aankondigen van een halte op bus tram en metro

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
VerSeg

Bericht door VerSeg »

bw494674 schreef:Met hetzelfde gezond verstand vraag ik me af waarom - als dienstverlening aan de klant - de omroepinstallatie niet wat meer gebruikt wordt...
Op een bus wordt niets afgeroepen, niets aangeduid en wordt er niet gestopt als ge het niet zelf op tijd vraagt ... toch geraakt iedereen van de bus waar hij moet zijn.
Natuurlijk is ook hier een behalve ... ja, behalve als ze onoplettend zijn en niets in het oog houden.

Op de trein wordt alles mooi voldoende vooraf afgeroepen en weet je wanneer je je moet klaarhouden om af te stappen. Ook op de betreffende trein werd alles deftig verstaanbaar aangekondigd.

Als je met de auto bent, dan let je toch ook op welke afrit je moet nemen ... anders ben je ook te ver.

En als je het niet snapt, dan vraag je het voor het te laat is.

Zelfs al kom je op een plaats waar je nog nooit geweest bent, heb je nog nooit de trein genomen en heb je geen besef van waar je bent, als ze afroepen "De trein stopt vervolgens in station A, dan station B en vervolgens in station C ... dan weet eenieder dat je voor station B zult moeten uitstappen als de trein de tweede keer stopt ... en dan weet je ook dat je na de eerste keer stoppen klaar moet zijn voor de volgende stop.

Niks moeilijk, niks te kennen, gewoon opletten en u klaar houden. Niks meer, niks minder.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

VerSeg schreef:
Steven schreef:tja de reeds rotverwende mens wil altijd maar meer meer en meer en hoe meer je ze geeft hoe minder gebruik ze er van maken, in vele grote stations zitten mensen nog meer vragen te stellen nadat alle info op schermen is verschenen en 2 X is afgeroepen
En dan heb je 2 soorten mensen ...

1) Die hebben het niet begrepen en gaan gewoon info vragen met de woorden "Sorry, ik heb het niet goed begrepen, kan u mij even helpen ..."

2) Die hebben het ook niet begrepen maar gaan het even net iets anders vragen "Uw kl*tesysteem trekt op niks, wa's dat nu voor een service, kunt ge uw job niet doen zoals het moet neen, bende xyz ..."
idd da eerst soort mensen wil ik best helpen, da tweede soort volk zie ik liever gaan dan komen
VerSeg

Bericht door VerSeg »

Steven schreef:da tweede soort volk zie ik liever gaan dan komen
Dat soort dat erna gaat klagen dat je niet vriendelijk of gedienstig was ... :evil:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

VerSeg schreef:Op een bus wordt niets afgeroepen, niets aangeduid en wordt er niet gestopt als ge het niet zelf op tijd vraagt ... toch geraakt iedereen van de bus waar hij moet zijn.
Ja, maar er zijn meer en meer bussen met visuele aanduiding van de volgende halte en dat is een goede evolutie. Zeker voor buitenlanders...
Beeld je maar eens in dat je in Praag een tram zou moeten nemen naar een bepaalde halte en dat er daar niet meer informatie zou zijn als hier... je zou er nooit geraken. Gelukkig hebben ze daar wel geïnvesteerd in visuele aanduidingen.
VerSeg schreef:Als je met de auto bent, dan let je toch ook op welke afrit je moet nemen ... anders ben je ook te ver.
Manke vergelijking... Als ik de trein neem word ik vervoerd en moet ik niet op de weg letten...
VerSeg schreef:Zelfs al kom je op een plaats waar je nog nooit geweest bent, heb je nog nooit de trein genomen en heb je geen besef van waar je bent, als ze afroepen "De trein stopt vervolgens in station A, dan station B en vervolgens in station C ... dan weet eenieder dat je voor station B zult moeten uitstappen als de trein de tweede keer stopt ... en dan weet je ook dat je na de eerste keer stoppen klaar moet zijn voor de volgende stop.
Behalve dat de tijd tussen station A en station B niet gedefinieerd is.
Jouw uitleg herinnert me aan de Sicilianen en andere Italianen die op de trein Rome-Brussel moesten afstappen in Namur... en vanaf Arlon met al hun bagage al aan de deur gingen klaar staan.

