Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jean

Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Jean »

Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze


RONSE - Burgemeester Luc Dupont (CD&V) heeft tijdens een debatavond rond werkgelegenheid geopperd dat de spoorlijn tussen Leuze en Ronse weer geopend moet worden. En hij staat niet alleen: een comité komt in het najaar een eerste keer samen.

'De heropening van de spoorlijn naar Leuze moet opnieuw op de agenda komen van de conferentie met verantwoordelijken van Vlaanderen, Brussel en Wallonië om de verkeersproblematiek in kaart te brengen', zegt burgemeester Luc Dupont.

'Van Ronse naar Leuze met de wagen duurt vijftien minuten, met de trein maak je een ommetje van twee uur.
Als we het hebben over werk zonder grenzen kan en mag mobiliteit geen grens zijn. Daarover hadden we het met de minister-president van het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapsregering Rudy Demotte. Vlaanderen heeft nood aan arbeidskrachten en die zijn te vinden in Wallonië.
Maar, door overheidsbesparingen vielen lokale rechtstreekse verbinden tussen Vlaanderen en Wallonië weg.'

Zo werd ook de spoorlijn Ronse - Leuze in 1998 buiten dienst gesteld en in september vorig jaar geschrapt uit de inventaris van Infrabel.

Nochtans kan zonder veel investeringen het spoorlijntje 86bis heropend worden.

De infrastructuur is nog behoorlijk.

'Het is niet te laat om Henegouwen opnieuw te verbinden met Ronse.'

Dat geeft ook de Bond voor Trein- Tram- en Busgebruikers toe. In de schoot daarvan wordt met de steun van de provincie Oost-Vlaanderen een spoorlijncomité opgericht.

In het najaar wordt een eerste bijeenkomst gehouden, na een treinverkenning van de spoorlijn en enquêtes bij reizigers. (fdv)


Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=9600
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

Bert schreef:
Fles schreef:
Maar ehmm... een ongeëlectrificeerd zijlijntje, een troosteloos eindpunt, verval en ellende.... en dan ZO'N stationsgebouw? :shock: Wafelijzerpolitiek slaat toe in Ronse? :?:

Vroeger was Ronse een drukke stationscite. Lijnen 86 en 87 kwamen er samen. Er waren ook enkele goederenaansluitingen en een grootte goederenloods, maar die worden allemaal niet meer gebruikt.

Inderdaad , wafelijzerpolitiek is de juiste term denk ik , maar dan in de verkeerde zin ( als er ergens anders afgeschaft werd , dan volgde hier ook wel wat ...) ; en gelukkig werd in de jaren 1980 de juiste beslissing genomen om het station open te houden ( want men wou de hele lijn 86 tot Ronse afschaffen ) .
We hadden de jaren daarvoor met veel spijt meegemaakt dat lijn 87 (Doornik - Bassilly ) en lijn 83 (Ronse - Kortrijk )volledig opgebroken werd ( één deel van de bedding werd een wandel- en fietspad tot Ellezelles , het andere gedeelte een niet-verhard pad tot Russeignies ) . Ook het Waalse deel van lijn 86 ( Ronse - Leuze - Blaton ) ,waarvan een groot Y-keerspoor deel uitmaakte , werd volledig geschrapt. Ronse werd plots een kopstation !!! ( of een EINDSTATION , als je wil !!! )
Het grote goederenstation (100 m !) is nu een opslagplaats voor een meubelwinkel ; toch blijft de site interessant , o.a. voor de 'passerelle' ( wel in povere toestand) en de autobrug verderop (gerestaureerd)
Nostalgie naar het stoom- en dieseltijdperk ? Hier denderden o.a.stomers 29 , 40 en 64 en diesels 201 , 202, 200, 210 met kolen- en grindtreinen uit Wallonië voorbij , en de werktreinen naar de mijnen ... Ook bijna elk type motorwagen kwam tot hier vanuit Gent St.Pieters
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse)
Alles zelf eens meemaken : TSP reis op 10 mei , zie elders op het forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door overweg13 »

