Beneluxtrein verdwijnt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Beneluxtrein verdwijnt

Bericht door Asterix »

De Beneluxtrein via het huidige traject verdwijnt na de ingebruikneming van de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Antwerpen en Amsterdam. Dat blijkt uit een brief van de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings aan de Tweede Kamer.

Minister Eurlings (CDA) schreef een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer naar aanleiding van het onderzoek internationale treindiensten en Benelux. De bewindsman Eurlings acht het onverantwoord om nog een datum te noemen waarop de HSL in gebruik komt.

Streefdatum voor de opening van de HSL blijft wel oktober 2008. “Maar die datum staat nog steeds onder druk”, bekent Eurlings. Ingewijden vermoeden dat het zomer 2009 wordt.

Als oktober 2008 gehaald wordt, zullen eerst de Thalystreinen over de lijn gaan rijden. De startdatum van de Beneluxdienst via de HSL staat in de sterren geschreven. In mei 2004 bestelden de Nederlandse en Belgische Spoorwegen bij de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda 12 flitstreinen voor 250 km/u. Een investering van 62 miljoen euro. Drie van deze treinen werden door de NMBS besteld. De Italianen beloofden dat in april 2006 de eerste treinen beschikbaar zouden zijn voor proefritten en opleidingen. Het is nog altijd wachten op de eerste trein. Die moet vervolgens nog worden getest en gehomologeerd.

De huidige Benelux blijft minstens nog een jaar rijden. Vanaf 9 december 2007 wordt de Benelux ook in België een internationale trein en uit het binnenlandse aanbod gelicht. Gevolg is dat het aanbod wordt afgeslankt. Zo vertrekt de laatste trein naar Nederland al om 21.15u (nu 22.35u) uit Brussel.

Volgens minister Eurlings zou dit de toekomstige situatie voor het treinverkeer worden tussen Nederland en België na de ingebruikneming van de hogesnelheidslijn Antwerpen- Amsterdam.

- Thalys op het traject Amsterdam- Antwerpen-Brussel-Parijs
- Vervanging van de Benelux door nieuwe treindienst met nieuwe naam
- HST-shuttledienst tussen Den Haag en Rotterdam
- Ter vervanging van de huidige reismogelijkheid vanuit Zuid-Nederland (onder meer Dordrecht) naar Belgie wordt gepleit voor een treindienst Breda-Antwerpen via de HSL. Vooruitlopend op de tussen Belgie en Nederland afgesproken treindienst Den Haag-Brussel (met stop in Noorderkempen) wordt dan alvast het grensoverschrijdende gedeelte geboden. In Antwerpen is er aansluiting op de intercity naar en van Brussel.
- De stoptrein Roosendaal- Antwerpen blijft rijden zodat de reizigers uit Zeeland en de regio Roosendaal (2% van de huidige markt) hun verbinding met Antwerpen behouden. De reistijd wordt wel een kwartier langer.

In 2006 betrof de vervoermarkt tussen Nederland en België en Frankrijk samen ongeveer 3,5 miljoen reizen (twee richtingen samen) waarvan 1 miljoen reizen met Thalys. De overige reizen hebben betrekking op België. De reistijdverkorting door de HSL zal volgens NS Internationaal resulteren in 5,7 miljoen reizen in 2010. Een gemiddelde groei van 13% per jaar.

Herman Walter
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Niet echt een verrassing dat die verdwijnt he. Nog slechter aanbod, kan dat ? :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

dat is toch geen nieuws meer? als ze nu zouden afkomen met een homologatie voor reeks 28, een afwegerkte ansaldotrein of een thalys met etcs: dat zou pas nieuws zijn :P
FlyingDutchman

Bericht door FlyingDutchman »

:roll: :( :twisted:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Bericht door HLE 2302 »

ik wist het al en ik vind het schandalig !!! :cry:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gregske

Bericht door Gregske »

Waarom neem ik toch altijd die dekselse Toyota om naar Nederland te rijden? :roll: :lol:


Die stopt niet aan de grens, vraagt geen € 5,40 voor passage van een staatsgrens, heeft geen stringente uurregeling enz. enz.
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Als je dacht dat er in het Europa van vandaag geen grenzen meer zijn... Voor treinreizen geldt dat dus niet, hé.
super1500

Bericht door super1500 »

is het nu al geweten of NMBS de Benelux stuurstandrijtuigen zal overnemen of niet?
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dat wordt voer voor de pneumatische schaar.
Deze BDx kunnen enkel communiceren met de type 11, die naar HKM gaat.

