Veevervoer Antwerpen-Brussel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Veevervoer Antwerpen-Brussel

Bericht door Adler »

Wat ik deze morgen heb meegemaakt op IR3330 Essen-Jambes tart weer elke verbeelding.
Deze trein was zoals gewoonlijk samengesteld uit 10 rijtuigen ( twee 800's en een klassiek).
Kort voor aankomst in Antwerpen-Centraal wordt een totaal onverstaanbaar bericht omgeroepen (de geluidsinstallatie in de 800 stellen werkt meer niet dan wel).
Na aankomst in A-C nogmaals een bericht, nu wel verstaanbaar, dat het eerste stel 844 wordt afgekoppeld daar en iedereen verzocht wordt zich naar de andere 2 stellen achteraan te begeven.
Hop, iedereen verhuisd.
Enkele ogenblikken later een mededeling in die 2 andere stellen dat dit toch niet de trein is naar Jambes maar een L-trein die later vertrekt en iedereen verzocht wordt zich opnieuw naar stel 844 te begeven.
Dus alle reizigers die normaal in 10 rijtuigen zitten nu in 4 rijtuigen gepropt !
Zelfs een kudde varkens wordt comfortabeler vervoerd.
844 is uiteindelijk kunnen vertrekken en geen enkele uitleg onderweg door de franstalige boordchef die nauwelijks Nederlands kon.
In Berchem chaotische toestanden omdat nog tientallen reizigers erbij wilden en moesten blijven staan op het perron.
Hoe is dit toch in godsnaam mogelijk ?
En dan doet men een campagne voor meer hoffelijkheid bij de reizigers!
Gregske

Re: Veevervoer Antwerpen-Brussel

Bericht door Gregske »

Adler schreef:Wat ik deze morgen heb meegemaakt op IR3330 Essen-Jambes tart weer elke verbeelding.
Deze trein was zoals gewoonlijk samengesteld uit 10 rijtuigen ( twee 800's en een klassiek).
Kort voor aankomst in Antwerpen-Centraal wordt een totaal onverstaanbaar bericht omgeroepen (de geluidsinstallatie in de 800 stellen werkt meer niet dan wel).
Na aankomst in A-C nogmaals een bericht, nu wel verstaanbaar, dat het eerste stel 844 wordt afgekoppeld daar en iedereen verzocht wordt zich naar de andere 2 stellen achteraan te begeven.
Hop, iedereen verhuisd.
Enkele ogenblikken later een mededeling in die 2 andere stellen dat dit toch niet de trein is naar Jambes maar een L-trein die later vertrekt en iedereen verzocht wordt zich opnieuw naar stel 844 te begeven.
Dus alle reizigers die normaal in 10 rijtuigen zitten nu in 4 rijtuigen gepropt !
Zelfs een kudde varkens wordt comfortabeler vervoerd.
844 is uiteindelijk kunnen vertrekken en geen enkele uitleg onderweg door de franstalige boordchef die nauwelijks Nederlands kon.
In Berchem chaotische toestanden omdat nog tientallen reizigers erbij wilden en moesten blijven staan op het perron.
Hoe is dit toch in godsnaam mogelijk ?
En dan doet men een campagne voor meer hoffelijkheid bij de reizigers!
Dat is Vlamingkje pesten les 3 in het boek dat CdH en PS samen uitbrachten vorig jaar :twisted:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Veevervoer Antwerpen-Brussel

Bericht door Shrek »

Gregske schreef:Dat is Vlamingkje pesten les 3 in het boek dat CdH en PS samen uitbrachten vorig jaar :twisted:
Dat heeft er nu is niks mee te maken ze, op het stuk tussen brussel en nijvel zat die trein waarschijnlijk juist even vol...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Veevervoer Antwerpen-Brussel

Bericht door Robin »

Adler schreef:Wat ik deze morgen heb meegemaakt op IR3330 Essen-Jambes tart weer elke verbeelding.
Deze trein was zoals gewoonlijk samengesteld uit 10 rijtuigen ( twee 800's en een klassiek).
Kort voor aankomst in Antwerpen-Centraal wordt een totaal onverstaanbaar bericht omgeroepen (de geluidsinstallatie in de 800 stellen werkt meer niet dan wel).
Na aankomst in A-C nogmaals een bericht, nu wel verstaanbaar, dat het eerste stel 844 wordt afgekoppeld daar en iedereen verzocht wordt zich naar de andere 2 stellen achteraan te begeven.
Hop, iedereen verhuisd.
Enkele ogenblikken later een mededeling in die 2 andere stellen dat dit toch niet de trein is naar Jambes maar een L-trein die later vertrekt en iedereen verzocht wordt zich opnieuw naar stel 844 te begeven.
Dus alle reizigers die normaal in 10 rijtuigen zitten nu in 4 rijtuigen gepropt !
Zelfs een kudde varkens wordt comfortabeler vervoerd.
844 is uiteindelijk kunnen vertrekken en geen enkele uitleg onderweg door de franstalige boordchef die nauwelijks Nederlands kon.
In Berchem chaotische toestanden omdat nog tientallen reizigers erbij wilden en moesten blijven staan op het perron.
Hoe is dit toch in godsnaam mogelijk ?
En dan doet men een campagne voor meer hoffelijkheid bij de reizigers!
hetzelfde heb ik meegemaakt met de L-trein tusse antwerpen en roosendaal, met school. Op men school in kalmthout zaten we zowat met 100 man op de trein elke dag, eerst met 2 stellen (10 rijtuigen) en dan laten maar 1, dus proppen. Heb ik eens vriendelijk naar de ombudsman voor geschreven maar ja, na enig onderzoek gaven ze toe dat er een lichte overbezetting was. Maar er werd niets aan gedaan :cry:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gregske

