijft het hetzelfde liedje van op 2 gele te rijden.Er wordt gestopt in Merode, en in Delta worden we opgehouden omdat een overbrengingsrit van de P-trein Kortrijk-Etterbeek ons moet passeren..
Dat laatste brengt mij tot de feitelijke zaak: Moet een trein die al reeds een serieuze vertraging heeft wachten op treinen die geen of weinig vertraging hebben of op andere treinen die officiëel "geen dienst" meer hebben ?
Als het aan mij lag, introduceerde ik daarom volgende regels:
Eerst worden de verschillende soorten treinen ondergebracht in categoriëen.Treinen van een lagere categorie kunnen overal (waar mogelijk) opzij worden gezet om één van hogere categorie te kunnen laten passeren, maar enkel in geval van vertraging !
- -Een HST is sowiso categorie 1.
- -Een IC is categorie 2.
- -Een IR- en P-trein is categorie 3.
- -L-en CR-treinen zijn categorie 4.Een P-trein die als stoptrein rijdt is ook categorie 4.
- -Goederentreinen en overbrengingen zijn categorie 5.
-Er kan van de categoriëen worden afgeweken als ook de lagere categoriëen (die in sommige gevallen, vooral in de spits ook belangrijk zijn !) teveel vertragingen beginnen op te lopen zodat heel het schema van een lijn wordt omver gegooid.
Bijvoorbeeld:
De L-trein Mechelen-Halle moet in Delta wachten op een overbrenging van Etterbeek naar Schaarbeek van de P-trein Kortrijk-Etterbeek.Laten we zeggen dat de L-trein reeds 10 minuten vertraging heeft, de P-trein geen.Is het dan logisch dat de P-trein eerst mag passeren !? Ik denk het toch niet, gezien die officiëel "off duty" is en dus niet meer van feitelijk belang is.
Een deel van het probleem valt natuurlijk ook te wijten aan het feit dat de Etterbeek-boog (L26/2) maar éénsporig is.Was die voor de hertracering van de L26/4 en de L161 niet tweesporig ? Het wordt alvast dringend tijd dat dat (opnieuw) zo wordt..
Om alles nog eens samen te vatten:
Treinen worden onderverdeeld in categoriëen.Treinen van lagere categoriëen kunnen worden opzijgezet om treinen van hoge categorie te laten passeren in geval van vertraging.Als echter de lage categoriëen zelf vertragingen hebben die zich uitwerken op treinen van hoge categorie geldt de volgende regel: wie het meest vertraging heeft wordt zoveel mogelijk eerst behandeld, in dat geval moeten diegenen zonder of met kleine vertraging (nog) wat langer wachten..
Natuurlijk schets ik hier even een kritische kanttekening bij: ik weet dat ik het hier héél simplistisch heb voorgesteld.Ik weet namelijk zelf al te goed dat je niet zomaar met treinen kunt gaan schuiven naar goeddunken.De bedoeling waarom ik dit post is te kijken of deze regels, al is er maar een kleine kans, haalbaar zouden zijn, en ook om te kijken wat jullie denken over de zin en onzin van wachttijden, aansluitingen en vertragingen..