Volt op kabels

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

in Italië zetten ze ook 25000 v ~ op de hogesnelheidslijnen :wink:
sable

Bericht door sable »

De Diritessima zijn op 3000V --- denk ik. (HSL Rome-Firenze)
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

De HSL Rome-Firenze is inderdaad op 3000 V= (de maximum-snelheid is daarop ook 250 km/h), maar de anderen zijn of worden 25 kV 50 Hz.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

En niet te vergeten dat onze L42 ook met 25000 V ~ voorzien is! :wink:
sable

Bericht door sable »

Sedert waneer heeft Italië matrieel dat onder 25000V ~ kan lopen?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

sable schreef:Sedert waneer heeft Italië matrieel dat onder 25000V ~ kan lopen?
1997 en later : E402B kan onder 1,5kV=/3kV= en 25kV~ rijden , ETR500P (eigenlijk de locomotieven E404.5) onder 3kV en 25kV~ voor de nationale HSL dienst , ETR500P met E404.6 locomotieven kunnen onder 1,5kV= , 3kV= en 25kV~ rijden voor diensten naar Frankrijk (Deze ETR500P zullen in een pool met de TGV-R stellen komen die naar Italië rijden , vermoedelijk vanaf 2007 wanneer de TGV-R stellen voor de diensten naar Italië in renovatie gaan ...)..

Men is nu ook bezig aan de E403 , die zal gebaseerd zijn op de E402B en zal snelle goederentreinen op de nieuwe Italiaanse HSL's trekken (aan 160 km/u en sneller , want de vmax van de E403 wordt 180 km/u) ...

Ik snap feitelijk ook niet waarom men geen E464 voor 25kV gebouwd heeft , aangezien sommige regionale diensten ook perfect via de HSL kunnen , cfr. TER GV (Train Express Régional à Grande Vitesse) in Frankrijk : dit is een TGV die regionale stations bedient op de klassieke lijn , en dan via de HSL naar de grote steden spoort.Deze treinen worden meestal gereden met een TGV-R.
Jules

Bericht door Jules »

Die TGV-R's voor Italië zijn wel de "PLT" stellen. Deze hebben een aantal wijzigingen ondergaan om in Italië te mogen (kunnen) rijden.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Jules schreef:Die TGV-R's voor Italië zijn wel de "PLT" stellen. Deze hebben een aantal wijzigingen ondergaan om in Italië te mogen (kunnen) rijden.
Inderdaad , kort opgesomd zijn deze :
-Brandblussersysteem
-RS4 en sinds kort SCMT (dit zijn de Italiaanse beveiligingssystemen)
-Stoel voor 2de bestuurder (sinds kort overbodig vermits SCMT nu ook een waakinrichting bevat , met RS4 was dit niet het geval)
-Aangepaste CX-panto voor onder 3kV=/25kV~ te rijden
Jules

Bericht door Jules »

Idd, dat lijstje lijkt zeer volledig. Ben onlangs op zo een stel geweest, juist die extra stoel leek mij toch dezelfde als op de gewone TGV-R's en PBA's.
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Ik zie men scheerapparaat al geven op 25kv~.Ik heb eens gehoord dat ze aan het streven zijn om over vele landen in Europa de spanning 25kv~ te standaardiseren.Weet niet of het waar is...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Concurrent schreef:Ik zie men scheerapparaat al geven op 25kv~.Ik heb eens gehoord dat ze aan het streven zijn om over vele landen in Europa de spanning 25kv~ te standaardiseren.Weet niet of het waar is...
ja in België,Nederland,Frankrijk,Italië,Spanje,VK,... wordt dit de standaardspanning in de toekomst. Een logische keuze eigelijk want 1 systeem over heel europa is veel goedkoper. 25 kv 50Hz is ook het "beste" systeem alles beschouwd :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

yep vanuit de eu zelfs word dit de ondersteunde spanning genoemd, projecten die in aanmerking komen voor europese subsidie vallen al in de goede lade als ze vermelden dat het over 25 kv lijnen gaat
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

alleen in duitsland zijn ze niet zo gretig op dit systeem :roll:
het 15 Kv 16,7 Hz systeem is namelijk ook niet slecht en de kosten van om te schakelen naar 25 Kv 50 Hz zijn het niet echt waard (wat bij omschakeling van gelijkspanning zeker wel het geval is op termijn) :wink:
sable

Bericht door sable »

25kV ~ is goedkoper omdat men het direct van de normale elektriciteit kunt nemen in plaats van uw eigen generatoren of gekomplekeerde phase verwisselers te gebruiken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

sable schreef:25kV ~ is goedkoper omdat men het direct van de normale elektriciteit kunt nemen in plaats van uw eigen generatoren of gekomplekeerde phase verwisselers te gebruiken.
dat is ook het enige he :wink: (de DB heeft trouwens een eigen elektriciteitsnet waardoor ze al veel minder frequentieomvormers moeten hebben)
bij 3kv = of minder telt het mindere vermogen van uw treinen, de dikkere kabels, meer onderstations,... ook allemaal mee om te overwegen van om te schakelen. in Duitsland zal het dus ni zo rap gebeuren denk ik :roll:
Plaats reactie