Nachttreinen.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Nachttreinen.

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik ben vandaag in Het Volk tegengekomen dat minister Inge Vervotte wil laten uitzoeken of het niet haalbaar is om nachttreinen in België te laten rijden, en dan vooral op de lijnen Oostende-Brussel en Brussel-Antwerpen.
Meer info: hier: http://www.hetvolk.be/Article/Detail.as ... L61N9UHK_3
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Wover

Re: Nachttreinen.

Bericht door Wover »

Wel, een paar weken geleden had ik last van accuute insomnia, waardoor ik omstreeks 4u nog altijd wakker was, en dan begint een mens eens na te denken.

En toen kwam ik tot volgende opmerkingen:

- Het nachtnet zal een zeer afgezwakte treindienst zijn, met een stoptrein op alle lijnen, en eventueel een semi-direct op grote lijnen
- Daardoor zullen reistijden zeer lang worden
- Een gevolg daarvan is dat het enkel voor korte afstanden relatief aantrekkelijk is

Als we dan kijken naar de mogelijke doelgroepen, de korte afstand in gedachten houdende:

- Mensen die een vliegtuig moeten halen en bv om 4u op de luchthaven van Zaventem moeten zijn. Maar dan kunnen enkel mensen uit Leuven en Brussel daar gebruik van maken, want vanuit andere steden duurt het wellicht veel te lang
- Jongeren die terugkomen van een nachtje stappen: Zolang dat op niet al te grote afstand is kan dat, maar de keren dat ik met de trein ben weggeweest was naar Gent en Oostende, ik zou er bijna niet aan denken om openbaar vervoer te nemen wanneer ik uitga (wellicht omdat er gewoon geen aanbod is, maar toch)
- Werknemers die nachtshift hebben of gewoon zo vroeg op hun werk moeten zijn

Dan gaan we concurrentie bekijken:

--> De auto: 's nachts is er weinig volk op de baan, dus geen files en met langere reistijden moet je wel gek zijn om dan de trein te nemen.

En als we dan afsluitend nog kijken naar het succes dat het nachtbusnet in Brussel heeft dan weet je dat zoiets redelijk onrealistisch is in België, zeker als je weet dat er veel te weinig personeel is om nog eens een nachtnet uit te bouwen ook.

Conclusie: Ons Inge zou zich beter moeten informeren en zich bezighouden met de dingen die fout lopen bij NMBS voor weer wilde voorstellen te doen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nachttreinen.

Bericht door Steve »

Wover, interessante woorden, maar je gaat er wel voortdurend van uit dat zo'n nachtdienst zoveel mogelijk zou moeten stoppen. Waarom? Dat lijkt me hoe dan ook ontzettend verlieslatend, juist omdat er daardoor zo'n beperkte doelgroep gecreëerd wordt, zoals je zelf ook zegt. Wat is er mis met een nachtnet dat vooral in de grote stations stopt, zoals in Nederland? Voor Oostende - Brussel zou ik denken aan Brugge, Aalter, Gent, eventueel Aalst en Denderleeuw, en Brussel. Dat is niet zo spectaculair veel trager dan met de auto 's nachts, en toch heb je al vrij veel centra bediend.
Tyrr

Re: Nachttreinen.

Bericht door Tyrr »

enkel IC treinen ofzo?
Dan heb je grotere gemeenten er ook nog bij, maar kunnen mensen na een nachtje stappen nog naar huis.
Ik ben in elk geval voorstander.
Er ook aan denkend dat niet iedereen kan autorijden/auto ter beschikking heeft. En, om alleen te rijden is de trein spotgoedkoop. Zelfs als de prijzen omhooggaan.
Fles

Re: Nachttreinen.

Bericht door Fles »

Joris schreef:Ik ben vandaag in Het Volk tegengekomen dat minister Inge Vervotte wil laten uitzoeken of het niet haalbaar is om nachttreinen in België te laten rijden, en dan vooral op de lijnen Oostende-Brussel en Brussel-Antwerpen.

G*dsamme, MAG het eindelijk ja? :lol: bij ons rijden al zeker 20 jaar nachttreinen iedere nacht, ieder uur. Utrecht - Amsterdam - Schiphol - Leiden - Den Haag - Delft - Rotterdam en terug. Met ingang van dit jaar zijn die uitgebreid naar een volledig rondje Utrecht - Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Eindhoven - Utrecht, inclusief pendeltjes tussen Tilburg en Den bosch. Het is tegenwoordig een hele toer om hel hele nachtnet, met alleen maar nachtnettreinen, in 1 nacht te doen.

