Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door Joris »

Hallo,
Gisteren was ik aan het treinspotten in Amsterdam-Centraal, en nee het is geen grap.
Na enkele uren kwam ik enkele hollandse flikken tegen, geen mensen van prorail, echt politie!, die me kwamen vertellen dat ik daar geen foto's mag maken. Ik had helaas geen print van de regels bij, maar het uitleggen dat dat wel mocht hielp niet. Ze moesten m'n legitimatiebewijs hebben (dat die hollanders eens leren vragen achter een paspoort, dat begrijpte een mens tenminste, want, ik wist niet dat dat een paspoort was). Dan hebben ze me meengenomen naar het politiebureau, hebben ze daar al m'n foto's bekeken, en omdat het enkel treinen waren en geen foto's van het station, lieten ze me na het beantwoorden van veel vragen gaan. Ik sta intussen wel bekend in Nederland als vermoedelijke terrorist. Ze hebben me nadrukkelijk verboden om op publieke plaatsen, dus ook stations, foto's te maken. Dit alles vanwege die moslimfilm van Wilders waardoor ze angst hebben voor aanslagen. Langs de baan foto's maken mag wel, evenals in stelplaatsen en andere plaatsen waar geen publiek mag, als je daarvoor de toestemming hebt verkregen van het plaatselijke personeel.
Pas dus op als je daar gaat fotograferen.
Voor de rest waren de Nederlanders wel vriendelijk.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door K V B »

Joris schreef: Ze moesten m'n legitimatiebewijs hebben (dat die hollanders eens leren vragen achter een paspoort, dat begrijpte een mens tenminste, want, ik wist niet dat dat een paspoort was).
Had jij je paspoort bij je, of had je enkel je identiteitskaart bij je? Dat is namelijk niet hetzelfde, en die agent kon natuurlijk niet weten wat je bij je had.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Joris schreef: Ze moesten m'n legitimatiebewijs hebben (dat die hollanders eens leren vragen achter een paspoort, dat begrijpte een mens tenminste, want, ik wist niet dat dat een paspoort was).
Had jij je paspoort bij je, of had je enkel je identiteitskaart bij je? Dat is namelijk niet hetzelfde, en die agent kon natuurlijk niet weten wat je bij je had.

ik vermoed dat joris enkel zijn ID kaart bij zal gehad hebben aangezien dat volstaat om als belg naar nederland te gaan. voor een dagje spotten ga je geen paspoort aanvragen he, beetje zotte kost :lol:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door Joris »

Hallo,
Ja, ik had enkel m'n identiteitskaart mee, voor binnen de sjengenlanden heb je niet meer nodig dacht ik.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
FlyingDutchman

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door FlyingDutchman »

Ze worden hier ook helemaal bang van die #"!$$&! moslims.... Echt overdreven angst tegenwoordig, iedereen is hier een potentiële terrorist. :roll:
In Nederland ben je trouwens verplicht je identificatiebewijs bij te hebben, altijd, waar dan ook. Heerlijk land, niet? :evil:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door Steven »

in belgie moet dat ook hoor, vanaf uw 12 krijg je zo een leuk kaartje om dat dan op zak te hebben :-)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door treinbruno »

maar ge moet het pas vanaf u 15 jaar overal meehebben.

in de bundel van de NMBS staat wel dat ge u ID kaart al vanaf 12 jaar moet meehebben als ge met de trein reist.

en onder de 12 moet ge een "bewijs van identiteit" meehebben om te bewijzen dat ge aan het kindertarief moogt reizen
(zit al te denken dat ze bij een kind van 7 jaar gaan vragen achter een bewijs dat hij niet ouder is als 12 :mrgreen: )
Afbeelding
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door treinbruno »

ik heb ook wel al eens een politiecontrole op FBMZ gehad...

k'kwam net uit de frituur en k'had een euro laten vallen, de politie dacht dat ik drugs verstopt had...
ze vroegen achter mijn ID kaart, belden of ik geseind stond.
ze hadden ook gevraagd wat ik hier deed en of mijn ouders dat wisten etc.
en zeiden ook dat het heel abnormaal was dat een kind van 14 zo ver van huis gaat (terwijl ik al in innsbruck en madrid geweest ben :roll: )
ik zei treinspotten, dat geloofden ze niet. en uiteindelijk toonde ik mijn camera die vol stond met treinfoto's van de CFL.
(k'denk niet dat ze doorhadden dat het treinen van luxemburg waren, anders hadden ze wel nog meer gezeikt...)
ze lieten mij direct gaan en wensten mij nog veel spotplezier.
Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door Accelerat »

