Wachttijden, aansluitingen en vertragingen..

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Wachttijden, aansluitingen en vertragingen..

Bericht door msts.be »

Nu ik de laatste tijd elke dag naar Etterbeek pendel merk ik toch wel enige pijnpunten op deze verbinding..

Eén die ik specifiek wil uitlichten zijn de wachttijden, aansluitingen en vertragingen.Ik zal beginnen met een concreet voorbeeld om het duidelijk te maken:

Stel, ik neem in Mechelen de (vaak vertragingsgevoelige) P-trein van (normaal) 8u12.Op een bepaalde dag heeft deze 15 min vertraging.Ook wordt er tussen Mechelen en Vilvoorde op 2 gele gereden zodat de vertraging al tot 25 min oploopt.Ook na Vilvoorde blijft het hetzelfde liedje van op 2 gele te rijden.Er wordt gestopt in Merode, en in Delta worden we opgehouden omdat een overbrengingsrit van de P-trein Kortrijk-Etterbeek ons moet passeren..

Dat laatste brengt mij tot de feitelijke zaak: Moet een trein die al reeds een serieuze vertraging heeft wachten op treinen die geen of weinig vertraging hebben of op andere treinen die officiëel "geen dienst" meer hebben ?

Als het aan mij lag, introduceerde ik daarom volgende regels:

Eerst worden de verschillende soorten treinen ondergebracht in categoriëen.Treinen van een lagere categorie kunnen overal (waar mogelijk) opzij worden gezet om één van hogere categorie te kunnen laten passeren, maar enkel in geval van vertraging !
  • -Een HST is sowiso categorie 1.
  • -Een IC is categorie 2.
  • -Een IR- en P-trein is categorie 3.
  • -L-en CR-treinen zijn categorie 4.Een P-trein die als stoptrein rijdt is ook categorie 4.
  • -Goederentreinen en overbrengingen zijn categorie 5.
Daarnaast komen nog de volgende regels:
-Er kan van de categoriëen worden afgeweken als ook de lagere categoriëen (die in sommige gevallen, vooral in de spits ook belangrijk zijn !) teveel vertragingen beginnen op te lopen zodat heel het schema van een lijn wordt omver gegooid.

Bijvoorbeeld:
De L-trein Mechelen-Halle moet in Delta wachten op een overbrenging van Etterbeek naar Schaarbeek van de P-trein Kortrijk-Etterbeek.Laten we zeggen dat de L-trein reeds 10 minuten vertraging heeft, de P-trein geen.Is het dan logisch dat de P-trein eerst mag passeren !? Ik denk het toch niet, gezien die officiëel "off duty" is en dus niet meer van feitelijk belang is.

Een deel van het probleem valt natuurlijk ook te wijten aan het feit dat de Etterbeek-boog (L26/2) maar éénsporig is.Was die voor de hertracering van de L26/4 en de L161 niet tweesporig ? Het wordt alvast dringend tijd dat dat (opnieuw) zo wordt..

Om alles nog eens samen te vatten:
Treinen worden onderverdeeld in categoriëen.Treinen van lagere categoriëen kunnen worden opzijgezet om treinen van hoge categorie te laten passeren in geval van vertraging.Als echter de lage categoriëen zelf vertragingen hebben die zich uitwerken op treinen van hoge categorie geldt de volgende regel: wie het meest vertraging heeft wordt zoveel mogelijk eerst behandeld, in dat geval moeten diegenen zonder of met kleine vertraging (nog) wat langer wachten..