Dus ja, het is HOOG tijd dat er bij jullie ook eens wat dergelijks van de grond komt :)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen.

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik vind dit ook niet slecht.
Nu stoppen de treinen vind ik soms echt te vroeg met rijden, want, zeker als je eergens een aansluiting moet nemen moet je vaak al vroeg vertrekken om nog op je bestemming te kunnen geraken.
En dat men op kleine lijnen vroeg stop, ok, maar laat de grote assen maar wat langer rijden.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Fles

Re: Nachttreinen.

Bericht door Fles »

Ja inderdaad, bij jullie rijdt er na 23:59 nauwelijks meer iets toch? :?

Ik had vorige week uit Leiden om 0:22 nog een IC naar Utrecht, aankomst 1:10. Laatste aankomsten in Groningen, Leeuwarden en Enschede lopen rond de 01:45-02:00...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen.

Bericht door Joris »

Hallo,
Fles schreef:Ja inderdaad, bij jullie rijdt er na 23:59 nauwelijks meer iets toch? :?

Ik had vorige week uit Leiden om 0:22 nog een IC naar Utrecht, aankomst 1:10. Laatste aankomsten in Groningen, Leeuwarden en Enschede lopen rond de 01:45-02:00...
De ICa heeft na 0.00u nog 1 passage door Brussel dacht ik. De meeste treienn stoppen hier voor 0.00u met rijden.
Hier in Lokeren is de laatste Gent-Antwerpen: Gent 23.03 u, Lokeren 23.20u, en dan in Lokeren nog 1 om 23.40u naar Gent.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nachttreinen.

Bericht door Steve »

Joris schreef:Hallo,
Fles schreef:Ja inderdaad, bij jullie rijdt er na 23:59 nauwelijks meer iets toch? :?

Ik had vorige week uit Leiden om 0:22 nog een IC naar Utrecht, aankomst 1:10. Laatste aankomsten in Groningen, Leeuwarden en Enschede lopen rond de 01:45-02:00...
De ICa heeft na 0.00u nog 1 passage door Brussel dacht ik. De meeste treienn stoppen hier voor 0.00u met rijden.
Hier in Lokeren is de laatste Gent-Antwerpen: Gent 23.03 u, Lokeren 23.20u, en dan in Lokeren nog 1 om 23.40u naar Gent.
Groeten,
Joris De Mol
Inderdaad: IC A Brussel-Zuid 00.32 u, Oostende 1.51 u. Er is ook die late L Antwerpen-Centraal 00.28 u, Brussel-Zuid 1.29 u. Maar dat zijn een trieste uitzonderingen, bijna alle verbindingen houden al een stuk vroeger op te rijden.
Fles

Re: Nachttreinen.

Bericht door Fles »

na ja, het meeste begint bij jullie toch alweer voor 05.00 te rijden? dat zie je hier nog niet zo snel hoor ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen.

Bericht door Steven »

nachtnet prima onder een paar voorwaarden
voldoend personeel en materieel om dit te verwezenlijken, nu krijgt het meeste materieel tijdens de nachtrust een grotere kuisbeurt (zoals in vorst) en met een nachtnet verklein je dus die kans en zal je dus meer materieel nodig hebben om dit te kunnen blijven doen.
Wover

Re: Nachttreinen.

Bericht door Wover »

Ik zie een uitbreiding van het aanbod 's avonds laat beter zitten dan een nachtaanbod dat beperkt zal zijn door materieel en personeel.
Fles

Re: Nachttreinen.

Bericht door Fles »

als er iemand in een besluitnemende positie ook nog iets WIL doen voor de zaak (je weet het niet, maar stel he ;) ) dan kunnen ze misschien vragen aan de luchthaven-bedrijven van Zaventem en Charleroi om bij te dragen in de kosten. Die zullen er toch ook kunnen van profiteren :!:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen.

Bericht door Joris »

Hallo,
Fles schreef: dan kunnen ze misschien vragen aan de luchthaven-bedrijven van Zaventem en Charleroi om bij te dragen in de kosten. Die zullen er toch ook kunnen van profiteren :!:
Zaventem wel, maar Charleroi ligt bij mijn weten niet bepaald langs een spoorlijn...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen.

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Hallo,
Zaventem wel, maar Charleroi ligt bij mijn weten niet bepaald langs een spoorlijn...
Groeten,
Joris De Mol
Die komt er ooit nog wel :P
Plaats reactie