etoile du nord schreef: Het grote goederenstation (100 m !) is nu een opslagplaats voor een meubelwinkel ; toch blijft de site interessant , o.a. voor de 'passerelle' ( wel in povere toestand) en de autobrug verderop (gerestaureerd)
Nostalgie naar het stoom- en dieseltijdperk ? Hier denderden o.a.stomers 29 , 40 en 64 en diesels 201 , 202, 200, 210 met kolen- en grindtreinen uit Wallonië voorbij , en de werktreinen naar de mijnen ... Ook bijna elk type motorwagen kwam tot hier vanuit Gent St.Pieters
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse)
Alles zelf eens meemaken : TSP reis op 10 mei , zie elders op het forum
Misschien een tip: in de bekende BRT-jeugdreeks Zeppos zit een achtervolgingsscène in het station van Ronse. Je keert dus moeiteloos en in scherp zwart-wit terug naar het station van Ronse zoals het er in de jaren 1960 uitzag. In de bewuste aflevering zie je o.m. de loketten, L en K2-rijtuigen, de voetgangersbrug met de aanloophelling...
Met vriendelijke groet

overweg13
Trainspotterke

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Trainspotterke »

Van de heropening van Ronse - Leuze zouden ze echt wel werk mogen maken vind ik. Het is een missende schakel tussen Vlaanderen en Wallonië. Tussen Moeksroen en Geraardsbergen zit namelijk een enorm 'gat'.

Ik vrees wel dat de huidige staat van de sporen ondertussen al iets te slecht is om er direct een trein over te laten rijden. De heraanleg ervan zal wel een noodzaak zijn. De reden dat men in 2005 het stuk Leuze - Frasnes-lez-Anvaing gesloten heeft was omwille van de slechte staat van het spoor, ook al wilde de fabriek te Frasnes het vervoer van meststoffen over het spoor niet opgeven. Maar inderdaad, als men ganse hogesnelheidslijnen kan aanleggen, is het opnieuw aanleggen van een enkelspoortje en wat perrons, overwegen en signalisatie toch niet zo'n grote kost! :wink:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Joris »

Hallo,
Had men hier wat verder niet gezegd dat er na het station van Ronse al bedrijven op het tracé gebouwd waren?
Het zou anderszijds wel leuk zijn, ik dacht dat dat best een mooie lijn was!
Gent-Zelzate, Ronse-Leuze, het wordt nog interessant!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door overweg13 »

Joris schreef:Hallo,
Had men hier wat verder niet gezegd dat er na het station van Ronse al bedrijven op het tracé gebouwd waren?
Het zou anderszijds wel leuk zijn, ik dacht dat dat best een mooie lijn was!
Gent-Zelzate, Ronse-Leuze, het wordt nog interessant!
Groeten,
Joris De Mol
Eind jaren 70 circuleerden er ook plannen voor Tubize - Braine-l'Alleud, Mons - Chimay en nog een zestal andere lijnen. Ik hoef hier verder geen tekeningetje bij te maken, zeker?
Met vriendelijke groet

overweg13
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

overweg13 schreef:
etoile du nord schreef: Het grote goederenstation (100 m !) is nu een opslagplaats voor een meubelwinkel ; toch blijft de site interessant , o.a. voor de 'passerelle' ( wel in povere toestand) en de autobrug verderop (gerestaureerd)
Nostalgie naar het stoom- en dieseltijdperk ? Hier denderden o.a.stomers 29 , 40 en 64 en diesels 201 , 202, 200, 210 met kolen- en grindtreinen uit Wallonië voorbij , en de werktreinen naar de mijnen ... Ook bijna elk type motorwagen kwam tot hier vanuit Gent St.Pieters
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse)
Alles zelf eens meemaken : TSP reis op 10 mei , zie elders op het forum
Misschien een tip: in de bekende BRT-jeugdreeks Zeppos zit een achtervolgingsscène in het station van Ronse. Je keert dus moeiteloos en in scherp zwart-wit terug naar het station van Ronse zoals het er in de jaren 1960 uitzag. In de bewuste aflevering zie je o.m. de loketten, L en K2-rijtuigen, de voetgangersbrug met de aanloophelling...
Klopt van die achtervolgingsscene , maar dat is wel in 'Axel Nort' en niet in 'Zeppos' ; trouwens alles van de eerste reeks van deze jeugdserie speelt zich af te Ronse of omgeving .
ik denk dat er zelfs een videootje ergens op het web te vinden is , zal eens nachecken

Kleine intro : http://www.kindertv.net/index.php?optio ... Itemid=356
Laatst gewijzigd door etoile du nord op 21 apr 2008, 04:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

