spoorboekje 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

spoorboekje 2008

Bericht door overweg13 »

Dag

Het nieuwe spoorboekje kun je vinden als volgt:

Reizen in België ==> praktische info ==> netkaart vanaf 9/12/2007 ==> download pdf ==> spoorboekje.

Als dit de definitieve versie is, zijn er enkele opmerkelijke wijzigingen:
er worden geen aansluitingen meer vermeld, wel oorsprong en eindbestemming van alle treinen: handig!!

de lijnen zijn uit elkaar gehaald: bijv. tussen Halle en Brussel moet je 3 tabellen raadplegen: 94 - 96 - 108: onhandig!!!
Met vriendelijke groet

overweg13
enrico

Bericht door enrico »

er zijn wel handige dingen bij maar ook zeer veel onhandige dingen ook.
kimba

Bericht door kimba »

enrico schreef:er zijn wel handige dingen bij maar ook zeer veel onhandige dingen ook.
wel handig dat je meteen het spoorboekje van de lijn hebt als je erop klikt op de netkaart. De PDF zit wel (nog) wat weggestoken.

Ook de overstapmogelijkheden zijn misschien indicatie dat men stillaan helemaal naar het GEN-denken aan het evolueren is
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Bericht door wrpint »

Wanneer denken jullie dat de papieren versie beschikbaar zal zijn? Op 9 december of misschien vroeger/later ?
In de week vanaf 3 december zijn er in 58 stations infostands mbt nieuwe dienstregeling. Het zou handig zijn als dan het nieuwe spoorboekje te koop is...
Fles

Bericht door Fles »

:?:

Ik kom alleen maar bij een soort Flash-versie van de netkaart uit :? En die reageert ook bepaald niet zoals ik zou willen op muisklikken. Ik hoop echt dat dat spoorboekje in België een beter iets is dan wat je voorheen kon downloaden, daar had je namelijk vrijwel niets aan. Zonder minstens een index, een netkaart, en alle treinen op een bepaald traject in 1 tabel, is het weinig meer dan een boel woorden, en een heleboel getallen. Waarom al die moeite gedaan, vraag ik me dan af...

Nog zoiets: Als je van de online Reisplanner gebruik wilt maken krijg je bij het ingeven van stations de optie om het station op een KAART op te zoeken. Hartstikke tof, maar welk helder licht verzint het om dan een AUTOWEGENkaart aan te bieden??? :shock:
kimba

Bericht door kimba »

Fles schreef::?:

Ik kom alleen maar bij een soort Flash-versie van de netkaart uit :?
Als je op die wereldbol (of wat het mogen wezen) klikt kom je in een keuzemenu met tbg-petjes. Hier kan je kiezen vor het hele spoorboekje, de week of weekend, of per "regio"
Fles schreef::?:

Hartstikke tof, maar welk helder licht verzint het om dan een AUTOWEGENkaart aan te bieden??? :shock:
:lol: We leven in een wereld van "auto-matisch" denken
Fles

Bericht door Fles »

kimba schreef: Als je op die wereldbol (of wat het mogen wezen) klikt kom je in een keuzemenu met tbg-petjes. Hier kan je kiezen vor het hele spoorboekje, de week of weekend, of per "regio"
Tof ja, een tabel met een verzameling petjes. Alle links naar info zijn dood trouwens.

Nou, niet dood, maar ze werken alleen als je het PDFje vanaf de site zelf opent. Relatieve paden dus. Beetje jammer als je FF hebt ingesteld op "bewaar lokaal".. Maar goed, dat zal dan wel aan mij liggen. Ik mis alleen een beetje de netkaart die in de Inhoudsopgave toch erg duidelijk in vier talen beloofd wordt op pagina 1.

Oh, die zal er in werkelijkheid wel los bijgeleverd worden, en dan aangemerkt worden als "pagina 1"? Zoiets? Nou ja, het zal ook wel :D Erg intuïtief vind ik het niet, maar in ieder geval staat de info er.

