spoorboekje 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

het probleem dat jij aanhaalt is toch ook verholpen als ze hun site optimaal laten werken? papier is misschien romantischer, maar met een site kan je (niet dat de nmbs daar gebruik van maakt :roll: ) in real-time updaten en zo een echte meerwaarde hebben tegenover de papieren versie :P
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Kijk naar MIVB.be.
Real-time positionering.

BDJ
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Bericht door Henk »

Shrek schreef:ergens is het toch logisch dat de normale manier van opzoeken langs internet is? het aantal mensen dat het nog met een echt boekje doet neemt elk jaar af dus steken ze er steeds minder geld in. Lijkt mij de logica zelf.
Dan is de uitgebreide verspreiding van gratis regionale boekjes daar toch in tegenspraak mee?
Laatst gewijzigd door Henk op 28 nov 2007, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Henk schreef: Dan is de uitgebreide verspreiding van gratis regionele boekjes daar toch in tegenspraak mee?
vroeg of laat zullen ze daar wel mee stoppen denk ik :P
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:het probleem dat jij aanhaalt is toch ook verholpen als ze hun site optimaal laten werken? papier is misschien romantischer, maar met een site kan je (niet dat de nmbs daar gebruik van maakt :roll: ) in real-time updaten en zo een echte meerwaarde hebben tegenover de papieren versie :P
Dat laatste is waar, maar er is ook een keerzijde aan: vroeger werden tussentijdse wijzigingen, tenzij ze echt dringend waren, gebundeld rond de datum van het verschijnen van de bijvoegsels. Nu zijn er het hele jaar door wijzigingen. Dat is zeker geen voordeel.
De planner werkt naar behoren als je een eenvoudige verbinding moet opzoeken. Zoals hier al eerder gezegd is: daar heb je als frequent gebruiker en belangstellende nauwelijks behoefte aan. Zodra het allemaal wat ingewikkelder wordt (bijvoorbeeld 2 aansluitingen en nog een bus erbij) wordt het boeltje onbetrouwbaar. Dan doe ik wat ik vroeger ook deed: het traject opsplitsen in deeltrajecten, eventueel met raadpleging van De Lijn en de TEC.
Dé reden waarom het spoorboekje moet blijven bestaan is, dat je het overal kan meenemen en dus ook raadplegen. Dat kan interessant zijn als je een vergadering wil verlaten op een geschikt moment, als je onderweg plots van idee verandert of als je reis onverwacht anders verloopt dan gepland. En zelfs als er internet zou zijn op de trein, zou je nog altijd niets zijn met de elektronische planner, omdat die nog altijd geen rekening houdt met onverwachte gebeurtenissen.
Het ergste is wel dat er nu razendsnel een generatie komt, zelfs van treinfreaks, die het boekje niet meer kunnen gebruiken. Ik denk zelfs dat er hier jonge gasten zitten die de hele discussie een beetje meewarig bekijken, laat staan begrijpen, maar ik vermoed dat weinigen er inderdaad nog in slagen het boekje met het inzicht en de snelheid van onze generatie te gebruiken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Vandaag heb ik geprobeerd een spoorboekje te kopen maar dit is nog niet te koop.
Dan maar een regionaal boekje van Antwerpen gehaald.
De eerste trein die ik wou opzoeken klopte al helemaal niet.
In de tabel van lijn 12 staat een P-trein van Essen naar Antwerpen-Centraal: P7253.
In de tabel van lijn 25 staat die zelfde trein als P7200 van Essen naar Schaarbeek.
De online planner geeft ook enkel P7200 van Essen naar Schaarbeek.
Wat is dit nu weer ? Wat moet ik nu geloven ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

boekje of internet, het moet natuurlijk wel correct zijn :roll:
Wover

Bericht door Wover »

overweg13 schreef: Dé reden waarom het spoorboekje moet blijven bestaan is, dat je het overal kan meenemen en dus ook raadplegen. Dat kan interessant zijn als je een vergadering wil verlaten op een geschikt moment, als je onderweg plots van idee verandert of als je reis onverwacht anders verloopt dan gepland. En zelfs als er internet zou zijn op de trein, zou je nog altijd niets zijn met de elektronische planner, omdat die nog altijd geen rekening houdt met onverwachte gebeurtenissen.
Over dat laatste heb je min of meer gelijk, maar als ik in een trein zit en wil opzoeken wanneer ik aansluiting heb (eventueel met de vertraging van de huidige trein ingerekend) dan gebruik ik mijn gsm, of vraag ik het aan de TBG.