Joris schreef:Hallo,
Had men hier wat verder niet gezegd dat er na het station van Ronse al bedrijven op het tracé gebouwd waren?
Het zou anderszijds wel leuk zijn, ik dacht dat dat best een mooie lijn was!
Gent-Zelzate, Ronse-Leuze, het wordt nog interessant!
Groeten,
Joris De Mol

Toch een kleine correctie :
L 86 loopt inderdaad nog door tot station Ronse , het is het deel van L 87 van de oude Y keerlus dat opgebroken is ; sorry voor de lapsus
(je kan alles duidelijk zien op Google Maps )

:x Wat de capaciteit betreft , men heeft het waalse deel van L86 geschrapt op het ogenblik dat er minstens 2 x per dag propvolle treinen met scholieren reden tot Anvaing ( Atheneum ) , volgens de politiekers om te vermijden dat de 'francofone' minderheid te Ronse z'n kinderen al te gemakkelijk naar een waalse school zou sturen :evil: :!: :!: :!:
Gevolg : nu rijden ze dus per auto of via TEC of privé bussen !
En heel wat pendelaars konden via Leuze ook naar Brussel , Doornik of Rijsel , soms vlotter dan via de huidige lijnen ( Oudenaarde -Kortrijk )
En toen had men ook geen oor naar de verzuchtingen van de industrie , bv. Sucrerie de Frasnes of Rosier meststoffen
Lijn 86 moest en zou dus afgeschaft worden ! Gelukkig stond er een 'beroemd' stationnetje, 'incontournable' , want anders zou het 'gat' tussen Geraardsbergen en Moeskroen nog wat gigantischer geweest zijn :roll:
Afbeelding
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door tt44ta46 »

Ik denk niet dat dat 'beroemd stationneke' ervoor heeft gezorgd dat de lijn deels bewaard gebleven is...

Volgens mij eerder de Vlaamse lobby?

Feit is wel dat wel degelijk wat mensen vanuit Ronse de trein nemen naar de rest van Vlaanderen. Toen de weekenddienst op Eeklo-Ronse nog met 44'ers werd gereden zat de laatste uit Ronse op zondagavond meestal propvol!!!

Greetz
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door etoile du nord »

Juist , ja , maar dan enkel de laatste 44 en dan vooral met kotstudenten voor Gent .
Voor de pendelaars was het enkel interessant toen er 2 x per dag een rechtstreekse P trein tot Brussel reed , en toen L 86 nog een Interregio was ( Ronse - Gent - Eeklo ) :)
Daarvoor werd het spoor ook vernieuwd en heraangelegd (max. snelheid ! ) en men kon toen met sommige treinen in amper 40 minuten Gent bereiken ( dat is even snel als met de auto via de N60 ) ,met enkel haltes te Oudenaarde , Gavere en De Pinte
:roll: Reeds enkele jaartjes na de vernieuwing werd dit terug een P verbinding , een 'omnibus' of boemeltrein ( 1 uur tot Gent , overal stoppen :evil: )
Het waalse deel van de lijn bleef steeds een P-kadans houden , ook vernieuwd en er is zelfs een nieuwe spoorbrug aangelegd over de nieuwe N60 , maar die baan moet er nog komen :!:
Afbeelding
Jean

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Jean »

Doortrekking naar Leuze in najaar op de rails

Provincie wil via Spoorwegcomité lijn Gent-Ronse optimaliseren

GENT/GAVERE/NAZARETH/ZINGEM/OUDENAARDE/RONSE -


Het provinciebestuur heeft 5.500 euro uitgetrokken om een nieuw Spoorlijncomité op te starten voor de lijn Gent-Ronse.


Behalve de verbetering van het reizigerscomfort, staat ook de doortrekking naar Leuze op de agenda.


Een Spoorlijncomité bestaat uit personen die actief willen werken aan de verbetering van een spoorlijn.

Behalve de lokale overheden en de NMBS hebben vooral de gebruikers een stem. Het initiatief voor dergelijke overlegorganen werd in 2002 genomen door de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers en met de steun van de toenmalig bevoegde minister Isabelle Durant. De voorbije jaren waren in Vlaanderen drie comités bijzonder actief, onder meer op de lijn Eeklo-Gent, zegt projectverantwoordelijke Jan Van Hee.

'Vorig jaar hebben we de activiteiten van het Spoorlijncomité Gent-Eeklo na zes jaar afgerond met een bijzonder positief resultaat.

We zijn er onder meer in geslaagd om het station Evergem opnieuw in gebruik te nemen.

