Een vraagje:
onlangs zat ik op de lijn Leuven-Mechelen in een varkensneus (IR Leuven - Mechelen - Sint-Niklaas/Antwerpen), net achter de stuurcabine. De toegangsdeur van de cabine stond open, dus ik had een mooi zicht.
Net achter het station van Hever gebeurde (in mijn ogen) iets vreemds: de trein stopte voor een stopsein, de overweg net achter het sein bleek nog open. Na enkele minuten wachten rinkelde opeens de bel, sloten de slagbomen zich en nog eens een 10-tal seconden later viel het sein open.
Hoe werkt dit juist? Wil dit zeggen dat iemand in het seinhuis even vergeten was de overweg te sluiten? Verloopt dit normaal niet volautomatisch?
Alvast bedankt voor de info.
Seinen & overwegen
eeen varkensneus op de 53??? normaal rijden daar enkel breaks of M4 rond op die lijn.
als dat een bediend sein is dan gaat dat sein idd pas open nadat de overweg gesloten is, dit gebeurd door de seingever die een reisweg aanlegt op het seinhuis de rest gaat vanzelf eens die reisweg ingegeven is in het systeem
als dat een bediend sein is dan gaat dat sein idd pas open nadat de overweg gesloten is, dit gebeurd door de seingever die een reisweg aanlegt op het seinhuis de rest gaat vanzelf eens die reisweg ingegeven is in het systeem
Er is daar in de jaren 1970 bijna een omgekomen. Dat heb ik in het één-programma 'Man bijt Hond' gezien. Die was toen ook overreden door een trein uit de andere richting, gelukkig hebben ze hem het ziekenhuis nog kunnen herstellen. De 4137 is toen nog op TV gekomen.Wover schreef:In Herentals bv. In Geel dan weer totaal niet, waardoor de 2 overwegen na het station soms 5 minuten gesloten blijven, en 's morgens durven er dan wel eens schoolkinderen oversteken, maja