OVS wil staken

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

OVS wil staken

Bericht door Patrick »

Onafhankelijke Vakbond van het Spoorpersoneel kondigt stakingen aan:
- zaterdagen 8, 15, 22 en 29 december
- 24 u. staking op kerst- en oudejaarsavond.
Hèhè, dat is nieuw: op een zaterdag :roll:
Reden: er moeten meer TBs in dienst genomen worden want het tekort leidt tot hoge werkdruk en stressssssssssssss.
Nog een reden: opwaardering van het beroep van TB, dus een hoger loon. Jongste aanpassing van de loonschalen zou meer dan 10 jaar geleden zijn gebeurd.
(DS Online)
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Neen, het is een spelletje dat al een paar jaren duurt. Staken op dagen dat mensen treinen het meest nodig hebben. Zo wordt er vaak gestaakt op de begindag van Werchter, op 30 juni, en nu dus ook op kerst- en oudejaarsavond.

Ga de stakingsdata van de voorbije jaren maar eens na.

BDJ
paljas

Bericht door paljas »

Bartjedj schreef:Neen, het is een spelletje dat al een paar jaren duurt. Staken op dagen dat mensen treinen het meest nodig hebben. Zo wordt er vaak gestaakt op de begindag van Werchter, op 30 juni, en nu dus ook op kerst- en oudejaarsavond.

Ga de stakingsdata van de voorbije jaren maar eens na.

BDJ
Sinds wanneer is kerstavond een drukke dag???
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Dat ze staken voor meer tb's aan te werven vind ik bullshit, kijk eens op de jobsite en de sollicitatie voor tb staat wagenwijd open! Dit is nu trouwens al bijna 2 jaar zo.
Dat ze er te laat mee begonnen zijn is misschien wel waar maar daar kan nu niks meer aan veranderd worden.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik denk dat de meesten wel zullen akkoord gaan als ik zeg dat dit beter is dan te staken tijdens piekuren in de werkweek...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

daar kan wel iets aan veranderd worden tim, in de antwerpse regio vinden ze met moeite mensen aangezien de mensen met een gelijkaardige diploma in de haven een job vinden die een beter sociaal leven kan bieden, dan kiezen de mensen voor een zelfde loon meestal daarvoor.

door het loon iets of wat te verhogen kan je de job aantrekkelijker maken tov andere jobs zodat de nmbs zijn kandidaten niet ziet verdwijnen in een andere sector zoals nu veelal gebeurd. er is schaarste aan het komen op de arbeidsmarkt en de spoorwegen laten een deel van hun kandidaten zomaar voor hun neus weghalen (niet noodzakelijke door andere spoorwegen)
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Bericht door Robin »

dat ze de toelatingsproef wat minder zwaar maken :roll:
de eerste dat ik ging 1 van de 7 ging door.
de tweede keer 2 van de 8.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Bartjedj schreef:Neen, het is een spelletje dat al een paar jaren duurt. Staken op dagen dat mensen treinen het meest nodig hebben. Zo wordt er vaak gestaakt op de begindag van Werchter, op 30 juni, en nu dus ook op kerst- en oudejaarsavond.
OVS is jaloers op Groot Brittanië waar treinen op kerstdag gewoon niet rijden...
Dit lijkt me gewoon op even een vrije dag pakken.
(Als ik dit zou doen stond ik direct op straat)
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Bericht door thejay »

paljas schreef:
Bartjedj schreef:Neen, het is een spelletje dat al een paar jaren duurt. Staken op dagen dat mensen treinen het meest nodig hebben. Zo wordt er vaak gestaakt op de begindag van Werchter, op 30 juni, en nu dus ook op kerst- en oudejaarsavond.

Ga de stakingsdata van de voorbije jaren maar eens na.

BDJ
Sinds wanneer is kerstavond een drukke dag???
Dat is toch gewoon een reden om extra vrij te zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja daar rijden er geen in nederland word er vroegtijdig gestopt (na 20 u geen trein meer tot 8 u in de ochtend), elk land zijn oplossing maar om het daarom op jaloersheid te steken is wel een snel en goedkoop stukje uitleg he.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

thejay schreef:
paljas schreef:
Bartjedj schreef:Neen, het is een spelletje dat al een paar jaren duurt. Staken op dagen dat mensen treinen het meest nodig hebben. Zo wordt er vaak gestaakt op de begindag van Werchter, op 30 juni, en nu dus ook op kerst- en oudejaarsavond.

Ga de stakingsdata van de voorbije jaren maar eens na.

BDJ
Sinds wanneer is kerstavond een drukke dag???
Dat is toch gewoon een reden om extra vrij te zijn...
vrij zijn? iemand die echt staakt blijft niet gewoon thuis he want daarmee bekom je niets als staker of denk je da ze zal te weten komen of uw stakings iets uitgehaald heeft?
ik zou zeggen aan iederen die nog niet gaat werken (sorry studenten) dat je eerst moet werken en weten waarover staken gaat. van op de kant staan roepen doen er vele (zowel pro als contra)
ik ben zelf geen groot stakende medemens maar kan best verstaan da het soms is nodig is.
(heb nog maar 1 stakingsdag op 8 jaar spoorwegen op mijn lijstje)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

toch al goed dat ze de pendelaars willen sparen deze keer. al riekt het volgens mij weer naar een "preventieve staking" :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

volk tekort is er al jaren en het traag aanwerven van nieuwe krachten blijft maar duren, het opwarderen van de job kan mede zorgen voor de aantrekkelijkheid waardoor er sneller kandidaten kunnen gevonden worden.
De grote leegloop moet nog komen en aan dit tempo van aanwerven zal het tekort aan personeel enkel groter worden en dus zeker niet kleiner.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Bericht door Hobbes »

Om een concreet voorbeeld te geven hoe "druk" kerstavond wel is: ik heb enkele jaren geleden een dienst gedaan op kerstavond, enkele keren stoptrein FN-RSD.
Lijn 12 is normaal een lijn waar ALTIJD volk op de trein zit.

Die avond twee personen: ikzelf en de treinbegeleider...

Dan zat ik ook liever thuis bij het gezin aan de fondue zenne...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Ik begrijp toch niet goed wat de NMBS nog meer kan doen. Bijna elke week zie je in kranten en tijdschriften een paginagrote advertentie om treinbestuurders aan te werven en dat al maanden lang.
Als daar weinig kandidaten op afkomen zit men inderdaad met een groot probleem, maar stakingen gaan dit niet oplossen.

Nog een idee:
Infrabel heeft 14000 medewerkers om 3536 km spoor te beheren.
De Nederlandse tegenhanger Prorail heeft 2600 medewerkers om 6500 km spoor te beheren.
Dus met 5 keer minder mensen beheert men daar bijna dubbel zoveel sporen.
Misschien kan men enkele honderden medewerkers van Infrabel omscholen tot treinbestuurder.
Plaats reactie