Het enige jammere aan de GSM dienst is dat het redelijk traag is (reken maar een minuut minstens vanaf je je browser opzet tot je het resultaat van je opzoeking ziet) en dat het veel kost.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Vrijdagavond heb ik in Sint-Niklaas mijn bon voor het nieuwe boekje omgeruild. Ik mis toch wel heel erg de lijnnummering op elke pagina, alsook de schematische voorstelling van de lijn die nu alleen nog maar aan het begin van elke tabel komt. Het vertraagt toch wel het zoektempo...
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

overweg13 schreef:
Shrek schreef:het probleem dat jij aanhaalt is toch ook verholpen als ze hun site optimaal laten werken? papier is misschien romantischer, maar met een site kan je (niet dat de nmbs daar gebruik van maakt :roll: ) in real-time updaten en zo een echte meerwaarde hebben tegenover de papieren versie :P
Dat laatste is waar, maar er is ook een keerzijde aan: vroeger werden tussentijdse wijzigingen, tenzij ze echt dringend waren, gebundeld rond de datum van het verschijnen van de bijvoegsels. Nu zijn er het hele jaar door wijzigingen. Dat is zeker geen voordeel.
De planner werkt naar behoren als je een eenvoudige verbinding moet opzoeken. Zoals hier al eerder gezegd is: daar heb je als frequent gebruiker en belangstellende nauwelijks behoefte aan. Zodra het allemaal wat ingewikkelder wordt (bijvoorbeeld 2 aansluitingen en nog een bus erbij) wordt het boeltje onbetrouwbaar. Dan doe ik wat ik vroeger ook deed: het traject opsplitsen in deeltrajecten, eventueel met raadpleging van De Lijn en de TEC.
Dé reden waarom het spoorboekje moet blijven bestaan is, dat je het overal kan meenemen en dus ook raadplegen. Dat kan interessant zijn als je een vergadering wil verlaten op een geschikt moment, als je onderweg plots van idee verandert of als je reis onverwacht anders verloopt dan gepland. En zelfs als er internet zou zijn op de trein, zou je nog altijd niets zijn met de elektronische planner, omdat die nog altijd geen rekening houdt met onverwachte gebeurtenissen.
Het ergste is wel dat er nu razendsnel een generatie komt, zelfs van treinfreaks, die het boekje niet meer kunnen gebruiken.
Ik denk zelfs dat er hier jonge gasten zitten die de hele discussie een beetje meewarig bekijken, laat staan begrijpen, maar ik vermoed dat weinigen er inderdaad nog in slagen het boekje met het inzicht en de snelheid van onze generatie te gebruiken.
ik kan me daar niet echt mee bezighouden, ik ben nooit gehaast want ik werk bij de NMBS: ik verplaats me zo weinig mogelijk en ik voel me gevangen in een star overheidssysteem. Aan Leterme zeg ik dus: Privatiseer de nmbs voor een prikje aan de leden van dit forum zodat zij de nmbs winsten kunnen opsouperen aan de lay-out van deze site en aan de uitbouw van hun nageslacht.

Hoogachtend,

Miljaarde
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Bericht door Steve »

Ik heb iets dat ik overal kan meenemen, dat nóg veel razendsneller een eenvoudige verbinding zoekt en nog veel meer (stationsinformatie, tarieven, ...): een PDA met Pocket ARI, gratis en voor niets. Hopelijk voeren ze dat nooit af!
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

MIVB-reiziger schreef:Ik heb iets dat ik overal kan meenemen, dat nóg veel razendsneller een eenvoudige verbinding zoekt en nog veel meer (stationsinformatie, tarieven, ...): een PDA met Pocket ARI, gratis en voor niets. Hopelijk voeren ze dat nooit af!
aangezien er zo dikwijls iets wijzigt... krijg jij daar elke week een update van ??
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

20% minder treinen in Aarsele?

Bericht door Henk »

Men is toch wat onzorgvuldig geweest bij de samenstelling. In de tabel van lijn 73 is geen spoor meer te vinden van trein P 8998, dat is de ene P-trein die van Gent naar Brugge rijdt via Lichtervelde. De trein staat wel in de tabel van lijn 66 en wordt ook nog door de treinplanner gegeven.
Door de fout in tabel 73 lijkt het wel dat het aanbod in de stopplaats Aarsele met 20% verminderd werd, vermits maar 4 van de 5 stops vermeld worden...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Dag,

Er zijn wel meer van dergelijke voorbeelden te vinden. Ik ga alvast eens een aantal suggesties doen, en ga me daarbij eigenaardig genoeg baseren op het spoorboekje van 1983-1984. Dat was qua opzet veruit het beste. Sindsdien is zowat elke wijziging een verslechetring geweest.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Bericht door Steve »

dentheo schreef:
MIVB-reiziger schreef:Ik heb iets dat ik overal kan meenemen, dat nóg veel razendsneller een eenvoudige verbinding zoekt en nog veel meer (stationsinformatie, tarieven, ...): een PDA met Pocket ARI, gratis en voor niets. Hopelijk voeren ze dat nooit af!
aangezien er zo dikwijls iets wijzigt... krijg jij daar elke week een update van ??
Nee, dat is natuurlijk het grootste nadeel. Maar ik ben al lang blij dat er zo'n fantastisch programma bestaat, dat er bij de NMBS mensen zich de moeite nemen om zoiets te maken. Het is en blijft volledig gratis.
Plaats reactie