Snelheid verminderen bij doorrit

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Der Lobbelt

Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Der Lobbelt »

Ik stond dinsdag rond 18.00 in het station van Leuven te wachten op mijn vriendin, die uit Brussel zou arriveren. Terwijl ik daar op spoor 3 stond te wachten, passeerde er een Thalys en een HLE 13 met een stam I11. Deze 2 treinen reden beiden zéér snel (als mijn schattingsvermogen mij niet in de steek laat toch een goeie 140 km/h)

Mijn vraag is nu; moet de snelheid niet verminderd worden bij doorrijden van een station? Toen ik de 2 zo zag passeren langs mij, kwam dat toch redelijk gevaarlijk over!
Bartjedj

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Bartjedj »

Door Leuven rijden de HST's en de IC-O inderdaad aan 100-120km/h door het station. Lijkt mij ook een zeer domme situatie in een station dat juist volledig is heraangelegd.

BDJ
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Nils »

Ik zal zelfs meer zeggen, de doorrit snelheid in Leuven is maximaal 160 km/u.
Normaal worden deze treinen zeer goed aangekondigd in het station, en uiteindelijk zijn er wel meer stations waar de snelheid zo hoog ligt (denk maar aan zowat alle stations tussen Gent en Brugge). Als iedereen zich aan de regels houdt die gelden in een station, levert dit helemaal geen gevaar op.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5339
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Steve »

Nils schreef:Ik zal zelfs meer zeggen, de doorrit snelheid in Leuven is maximaal 160 km/u.
Normaal worden deze treinen zeer goed aangekondigd in het station, en uiteindelijk zijn er wel meer stations waar de snelheid zo hoog ligt (denk maar aan zowat alle stations tussen Gent en Brugge). Als iedereen zich aan de regels houdt die gelden in een station, levert dit helemaal geen gevaar op.
Als iedereen zich altijd aan de regels hield, zou er geen politie bestaan. Of TBG's. :lol:
13'erke

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door 13'erke »

Leuven wordt voorbijgereden aan 160, meestal wordt er eens geclaxonneerd om de mensen te waarschuwen.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Robin »

Aan het stations Antwerpen-Noorderdokken komen ze soms ook snel door, voornamelijk de benelux trein. Dit is natuurlijk geen druk station, meer een afgelegen maar toch 120 is nog steeds wat trager dan 160 :D

Een oplossing zou zijn, 3 sporen tussen 2 perrons zodat het middelste spoor vrij is van perrons, dure oplossing mja tis een idee he :P
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Shrek »

in leuven is het alleen op perron 2/3 dat ze zo snel langskomen, eigelijk zouden ze die perrons moeten afsluiten tussen x.40 en x.20, en alleen de IC-A daar laten stoppen. Ik vind het zeer onveilig dat een ICE/Thalys/IC-O daar op 2 meter van de mensen aan zon snelheid kan doorvliegen :roll:
Ik heb trouwens de indruk dat er TB's zijn die vertragen om door Leuven te rijden (vooral op Thalys en IC-O heb ik dat al gezien)
Wover

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Wover »

Ik heb helaas al mensen "gebruik" zien maken van de hoge doorritsnelheid. De IC-O was in doorrit en er stond iemand in de sporen. Remming begon bij begin perron en hij stond aan het einde van het perron stil, maar het mocht niet baten natuurlijk. Gelukkig heb ik het wel niet als ooggetuige meegemaakt maar als "benadeelde" omdat sporen 1-3 waren afgesloten voor iedereen.

Verder is men binnekort van plan L36N op 200 te brengen tussen Haren en Herent, waardoor dus enkele haltes tegen 200 voorbijgesjeesd zullen worden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Shrek »

maar op L36N kan men de perrons wel afsluiten dacht ik :P
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Patrick »

Hier een zeer actueel buitenlands "voorbeeldje" van voorbijrazende treinen :shock:

In het station van Petersroda (deelstaat Sachsen-Anhalt) zijn vanmorgen 2 vrouwen (52 en 18) om het leven gekomen toen ze door een ICE die aan 160 km/u voorbijraasde, werden gegrepen. Ze hadden het spoor op een verboden punt overgestoken om vermoedelijk nog vlug hun regionale trein naar Leipzig te kunnen nemen.
De ICE (die naar Berlijn spoorde) kwam uit een bocht. Door de hoge snelheid konden de vrouwen de trein niet horen aankomen. De trein maakte een noodremming en kwam enkele kilometers verder tot stilstand.
De TB is ongedeerd en kreeg medische en psychologische bijstand. In de ICE zaten geen reizigers.
Het traject Bitterfeld-Leipzig was meerdere uren onbruikbaar.

(Bron. o.a.)
FlyingDutchman

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door FlyingDutchman »

Tja, dat mensen aangereden worden als ze op een verboden plek het spoor betreden is bijna niet te voorkomen, helaas. Het punt is dat mensen nogal kunnen schrikken of van het perron afgeblazen als een trein aan 160 km per uur vlak langs het perron raast. Als de trein over het middelste spoor tussen 2 perrons in zou rijden zou er al geen probleem meer zijn.
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Elgar »

Shrek schreef:maar op L36N kan men de perrons wel afsluiten dacht ik :P
Tot nu toe staat er alleen in het station van Haren-Zuid een omheining op het perron.

Ook zijn alle perrons langs L36N met dolomiet verhard. Bij regenweer staan die perrons altijd vol plassen, omdat de afwatering helemaal dichtgeslibt is. Enkel de betonnen perronboorden zijn dan goed begaanbaar en wetende dat de treinen daar aan 160 km/h voorbijrazen... :?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Steven »

leuven spoor 2-3 aan 160 km/u
leuven spoor 1-4 kan aan 90 km/u bereden worden
vilvoorde doorrit op spoor 2 aan 140 km/u
gent st pieters doorrit op spoor 10 aan 120 km/u
brugge sporen 9-10 aan 120 km/u

effe vermelden dat de snelheid zo hoog niet moet zijn, deze week heeft een jongen in Namur nog zelfmoord gepleegd in het station, IC J trein naar luxemburg, daar is de snelheid 40 km/u
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Elgar »

Voor de stations aan L36N is die 160 km/h wel van belang. Hoe sneller een trein rijdt, hoe minder tijd een niet-zelfdodende mens heeft om de perronrand te verlaten (en in een plas te gaan staan).

Zolang er geen verhard perron ligt, vind ik die 160 km/h onverantwoord (bij slechte weersomstandigheden).

Al een geluk dat het hier meestal droog weer is :wink:
Der Lobbelt

Re: Snelheid verminderen bij doorrit

Bericht door Der Lobbelt »

Nils schreef:Ik zal zelfs meer zeggen, de doorrit snelheid in Leuven is maximaal 160 km/u.
Normaal worden deze treinen zeer goed aangekondigd in het station, en uiteindelijk zijn er wel meer stations waar de snelheid zo hoog ligt (denk maar aan zowat alle stations tussen Gent en Brugge). Als iedereen zich aan de regels houdt die gelden in een station, levert dit helemaal geen gevaar op.
De tweede trein werd helemaal niet aangekondigd, afgezien van de "Doorrijdende trein" op de lichtborden. Die verraste iedereen op het perron!
Plaats reactie