Waarom kan men niet gewoon elke halte omroepen ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

da laatste is een slecht voorbeeld van uzelf want een internationaal ticket vermeld het uur van aankomst normaal :-)
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

bw494674 schreef:
VerSeg schreef:Als je met de auto bent, dan let je toch ook op welke afrit je moet nemen ... anders ben je ook te ver.
Manke vergelijking... Als ik de trein neem word ik vervoerd en moet ik niet op de weg letten...
Dat betekent niet dat je niet op zijn minst een beetje moet opletten als je wilt geraken waar je moet zijn.

Jouw uitleg herinnert me aan de Sicilianen en andere Italianen die op de trein Rome-Brussel moesten afstappen in Namur... en vanaf Arlon met al hun bagage al aan de deur gingen klaar staan.

Waarom kan men niet gewoon elke halte omroepen ?
Oké, maar waarom kan iemand zijn reis niet een beetje voorbereiden? In dit geval bijvoorbeeld een papiertje met de dienstregeling van de trein ...
VerSeg

Bericht door VerSeg »

bw494674 schreef:Beeld je maar eens in dat je in Praag een tram zou moeten nemen naar een bepaalde halte en dat er daar niet meer informatie zou zijn als hier... je zou er nooit geraken.
Als je hier in een station stopt en door het raam kijkt dan zie je ook de plaatsnaam. Dan kan je nog steeds uitstappen als je daarvoor klaar bent.

Als je weet dat je halte er aan komt (afgeroepen) en je doet niets, houdt je niet klaar en bent met vanalles anders bezig ... dan mogen ze zo veel aanduiden als ze willen.

En ik kan me ook wel inbeelden dat iemand dat in Wijgmaal woont, in het station van Wijgmaal moet zijn ook wel zal weten dat het station Wijgmaal er aan komt en hoe het station er uit ziet, ook al is het redelijk donker.
Manke vergelijking... Als ik de trein neem word ik vervoerd en moet ik niet op de weg letten...
Ik wil maar zeggen dat als je niet oplet, je met alles mis kan zijn ... en da's wel een vergelijk.
Behalve dat de tijd tussen station A en station B niet gedefinieerd is.
Je moet niet zeggen dat als je terugkomt van een uitstap met de trein en dus ook de rit in omgekeerde richting eens maakte die dag dat je niet kan inschatten hoe lang je in de trein zal zitten.
Trouwens is de uurregeling deftig aangeduid en reed de trein stipt op tijd.
Jouw uitleg herinnert me aan de Sicilianen en andere Italianen die op de trein Rome-Brussel moesten afstappen in Namur... en vanaf Arlon met al hun bagage al aan de deur gingen klaar staan.
Je vergelijkt zelf appelen met peren ...
Je moet geen buitenlanders die hier niets kennen vergelijken met mensen uit de buurt die uitstappen in een station in hun eigen gemeente ...
Waarom kan men niet gewoon elke halte omroepen ?
Waarom kunnen de mensen niet gewoon opletten?
Ze roepen de volgende haltes af, als je weet dat uw halte er tussen zit, dan kan je evengoed eens tellen de hoeveelste het is. En anders op tijd uw mond open doen en het "vriendelijk" aan iemand vragen.
Ze kon wel een grote muil opzetten om te klagen, waarom kon ze die dan niet iets minder gebruiken maar op tijd?

Ik kan verstaan dat er andere gevallen zijn waar er twijfels zouden kunnen zijn maar zekers niet in dit geval, ze heeft zelf een grote fout gemaakt door niet op te letten en daarmee is alles gezegd. En voor die dat het niet geloven, ge had er dan maar zelf moeten bij zitten om het te zien.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

VerSeg schreef:Ik kan verstaan dat er andere gevallen zijn waar er twijfels zouden kunnen zijn maar zekers niet in dit geval, ze heeft zelf een grote fout gemaakt door niet op te letten en daarmee is alles gezegd. En voor die dat het niet geloven, ge had er dan maar zelf moeten bij zitten om het te zien.
groot gelijk verseg, misschien moet ge da verhaal is aan de pers doorspelen? :P
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Geen hetze creëren, jongens, da's nergens voor nodig.
Deze situatie is nogal specifiek, en omdat ik ze niet ken, ga ik er me niet over uitspreken.
Algemeen mis ik inderdaad de aankondigingen op stoptreinen en bussen (visueel mag ook, hoor). Ik neem het openbaar vervoer voor m'n gemak, maar zeker op een buslijn, waar de dienstregeling niet zo betrouwbaar is, en de haltes elkaar vrij snel opvolgen, weet ik graag waar ik ben. Want sorry, maar ik kan vrijwel nooit lezen wat er op de bushaltes staat, zelfs als we stilstaan, daarvoor is de haltenaam gewoon te klein, of op een onduidelijk oppervlak (de donkergrijze letters op metalic op de Gentse bushokjes...). Een visuele aankondiging zoals op ALLE bussen van de MIVB, hoe sneller De Lijn ermee begint, hoe beter.
Idem op treinen. Nogal wat kleinere stopplaatsen zijn barslecht verlicht, hebben hooguit 1 naambord dat evenmin verlicht is, op lijn 15 heb ik me zo ooit eens bijna vergist (vraag me niet meer waar...). Een (visuele of auditieve) aankondiging zou dan heel erg welkom zijn...
VerSeg