BDJ
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Bartjedj schreef:Deze BDx kunnen enkel communiceren met de type 11, die naar HKM gaat.
Die BDxen zullen toch gerenoveerd moeten worden, dus kan men dan evengoed er een mux-installatie inzetten. Tegen dat die af zijn wordt reeks 18 volop geleverd en komen er dus genoeg 27Mux vrij voor ermee te rijden :P
rvdborgt
Berichten: 4348
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Bartjedj schreef:Dat wordt voer voor de pneumatische schaar.
Deze BDx kunnen enkel communiceren met de type 11, die naar HKM gaat.
Het zijn Bs'en :-) (er zit in ieder geval geen D in). Ik heb er al heel lang niets meer over gehoord; slopen was inderdaad het laatste plan. Vandaar dat ze ook geen renovatie van het interieur meer hebben gekregen.

Groetjes,
Rian
pietmol

Bericht door pietmol »

Bartjedj schreef: Deze BDx kunnen enkel communiceren met de type 11, die naar HKM gaat.

BDJ

en t12, t21 & t27

de hamvraag is eerder hoeveel NS voor deze rijtuigen nog wil krijgen?

Deze rijtuigen zijn zo'n 20 jaar (1986-1987) oud. Ze werden niet gerenoveerd toen NS de 'gewone' ICR-Benelux rijtuigen gerenoveerd heeft.
Actuele waarde van deze rijtuigen kan geschat worden op zo'n 35% van de nieuwwaarde (welke in 1986 tussen de 30 en 40 miljoen BEF zal bedragen hebben).
Dus realistisch gezien zouden deze rijtuigen nog tussen de 300.000 en 400.000 Euro waard zijn.

Mits ATB behouden blijft, zouden deze rijtuigen makkelijk gebruikt kunnen worden voor IR dienst(en) tussen Antwerpen en Roosendaal.


wat zijn de voornaamste tegenargumenten:
- kleine reeks van 11 rijtuigen, dit zou het onderhoud (& spare parts beheer) duurder kunnen maken (zelfs als onderhoud uitbesteed zou worden aan Nedtrain)
- extra opleiding (bediening van het rijtuig) voor treinpersoneel
- hoe zit het met de compatibiliteit (deurbediening, remmen, evt andere)met M4 (of I10 als men daar klassieke TD kabels instopt)?
- als men de rijtuigen nog langer dan 10 jaar wenst te gebruiken is renovatie noodzakelijk, wat een extra kost is [maar dit is tevens een voordeel, omdat men er dan een belgisch interieur kan instoppen (vb I10A interieur)]
Laatst gewijzigd door pietmol op 25 okt 2007, 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.
pietmol

Bericht door pietmol »

Shrek schreef: Die BDxen zullen toch gerenoveerd moeten worden, dus kan men dan evengoed er een mux-installatie inzetten. Tegen dat die af zijn wordt reeks 18 volop geleverd en komen er dus genoeg 27Mux vrij voor ermee te rijden :P
als je de klassieke stuurtafel vervangt, door een MUX stuurtafel (zoals in M6) dan vervalt eigenlijk een bijlangrijk voordeel voor een eventuele overname, nl het behouden van de waarde van de huidige stuurtafel.

als er naast de bestaande I11-BDX (die niet compatibel zijn met t27mux)behoefte is aan extra stuurstand-rijtuigen voor MUX l (voor gebruik met T27mux en M4/I10), kan je best ofwel nieuwe stuurstandrijtuigen bijkopen ofwel nog niet gerenoveerde M4-AD rijtuigen ombouwen (tijdens de renovatie) tot M4-ADXmux (dit laatste idee werd ooit geopperd door Bobby)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dat ze die rijtuigen maar snel schrappen. voor mij hoeven die echt ni langer op het belgische net te zien te zijn. heb er nu 6 jaar mee gereden.
voordeel = ruime stuurpost, airco, stuurpost van belgische locs

nadeel = slechte koplampen, remming, geen EP, slechte koplichten om ook nog maar iets mee te zien. serieuse kloppen in draaistel vooraan bij nemen van bepaalde wissels


ter info wat die remming bertreft, als je ander belgisch materieel gewoon bent dan remt een benelux slecht. De kleppen van die rijtuigen zijn van traag begrip als je het mij vraagt, bij een rembevel moeten die precies nadenken van wat hun te doen staan (niet letterlijk natuurlijk)
super1500

Bericht door super1500 »

pietmol schreef: ...nog niet gerenoveerde M4-AD rijtuigen ombouwen (tijdens de renovatie) tot M4-ADXmux
je zou ook M4-BD rijtuigen kunnen ombouwen tot M4-BDX

(M4-BD's zijn ondertussen wel allemaal gerenoveerd)



voordeel: er zou dan een duidelijk verschil zijn tussen mux (BDX) en niet-mux (ADX) stuurstandrijtuigen
Plaats reactie