Natuurlijk schets ik hier even een kritische kanttekening bij: ik weet dat ik het hier héél simplistisch heb voorgesteld.Ik weet namelijk zelf al te goed dat je niet zomaar met treinen kunt gaan schuiven naar goeddunken.De bedoeling waarom ik dit post is te kijken of deze regels, al is er maar een kleine kans, haalbaar zouden zijn, en ook om te kijken wat jullie denken over de zin en onzin van wachttijden, aansluitingen en vertragingen..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dat zijn jammer genoeg de oude regels, als de regels zich echter volledig gaan draaien in de richting zoals het bijvoorbeeld in NL is gaan we nog stoten zien.
In NL is het basisprinciepe: rijpad kwijt door vertraging? sorry u wacht tot de pc een nieuw rijpad voor u heeft (bij ons zou dat dus traffic controle zijn die dan via zijn pc laat beslissen welk het nieuwe rijpad word. hierdoor kan een vertraging van 3 minuten ineens eentje worden van 25 minuten om een voorbeeld te geven.
Dit is een van de redenen waarom de benelux soms ineens grote vertraging kan meekrijgen. dit alles heeft te maken met vrijmaken van markten. als jij met firma A betaald hebt voor het rijpad op lijn a op tijdstip Aa dan moet firma B daar zeker niet mee gaan lopen.
RIDCO

Bericht door RIDCO »

De visie van Steven is correct. Een trein die "x-aantal" minuten te laat is verliest zijn rijpad, of dat nu een reizigers- of een goederentrein is heeft geen belang. Ik stond onlangs op het peron in Utrecht voor de trein naar Rotterdam. De trein had 3 minuten vertraging, en de verkeersleiding gaf voorrang aan een goederentrein. Wij hebben met twee gele gereden van Utrecht tot Rotterdam, gelukkig had de Benelux ook vertraging en hadden wij nog onze aansluiting.

Dit is inderdaad het gevolg van het vrijmaken van de markten.
pietje

Bericht door pietje »

RIDCO schreef:
Dit is inderdaad het gevolg van het vrijmaken van de markten.
Neen, dit is een gevolg van een SLECHTE vrijmaking.
De wetgever/regulator kan een schema, zoals msts.be voorstelt opleggen, en dan heb je zo'n onnozelheden niet.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

pietje schreef:
RIDCO schreef:
Dit is inderdaad het gevolg van het vrijmaken van de markten.
Neen, dit is een gevolg van een SLECHTE vrijmaking.
De wetgever/regulator kan een schema, zoals msts.be voorstelt opleggen, en dan heb je zo'n onnozelheden niet.
Korrekt, maar iemand dis zijn aangevraagde slots niet gebruikt zal toch op niet besteld slot moeten wachten.....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

het hoeft niet noodzakelijk daarmee te maken hebben. 1 trein 40 minuten vertraging geven veroorzaakt veel minder last dan 4 treinen 10 minuten geven, dus is het maar logisch dat ze een trein die op tijd rijdt op tijd houden. Een lege rit die niet meteen overgaat in een reguliere trein en waarvan de bestuurder niet meteen ergens anders verwacht wordt is misschien een uitzondering maar ik weet niet of de seinhuizen/traffic control over al die informatie beschikken :P
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Die informatie is ons bekend, dat kan je namelijk zien aan het ritnummer van een trein. In de toekomst zal dat echter uitsluitend voor de dispatchings van B-Reizigers zijn.
Een dergelijke prioriteitenlijst hebben we nog steeds, maar de taak van TC is nog steeds het aantal minuten vertraging tot een minimum te beperken, dus als we moeten kiezen tussen 1 trein 25 minuten, of 2 treinen elk 5, gaat een beetje regelaar meestal voor het tweede. Het is echter zelden zo eenvoudig, en de feeling die je voor dit werk nodig hebt, krijg je niet op één, twee, drie. En aangezien nog steeds heel veel regelaars amper zijn ingelopen, durft een beslissing al eens verkeerd uitpakken.
Bedenk wel, dat het niet altijd mogelijk is om de volgorde van een trein te veranderen, je moet daarvoor uitwijken (is er een wijkspoor? is het lang genoeg?) of parallel rijden (is er geen trein uit de tegenrichting?).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Dat van die categorieën lijkt mij iets te simpel. Waarom zou een CR-reiziger slechter moeten behandeld worden dan een IC'er? Een IC heeft statistisch gezien ook meer kans zijn vertraging doorheen de rit in te halen dan een L-trein. Een HKM tegenhouden kan dan mss weer een rij van IR's achter hem doen vertragen. Ik denk dat een buitenstaander het mss te simpel bekijkt omdat wij die mannen hun werk niet kennen.

