Torhout/Beernem: Rolstoelgebruiker tweemaal niet geholpen in

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Torhout/Beernem: Rolstoelgebruiker tweemaal niet geholpen in

Bericht door Asterix »

Rolstoelgebruiker tweemaal niet geholpen in station

TORHOUT/BEERNEM - Een Torhoutse rolstoelgebruiker is boos op de NMBS. In Torhout werd hij niet van de trein geholpen omdat het na 21 uur was en in Beernem kon hij niet uitstappen omdat er geen laadbrug was.

Nicolas Sergeant (31) woont op de gelijkvloerse verdieping van een appartement in de Ravenhofstraat en is sinds zijn geboorte aan een rolstoel gekluisterd. Op 16 augustus nam hij de trein naar Deinze voor een familiebezoek. 'Bij mijn vertrek in Torhout had ik uitdrukkelijk gezegd dat ik 's avonds zou terugkeren. Tijdens mijn terugreis kreeg ik in het station van Deinze te horen dat ze mij in Torhout niet meer van de trein zouden kunnen helpen omdat het al te laat was. Blijkbaar kan je er als rolstoelgebruiker maar tot 21uur geholpen worden. Toen ik dreigde naar de pers te stappen, hebben ze mij daar tegen hun zin toch geholpen.'

Enkele weken later nam Nicolas de trein naar Beernem. 'In Brugge vroegen ze mij warempel of ik kon lopen, want anders zouden ze mij in Beernem niet kunnen helpen. Het station beschikt daar blijkbaar niet over een laadbrug. Dat kan toch niet? Als rolstoelgebruiker heb ik toch ook het recht om de laatste trein te nemen en op en af te stappen waar ik wil?'

Grote investeringskost

'We vragen de rolstoelgebruikers om op voorhand het station te verwittigen', verduidelijkt woordvoerder Geert Dierckx van de NMBS. 'Normaal is er dan iemand om te helpen, maar blijkbaar is er in Torhout iets misgelopen. Ondanks onze aandacht voor de minder mobiele reizigers is het inderdaad zo dat niet alle stations voldoende zijn aangepast. Wegens de grote investeringskost hebben we slechts een deel van de stations met een laadbrug uitgerust. In onze folders vragen we de rolstoelgebruiker om hiermee rekening te houden. Waar we de stations moderniseren houden we trouwens maximaal rekening met de minder mobiele treinreiziger.' (aft)
BRON: HNB
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Stationsinfo Beernem
Aanwezigheid personeel voor het onthaal van reizigers met beperkte mobiliteit : Geen personeel aanwezig.
En er is enkel een laag perron. Geen mobiele oprijhelling en zo.

En hier de info voor Torhout.
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Niet geloven die info over stations. Voor Antwerpen-centraal is er personeel tot 0u45, maar eens de loketten gesloten zijn is er wel niemand meer te bereiken.
Laatst gewijzigd door Stijn014 op 18 okt 2007, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Bericht door HLE 2302 »

tjah,
het moet mogelijk blijven ook hé,
in dit station is er zo geen platform voor rostoel gebruikers, erger nog is dat het een laag perron is, de hooftwachters kunnen ook niet alles !,
2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Patrick schreef:Stationsinfo Beernem
Aanwezigheid personeel voor het onthaal van reizigers met beperkte mobiliteit : Geen personeel aanwezig.
En er is enkel een laag perron. Geen mobiele oprijhelling en zo.

En hier de info voor Torhout.
Is de NMBS van plan op termijn alle perrons op een bepaalde standaard hoogte te brengen? Als men de perrons op alle stopplaatsen op een standaard hoogte brengt, en men voor aangepast materiaal zorgt kan een rolstoelgebruiker zonder hulp in en uit rollen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Als je de deurbreedte van een MS 96 of gewoon al de structuur van deuropening van een (gerenoveerd) klassiekje ziet, vrees ik dat ze nog lang gaan mogen wachten...
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Jeroen schreef:Als je de deurbreedte van een MS 96 of gewoon al de structuur van deuropening van een (gerenoveerd) klassiekje ziet, vrees ik dat ze nog lang gaan mogen wachten...
De deur van een MS96 is in principe breed genoeg, maar MS96 is niet het probleem. Dat is materiaal voor IC verbindigen, en IC zouden in principe niet op onbemande stations horen te stoppen.

Stoptreinen op een manier toegankelijk maken dat een rolstoelgebruiker zonder hulp aan boord kan is iets waar in al de omringende landen werk van gemaakt wordt. Waarom in België niet?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Ik denk dat je ginder in Bremgarten wat de voeling met de Belgische spoorwegen bent verloren. :wink:

MS 96 stopt even goed in kleinere stations, denken we maar aan Borgloon, Sint-Truiden, De Panne. Het zijn de eerste stations die mij binnenflitsen. Daarenboven begint de trap in een MS96 af te dalen reeds IN de wagen dus de deurbreedte is eigenlijk nog het minste. Ik had het iets verkeerd uitgedrukt.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Al die voorzieningen voor rolstoelgebruikers in grote stations zijn eigenlijk maar een doekje voor het bloeden. Als men toegankelijk wilt/moet zijn dan moet dit in elke halte mogelijk zijn. Tenzij rolstoelgebruikers alleen maar wonen in de buurt van IC-stations. :roll:

Dat gaat volgens mij nog twintig tot dertig jaar duren (minstens) alvorens je kan spreken van echt "openbaar" vervoer. In de veronderstelling dat nieuw GEN-materieel rolstoelliften gaat krijgen, wat ik sterk betwijfel.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Jeroen schreef:Ik denk dat je ginder in Bremgarten wat de voeling met de Belgische spoorwegen bent verloren. :wink:

MS 96 stopt even goed in kleinere stations, denken we maar aan Borgloon, Sint-Truiden, De Panne. Het zijn de eerste stations die mij binnenflitsen. Daarenboven begint de trap in een MS96 af te dalen reeds IN de wagen dus de deurbreedte is eigenlijk nog het minste. Ik had het iets verkeerd uitgedrukt.
Wat doet de Panne in dat rijtje? Zomerritten daargelaten komen er in dit station geen 96's, en het is een bemand station.