Voorts werden er nieuwe perrons en een nieuw spoor aangelegd, waardoor de snelheid van de treinen kon opgedreven worden. Vervolgens werden ook de frequentie en de aansluitingsmogelijkheden aangepast

. Op alle stopplaatsen is bovendien werk gemaakt van de verbetering van de accommodatie en van kleine dingen die het reizen aangenamer maken. Dit kon alleen maar dankzij een positieve samenwerking tussen alle actoren en de luisterbereidheid van de spoorwegmaatschappij. De werking van deze projecten werden aanvankelijk gefinancierd door de federale overheid, nadien nam het provinciebestuur het over.'

'Het succes van het comité Gent-Eeklo inspireerde vervolgens om er een vervolg aan te breien voor de lijn die in het verlengde ligt: Gent-Ronse', zegt Van Hee.

'Het gaat eveneens om een kleine regionale lijn waarop het reizigersaantal niet bepaald sterk stijgt. Op zaterdag is er zelfs een daling. Dat komt onder meer omdat de NMBS zich toespitst op het succes van de grote lijnen.
Wij zijn er echter van overtuigd dat de kleine verbindingen een grote rol kunnen spelen om het vervoersprobleem op te lossen. Alleen als de kleine lijnen goed functioneren, zullen we er in slagen om meer mensen ervan te overtuigen hun auto thuis te laten. Daarvoor moet er echter iets gedaan worden aan bijvoorbeeld de frequentie.


Bovendien gaan er ook stemmen op om de lijn opnieuw door te trekken naar Leuze.

Het idee werd geopperd om de mobiliteit van werknemers aan beide kanten van de taalgrens te stimuleren. Wij willen daar zeker ons steentje toe bijdragen en met de betrokken partijen nagaan wat er mogelijk is.'

Het Spoorwegcomité wordt in het najaar opgestart met een toelichtingsvergadering.

Een van de eerste activiteiten is het maken van een inventaris om de toestand van de lijn nauwkeurig te kunnen inschatten. Nadien volgt ook een enquête bij de reizigers.

In een poll op onze site verklaren 70 van de 110 deelnemers zich intussen voorstander van een heropening van de verbinding naar Leuze.

Moet de verbinding naar Leuze opnieuw open ? Stem op http://www.nieuwsblad.be/ronse (rechts op de pagina)

Afbeelding Het station van Ronse krijgt straks wellicht een aansluiting met Leuze.

Het provinciebestuur trekt geld uit voor een comité dat voorstellen moet formuleren voor de verbetering van de lijn Gent-Ronse.

David Stockman
© david stockman
Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=9600
Fles

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Fles »

Je kan stemmen of die lijn open moet :D Tussenstand:

Ja: 70 %
Nee: 15 %
Ik neem nooit de trein: 15 %

127 stemmen nu.

Opengooien maar dus :lol:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door overweg13 »

Dag

Doet me een beetje denken aan die mei-avond 1984 toen ik de laatste stoptrein in Beert-Bellingen nam, met tranen in de ogen, want al was ik toen nog maar 31, ik besefte dat dit een stukje jeugd was, dat verloren ging. Een buurtbewoner vond het een schande dat de stopplaats dicht ging. Toen ik hem vroeg hoe lang het geleden was, dat hij de trein nog genomen had, kreeg ik geen antwoord. Heel lang dus. Zo zal het ook wel met dit ja-neespelletje zijn. Iedereen wil de doortrekking, maar zelf gebruiken, ho maar...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Dieselfreak »

etoile du nord schreef: :x Wat de capaciteit betreft , men heeft het waalse deel van L86 geschrapt op het ogenblik dat er minstens 2 x per dag propvolle treinen met scholieren reden tot Anvaing ( Atheneum ) , volgens de politiekers om te vermijden dat de 'francofone' minderheid te Ronse z'n kinderen al te gemakkelijk naar een waalse school zou sturen :evil: :!: :!: :!:
Gevolg : nu rijden ze dus per auto of via TEC of privé bussen !
Wat is dat nu voor een reden om mensen het recht op een goede treinverbinding te ontzeggen!! :evil: :evil: :evil:
Is het dan zo'n probleem dat er Franstaligen in een Vlaamse gemeente wonen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Fles

Re: Pleidooi voor heropening spoorlijn naar Leuze

Bericht door Fles »

Knip anders dat hele land toch op jongens :lol: Wie wordt hier nou blij van? ;)
Plaats reactie