In de luchtvaart is het alvast de normaalste zaak van de wereld: slot kwijt is wachten op een nieuw...
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Wachttijden, aansluitingen en vertragingen..

Bericht door KB »

msts.be schreef: Als het aan mij lag, introduceerde ik daarom volgende regels:

Eerst worden de verschillende soorten treinen ondergebracht in categoriëen.Treinen van een lagere categorie kunnen overal (waar mogelijk) opzij worden gezet om één van hogere categorie te kunnen laten passeren, maar enkel in geval van vertraging !
  • -Een HST is sowiso categorie 1.
  • -Een IC is categorie 2.
  • -Een IR- en P-trein is categorie 3.
  • -L-en CR-treinen zijn categorie 4.Een P-trein die als stoptrein rijdt is ook categorie 4.
  • -Goederentreinen en overbrengingen zijn categorie 5.
Daarnaast komen nog de volgende regels:
-Er kan van de categoriëen worden afgeweken als ook de lagere categoriëen (die in sommige gevallen, vooral in de spits ook belangrijk zijn !) teveel vertragingen beginnen op te lopen zodat heel het schema van een lijn wordt omver gegooid.


Om alles nog eens samen te vatten:
Treinen worden onderverdeeld in categoriëen.Treinen van lagere categoriëen kunnen worden opzijgezet om treinen van hoge categorie te laten passeren in geval van vertraging.Als echter de lage categoriëen zelf vertragingen hebben die zich uitwerken op treinen van hoge categorie geldt de volgende regel: wie het meest vertraging heeft wordt zoveel mogelijk eerst behandeld, in dat geval moeten diegenen zonder of met kleine vertraging (nog) wat langer wachten..
Enkele bemerkingen:
* Een L-trein heeft gewoonlijk meer stops dan een goederentrein, denk ik. Waarom zou dan een L-trein voorrang krijgen op een goederentrein?
* Zou het niet beter zijn het trein per trein, lijn per lijn te bekijken? Op een kalme lijn zal je gemakkelijker kunnen schuiven dan bijvoorbeeld op de Brusselse Noord-Zuidverbinding. En een trein die een kort traject rijdt even ophouden zal wellicht minder gevolgen hebben dan een trein die het halve land doorkruist.
Kortom: 't is niet simpel ...
Nekvin

Re: Wachttijden, aansluitingen en vertragingen..

Bericht door Nekvin »

msts.be schreef:Nu ik de laatste tijd elke dag naar Etterbeek pendel merk ik toch wel enige pijnpunten op deze verbinding..

Eén die ik specifiek wil uitlichten zijn de wachttijden, aansluitingen en vertragingen.Ik zal beginnen met een concreet voorbeeld om het duidelijk te maken:

Stel, ik neem in Mechelen de (vaak vertragingsgevoelige) P-trein van (normaal) 8u12.Op een bepaalde dag heeft deze 15 min vertraging.Ook wordt er tussen Mechelen en Vilvoorde op 2 gele gereden zodat de vertraging al tot 25 min oploopt.Ook na Vilvoorde blijft het hetzelfde liedje van op 2 gele te rijden.Er wordt gestopt in Merode, en in Delta worden we opgehouden omdat een overbrengingsrit van de P-trein Kortrijk-Etterbeek ons moet passeren..

Dat laatste brengt mij tot de feitelijke zaak: Moet een trein die al reeds een serieuze vertraging heeft wachten op treinen die geen of weinig vertraging hebben of op andere treinen die officiëel "geen dienst" meer hebben ?