BDJ
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Dietrich schreef: Dat gaat volgens mij nog twintig tot dertig jaar duren (minstens) alvorens je kan spreken van echt "openbaar" vervoer. In de veronderstelling dat nieuw GEN-materieel rolstoelliften gaat krijgen, wat ik sterk betwijfel.
Rolstoelliften zijn nergens voor nodig. Wat je gewoon doet is de peronhoogte standaardiseren en materieel met een lage instap gebruiken.

in Zwitserland is men bijvoorbeeld bezig met alle perons op 55 cm hoogte te brengen. Dat betekent oa. dat een rolstoelgebruiker zonder hulp in een IC2000 rijtuig naar binnen kan rollen. Idem voor nieuw stoptrein materieel zoals de Flirt, de Nina en de nieuw dubbeldekkers voor de S-Bahn van Zürich.
Verder zijn sommige oudere treinstellen van aangepaste tussenrijtuigen voorzien.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Jeroen schreef:Ik denk dat je ginder in Bremgarten wat de voeling met de Belgische spoorwegen bent verloren. :wink:
Tja, ik probeer dat een beetje te vermijden door hier mee te diskussiëren. :)
En ik kom toch nog vaak genoeg naar de Vlaanders.
MS 96 stopt even goed in kleinere stations, denken we maar aan Borgloon, Sint-Truiden, De Panne. Het zijn de eerste stations die mij binnenflitsen. Daarenboven begint de trap in een MS96 af te dalen reeds IN de wagen dus de deurbreedte is eigenlijk nog het minste. Ik had het iets verkeerd uitgedrukt.

Wat ik bedoel is dat materieel waar een rolstoelgebruiker niet alleen in/uit geraakt enkel zou gebruikt mogen worden voor treinen die enkel stoppen in stations waar personeel aanwezig is.
Dat betekent wel dat men iets strikter de IC/IR/L trein hiërarchie moet handhaven.
Dat laat dan toe om voorlopig niks aan de MS96 en I11 rijtuigen te doen. Men kan dan wel bij het bestellen van nieuw materiaal voor de stoptreinen er voor zorgen dat dat wel toegankelijk is.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

K V B schreef:Rolstoelliften zijn nergens voor nodig. Wat je gewoon doet is de peronhoogte standaardiseren en materieel met een lage instap gebruiken.

in Zwitserland is men bijvoorbeeld bezig met alle perons op 55 cm hoogte te brengen. Dat betekent oa. dat een rolstoelgebruiker zonder hulp in een IC2000 rijtuig naar binnen kan rollen. Idem voor nieuw stoptrein materieel zoals de Flirt, de Nina en de nieuw dubbeldekkers voor de S-Bahn van Zürich.
Verder zijn sommige oudere treinstellen van aangepaste tussenrijtuigen voorzien.
Hoge perrons = zeldzaam in België. Ga maar eens na op het totaal aantal stations en haltes hoeveel er zijn met hoge perrons. Ik passeer er elke dag 11 (waarvan 3 IC-stations) en daarvan is er eentje met hoge perrons (alleen geraak je amper op de perrons zonder de nodige verwittigde hulp, want de liften zijn niet publiek).

Voor het GEN zouden al de stopplaatsen hoge perrons moeten hebben, maar het zal een mirakel wezen als dit op tijd gebeurt. En buiten het GEN zijn er nog honderden verouderde haltes.

Daarnaast stel ik mij de vraag of die treinstellen voor het GEN wel degelijk zo dicht tegen de perronboord zullen komen. Eens er een afstand van 10 cm is kan het al moeilijk worden.

Dus mijn vermoeden blijft, gaat waarschijnlijk nog vele decennia duren alvorens de trein echt voor mindervaliden bruikbaar is. Denk dat menig mindervalide persoon die eens de trein nam zal bevestigen dat het in de praktijk niet te doen is, zeker niet op reguliere basis.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Jeroen schreef:Ik denk dat je ginder in Bremgarten wat de voeling met de Belgische spoorwegen bent verloren. :wink:

MS 96 stopt even goed in kleinere stations, denken we maar aan Borgloon, Sint-Truiden, De Panne. Het zijn de eerste stations die mij binnenflitsen.
[Off topic, maar ik kon het niet laten!] Sommige mensen die in België wonen zijn blijkbaar ook wel een beetje de voeling met de Belgische spoorwegen verloren ... In Borgloon ligt er al jaren geen spoor meer; sinds de jaren '60 (klik hier maar) heeft er geen trein meer gereden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

voor het gen is men ni van plan hoge perrons te plaatsen, maar VERhoogde perrons, het gaat dus om de bewuste tussenmaat van perrons die men al op vele kleinere stopplaatsen ziet opduiken als men er aan vernieuwing doet, merchtem heeft er zo onder meer al gekregen sinds daar aan renovatie is gedaan (als enigste op heel L60 tot nu toe), andere plaatsen zoals angleur, Chenée, Bierges-Walibi zijn van die plaatsen waar men deze hoogte heeft toegepast.
Plaats reactie