Lijn 12 Antwerpen - Roosendaal

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gerard

Lijn 12 Antwerpen - Roosendaal

Bericht door Gerard »

Hallo mensen,,
Ik ben van plan om binnenkort naar lijn 12 te gaan (Antwerpen - Roosendaal),, ik ben beniewd wat ik hier op het gebied van goederenverkeer kan verwachten, weet iemand van jullie hier een antwoord op?

GreetZz Gerard.
timv

Bericht door timv »

Hallo Gerard

Op spoorlijn 12 Antwerpen - Roosendaal rijdt er zeer gevarieerd goederenverkeer. Op weekdagen begint het goederenverkeer op gang te komen rond het middaguur. Vooral vanaf 16:00 tijdens de weekdagen is er een lichte piek om te merken van het goederenverkeer op spoorlijn 12. Op zaterdagen rijdt er immers enorm minder goederentreinen op spoorlijn 12, ongeveer een 9 tal goederentreinen paseren er maar op spoorlijn 12 op zaterdagen. Een kort foto-overzicht van het goederenverkeer op spoorlijn 12 kan u vinden op de pagina :arrow: http://www.eisenbahnfoto.net/reportages ... essen.html van mijn website :wink:. Indien u vragen of dergelijke hebt, dan mag u mij gerust altijd contacteren !

Een kort overzicht van welke types locomotieven die spoorlijn 12 berijden met goederentreinen :

- Reeks 25.5 met gemengde goederentreinen Antwerpen-Noord - Rotterdam
- Reeks 77 "ATB" met allerlei goederentreinen
- Reeks 55 met de Ford-treinen van Genk-Goederen naar Vlissingen (NL)
- Class 66 van DLC met containertreinen
- Class 66 van Railion met de opeltreinen
- Class 66 van Rail4chem
- G2000 van SNCF Fret met containertreinen van Rotterdam naar Antwerpen-Luchtbal
- Reeks 6400 (Vlaamse Reuzen)
- Reeks 23

Met vriendelijke groeten
Van Rooy Tim
Gerard

Bericht door Gerard »

Woow,, dat ziet er mooi uit! ,, bedankt voor de info! :wink:
Fles

Bericht door Fles »

Wat is eigenlijk het verschil tussen de NMBS 77 en de NS 6400? Behalve het kleurtje dan he ;)
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Bericht door Bordensteker »

In dit topic is daar zijdelings al iets over verteld.
Technisch (constructief) zijn ze deels wel familie, maar qua aandrijving zijn ze eigenlijk in alle opzichten verschillend.

De NS 6400 is (met een aantal verschillen) afgeleid van de Vossloh DE1002. Diesel-elektrisch. Snellopende MTU 12 V dieselmotor. 1180kW bij 1800 toeren. Brown-Boveri driefasen tractiemotoren. Maximum snelheid 120 km/h. Gewicht 80 ton.

De Reeks 77 komt uit de Vossloh G1205 lijn, maar wijkt daarvan in veel opzichten af, vooral door de medium speed ABC zescilinder-in-lijn dieselmotor. 1150 kW bij 1000 toeren. Overbrenging is wel standaard diesel-hydraulisch met een Voith transmissie. Maximum snelheid 100 km/h. Gewicht 90 ton.

Ze klinken dus ook heel verschillend!

http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?n ... 707&lang=1 ( NS 6400)
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?n ... 708&lang=1 (Reeks 77)
Fles

Bericht door Fles »

:o en de 77 is ook nog ruim een meter langer dan de 6400 zo te zien! Ik had echt het idee dat die dingen technisch gewoon hetzelfde waren :oops:
FlyingDutchman

Bericht door FlyingDutchman »

- Reeks 23 ?
De reeks 23 mag toch niet in Nederland komen? Of zit ik nu fout?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

FlyingDutchman schreef:- Reeks 23 ?
De reeks 23 mag toch niet in Nederland komen? Of zit ik nu fout?
deze kan de treinen tot essen slepen, ik vermoed dat ze wel tot roosendaal mogen (grensbaanvakken zijn altijd uitzonderingen voor vanalles en nog wat)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
FlyingDutchman schreef:- Reeks 23 ?
De reeks 23 mag toch niet in Nederland komen? Of zit ik nu fout?
deze kan de treinen tot essen slepen, ik vermoed dat ze wel tot roosendaal mogen (grensbaanvakken zijn altijd uitzonderingen voor vanalles en nog wat)
Ik denk dat de enige loks die ECHT niet mogen de 20 en de 13 is.

