Seinhuis Brussel-Zuid - Zenuwcentrum eerste klas
Geplaatst: 06 mar 2008, 15:38
In de spits vertrekt er op elk spoor in Brussel-Zuid om de drie minuten een trein. Het drukke treinverkeer vraagt de opperste concentratie van het hele team in het seinhuis. In de late namiddag is de piek voorbij. Tijd dus voor een gesprek.
Foto: Het seinbord in Brussel-Zuid is 20 meter breed en 3 meter hoog. De seingevers krijgen in één oogopslag een overzicht van de actuele situatie op de sporen. (Peter Van Hoof)
"30% van het nationale treinverkeer loopt door Brussel", zegt Johan Ceuleers, Infrabelmanager van Brussel. "We hebben hier dan ook het grootste seinhuis van België. Hier alleen al werken 90 mensen achter de schermen aan de stiptheid en veiligheid van het treinverkeer in en rond Brussel. Er komt dan ook een en ander bij kijken. Voor elke trein wordt er op voorhand een reisweg uitgestippeld. Dat gebeurt elke dag opnieuw omdat er rekening gehouden wordt met onderhouds- en vernieuwingswerken. Dat reisschema wordt doorheen de dag aangepast aan onvoorziene omstandigheden. De seingevers moeten al die aanpassingen in goede banen leiden."
Foto: Johan Ceuleers, Infrabelmanager regio Brussel: "Tijdens de spits draait het seinhuis op volle toeren. We doen alles om zo veel mogelijk treinen op tijd te laten rijden." (Kluwer)
Knoppen, lichten en draden
Johan Ceuleers: "Alle sporen en treinen worden schematisch weergegeven op het grote seinbord en op de computerschermen van de seingevers. Ook de 475 wissels en 330 seinen (verkeerslichten voor treinen, red.) staan op het plan aangeduid. De treinen worden in 'real time' weergegeven. Dat kan dankzij de detectiepunten, die langs alle treinsporen staan. Wanneer de trein er passeert, wordt dat doorgestuurd naar de pc's en het seinbord in het seinhuis. Zo weten de seingevers op elk moment waar de treinen rijden."
Spoorwijziging
"Soms moeten de seingevers de reisweg van de treinen aanpassen, bijvoorbeeld bij spoorwijzigingen of defecten aan de spoorlijn. Daarvoor gelden zeer strikte veiligheidsprocedures." Een andere belangrijke taak van het seinhuis is de reizigers informeren. "Dat is de taak van de speaker. Die volgt op het scherm en het bord de spoorwijzigingen en vertragingen op. Een speaker kan ook omroepen in andere stations dan waar hij of zij fysiek zit. Via een eenvoudige druk op de knop kan een speaker vanuit het seinhuis in Brussel-Zuid omroepen op het perron in Vorst of Sint-Genesius-Rode."
Infrabel heeft plannen om het aantal seinhuizen in Vlaanderen van 274 terug te brengen tot 31. Lees er meer over in het artikel 'Minder maar modernere seinhuizen' .
Bron: Uitweg.be
![Afbeelding](http://uitweg.be/nummer-60/beelden/S_uitweg60_208_1.jpg)
"30% van het nationale treinverkeer loopt door Brussel", zegt Johan Ceuleers, Infrabelmanager van Brussel. "We hebben hier dan ook het grootste seinhuis van België. Hier alleen al werken 90 mensen achter de schermen aan de stiptheid en veiligheid van het treinverkeer in en rond Brussel. Er komt dan ook een en ander bij kijken. Voor elke trein wordt er op voorhand een reisweg uitgestippeld. Dat gebeurt elke dag opnieuw omdat er rekening gehouden wordt met onderhouds- en vernieuwingswerken. Dat reisschema wordt doorheen de dag aangepast aan onvoorziene omstandigheden. De seingevers moeten al die aanpassingen in goede banen leiden."
![Afbeelding](http://uitweg.be/nummer-60/beelden/S_uitweg60_208_2.jpg)
Knoppen, lichten en draden
Johan Ceuleers: "Alle sporen en treinen worden schematisch weergegeven op het grote seinbord en op de computerschermen van de seingevers. Ook de 475 wissels en 330 seinen (verkeerslichten voor treinen, red.) staan op het plan aangeduid. De treinen worden in 'real time' weergegeven. Dat kan dankzij de detectiepunten, die langs alle treinsporen staan. Wanneer de trein er passeert, wordt dat doorgestuurd naar de pc's en het seinbord in het seinhuis. Zo weten de seingevers op elk moment waar de treinen rijden."
Spoorwijziging
"Soms moeten de seingevers de reisweg van de treinen aanpassen, bijvoorbeeld bij spoorwijzigingen of defecten aan de spoorlijn. Daarvoor gelden zeer strikte veiligheidsprocedures." Een andere belangrijke taak van het seinhuis is de reizigers informeren. "Dat is de taak van de speaker. Die volgt op het scherm en het bord de spoorwijzigingen en vertragingen op. Een speaker kan ook omroepen in andere stations dan waar hij of zij fysiek zit. Via een eenvoudige druk op de knop kan een speaker vanuit het seinhuis in Brussel-Zuid omroepen op het perron in Vorst of Sint-Genesius-Rode."
Infrabel heeft plannen om het aantal seinhuizen in Vlaanderen van 274 terug te brengen tot 31. Lees er meer over in het artikel 'Minder maar modernere seinhuizen' .
Bron: Uitweg.be