ACOD Spoor staakt een uur lang op 26/10

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
RIDCO

Bericht door RIDCO »

'k ben eens benieuwd of die private spoorwegonderneming geen deurwaarder of advokaat zal inschakelen
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

RIDCO schreef:'k ben eens benieuwd of die private spoorwegonderneming geen deurwaarder of advokaat zal inschakelen
Hangt ervan af staakt Infrabel ook ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
RIDCO schreef:'k ben eens benieuwd of die private spoorwegonderneming geen deurwaarder of advokaat zal inschakelen
Hangt ervan af staakt Infrabel ook ?
bij infrabel geen staking
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Steven schreef: bij infrabel geen staking
dus als de nmbs over x aantal jaren, na de vrijmaking van het binnenlands verkeer nog eens staakt neemt de concurrentie het gewoon even over? :P
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
Steven schreef: bij infrabel geen staking
dus als de nmbs over x aantal jaren, na de vrijmaking van het binnenlands verkeer nog eens staakt neemt de concurrentie het gewoon even over? :P
Nee want dan rijden er op alle lijnen niet noodzakelijk twee maatschappijen.

Zij worden vergund... dus op de meeste lijnen slechts één firma... Soms op overlappende lijnen twee of drie.
RIDCO

Bericht door RIDCO »

De seinhuizen moeten inderdaad geen concurrentie vrezen, en zij zullen dus (voorlopig) wel aan de kant blijven staan. Maar als de techniek de komende jaren nog vooruitgang boekt, zal dat ook gevolgen hebben voor het personeel van Infrabel.

De private aannemers voor onderhoud en vernieuwing van de infrastructuur zijn ook meer en meer zichtbaar op het terrein.

Dus wellicht komt iedereen aan de beurt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

ACV ondersteunt spooractie van vrijdag niet

De christelijke vakbond ACV-Transcom steunt de aangekondigde acties vrijdag bij het spoor niet. De socialistische spoorvakbond ACOD Spoor heeft haar leden opgeroepen om vrijdag een uur het werk neer te leggen uit protest tegen de mogelijke invoering van een minimumdienstverlening bij het openbaar vervoer bij stakingen. Door de actie zal het treinverkeer wellicht heel de dag gehinderd worden.

De actie krijgt geen steun van de christelijke vakbond ACV-Transcom. "We zien geen aanleiding om vrijdag actie te voeren. De regeringsonderhandelaars hebben beslist de discussie over de minimale dienstverlening door te schuiven naar een overleg met de vakbonden. Laat ons dat overleg afwachten", klinkt het. Bij de christelijke vakbond loopt wel al een tijdje een interne bevraging over de zaak. De resultaten daarvan worden binnenkort verwacht. Toch blijft ook ACV-Transcom net als ACOD Spoor fel gekant tegen de invoering van een minimale dienstverlening en tegen een inperking van het stakingsrecht. (belga/svm)
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Shrek schreef:
Steven schreef: bij infrabel geen staking
dus als de nmbs over x aantal jaren, na de vrijmaking van het binnenlands verkeer nog eens staakt neemt de concurrentie het gewoon even over? :P
Zo simpel ligt het natuurlijk niet: Bewustwording en eendracht maken binnen dezelfde beroepscategorien, DAAR zal het op aankomen. Bestuurders bijvoorbeeld zullen steeds meer 1 front vormen, dat zie je nu al aan stijgend aantal TB's die kiezen voor een specifieke bestuurdersvakbond (ovs)

De natte dromen van ultraliberalen zullen NIET uitkomen!! NO PASARAN!

Nijdige en militante doch ook vriendelijke groet
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

FLV-FGSP schreef:
Bartjedj schreef:Toevallig weer op vrijdag. Ze willen de reizigers absoluut niet treffen, hoor :?
En ze willen momenteel nog geen uur noemen....

Dat de nmbs eens UURregelingen opmaakt en noemtvoor het rijdend personeel alstublieft. Neem de proef op de som beste mensen: wie die niet bij de spoorweg werkt weet al of hij verlof heeft met de kerst en nieuwjaarsperiode? Juist ja, UP YOURS, onwetenden!
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

stefanic schreef:Digneffe heeft nogal een absurde logica:
'We zullen eens een uurke staken om te tonen hoe alles zal verlopen als we een hele dag staken'.
En wegens het niet geoorloofd zijn van het plaatsen van een hele resem vuile woorden stop ik hier mijn post. Ik ben effe beschaamd om zelf bij de spoorwegen te werken en ben zeer blij dat ik niet bij die vakbond aangesloten ben.
Stefan

Beste,

U hoeft niet steeds 100 procent akkoord te zijn om u toch aan te sluiten... Daarvoor dient collegialiteit namelijk: u steunt een collega om zelf ook een stuk van de koek te kunne krijgen.... Nu zult u dit (eventueel) krijgen zonder zelf actie te voeren en door aan de zijlijn te blijven staan, das ook een manier natuurlijk... MAAR niet de mijne
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

dentheo schreef:
RIDCO schreef:De concurrentie zal weer lachen....
Concurrentie is NIET toegelaten , die deur zal traffic control wel toedoen.