Ik kan alleen maar dit zeggen Joris, ik schaam me DIEP voor het land waar ik woon!
Bartjedj

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door Bartjedj »

Sja, dat Nederland in een staat van paraatheid staat weet ongeveer heel de wereld al. En de enige reactie die ik momenteel over de film gehoord heb is "is het dat maar".
Waarom dan nog zo moeilijk blijven doen? Begin steeds meer te denken dat Balkenende misschien niet echt een geschikte premier is...

Dat je je ID altijd bij moet hebben vind ik logisch. En nog handig ook, als je bijvoorbeeld een ongeval hebt.

BDJ
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door treinbruno »

t'is echt wel een onozele film met wat knip en plakwerk, k'kan die film zelfs met een programma op mijn gsm maken :!:

er zal wel hetzelfde gebeuren met die wilders alsdat met theo van gogh en pim fortuin gebeurde...

k'denk dat de politie duidelijk het verschil wel kan zien tussen een treinspotter en een terrorist
Afbeelding
Spiketrain
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 feb 2006, 10:12

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door Spiketrain »

sncf-sncb schreef:Ik kan alleen maar dit zeggen Joris, ik schaam me DIEP voor het land waar ik woon!
Daar sluit ik me bij aan. :?
Groeten,
Spiketrain
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door rvdborgt »

Joris schreef:Gisteren was ik aan het treinspotten in Amsterdam-Centraal, en nee het is geen grap.
Na enkele uren kwam ik enkele hollandse flikken tegen, geen mensen van prorail, echt politie!, die me kwamen vertellen dat ik daar geen foto's mag maken. Ik had helaas geen print van de regels bij, maar het uitleggen dat dat wel mocht hielp niet.
Dien een klacht in bij de politie en stop er een kopietje bij van de regels.
Joris schreef:Ze moesten m'n legitimatiebewijs hebben (dat die hollanders eens leren vragen achter een paspoort, dat begrijpte een mens tenminste, want, ik wist niet dat dat een paspoort was).
Een legitimatiebewijs is iets waarmee je je kunt legitimeren. Kan een paspoort zijn, een identiteitskaart, een Nederlands rijbewijs (ik geloof niet dat het Belgische vodje toegestaan is) en misschien nog wel meer.
Joris schreef:Dan hebben ze me meengenomen naar het politiebureau, [...]
Hebben ze wel gezegd waarom je werd aangehouden? Zo nee, dan kun je dat in je klacht vermelden. Of ging je vrijwillig mee?
Joris schreef:Ze hebben me nadrukkelijk verboden om op publieke plaatsen, dus ook stations, foto's te maken.
Dat is zeker geen algemene regel en dat geldt dan volgens mij alleen op die plaats en tijd dat de politie je dat verbiedt. Zoals gezegd: NS heeft voor het fotograferen eigen regels.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door Joris »

Hallo,
rvdborgt schreef:Dien een klacht in bij de politie en stop er een kopietje bij van de regels[...]
Hebben ze wel gezegd waarom je werd aangehouden? Zo nee, dan kun je dat in je klacht vermelden. Of ging je vrijwillig mee?
M'n ouders hebben me dat afgeraden, ik zal er nog eens over nadenken.
Het was niet aanhouden, gewoon meekomen, ze wouden daar m'n foto's bekijken, en meteen ook een kopie van m'n pas(ID dus) nemen. Vrijwillig ja en nee, ik was niet geboeid, maar aangezien ze m'n pas vast hadden kon ik alleen maar meegaan.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinspotten in Nederlandse stations: Verboden?

Bericht door K V B »

Joris schreef:Hallo,
Ja, ik had enkel m'n identiteitskaart mee, voor binnen de sjengenlanden heb je niet meer nodig dacht ik.
Inderdaad is een identiteitskaart voldoende. Overigens ook voor reisjes naar Zwitserland. Maar Vlamingen zouden wel eens mogen afleren een identiteitskaart een "paspoort" te noemen, want dat is het niet.
Plaats reactie