Veevervoer Antwerpen-Brussel
Veevervoer Antwerpen-Brussel
Wat ik deze morgen heb meegemaakt op IR3330 Essen-Jambes tart weer elke verbeelding.
Deze trein was zoals gewoonlijk samengesteld uit 10 rijtuigen ( twee 800's en een klassiek).
Kort voor aankomst in Antwerpen-Centraal wordt een totaal onverstaanbaar bericht omgeroepen (de geluidsinstallatie in de 800 stellen werkt meer niet dan wel).
Na aankomst in A-C nogmaals een bericht, nu wel verstaanbaar, dat het eerste stel 844 wordt afgekoppeld daar en iedereen verzocht wordt zich naar de andere 2 stellen achteraan te begeven.
Hop, iedereen verhuisd.
Enkele ogenblikken later een mededeling in die 2 andere stellen dat dit toch niet de trein is naar Jambes maar een L-trein die later vertrekt en iedereen verzocht wordt zich opnieuw naar stel 844 te begeven.
Dus alle reizigers die normaal in 10 rijtuigen zitten nu in 4 rijtuigen gepropt !
Zelfs een kudde varkens wordt comfortabeler vervoerd.
844 is uiteindelijk kunnen vertrekken en geen enkele uitleg onderweg door de franstalige boordchef die nauwelijks Nederlands kon.
In Berchem chaotische toestanden omdat nog tientallen reizigers erbij wilden en moesten blijven staan op het perron.
Hoe is dit toch in godsnaam mogelijk ?
En dan doet men een campagne voor meer hoffelijkheid bij de reizigers!
Deze trein was zoals gewoonlijk samengesteld uit 10 rijtuigen ( twee 800's en een klassiek).
Kort voor aankomst in Antwerpen-Centraal wordt een totaal onverstaanbaar bericht omgeroepen (de geluidsinstallatie in de 800 stellen werkt meer niet dan wel).
Na aankomst in A-C nogmaals een bericht, nu wel verstaanbaar, dat het eerste stel 844 wordt afgekoppeld daar en iedereen verzocht wordt zich naar de andere 2 stellen achteraan te begeven.
Hop, iedereen verhuisd.
Enkele ogenblikken later een mededeling in die 2 andere stellen dat dit toch niet de trein is naar Jambes maar een L-trein die later vertrekt en iedereen verzocht wordt zich opnieuw naar stel 844 te begeven.
Dus alle reizigers die normaal in 10 rijtuigen zitten nu in 4 rijtuigen gepropt !
Zelfs een kudde varkens wordt comfortabeler vervoerd.
844 is uiteindelijk kunnen vertrekken en geen enkele uitleg onderweg door de franstalige boordchef die nauwelijks Nederlands kon.
In Berchem chaotische toestanden omdat nog tientallen reizigers erbij wilden en moesten blijven staan op het perron.
Hoe is dit toch in godsnaam mogelijk ?
En dan doet men een campagne voor meer hoffelijkheid bij de reizigers!
Re: Veevervoer Antwerpen-Brussel
Dat is Vlamingkje pesten les 3 in het boek dat CdH en PS samen uitbrachten vorig jaarAdler schreef:Wat ik deze morgen heb meegemaakt op IR3330 Essen-Jambes tart weer elke verbeelding.
Deze trein was zoals gewoonlijk samengesteld uit 10 rijtuigen ( twee 800's en een klassiek).
Kort voor aankomst in Antwerpen-Centraal wordt een totaal onverstaanbaar bericht omgeroepen (de geluidsinstallatie in de 800 stellen werkt meer niet dan wel).
Na aankomst in A-C nogmaals een bericht, nu wel verstaanbaar, dat het eerste stel 844 wordt afgekoppeld daar en iedereen verzocht wordt zich naar de andere 2 stellen achteraan te begeven.
Hop, iedereen verhuisd.
Enkele ogenblikken later een mededeling in die 2 andere stellen dat dit toch niet de trein is naar Jambes maar een L-trein die later vertrekt en iedereen verzocht wordt zich opnieuw naar stel 844 te begeven.
Dus alle reizigers die normaal in 10 rijtuigen zitten nu in 4 rijtuigen gepropt !
Zelfs een kudde varkens wordt comfortabeler vervoerd.
844 is uiteindelijk kunnen vertrekken en geen enkele uitleg onderweg door de franstalige boordchef die nauwelijks Nederlands kon.
In Berchem chaotische toestanden omdat nog tientallen reizigers erbij wilden en moesten blijven staan op het perron.
Hoe is dit toch in godsnaam mogelijk ?
En dan doet men een campagne voor meer hoffelijkheid bij de reizigers!
Re: Veevervoer Antwerpen-Brussel
Dat heeft er nu is niks mee te maken ze, op het stuk tussen brussel en nijvel zat die trein waarschijnlijk juist even vol...Gregske schreef:Dat is Vlamingkje pesten les 3 in het boek dat CdH en PS samen uitbrachten vorig jaar
Re: Veevervoer Antwerpen-Brussel
hetzelfde heb ik meegemaakt met de L-trein tusse antwerpen en roosendaal, met school. Op men school in kalmthout zaten we zowat met 100 man op de trein elke dag, eerst met 2 stellen (10 rijtuigen) en dan laten maar 1, dus proppen. Heb ik eens vriendelijk naar de ombudsman voor geschreven maar ja, na enig onderzoek gaven ze toe dat er een lichte overbezetting was. Maar er werd niets aan gedaanAdler schreef:Wat ik deze morgen heb meegemaakt op IR3330 Essen-Jambes tart weer elke verbeelding.
Deze trein was zoals gewoonlijk samengesteld uit 10 rijtuigen ( twee 800's en een klassiek).