Alhoewel de 13 mag nu al in Maastricht...

Theo
Tommyken

Bericht door Tommyken »

FlyingDutchman schreef:- Reeks 23 ?
De reeks 23 mag toch niet in Nederland komen? Of zit ik nu fout?
Yep, geen probleem voor deze bakken ... RTN afzonderen en je kan naar
daar. Zelfs met een 26 is het nog leuker. SP aanzetten hehe... :wink:

Inderdaad, een 20 mag best niet naar daar. De Alternator werkt op
3000V en niet op 1500V :wink: En een 13 is gehomologeerd voor het
baanvak Vise - Maastricht en niet naar Roosendaal.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Bordensteker schreef:In dit topic is daar zijdelings al iets over verteld.
Technisch (constructief) zijn ze deels wel familie, maar qua aandrijving zijn ze eigenlijk in alle opzichten verschillend.

De NS 6400 is (met een aantal verschillen) afgeleid van de Vossloh DE1002. Diesel-elektrisch. Snellopende MTU 12 V dieselmotor. 1180kW bij 1800 toeren. Brown-Boveri driefasen tractiemotoren. Maximum snelheid 120 km/h. Gewicht 80 ton.

De Reeks 77 komt uit de Vossloh G1205 lijn, maar wijkt daarvan in veel opzichten af, vooral door de medium speed ABC zescilinder-in-lijn dieselmotor. 1150 kW bij 1000 toeren. Overbrenging is wel standaard diesel-hydraulisch met een Voith transmissie. Maximum snelheid 100 km/h. Gewicht 90 ton.

Ze klinken dus ook heel verschillend!

http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?n ... 707&lang=1 ( NS 6400)
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?n ... 708&lang=1 (Reeks 77)
k zou het andersom gezegd hebben! De DE6400 is ontwikkeld midden jaren 80 voor de nederlanders bij KRUPP (Mak) in Kiel. Is ook uitgevoerd naar Saoudi Arabië.
Veel later(jaren 2000) is de fabriek ingepalmd in de Vossloh familie.
Fles

Bericht door Fles »

Dus de NMBS 77 is eigenlijk een soort opgevoerde turbo-6400 plus? 8)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Fles schreef:Dus de NMBS 77 is eigenlijk een soort opgevoerde turbo-6400 plus? 8)
opgevoerd? lol
iets minder vermogen, een lagere max snelheid. een hydraulische ipv elektrische transmissie!!!!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Fles schreef:Dus de NMBS 77 is eigenlijk een soort opgevoerde turbo-6400 plus? 8)
De belangrijkste reden voor de afmeting verschillen is volgens mij de ABC motor bij de Belgen.
Een motor in lijn, dus langer en hoger dan een V motor.


Noot: de Maxima die nu proefrijdt in Velim heeft OOK een ABC motor, de sterkste lok van Europa ??
Binnenkort komt prijsvraag van de Duitsers voor een 100 sterke diesels ik vraag me af of hij kans maakt....
Wanneer komt de belgische vraag ? Was ooit aangekondigd, maar dan uitgesteld ???
FlyingDutchman

Bericht door FlyingDutchman »

Steven schreef:
FlyingDutchman schreef:- Reeks 23 ?
De reeks 23 mag toch niet in Nederland komen? Of zit ik nu fout?
deze kan de treinen tot essen slepen, ik vermoed dat ze wel tot roosendaal mogen (grensbaanvakken zijn altijd uitzonderingen voor vanalles en nog wat)
Maar de bedoeling van dit topic was te weten komen welke locs er structureel van en naar Roosendaal rijden. De 23 en 12 komen er slechts uitzonderlijk, bijvoorbeeld voor een nucleaire trein op te halen. ;)
Plaats reactie