/me is een ouwe knorrepot ;)
Wover

Bericht door Wover »

Fles schreef: Nog zoiets: Als je van de online Reisplanner gebruik wilt maken krijg je bij het ingeven van stations de optie om het station op een KAART op te zoeken. Hartstikke tof, maar welk helder licht verzint het om dan een AUTOWEGENkaart aan te bieden??? :shock:
Dat is om "deur tot deur" dienstregelingen aan te bieden, maar ze hadden inderdaad de stations en bus/tram/metrohaltes er ook wel duidelijk mogen opzetten, samen met de spoorlijnen...
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

[quote]Als dit de definitieve versie is, zijn er enkele opmerkelijke wijzigingen:
er worden geen aansluitingen meer vermeld, wel oorsprong en eindbestemming van alle treinen: handig!!

de lijnen zijn uit elkaar gehaald: bijv. tussen Halle en Brussel moet je 3 tabellen raadplegen: 94 - 96 - 108: onhandig!!![/quote]

Dag,

Wat dat laatste betreft heeft men toch een paar steken laten vallen. Stel bijvoorbeeld dat je een trein van Aarschot naar Antwerpen wil opzoeken. Je kan dan voor de dienstregeling tussen Aarschot en Lier tabel 16 raadplegen, maar verder is er in tabel 15 geen spoor meer van treinen van/naar Aarschot terug te vinden, zodat je dus maar het raden hebt naar je aankomstuur in Antwerpen. En er zijn nog voorbeelden. De snelle P-treinen Brussel - Hasselt staan pas vanaf Aarschot erin, en hun vertrekuur te Brussel is nergens te vinden.

Groeten,
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Nogmaals goedenavond,

Er is me trouwens nog iets opgevallen dat wel de moeite is. Kijk eens in tabel 25. Daar staat klaar en duidelijk dat er in de ochtendspits 2 IR f's Mechelen - Kortrijk reeds vertrekken vanuit... Lier! (o.a. rit 4128) 's Avond een soortgelijke situatie, maar dan in de andere richting. Het opvallende is dat van deze verlenging geen melding te bespeuren is in de elektronische routeplanner, noch in de vertrek- en aankomsttabellen.

Ervan uitgaande dat dit geen slordigheid in het spoorboekje is (een probeersel dat niet gerealiseerd is ofzo) en dat situatie nu ook daadwerkelijk zo zal worden, creëert dit natuurlijk wel bijkomende mogelijkheden voor de mensen uit de Kempen.

Een voorbeeld:
IR g 4907 Turnhout 7.22 -> Lier 7.52
IR f 4129 Lier ?.?? (waarschijnlijk ongeveer 7.58) -> Mechelen 8.21
IR n 3328 Mechelen 8.27 -> Brussel-Noord 8.44

Dit traject blijkt bv. maar 13 minuten langer te zijn dan met de rechtstreekse IC R, en men wint er 14 minuten mee ten opzichte van overstappen te Antwerpen-Berchem.

Weet er iemand hier meer van?

Groeten,
Wover

Bericht door Wover »

Ik had iets opgevangen van een trein Aarschot - Brussel via Lier en Mechelen die er vanaf voorjaar 2008 zou komen, maar hetgeen jij hebt gevonden vind ik ook nergens terug!

Misschien eens navragen bij een lokket of bij zo'n infostand die er binnen enkele weken gaan staan ;).
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

En gaat die IC Antwerpen - Leuven via de bocht van Nekkerspoel nu rijden vanaf december?
Wover

Bericht door Wover »

Trainspotterke schreef:En gaat die IC Antwerpen - Leuven via de bocht van Nekkerspoel nu rijden vanaf december?
Nee, en de huidige IR krijgt er bovendien nog een stop bij tussen Mechelen en Leuven.
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Bericht door trainman »

Ik ben er toch nog niet helemaal uit.
Als ik een trein vanuit Herzele naar Brussel zoek, dan kijk ik op lijn 89.
Deze geeft echter maar info tot Denderleeuw.
Daarna langs Liedekerke en lijn 50A naar Brussel... Waar vind ik mijn aankomsturen in Brussel ?
In elk geval niet in de tabellen van lijn 50A
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Bericht door trainman »

intussen gevonden...
In de tabel van lijn 50 - terwijl die treinen wel over lijn 50A rijden.
Plaats reactie