Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door tt44ta46 »

Inderdaad, Joris, rechtstreeks zou een petitie niet veel opleveren, maar je kan er wel slapende honden mee wakker maken.

Trouwens, recent gehoord dat de SP.a uit de streek (poitieke partij) aan het ijveren geslagen is voor een reizigersdienst Gent Sint Pieters - Gent Noord Sidmar (langs lijn 204).

Wat dan weer lijn 55 betreft, tot Terneuzen lijkt tof vanuit ons standpunt, maar economisch not done: (1) zware investeringen, (2) weinig files in Zeeuws Vlaanderen en goede busverbindingen.

En 't lijntje 58, een uurdienst in het weekend is mss. een beetje van het goede teveel. Maar met 1 AR 41, 1 machinist en 1 begeleider kan wel naar een 1u30 dienst worden gegaan (rittijd 35 min. en telkens 10 min. haltetijd). OK ni zo leuk voor de personeelsploegen op zich ik weet het...

Probleem met de piste van aansluitende bussen in Evergem is dat je:
- ofwel die bussen beperkt tot Evergem, maar dan hebben de mensen uit het achterland geen bus meer naar het hart van Gent, en overstappen op de tram is niet klantvriendelijk!
- ofwel komen die bussen toch uit Gent Centrum en hebben in het aansluitende station een aanzienlijke vertraging (zoals nu al in Eeklo)

Greetz
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door rvdborgt »

tt44ta46 schreef:Wat dan weer lijn 55 betreft, tot Terneuzen lijkt tof vanuit ons standpunt, maar economisch not done: (1) zware investeringen, (2) weinig files in Zeeuws Vlaanderen en goede busverbindingen.
Over welke goede busverbiningen naar Zeeuws-Vlaanderen spreek je hier dan op werkdagen?

groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door K V B »

tt44ta46 schreef: En 't lijntje 58, een uurdienst in het weekend is mss. een beetje van het goede teveel.
Als je echt wil dat de lijn ook aantrekkelijk wordt voor mensen die anders de auto nemen is een halfuurdienst wel het minimum.
Maar met 1 AR 41, 1 machinist en 1 begeleider kan wel naar een 1u30 dienst worden gegaan (rittijd 35 min. en telkens 10 min. haltetijd). OK ni zo leuk voor de personeelsploegen op zich ik weet het...
Wat dacht je van 3 AR, 3 machinisten en daarmee een halfuurdienst?

Probleem met de piste van aansluitende bussen in Evergem is dat je:
- ofwel die bussen beperkt tot Evergem, maar dan hebben de mensen uit het achterland geen bus meer naar het hart van Gent, en overstappen op de tram is niet klantvriendelijk!
- ofwel komen die bussen toch uit Gent Centrum en hebben in het aansluitende station een aanzienlijke vertraging (zoals nu al in Eeklo)
Ik bedoel dus wel degelijk dat het beter zou zijn om bussen uit het Meetjesland die nu doorrijden tot Gent st. Pieters te laten keren in Evergem (of een ander station). Als je de dienstregeling van de bussen van/naar Gent bekijkt zie je dat die soms wel de helft van hun omloop bezig zijn met zich door het verkeer in Gent te wurmen. Beperk je die bussen tot een station buiten de stad, met goede overstapmogelijkheden op een frequente treindienst bereik je een hoop dingen:
- Buiten de stad rijden de bussen stipter.
- De buskm die je in de stad uitspaart kan je gebruiken om buiten de stad meer ritten aan te bieden.

Dit systeem wordt bijvoorbeeld vrij uitgebreid toegepast in Zwitserland. Geen enkele streekbus rijd bijvoorbeeld het centrum van Zürich binnen. Alle streekbussen sluiten ergens aan op een trein in een S-Bahn station.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Steven »

het meetjesland is zurich totaal niet. een belg is ook geen zwitser, ken enorm veel belgen die weigeren openbaar vervoer te nemen juist omdat het openbaar vervoer is, daar valt met geen stokken iets aan te veranderen.
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door tt44ta46 »

Inderdaad Steven, België is Zürich niet (overigens niet zonder respect voor de Zwitserse wijze hoor!).

Bekijk lijn 132 Ch'oi-Couvin maar eens, daar kan op het enkelspoor tussen Walcourt en Couvin geen trein meer bij, IR's en L's vliegen elkaar in de haren met ... heel dikwijls meer personeel dan reizigers. En dit is al meer dan anderhalf jaar, dus de 'teaser'-periode is ook al lang voorbij.

Schril contrast met bvb. de Luxemburgse Noordlijn, ik weet het!