Kort voor aankomst in Antwerpen-Centraal wordt een totaal onverstaanbaar bericht omgeroepen (de geluidsinstallatie in de 800 stellen werkt meer niet dan wel).
Na aankomst in A-C nogmaals een bericht, nu wel verstaanbaar, dat het eerste stel 844 wordt afgekoppeld daar en iedereen verzocht wordt zich naar de andere 2 stellen achteraan te begeven.
Hop, iedereen verhuisd.
Enkele ogenblikken later een mededeling in die 2 andere stellen dat dit toch niet de trein is naar Jambes maar een L-trein die later vertrekt en iedereen verzocht wordt zich opnieuw naar stel 844 te begeven.
Dus alle reizigers die normaal in 10 rijtuigen zitten nu in 4 rijtuigen gepropt !
Zelfs een kudde varkens wordt comfortabeler vervoerd.
844 is uiteindelijk kunnen vertrekken en geen enkele uitleg onderweg door de franstalige boordchef die nauwelijks Nederlands kon.
In Berchem chaotische toestanden omdat nog tientallen reizigers erbij wilden en moesten blijven staan op het perron.
Hoe is dit toch in godsnaam mogelijk ?
En dan doet men een campagne voor meer hoffelijkheid bij de reizigers!
Re: Veevervoer Antwerpen-Brussel
Als dat niet zo is, zou men er goed aan doen om tweetalig personeel in te zetten. Je kunt personeel nl. ook opleiden.Shrek schreef:Dat heeft er nu is niks mee te maken ze, op het stuk tussen brussel en nijvel zat die trein waarschijnlijk juist even vol...Gregske schreef:Dat is Vlamingkje pesten les 3 in het boek dat CdH en PS samen uitbrachten vorig jaar
Ik vind meertaligheid bij federale organisaties primair in dit land. In Luxemburg en Zwitserland kan het wel, in Wallonnië niet.
Ja, die examens van Selor. Dat is een dijenkletser van jewelste.
Bij de MIVB moeten de bestuurders en co dat ook gaan afleggen. Gemiddeld gaat een Franstalige 8 à 9 keer (tijdens zijn uren!) dat examen afleggen tot hij er uiteindelijk doorsukkelt. Ik denk dat ie uiteindelijk dezelfde vragen als destijds met de tweede en de vijfde poging krijgt en dan zal het wel het antwoord zijn dat je de twee vorige keren niet hebt gekozen, hé.
Tussen de examens door werken die rustig voort, hé. Ontslagen word je daarvoor niet...
Je zou het eens op school moeten proberen: 8 keer een examen afleggen tot je uiteindelijk slaagt...
Bij de MIVB moeten de bestuurders en co dat ook gaan afleggen. Gemiddeld gaat een Franstalige 8 à 9 keer (tijdens zijn uren!) dat examen afleggen tot hij er uiteindelijk doorsukkelt. Ik denk dat ie uiteindelijk dezelfde vragen als destijds met de tweede en de vijfde poging krijgt en dan zal het wel het antwoord zijn dat je de twee vorige keren niet hebt gekozen, hé.
Tussen de examens door werken die rustig voort, hé. Ontslagen word je daarvoor niet...
Je zou het eens op school moeten proberen: 8 keer een examen afleggen tot je uiteindelijk slaagt...
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
ja en neen kunnen zeggen in het Nederlans is niveau 3Steven schreef:nochtans moeten ze slagen voor een examen niveau 2 nederlands bij selor, ik vraag me gewoon af hoe ze er door geraken
met misschien er bij is het niveau 2
Het is al jaren duidelijk dat de criteria voor tweetaligheid bij de walen duidelijk anders ligt dan bij de Vlamingen.
Dus nog een punt waarbij het zuiden in de zakken zit van de mensen van het noorden in ons gezegend land
Ik heb 2 jaar geleden verschillende brieven geschreven naar de klantendienst om te vragen hoe het mogelijk is dat op de IR-lijn Essen-Jambes vanaf Antwerpen franstalige TBGs aan boord komen met zo een gebrekkige kennis van het Nederlands.Steven schreef:nochtans moeten ze slagen voor een examen niveau 2 nederlands bij selor, ik vraag me gewoon af hoe ze er door geraken
Omdat ik telkens een afwijkend antwoord kreeg, heb ik uiteindelijk naar de ombudsman geschreven.
Toen heeft de klantendienst van de NMBS geantwoord aan de ombudsman dat er inderdaad een probleem was, met allerlei uitvluchten zoals een achterstand in de taalcursussen. Ze hebben in dat antwoord zelfs toegegeven dat dit een veiligheidsprobleem stelde omdat die mensen in geval van nood zich niet verstaanbaar kunnen maken.
Na 2 jaar is er nog steeds niets veranderd. De meeste kunnen nauwelijks de standaardzinnen verstaanbaar uitspreken, zoals de namen van de stations. Laat staan dat ze zelf zinnen zouden kunnen formuleren als er zich iets zou voordoen.
Ik heb nochtans al gehoord dat het Frans examen voor de nederlandstaligen heel zwaar is.
Dus terug 2 maten en gewichten.
Eerlijk gezegd heb ik nog maar zeer zelden meegemaakt dat een TBG niet voldoende Nederlands kan. Soms spreken ze bepaalde stationsnamen verkeerd uit, maar is dat nu echt zo belangrijk? Je begrijpt wat ze zeggen en in geval van nood kunnen ze zich goed genoeg verstaanbaar maken.
Sommige mensen hier mogen wel eens wat respect opbrengen voor hun al dan niet anderstalige medemensen...
Sommige mensen hier mogen wel eens wat respect opbrengen voor hun al dan niet anderstalige medemensen...