Als het aan mij lag, introduceerde ik daarom volgende regels:

Eerst worden de verschillende soorten treinen ondergebracht in categoriëen.Treinen van een lagere categorie kunnen overal (waar mogelijk) opzij worden gezet om één van hogere categorie te kunnen laten passeren, maar enkel in geval van vertraging !
  • -Een HST is sowiso categorie 1.
  • -Een IC is categorie 2.
  • -Een IR- en P-trein is categorie 3.
  • -L-en CR-treinen zijn categorie 4.Een P-trein die als stoptrein rijdt is ook categorie 4.
  • -Goederentreinen en overbrengingen zijn categorie 5.
Daarnaast komen nog de volgende regels:
-Er kan van de categoriëen worden afgeweken als ook de lagere categoriëen (die in sommige gevallen, vooral in de spits ook belangrijk zijn !) teveel vertragingen beginnen op te lopen zodat heel het schema van een lijn wordt omver gegooid.

Bijvoorbeeld:
De L-trein Mechelen-Halle moet in Delta wachten op een overbrenging van Etterbeek naar Schaarbeek van de P-trein Kortrijk-Etterbeek.Laten we zeggen dat de L-trein reeds 10 minuten vertraging heeft, de P-trein geen.Is het dan logisch dat de P-trein eerst mag passeren !? Ik denk het toch niet, gezien die officiëel "off duty" is en dus niet meer van feitelijk belang is.

Een deel van het probleem valt natuurlijk ook te wijten aan het feit dat de Etterbeek-boog (L26/2) maar éénsporig is.Was die voor de hertracering van de L26/4 en de L161 niet tweesporig ? Het wordt alvast dringend tijd dat dat (opnieuw) zo wordt..

Om alles nog eens samen te vatten:
Treinen worden onderverdeeld in categoriëen.Treinen van lagere categoriëen kunnen worden opzijgezet om treinen van hoge categorie te laten passeren in geval van vertraging.Als echter de lage categoriëen zelf vertragingen hebben die zich uitwerken op treinen van hoge categorie geldt de volgende regel: wie het meest vertraging heeft wordt zoveel mogelijk eerst behandeld, in dat geval moeten diegenen zonder of met kleine vertraging (nog) wat langer wachten..

Natuurlijk schets ik hier even een kritische kanttekening bij: ik weet dat ik het hier héél simplistisch heb voorgesteld.Ik weet namelijk zelf al te goed dat je niet zomaar met treinen kunt gaan schuiven naar goeddunken.De bedoeling waarom ik dit post is te kijken of deze regels, al is er maar een kleine kans, haalbaar zouden zijn, en ook om te kijken wat jullie denken over de zin en onzin van wachttijden, aansluitingen en vertragingen..
P trein vanuit mechelen, is da de 7200??
denk het wel, altijd miserie, maar de L trein naar Etterbeek moet normaal in Vilvoorde wachten om de P trein door te laten... Deze mag tot 5 minuten wachten, als deze P trein natuurlijk meer dan 10 minuten heeft, gaat de L trein eerst.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:Dat van die categorieën lijkt mij iets te simpel. Waarom zou een CR-reiziger slechter moeten behandeld worden dan een IC'er? Een IC heeft statistisch gezien ook meer kans zijn vertraging doorheen de rit in te halen dan een L-trein. Een HKM tegenhouden kan dan mss weer een rij van IR's achter hem doen vertragen. Ik denk dat een buitenstaander het mss te simpel bekijkt omdat wij die mannen hun werk niet kennen.

In de luchtvaart is het alvast de normaalste zaak van de wereld: slot kwijt is wachten op een nieuw...
tja er is nog zoiets als factor gemiddelde en max snelheid die bij ons ook een rol spelen om volgordes te bepalen, op de lijn 124 zal een stoptrein tot nijvel een gemiddelde snelheid halen van 50km/u met max snelheid 120 km/u
terwijl dit zelfde op de 50A tussen gent st pieters en brugge gemiddeld 80-85 km/u is en max snelheid 160 km/u
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Jeroen schreef:Dat van die categorieën lijkt mij iets te simpel. Waarom zou een CR-reiziger slechter moeten behandeld worden dan een IC'er? Een IC heeft statistisch gezien ook meer kans zijn vertraging doorheen de rit in te halen dan een L-trein. Een HKM tegenhouden kan dan mss weer een rij van IR's achter hem doen vertragen. Ik denk dat een buitenstaander het mss te simpel bekijkt omdat wij die mannen hun werk niet kennen.