Bericht door VerSeg »

Shrek schreef:
VerSeg schreef:Ik kan verstaan dat er andere gevallen zijn waar er twijfels zouden kunnen zijn maar zekers niet in dit geval, ze heeft zelf een grote fout gemaakt door niet op te letten en daarmee is alles gezegd. En voor die dat het niet geloven, ge had er dan maar zelf moeten bij zitten om het te zien.
groot gelijk verseg, misschien moet ge da verhaal is aan de pers doorspelen? :P
Het Laatste Nieuws 22-03-2006 pagina 6 8)
VerSeg

Bericht door VerSeg »

foutje
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

groentje schreef:Een visuele aankondiging zoals op ALLE bussen van de MIVB, hoe sneller De Lijn ermee begint, hoe beter.
Hallo,

Ik vind dat je groot gelijk hebt wat je visie over halteaankondiging betreft. Op de nieuwste Hermelijnen is dit systeem zowel visueel als auditief aanwezig. In de andere trams hangt er ook altijd een duidelijk lijnoverzicht, zodat je ook goed geöriënteerd raakt. Op de stadsBUSSEN is dit wel wat anders, idd. Voor bussen die op een stadsnet terechtkomen zou ik een visuele halte-aankondiging ook graag zien komen.
Vergeet echter niet dat er ook heel wat streeklijnen zijn, waar het niet de moeite zou zijn om al deze kosten te maken. Streeklijnen zijn over het algemeen minder druk bezet en je zal je makkelijker in een dorp kunnen herkennen. Het zou iets té gek zijn om al dit geld aan de halte-aankondiging te steken, terwijl het momenteel beter in andere dingen gestoken kan worden.

Vergeet trouwens niet dat je ook altijd gratis lijnfoldertjes kan verkrijgen, waar het lijntraject (meestal) duidelijk in staat vermeld.

Grtz,
Maikel
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Stel je voor: je moet van Deinze (station) naar ergens in Zulte zijn, je bent er nog nooit geweest, maar ze hebben gezegd dat je moet afstappen aan Olsene Overwinning. Eerlijk gezegd, ik woon in Zulte, en had nog nooit van halte Olsene Overwinning gehoord. Ik ken de deelgemeentegrenzen in Zulte, en zal dus wel ongeveer weten wanneer ik echt te ver zit, maar ik ik zou echt niet weten waar die halte ligt, en de buslijn gaat dan nog langs de steenweg.
Net op plattelandslijnen is een halteaankondiging nog meer nodig, omdat de haltes verder uit elkaar liggen. Lang niet iedereen die de bus neemt, is vertrouwd met de lokale omgeving, en daar moet je ook rekening mee houden. En nogmaals, op een lange plattelandslijn gaan bijhouden de hoeveelste kerktoren je al gepasseerd bent, da's geen goede oriëntatie.
Bovendien, hoeveel kost zo'n systeem eigenlijk? Want veel meer dan een matrixschermpje en een GPS is dat niet, hoor...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Steven schreef:da laatste is een slecht voorbeeld van uzelf want een internationaal ticket vermeld het uur van aankomst normaal :-)
Een standaard internationaal biljet is twee maand geldig en daar staan geen uren op.
(en zeker niet de handgeschreven Italiaanse Wasteelsbiljetten uit de jaren '90)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de huidige intbiljetten zijn bijna allemaal vermeld voor welke trein ze bedoeld zijn :-) en in belgie worden int biljetten voor een vaste datum verkocht die kan je dus al zeker geen twee maand gebruiken :-)
Plaats reactie