Pagina 1 van 1

Treinkerkhof

Geplaatst: 06 jan 2008, 23:18
door Train grave yard
Ergens in de achtertuin van een Belgisch metaalverwerkend bedrijf liggen 7 treinen weg te roesten, waarvan 3 stoomlocs Van de elektrische- en diesellocs weet ik dat ze uit de jaren '50 zijn en allen van de bundesbahn komen. Kan iemand me meer info geven over het type van deze treinen en eventuele technische info? De kwaliteit van de foto's is wel erg laag, ga proberen binnenkort betere te maken,maar hopelijk kunnen jullie hier al iets uit afleiden.

Re: Treinkerkhof

Geplaatst: 07 jan 2008, 01:45
door OMC
Waar zijn deze foto's gemaakt?

Re: Treinkerkhof

Geplaatst: 07 jan 2008, 12:24
door Trainspotterke
Deze foto's zijn in Maldegem gemaakt. Op dit domein is het stoomcentrum Maldegem indertijd met zijn activiteiten begonnen en vertrok van hier uit de smalspoortrein. Toen de NMBS eind jaren '80 de terreinen van het station van Maldegem verliet, verhuisde de vereniging naar daar. De smalspoorlijn loopt nog altijd langs dit domein. :wink:

Re: Treinkerkhof

Geplaatst: 07 jan 2008, 14:23
door stefanic
Ik dacht al wel dat het in Maldegem was. Maar als daar vroeger het SCM zat, zullen zij daar toch wel meer over kunnen vertellen.

Op deze pagina (Railfan-Europe) staan al enkele dingen die wel lijken op die lange schienenbus:
http://www.railfaneurope.net/pix/de/die ... c/pix.html
Maar bij het electrisch materiaal staat ook wel iets dat daar op lijkt:
http://www.railfaneurope.net/pix/de/ele ... 5/pix.html

En die schienenbus in het hoge gras lijkt wel een panto te hebben. Er is toch een schienenbus omgebouwd (en in 't geel) als werktrein. Ik heb dat ding ooit zelfs in Brussel-Zuid weten passeren. Mogelijk staat daar een panto op (voor metingen aan de bovenleiding)?
Ik vond op de railfan-site geen schienenbussen met een dergelijke derde lamp

Stefan

Re: Treinkerkhof

Geplaatst: 07 jan 2008, 15:16
door rutotrains
Hallo, de schienenbus heeft geen panto. het is wel een DMU.

Re: Treinkerkhof

Geplaatst: 08 jan 2008, 15:58
door Train grave yard
Trainspotterke schreef:De smalspoorlijn loopt nog altijd langs dit domein. :wink:
Heb ik gemerkt, redelijk genant als je op een zondagmiddag net aan het raam van de stuurpost van één van de locs hangt te bungelen om binnen te raken en die smalspoortrein vol toeristen passeeert net :oops:

Re: Treinkerkhof

Geplaatst: 08 jan 2008, 16:23
door Train grave yard
Ik weet tot mijn eigen scha en schande niet wat een schienenbus is :oops: , maar wat ik wel kan zeggen over "die groene" is de indeling. Misschien zegt je dat genoeg om te weten of het een schienenbus of bijwagen is. Vlak na de stuurpost komt er een salon/restaurant, gevolgd door een gang die uitgeeft op slaapcoupés en een badkamer (met ligbad(!), lijkt me comfortabel als je over het spoor dendert :wink: ). Eén van de coupé's is uitgerust met een zware brandkast..

Re: Treinkerkhof

Geplaatst: 08 jan 2008, 22:36
door Trainspotterke
Veel weet ik er niet over, maar ik weet wel dat die rode motorwagen nog op eigen kracht gereden is naar de plaats waar hij nu nog altijd staat! :wink:

Re: Treinkerkhof

Geplaatst: 09 jan 2008, 01:10
door Train grave yard
stefanic schreef:Ik dacht al wel dat het in Maldegem was. Maar als daar vroeger het SCM zat, zullen zij daar toch wel meer over kunnen vertellen.Stefan

Zij zeggen niets met deze treinen te maken te hebben, volgens hen zijn deze particulier bezit.