In de luchtvaart is het alvast de normaalste zaak van de wereld: slot kwijt is wachten op een nieuw...
In Duitsland kan je als je een slot besteld aangeven welke prioriteit je wil. Een hogere prioriteit betekend dat je meer zult betalen.. Ik vermoed dat vele goederenvervoerders er geen probleem me hebben al hun treinen af en toe moeten wachten voor een reizigerstrein als daartegenover een korting staat.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

In alle grote stations hangen er affiches met de voorziene wachttijden voor aansluitingen in geval van vertragingen.
In Antwerpen-Centraal schijnt men daar echter vierkant zijn voeten aan te vegen.
Vanavond had de IC van Brussel naar Antwerpen 15 minuten vertraging.
Mijn aansluitende trein naar Essen die normaal vertrekt om .41u is voorzien te wachten tot .43u.
Na een spurt van -2 naar +1 kwam ik precies om .41u aan het perron en zag dat het vertreksein al was gegeven.
Daardoor heb ik bijna een uur moeten wachten op de volgende IR naar Essen die ook 15 minuten vertraging had.
Waarom worden de voorziene wachttijden niet gerespecteerd ?
rvdborgt
Berichten: 4347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:In alle grote stations hangen er affiches met de voorziene wachttijden voor aansluitingen in geval van vertragingen.
In Antwerpen-Centraal schijnt men daar echter vierkant zijn voeten aan te vegen.
Vanavond had de IC van Brussel naar Antwerpen 15 minuten vertraging.
Mijn aansluitende trein naar Essen die normaal vertrekt om .41u is voorzien te wachten tot .43u.
Na een spurt van -2 naar +1 kwam ik precies om .41u aan het perron en zag dat het vertreksein al was gegeven.
Daardoor heb ik bijna een uur moeten wachten op de volgende IR naar Essen die ook 15 minuten vertraging had.
Waarom worden de voorziene wachttijden niet gerespecteerd ?
Omdat je die blijkbaar moet aanvragen. De posters wekken valse verwachtingen. Die vermelden inderdaad de maximale wachttijden, maar om er zeker van te zijn dat er gewacht wordt, moet de conducteur bellen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:
Adler schreef:In alle grote stations hangen er affiches met de voorziene wachttijden voor aansluitingen in geval van vertragingen.
In Antwerpen-Centraal schijnt men daar echter vierkant zijn voeten aan te vegen.
Vanavond had de IC van Brussel naar Antwerpen 15 minuten vertraging.
Mijn aansluitende trein naar Essen die normaal vertrekt om .41u is voorzien te wachten tot .43u.
Na een spurt van -2 naar +1 kwam ik precies om .41u aan het perron en zag dat het vertreksein al was gegeven.
Daardoor heb ik bijna een uur moeten wachten op de volgende IR naar Essen die ook 15 minuten vertraging had.
Waarom worden de voorziene wachttijden niet gerespecteerd ?
Omdat je die blijkbaar moet aanvragen. De posters wekken valse verwachtingen. Die vermelden inderdaad de maximale wachttijden, maar om er zeker van te zijn dat er gewacht wordt, moet de conducteur bellen.

Groetjes,
Rian
Sorry, dat begrijp ik niet. Wie moet dat dan aanvragen?
De treinbegeleider kan toch niet weten dat andere treinen vertraging hebben ?
Normaal wordt er toch een dienstmededeling gedaan via de luidsprekers als een trein moet wachten?
Plaats reactie