Daar is het ten slotte voor gemaakt....
Traffic control is tenminste WEL collegiaal.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

stefanic schreef:Digneffe heeft nogal een absurde logica:
'We zullen eens een uurke staken om te tonen hoe alles zal verlopen als we een hele dag staken'.
En wegens het niet geoorloofd zijn van het plaatsen van een hele resem vuile woorden stop ik hier mijn post. Ik ben effe beschaamd om zelf bij de spoorwegen te werken en ben zeer blij dat ik niet bij die vakbond aangesloten ben.
Stefan
Gelukkig nog iemand met verstand bij de NMBS.
Dat men staakt voor meer loon of tegen agressie zou ik nog kunnen begrijpen, maar dat men staakt tegen iets dat helemaal nog niet beslist is en omdat men mogelijks in de toekomst zou kunnen gevraagd worden om te komen werken is totaal onbegrijpelijk.
Het is echt zielig als men maar zoveel motivatie heeft om te werken dat men elke onnozele reden om te staken aanneemt.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Adler schreef:
stefanic schreef:Digneffe heeft nogal een absurde logica:
'We zullen eens een uurke staken om te tonen hoe alles zal verlopen als we een hele dag staken'.
En wegens het niet geoorloofd zijn van het plaatsen van een hele resem vuile woorden stop ik hier mijn post. Ik ben effe beschaamd om zelf bij de spoorwegen te werken en ben zeer blij dat ik niet bij die vakbond aangesloten ben.
Stefan
Gelukkig nog iemand met verstand bij de NMBS.
Dat men staakt voor meer loon of tegen agressie zou ik nog kunnen begrijpen, maar dat men staakt tegen iets dat helemaal nog niet beslist is en omdat men mogelijks in de toekomst zou kunnen gevraagd worden om te komen werken is totaal onbegrijpelijk.
Het is echt zielig als men maar zoveel motivatie heeft om te werken dat men elke onnozele reden om te staken aanneemt.
Zoiets heet strategie Adler, denk ik dan. Ik zeg niet dat ik altijd 100 procent akkoord ga met wat men beslist aan de top, maar op een bepaald moment moet je een beslissing (in dit geval 1 uur staken) rechtlijnig gaan uitvoeren. Anders krijg je chaos in hetgeen je wil bereiken en dat is: opkomen voor personeelsbelangen, punt.

De zeurpiet uithangen op een forum is wel heel erg gemakkelijk vind ik.

Neem de proef op de som in uw eigen werk (ik ga er nu eventjes van uit dat je zelf niet bij de spoorweg werkt) en denk eens na hoe je iets wilt veranderen op uw werk dat u tegenstaat... De spoorweg is openbaar, logisch dat er altijd zoveel tegenwind komt.

Mvg
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Bericht door stefanic »

Beste Miljaarde, collega(?),
(tof he, zo anoniem op 't forum rondhossen)
Zoals Adler al aanhaalde:
Staken voor iets dat nog niet beslist is is er erg over. Ik ben absoluut voor collegialiteit, maar in dit geval wordt veel te vroeg veel te erg gereageerd.
Eerst PRATEN, en constructief disscusieren om tot een oplossing te komen. En DAARNA, als de heren die de beslissingen nemen geen oor hebben naar GOEDE argumenten van de vakbonden, kunt ge nog altijd naar hardere maatregelen grijpen om uw argumenten wat kracht bij te zetten.

Maar nu is het: ze denken er nog maar over en 't is al patsboem. Dat mag, maar dan wel patsboem in het gezicht van degene die er nog maar aan durfde denken, en niet direct heel 't land platleggen, want zoals Digneffe al insinueerd: een uurke staken (maar allen op een ander uurke, want ze worden vrij gelaten) heeft net hetzelfde effect als 24u staken, en ik denk zelfs dat een 'propere' 24u-staking de volgende dag geen te grote gevolgen heeft ivm plaatsing van materieel.

Dus ik ben absoluut akkoord dat een en ander niet 'zomaar' door de spoorwegen moet aanvaard worden, maar niet direct het kanon bovenhalen als het met een gesprek kan opgelost worden.

Gij zit misschien veilig weg in een werkplaats of in een bestuurderscabine, ik zit elke dag tussen onze klanten (weliswaar op dat moment ook als klant). Ik voel me niet enkel verantwoordelijk voor de service die we aan de klanten geven, ik ben er evengoed gebruiker van. Ik denk dat het trouwens zeer hoog tijd is dat we aan klantenBINDING doen ipv ze weg te pesten met onterechte stakingen. Anders kunnen we binnen een paar jaar onze boeken allemaal toedoen en zorgen anderen wel voor de openbare dienstverlening.
Stefan
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Miljaarde schreef:
dentheo schreef:
RIDCO schreef:De concurrentie zal weer lachen....
Concurrentie is NIET toegelaten , die deur zal traffic control wel toedoen.

Daar is het ten slotte voor gemaakt....
Traffic control is tenminste WEL collegiaal.
Als de NMBS staakt, en concurrenten willen de dienst overnemen, is het NIET aan TC om dat te verhinderen. TC moet de spoorinfrastructuur bewaken, niet militantje spelen.

Ik zeg NEEN tegen de vakbonden in het algemeen!

BDJ
Plaats reactie