@ Ryan: Over welke goede busverbiningen naar Zeeuws-Vlaanderen spreek je hier dan op werkdagen?

groetjes,
Rian

---> tussen Zelzate en Terneuzen valt dat mee, over de rest ga ik me ni uitspreken inderdaad, maar er ligt daar dan ook geen spoorlijn ;-)

Greetz

Sven
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door K V B »

Steven schreef:het meetjesland is zurich totaal niet. een belg is ook geen zwitser, ken enorm veel belgen die weigeren openbaar vervoer te nemen juist omdat het openbaar vervoer is, daar valt met geen stokken iets aan te veranderen.
Daar valt wel degelijk iets aan te veranderen. De Zwitser was ooit ook "met geen stokken" uit de auto te krijgen. Je verandert het imago van het OV door het te verbeteren. Maak het makkelijk en zorg er voor dat mensen hun mentale omgevingskaart aan het OV net kunnen ophangen.
Dat vergt onder andere frequente dienstregelingen. Je gaat met een tweeuursdienst inderdaad geen mensen in de trein lokken. Maar met een halfuursdienst lukt dat wel. Zeker als de brandstof nog duurder wordt.
Het vergt ook een duidelijke en overzichtelijke dienstregeling. De dienstregelingen van de lijn kennen nog veel te veel afwijkingen in de lijnvoering en de rijtijden. Een bus moet gewoon precies elk half uur, of elke 20 of 10 minuten rijden, en altijd volgens dezelfde route.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Steven »

begin dan eerst met het woonbeleid aan te passen, door onze freaky lintbebouwing is degelijk ov organiseren een zottenspel in mijn ogen. zo krijg je het effect dat heel vlaanderen zone 50 aan het worden is. wat ook zijn effect heeft op de bussen. Hiervoor gaan inroepen dat je meer tram en trein wil ipv bus zou wat zot zijn.
wij hebben nu sinds enige tijd 4 bussen (merchtem meise grimbergen vilvoorde zaventem) tijdens de spits en 2 voor de rest van de dag (per uur gezien). denk je dat die twee bussen tijdens de daluren gevuld zitten? verre van als ik ze zie zitten er telkens 1 a 2 mensen max op. enkel op het stuk tussen vilvoorde en grimbergen zijn deze goed in gebruik.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door K V B »

tt44ta46 schreef:I
---> tussen Zelzate en Terneuzen valt dat mee, over de rest ga ik me ni uitspreken inderdaad, maar er ligt daar dan ook geen spoorlijn ;-)
Het probleem is dat het allemaal niet erg op elkaar aansluit. De bus uit Ternuezen komt in Zelzate om xx:41 aan, en die naar Gent vertrekt meestal om x:17...

In feite zou de snelbus Goes - Gent ook op werkdagen mogen rijden.
Ik heb die bus al een keer op een zaterdag genomen, waarbij de buschaufeur overigens best opkeek toen ik een kaartje naar het westerscheldetunnel tolplein vroeg...
(Het busstation westerscheldetunnel is overigens een schoolvoorbeeld van hoe het _niet_ moet)
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door 260689 »

Ik pak geregeld de P trein naar Gent uit Wondelgem die vertrekt in Wondelgem om 07u34.
En moet eerlijk toegeven mensen moeten bijna altijd in de middegang staat tussen de zetels.
dus er is denk ik wel genoeg vraag inde spits.

even vermelden dat vanaf 29 april tot 4 mei er geen treinen zullen rijden tussen Gent-Dampoort en Eeklo.
Trainspotterke

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Trainspotterke »

@ KVB: we moeten ook een beetje realistisch blijven, hé! :wink:

Een reiziger is iemand dat graag zo snel mogelijk van punt A naar punt B gaat en dan nog liefst zonder daarbij te moeten overstappen. Als je de bussen uit het Meetjesland zou laten keren in Evergem en ze ieder half uur laten rijden, zul je zeker niet meer reizigers trekken, als je die nog op een tram laat overstappen. Op de trein in Evergem laten aansluiten is oog een optie, want vanuit Gent-Dampoort of Gent-Sint-Pieters moet zowiezo nog overgestapt worden om verder het centrum in te gaan.

Ik ben absoluut voorstander voor een trein om het uur in het weekend tussen Gent en Eeklo, maar om het half uur is er wel wat over. Ook tijdens week is een trein om het uur voldoende, maar een halfuursdienst tijdens de spits zou ik wel goed vinden. Vergeet ook niet dat je met een groot stuk Enkelspoor zit tussen Wondelgem en Eeklo, dus zoveel treinen kun je daar nu ook niet opsteken. :wink:

Soms wordt het toch wel allemaal een beetje utopisch voorgesteld hier.
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door tt44ta46 »

Inderdaad treinspotterke!