Re: Veevervoer Antwerpen-Brussel

Bericht door Gregske »

Shrek schreef:
Gregske schreef:Dat is Vlamingkje pesten les 3 in het boek dat CdH en PS samen uitbrachten vorig jaar :twisted:
Dat heeft er nu is niks mee te maken ze, op het stuk tussen brussel en nijvel zat die trein waarschijnlijk juist even vol...
Als dat niet zo is, zou men er goed aan doen om tweetalig personeel in te zetten. Je kunt personeel nl. ook opleiden.
Ik vind meertaligheid bij federale organisaties primair in dit land. In Luxemburg en Zwitserland kan het wel, in Wallonnië niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

nochtans moeten ze slagen voor een examen niveau 2 nederlands bij selor, ik vraag me gewoon af hoe ze er door geraken
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Ze zijn meestal gewoon te tam voor nederlands te spreken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Nekvin schreef:Ze zijn meestal gewoon te tam voor nederlands te spreken
tam is een verkeerd woord, ze hebben in meeste gevallen gewoon iets te weinig kennis en velen hebben tov van het Nederlands de houding van minderwaardig. wat minderwaardig is daar steek je dan best niet te veel tijd in.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Ja, die examens van Selor. Dat is een dijenkletser van jewelste.

Bij de MIVB moeten de bestuurders en co dat ook gaan afleggen. Gemiddeld gaat een Franstalige 8 à 9 keer (tijdens zijn uren!) dat examen afleggen tot hij er uiteindelijk doorsukkelt. Ik denk dat ie uiteindelijk dezelfde vragen als destijds met de tweede en de vijfde poging krijgt en dan zal het wel het antwoord zijn dat je de twee vorige keren niet hebt gekozen, hé.

Tussen de examens door werken die rustig voort, hé. Ontslagen word je daarvoor niet...

Je zou het eens op school moeten proberen: 8 keer een examen afleggen tot je uiteindelijk slaagt...
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Steven schreef:nochtans moeten ze slagen voor een examen niveau 2 nederlands bij selor, ik vraag me gewoon af hoe ze er door geraken
ja en neen kunnen zeggen in het Nederlans is niveau 3
met misschien er bij is het niveau 2
Het is al jaren duidelijk dat de criteria voor tweetaligheid bij de walen duidelijk anders ligt dan bij de Vlamingen.
Dus nog een punt waarbij het zuiden in de zakken zit van de mensen van het noorden in ons gezegend land
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Steven schreef:nochtans moeten ze slagen voor een examen niveau 2 nederlands bij selor, ik vraag me gewoon af hoe ze er door geraken
Ik heb 2 jaar geleden verschillende brieven geschreven naar de klantendienst om te vragen hoe het mogelijk is dat op de IR-lijn Essen-Jambes vanaf Antwerpen franstalige TBGs aan boord komen met zo een gebrekkige kennis van het Nederlands.
Omdat ik telkens een afwijkend antwoord kreeg, heb ik uiteindelijk naar de ombudsman geschreven.
Toen heeft de klantendienst van de NMBS geantwoord aan de ombudsman dat er inderdaad een probleem was, met allerlei uitvluchten zoals een achterstand in de taalcursussen. Ze hebben in dat antwoord zelfs toegegeven dat dit een veiligheidsprobleem stelde omdat die mensen in geval van nood zich niet verstaanbaar kunnen maken.
Na 2 jaar is er nog steeds niets veranderd. De meeste kunnen nauwelijks de standaardzinnen verstaanbaar uitspreken, zoals de namen van de stations. Laat staan dat ze zelf zinnen zouden kunnen formuleren als er zich iets zou voordoen.
Ik heb nochtans al gehoord dat het Frans examen voor de nederlandstaligen heel zwaar is.
Dus terug 2 maten en gewichten.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Het zou snel opgelost zijn voor mij. Steevast opstappen zonder ticket, die TBG opzoeken en veel moeilijke woorden gebruiken om duidelijk te maken dat je een ticket nodig hebt. Het zal snel gepiept zijn.... en jij rijdt gratis.... :wink:
Gregske

Bericht door Gregske »

Ik praat nooit Frans op de trein, zelfs op de lijn Liège-Lille. 8)
Ik stel me gewoon keihard op, en dan kan men plots wel Nederlands.
Vlamingen stellen zich gewoon veel te zacht op tegen het sluipend gif. :cry:
Gregske

Bericht door Gregske »

Steven schreef:nochtans moeten ze slagen voor een examen niveau 2 nederlands bij selor, ik vraag me gewoon af hoe ze er door geraken
Denk je dat die PS-cultuur niet meer bestaat? Die beschermen elkaar gewoon op vertoon van je partijlidkaart. :roll:
Wover

Bericht door Wover »

Eerlijk gezegd heb ik nog maar zeer zelden meegemaakt dat een TBG niet voldoende Nederlands kan. Soms spreken ze bepaalde stationsnamen verkeerd uit, maar is dat nu echt zo belangrijk? Je begrijpt wat ze zeggen en in geval van nood kunnen ze zich goed genoeg verstaanbaar maken.

Sommige mensen hier mogen wel eens wat respect opbrengen voor hun al dan niet anderstalige medemensen...
Plaats reactie