Stootbuffers Antwerpen-Centraal

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Stootbuffers Antwerpen-Centraal

Bericht door Adler »

Op niveau -1 in Antwerpen-Centraal heeft men nu een heel modern type stootbuffers geplaatst van de firma Rawie uit Osnabrück.

Hier kan je een filmpje zien over deze stootbuffers.

Op niveau +1 bevinden zich nog steeds de enorme buffers uit 1903 van de firma Gebr. Gebauer (patent Hoppe).
Heeft er soms iemand technische gegevens over deze buffers ?

Zo een buffer moet in staat zijn om een enorme energie op te nemen.
Een trein van 2000t aan 10 km/h heeft bijvoorbeeld een kinetische energie van 7716 kJ.
Dat is dezelfde energie die vrijkomt als men een HLE 27 van 9,25m hoogte zou laten vallen.
Gerolf

Bericht door Gerolf »

Van die oude stootbuffers heb ik tekeningen.
Ik had die nieuwe ook al gezien. Lijken best knap, maar hoe werken ze? Dat fimpje maakt dat (voor mij toch) niet duidelijk.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Gerolf schreef: Ik had die nieuwe ook al gezien. Lijken best knap, maar hoe werken ze? Dat fimpje maakt dat (voor mij toch) niet duidelijk.
Voor zover ik het begrijp uit het filmpje zetten ze de kinetische energie om in wrijving door een stuk te verschuiven over de rails.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Bericht door Bordensteker »

Inderdaad. Hier staat de uitleg, in het Engels.
Daar staat men niet dagelijks bij stil.
Of ... juist wel, en dat is maar goed ook.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Bordensteker schreef: Of ... juist wel, en dat is maar goed ook.
Een enkele keer gaat het wel goed fout zoals een tijd geleden in Herentals toen een goederentrein niet meer op tijd kon stoppen en een diesellok door de stootbuffer katapulteerde waarbij deze op straat belandde.
Dat was wel een gewone niet beweegbare stootbuffer.
Ook in Den Haag Centraal is eens een trein door de buffer gereden geloof ik en in een winkel beland.
Laatst gewijzigd door Adler op 13 nov 2007, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

die dingen zijn ook maar voorzien tot een bepaalde snelheid, die zullen nooit ontworpen worden om een trein aan 40 km/u tegen te houden hoor. ik dacht dat ze voorzien waren tot een 10 km/u
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Steven schreef:die dingen zijn ook maar voorzien tot een bepaalde snelheid, die zullen nooit ontworpen worden om een trein aan 40 km/u tegen te houden hoor. ik dacht dat ze voorzien waren tot een 10 km/u
Inderdaad en zelfs bij 10 km/h zou ik niet graag in de buurt staan als er een trein van 2000 ton tegen rijdt.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Bericht door Bordensteker »

Een bijzonder aspect van zo’n modern stootjuk lijkt me dat er een enorme kracht komt op dat laatste stukje rails. Dat wil dus gewoon met trein en al mee gaan schuiven. Maar dat zit weer vast aan het spoor waar nu juist de te stoppen trein op rijdt, zodat juist bij een langere trein ook een langer stuk spoor onder een stevige verticale belasting minder makkelijk over het ballastbed kan schuiven. Dus heb je dan ook meer weerstand. Denk ik.
Als alles op zijn plaats blijft zal de vertraging bij de botsing met zo’n juk bij een korte trein veel heftiger uitpakken dan bij een lange trein.
Datzelfde lijkt trouwens te gelden bij de oude buffers op +1. Tenzij de opvang progressief werkt.
De opvang met de moderne inrichting kán ook progressief werken als de dikte van de omklemde laatste meters rails iets toeneemt, of als het frictiemateriaal warm wordt ... :idea: en uitzet!
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Adler schreef:
Steven schreef:die dingen zijn ook maar voorzien tot een bepaalde snelheid, die zullen nooit ontworpen worden om een trein aan 40 km/u tegen te houden hoor. ik dacht dat ze voorzien waren tot een 10 km/u
Inderdaad en zelfs bij 10 km/h zou ik niet graag in de buurt staan als er een trein van 2000 ton tegen rijdt.
In antwerpen centraal zul je zelden een trein van 2000t tegen komen hoor :P
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Nekvin schreef:
Adler schreef:
Steven schreef:die dingen zijn ook maar voorzien tot een bepaalde snelheid, die zullen nooit ontworpen worden om een trein aan 40 km/u tegen te houden hoor. ik dacht dat ze voorzien waren tot een 10 km/u
Inderdaad en zelfs bij 10 km/h zou ik niet graag in de buurt staan als er een trein van 2000 ton tegen rijdt.
In antwerpen centraal zul je zelden een trein van 2000t tegen komen hoor :P
Allez 500 ton is ook al genoeg hoor om een ravage aan te richten :)
2 HLE 27's wegen samen al 170 ton.
Wover

Bericht door Wover »

Adler schreef:
Bordensteker schreef: Of ... juist wel, en dat is maar goed ook.
Een enkele keer gaat het wel goed fout zoals een tijd geleden in Herentals toen een goederentrein niet meer op tijd kon stoppen en een diesellok door de stootbuffer katapulteerde waarbij deze op straat belandde.
Dat was wel een gewone niet beweegbare stootbuffer.
Ook in Den Haag Centraal is eens een trein door de buffer gereden geloof ik en in een winkel beland.
Door de stootbuffers rijden gebeurt wel vaker hoor. Maar de bekendste/beruchtste gevallen waren inderdaad in Lier en ook eentje in Herentals.

Bij dat van Lier deden toendertijd verschillende geruchten de ronde over of de treinbestuurder al dan niet gedronken had voor of tijdens zijn dienst.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Wover schreef: Door de stootbuffers rijden gebeurt wel vaker hoor. Maar de bekendste/beruchtste gevallen waren inderdaad in Lier en ook eentje in Herentals.

Bij dat van Lier deden toendertijd verschillende geruchten de ronde over of de treinbestuurder al dan niet gedronken had voor of tijdens zijn dienst.
Was die diesellok die met zijn neus omhoog zat nu in Lier of in Herentals ?
Nu weet ik het ook niet meer.
Bert

Bericht door Bert »

Adler schreef:
Wover schreef: Door de stootbuffers rijden gebeurt wel vaker hoor. Maar de bekendste/beruchtste gevallen waren inderdaad in Lier en ook eentje in Herentals.

Bij dat van Lier deden toendertijd verschillende geruchten de ronde over of de treinbestuurder al dan niet gedronken had voor of tijdens zijn dienst.
Was die diesellok die met zijn neus omhoog zat nu in Lier of in Herentals ?
Nu weet ik het ook niet meer.
Lier :wink:
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

In Lier waar hij een voetgangerstunneltje geramd had. Gelukkig liep er niemand door op die moment.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Op de site links klikken op Gleisabschlusssysteme. Op de pagina die je dan krijgt staat de berekening waarmee de resistentie van een stootblok wordt berekend.
Dan krijg je een lijst met verschillende toepassingen van stootblokken. Vooral Sonderkonstruktionen is interessant.
Klik dan bovenaan op Produktfotos.

BDJ
Plaats reactie