Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Tim »

Trainspotterke schreef:
Fles schreef:Wel raar dat er kennelijk zonder seinen probleemloos goederen vervoerd kunnen worden? :?:
Alles gebeurt daar via de radio. Op die manier vraagt de machinist telkens toelating om een bepaalde zone binnen te mogen rijden.
Inderdaad, deze morgen nog van Ramskapelle naar DOW Terneuzen gereden en het duurt 45 minuten voor het traject Zelzate - DOW is afgelegd. Je moet bij de treindienstleider toestemming vragen voor de blokken Sas Van Gent, Dirk, Korneel, Bernard, Sluiskil aansluiting en Hendrik.
Trainspotterke

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Trainspotterke »

L50a zit zo goed als vol, dus veel bijkomende treinen kunnen er niet meer bij, laat staan stoptreinen! :wink:

Een kwartierdienst tijdens de spits vind ik fel overdreven tussen Gent en Brugge. Een trein ieder half uur zoals het nu is tijdens de spits vind ik ruim voldoende. Vergeet niet dat de meeste stopplaatsen langs de 50a eigenlijk maar kleine boerendorpjes zijn. De stations van Bellem en Maria-Aalter liggen temidden de velden!
Fles

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Fles »

Trainspotterke schreef:Een kwartierdienst tijdens de spits vind ik fel overdreven tussen Gent en Brugge.
Oh nou, tussen zulke grote plaatsen hebben we in NL al een tijdje de hele dag door kwartierdiensten hoor :idea: Denk aan:

Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven
Amsterdam - Den haag - Rotterdam - Dordrecht
Rotterdam - Utrecht - Amersfoort
Utrecht - Arnhem

en nog zeker wel een paar meer. Nog los van wat voor kansloze boerendorpjes daartussen liggen ;)
pietje

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door pietje »

voor stoptreinen, want daar ging het over ?
tussen Brugge en Gent rijden 3 IC treinen per uur, dus dat is al niet slecht.
Fles

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Fles »

naah niet voor stoptreinen, okee. Die hebben we ook wel hoor, in kwartiertakt, maar dan idd alleen in de spitsen..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Shrek »

kan infrabel het net in zeeuws-vlaanderen niet overnemen ? dan zijn een heleboel problemen meteen opgelost denk ik zo :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Steven »

Fles schreef:naah niet voor stoptreinen, okee. Die hebben we ook wel hoor, in kwartiertakt, maar dan idd alleen in de spitsen..
zoals ik al eerder zei, de infrastructuur kan dit momenteel niet aan wegens niet op voorzien om zoveel verkeer te hebben.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door K V B »

Trainspotterke schreef:L50a zit zo goed als vol, dus veel bijkomende treinen kunnen er niet meer bij, laat staan stoptreinen! :wink:
Is dat wel zo? Of kan de NMBS niet zo goed plannen?

Bern - Thun is dubbelsporig, en daar rijden 2 stoptreinen per uur, 3 IC's per uur en een international trein. En dat in beide richtingen. Tijdens de spits nog 2 sneltreinen extra per uur. Daarboven komen dan een hondertal goederentreinen. Op het stuk Bern - Gümligen nog twee stoptreinen en een sneltrein (maar dat is ondertussen driesporig).

Zelf vind ik dat het op vier sporen brengen van Gent - Brugge eigenlijk een foute investering is. Het ware beter geweest een nieuwe goederenspoorlijn Zeebrugge - Zelzate - Antwerpen te bouwen. Zeebruge - Zelzate langs de expressweg, dan onder het zeekanaal, verder naar Moerbeke en van daar naar Antwerpen linkeroever en de Liefkenshoekspoortunnel. Kunnen de meeste goederentreinen weg op Gent - Brugge, en dan hoeft er ook niet zo zwaar ingegrepen te worden in al die dorpen die langs de lijn liggen.
Bert

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Bert »

K V B schreef:
Trainspotterke schreef:L50a zit zo goed als vol, dus veel bijkomende treinen kunnen er niet meer bij, laat staan stoptreinen! :wink:
Is dat wel zo? Of kan de NMBS niet zo goed plannen?