Wat ik intussen wel al te weten gekomen ben: De 2 bijna identieke stoomlocs zijn tubize locomotieven, gebouwd rond 1930 door de Ateliers Métallurgiques de Tubize, eventueel type 20.
De rode trein is uit dienst genomen in 1985 en was in bezit van het Amerikaanse leger in Duitsland. Het is een zogeheten verbrennungstriebwagen, gebouwd in 1957 door de Deutsche Wagon und Machinefabriken Berlin(DWM), tegenwoordig wagon union. Hij viel onder de VT 633 reeks, nr 633801-6. Het precieze type is mij nog steeds onbekend.

De overige 2 diesellocs zijn gebouwd in 1953,afgevoerd in 1976 en waren ook in legerdienst. Hun nr waren VT 363628 en VT 366801. De blauwe loc was uitgerust met een MAN-motor en de wagon is een Duits salonrijtuig.

Kan iemand me met deze info verder helpen het precieze type te achterhalen?

treinkerkhof

Geplaatst: 09 jan 2008, 10:41
door rutotrains
Maldegem 06.08.05
Is dit een DMU of een rijtuig?

Re: treinkerkhof

Geplaatst: 11 jan 2008, 15:40
door Trainspotterke
Dit is een motorstel (of toch een deel ervan)! :wink:

Het opmerkelijke is dat deze wagon nog maar op één draaistel staat, namelijk het rechtse. Het linkse draaistel is samen met de erop gevestigde dieselmotor er van onder gehaald en staat er ergens naast dacht ik. :wink:

Re: treinkerkhof

Geplaatst: 01 mar 2008, 13:34
door msts.be
Met behulp van de "DSO-Sufu" geraakt dit nog wel opgelost:

Het gaat om de achterkant van de motorwagen 636 801 , omgebouwd van VT36 3628, gebouwd in 1958 door MaK en uit dienst op 01.10.1976.

In deze topic waren we ook al over de andere afgestelde treinen in Maldegem bezig, en daar ga ik ook nu even op verder.

Re: Treinkerkhof

Geplaatst: 01 mar 2008, 13:58
door msts.be
Waarschijnlijk heb je je info uit deze topic bij DSO gehaald en daar wil ik even op voortgaan..

In de topic, bereikbaar door bovenstaande link staat een foto van een salonwagen. Het gaat hier om een vrij speciale wagen: het is een Sal4üg(e)-50, die sterk gebaseerd is op de "Schürzenwagen" van de jaren '30 en '40, maar wel na de oorlog is gebouwd. Dit kwam omdat de prototypes van de nieuwe "m-Wagen" nog niet klaar wagen, maar de Amerikanen wilden wel nieuwe salonwagens voor hun generaals enz en daarom kwam men op het idee om de rijtuigen te bouwen volgens het ontwerp van de "Schürzenwagen". Dit salonrijtuig is dus te onderscheiden van de oude "Schürzenwagen" omdat het al kenmerken van de "m-Wagen" vertoont: andere schorten, achterkant à la "m-Wagen" en andere ramen ("Übersetzfenster"). Sommigen van deze rijtuigen hadden ook al MD33-draaistellen ipv de oorspronkelijke Görlitz III Schwer-draaistellen van de oude "Schürzenwagen".

Mijn vraag is: staat dit rijtuig er nog ? Want het is wel zo één van de "einzelstücken" qua salonwagens..

Re: treinkerkhof

Geplaatst: 13 mar 2008, 03:42
door Train grave yard
Trainspotterke schreef::wink:

Het opmerkelijke is dat deze wagon nog maar op één draaistel staat, namelijk het rechtse. Het linkse draaistel is samen met de erop gevestigde dieselmotor er van onder gehaald en staat er ergens naast dacht ik. :wink:
Het ligt er voor (nog net te zien op de foto)