Wat Zwitserland betreft, DENK IK dat we ook ni mogen vergeten dat de wegen daar een grote tijd van het jaar moeilijk te berijden zijn. In zoverre dat zelfs de traagste tandrad nog sneller is dan autoverkeer.

In België waar iedereen zoals Steven al zei zeer verspreid woont, waar bedrijventerreinen op de meest irreële plaatsen liggen, waar het wegennet zeer fijnmazig is enzovoort zijn al meerdere voorbeelden van "goed openbaar vervoer" gestrand...

Tussen Eeklo en Zelzate bijvoorbeeld, in datzelfde Meetjesland, creëren de buslijnen 96 en 97 als het ware een halfuurdienst. Ik ga je niet zeggen hoe weinig de zetels van de bussen van pachter Ferry Cars maar versleten zijn, want buiten de spits doet enkel de zon zijn verblekende werk op de stof... En die gestoffeerde dienst bestaat nochthans al lang genoeg om de aantrekkingsfase voorbij te zijn.

Zelfs de goed uitgebouwde en snelle halfuurdienst tussen Brugge en Eeklo kent in de daluren vaak ritten met amper 5 mensen aan boord.

Greetz

Sven
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door K V B »

tt44ta46 schreef: Wat Zwitserland betreft, DENK IK dat we ook ni mogen vergeten dat de wegen daar een grote tijd van het jaar moeilijk te berijden zijn. In zoverre dat zelfs de traagste tandrad nog sneller is dan autoverkeer.
De meeste Zwitsers wonen in een sterk verstedelijkt gebied dat ongeveer van de Bodensee naar haar het meer van Geneve loopt. De ruimtelijke structuur en de bevolkingsdichtheid in dat gebied is vergelijkbaar met Vlaanderen. In de Alpen zelf wonen veel minder mensen.
Waar ik woon zijn de wegen afgelopen winter hoogstens een paar uur moeilijk te berijden geweest... Door het weer veroorzaakte verkeershinder komt alhier niet vaker voor dan in België.
Tussen Eeklo en Zelzate bijvoorbeeld, in datzelfde Meetjesland, creëren de buslijnen 96 en 97 als het ware een halfuurdienst. Ik ga je niet zeggen hoe weinig de zetels van de bussen van pachter Ferry Cars maar versleten zijn, want buiten de spits doet enkel de zon zijn verblekende werk op de stof... En die gestoffeerde dienst bestaat nochthans al lang genoeg om de aantrekkingsfase voorbij te zijn.
Maar die dienst kent dus ook een hoop gebreken die niet bepaald bevordelijk zijn voor het aantrekken van clienteel:
- Veel varianten in de lijnvoering.
- Sommige diensten rijden niet elke dag.
- Gaten in de kadans.

Net zoals bij Aalter - Maldegem heeft men gewoon een bestaande dienst genomen, toegespitst vooral op scholieren, en daar buiten de spits klokvaste ritten toegevoegd. En dat werkt niet. De basisdienst moet een klokvaste dienst zijn die de hele dag volgens hetzelfde patroon en dezelfde route rijdt.

En de spoorlijkn Gent - Eeklo moet gewoon in het net geïntegreerd worden. Het zou beter zijn indien De Lijn deze spoorlijn overnam.
Zelfs de goed uitgebouwde en snelle halfuurdienst tussen Brugge en Eeklo kent in de daluren vaak ritten met amper 5 mensen aan boord.
Als er zelden minder dan vijf mensen op die bus zitten wordt ie dus goed gebruikt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door Steven »

Niet te vergeten dat in België het openbaar vervoer vooral iets is dat pendelaars gebruiken, woon werk verkeer dus. Zwitserland kent een veel groter % toeristische verplaatsingen dan belgie. Dergelijke zaken zorgen er ook voor dat je uw vervoersplan anders zal opstellen. Waar ik wel voorstander van ben is dat de spoorwegen en de lijn om te starten al gewoon beter gaan samenwerken. zodanig dat bussen beter aansluiten op treinen ook in het weekend, dergelijke aanpassing zou al een wereldse verbetering zijn.
pietje

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door pietje »

Ta is toch ook al achterhaald.
In België zorgen de pendelaars enkel voor een hele drukke spits, maar de lijnen met voldoende frequentie worden overdag ook veelvuldig gebruikt, vooral het voorstadsgedeelte van het netwerk
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Reizigersdienst Gent-Zelzate(-Terneuzen)?

Bericht door K V B »

Steven schreef: Waar ik wel voorstander van ben is dat de spoorwegen en de lijn om te starten al gewoon beter gaan samenwerken. zodanig dat bussen beter aansluiten op treinen ook in het weekend, dergelijke aanpassing zou al een wereldse verbetering zijn.
Dat moet inderdaad beter.
Plaats reactie