Bern - Thun is dubbelsporig, en daar rijden 2 stoptreinen per uur, 3 IC's per uur en een international trein. En dat in beide richtingen. Tijdens de spits nog 2 sneltreinen extra per uur. Daarboven komen dan een hondertal goederentreinen. Op het stuk Bern - Gümligen nog twee stoptreinen en een sneltrein (maar dat is ondertussen driesporig).
Allemaal goed en wel, maar wat is het snelheidsverschil pakweg tussen de cargo en die sneltreinen en IC's. Daar moet je ook rekening mee houden. Bv op de Gotthard baan rijdt de cargo amper trager dan de EC/IC, alles rijdt daar rond de 80km/u. Neem je dan L50A, daar rijden de IC's 160 km/u terwijl de meeste cargo's en losse locs amper 80 à 100 km/u halen. In dat korte stuk tussen Brugge en Gent heb je Landegem, Aalter en traagspoor in Brugge waar de cargo's aan de kant kunnen en maar goed ook, want tegen dan zit er al een IC achter te duwen.
Een tweede oplossing is om die losse ritten eens wat beter te regelen, door de locs mee te sturen. Tegenwoordig zie je meer los rijden dan dat je een deftige cargo tegenkomt.
pietje

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door pietje »

dus het zit het hem in de planning, zoals KVB al suggereerde
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Steven »

tja nee ni echt, de grote verschillen in snelheid maken dat uw capaciteit van uw lijn met gemengd verkeer lastig te regelen is, als de traagste trein 80 km mag rijden de snelste 160 mag rijden en daartussen een stoptrein met gemiddeld 80-90 km/u (wat al een geluk hoger is dan op andere lijnen doordat de haltes hier voldoende ver uit elkaar liggen)

per uur zitten aldaar 3 ic, 1 stoptrein en ettelijke goederentreinen. doe die aan verschillende snelheden rijden zondat dat ze elkaar gaan hinderen. de stoptrein moet vrij stipt in gent aankomen zoniet gaat de ic al vanaf landegem vertraagd gaan rijden, in de richting brugge moet die ook op tijd zijn of die gaat de IC E gaan hinderen. maar in beide richtingen hangt zijn uur van vertrek ook af van deze IC verbindingen als de IC in brugge met vertraging vertrekt dan moet de stoptrein daardoor ook met vertraging rijden waardoor die op zijn beurt niet tijdig in gent is en de IC A gaat hinderen. zoals je merkt een domino effect. dan zit er nog geen goederentrein tussen die treinen te rijden.
pietje

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door pietje »

sorry, ik had eigenlijk moeten quoten, ik doelde op de uitspraak over het veelvuldig los rijden van loc's welke de capaciteit nadelig beïnvloedt.
ik denk eigenlijk dat dit wil zeggen dat er nog capaciteit vrij is, en dat die nogal eens wordt gebruikt voor losse ritten, maar hoedanook daar kan blijkbaar nog wat geoptimaliseerd worden
Daarmee heb je dan nog geen materiaal of mensen om een extra stoptrein elk uur te verzekern.

:oops: we dwalen af :oops:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Steven »

materieel is er zeker niet echt op reserve en personeel al zeker niet, dus zolang deze voorwaarden niet zijn vervuld zal dat een natte droom blijven. zelfs voor het gen zie ik het momenteel niet zitten dat ze ooit voldoende bestuurders gaan vinden.
DE_6308

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door DE_6308 »

Een losse rit kan ook technische redenen hebben, zoals eerder al gezegd zijn er geen locs op overschot, als er dan ergens één defect geraakt, dan moet men die ergens anders gaan halen en is een losse rit onvermijdelijk
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Joris »

Hallo,
tt44ta46 schreef:Wachtebeke zou beter worden bediend met nóg een bijkomende relatie, ditmaal wel via de lijn 204; Moerbeke-Wachtebeke-Gent Noord Sidmar-Oostakker Volvo-Gent Dampoort en verder.

De tijd dringt hier echter, alle operatoren werd gevraagd of ze nog gebruik willen maken van het stuk tot Moerbeke.

Uiteraard is dit negatief, dus de NMBS Holding-TSP trein van 10/05 zou wel eens de allerlaatste kunnen zijn.

Misschien een petitie organiseren op die rit ;-) En dan naar de burgemeesters trekken...

Greetz

Sven
Ik vrees dat een petitie van treinspotters niet veel zal opbrengen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie